چاپ کد خبر: 131175
19 دی 1402

نحوه پرورش گیاه زیبای سینگونیوم با برگ‌هایی صورتی رنگ در آپارتمان

گیاه سینگونیوم صورتی با برگ‌هایی صورتی رنگ گیاه آپارتمانی بسیار خاص و زیبا است.برگ های خوش رنگ این گیاه چشم ها را به آن خیره می کند.در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این گیاه و نحوه نگهداری آن آشنا شوید.

نگهداری از گیاه سینگونیوم صورتی

با سینگونیم صورتی بیشتر آشنا بشید
سینگونیم صورتی با نام لاتین Pink Syngonium شناخته میشه که در فارسی به این خانواده پنجه غازی و یا برگ خرگوشی هم میگن، که علت این نامگذاری بدلیل شکل ظاهری گیاه می باشد، شاخه های بلند با برگ های پهن و نوک تیز و رنگ صورتی آن که چشم هر بیننده ای را مزین میکند و یک جهش طبیعی جذاب است. این گیاه بدلیل ظاهر و رنگ زیبا گزینه مناسبی برای هدیه دادن میباشد. سینگونیوم صورتی یک گیاه آپارتمانی است که اصالتا بومی جنگل های بارانی آمریکای جنوبی ،کاستاریکا و مکزیک است .

نحوه نگهداری از سینگونیوم صورتی چگونه است؟
بهتر است بدانید کخ سینگونیوم صورتی یکی از گیاهان گلدار فوق العاده و همه کاره که شما می توانید آنها را به عنوان یک گیاه خانگی بوته دار پروزش بدهید؛ برای نگهداری از این گیاه آپارتمانی زیبا باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه مطلب به بررسی این نکات به طور کامل پرداخته ایم.

نحوه آبیاری
نحوه آبیاری گیاه سینگونیوم صورتی بسیار آسان است، به زوری که اگر شما مجبور به انتخاب باشید خیلی خشک بهتر از خیلی مرطوب است، اما او دوست ندارد برای مدت طولانی خشک بماند. باید توجه داشته باشید که زمانی که خاک تا حدوداً نصف تا ۳/۴ پایین تر خشک شد دوباره آبیاری می کنم.

اگر گیاه آپارتمانی سینگونیوم صورتی را خیلی طولانی بدون آب بگذارید پژمرده و پژمرده می‌شوند و برگ‌ها می‌پیچند و ترد می‌شوند. اگر به موقع دستگیر شوند خوب می شوند یک کاندید قطعی برای یک گلدان با سوراخ زهکشی خطر یک حشره خیس را نکنید! به طور کلی باید در زمستان هر دو هفته یک بار و در تابستان تا هفته ای دو بار ب ه آبیاری این گیاه پرداخت، البته تعداد آبیاری بستگی به شرایط شما نیز دارد.

نور مورد نیاز
این گیاه به محیطی با نور متوسط تا زیاد ولی غیرمستقیم نیاز دارد. البته گونه‌های مختلف آن ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند و برخی از آن‌ها در نور خیلی کم هم زنده بمانند، مثلا گیاهی که برگ‌های خیلی تیره داشته باشد می‌تواند در نور کم هم خوشحال باشد، اما در مجموع انواع سینگونیم صورتی که برگ‌های صورتی روشن، سفید یا زرد دارند نور بیشتری می‌خواهند.  ضمن اینکه نور شدید و مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود و رنگ آن را از بین ببرد.

رطوبت مورد نیاز 
رطوبت یکی از عوامل مهم در نگهداری از سینگونیوم صورتی است. سینگونیم صورتی که رطوبت کافی را دریافت نکند رشد خوبی هم نخواهد داشت. درباره رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سینگونیم صورتی درنظر داشته باشید که این گیاه ترجیح می‌دهد در محیطی با رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد زندگی کند، به‌همین‌خاطر معمولا نگهداری از این گیاه در بیرون از خانه سخت‌تر می‌شود، چون داخل خانه معمولا رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سینگونیم صورتی فراهم است و اگر فراهم نباشد هم تامین آن آسان است.برای تامین رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سینگونیم صورتی می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کرده یا سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی بزنید و از روش‌هایی که در این مطلب گفته شده برای تامین رطوبت سینگونیم صورتی خود استفاده کنید.

دمای مناسب
به طور کلی بهترین دما برای مراقبت و نگهدرای از گیاه سینگونیوم صورتی بین ۱۶ الی ۲۶ درجه سانتی گراد است، بهتر است بدانید که دمای پایین می‌تواند رشد این گیاه را متوقف کند که همین امر باعث شده تا مراقبت از این گیاه در زمستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شود.

نگهداری از گیاه سینگونیوم صورتی

خاک مناسب
بهترین خاک برای نگهداری از سینگونیوم صورتی خاکی است که تقریبا اسیدی و سطح PH آن چیزی بین ۵.۵ الی ۶.۵ باشد. همچنین بهتر است این خاک زهکشی خیلی خوبی داشته و حاوی مواد مغذی کافی باشد. به‌این‌منظور ترکیبی از خاک گلدان، پرلیت و پیت ماس بهترین ترکیب برای این گیاه است. این ترکیب یادآور محل اصلی زندگی سینگونیوم صورتی برای گیاه است و مواد مغذی کافی را برای آن فراهم می‌کند.

درنظر داشته باشید یک خاک سنگین و متراک باعث می‌شود تا آب با سرعت کمتری تخلیه شود و در نتیجه رشد گیاه متوقف شود و ریشه‌های آن آسیب ببیند.

کوددهی
سینگونیوم صورتی در مجموع نیاز به کوددهی خاصی ندارد، اما در صورت نیاز می‌توانید برای کوددهی به آن از یک کود آرام تجزیه شونده مخصوص گیاهان خانگی استفاده کنید. حتی بهتر است این کود را دو برابر بیشتر رقیق کنید و ماهی یک‌بار در طول فصل رشد به گیاه بدهید.

درنظر داشته باشید در پاییز و زمستان این گیاه دیگر نیازی به کوددهی ندارد، زیرا در حال استراحت است. بنابراین باید در این فصل‌ها کوددهی را متوقف کنید. برای کوددهی به سینگونیوم صورتی کودهای محلول در آب بهترین نوع کود هستند. ضمن اینکه کوددهی نیز باید همراه با آبیاری یا بعد از آن انجام شود. چون درغیراینصورت کوددهی باعث سوختن ریشه‌ها و ازبین‌رفتن آن‌ها می‌شود.

آموزش تکثیر 
تکثیر سینگونیوم صورتی بسیار آسان است، آنها به سرعت و به راحتی رشد می کنند و به خوبی ریشه می دهند که همین امر کار شما را راحت کرده است.  این گیاه آپارتمانی زیبا را می توان به راحتی با استفاده از روش های زیر تکثیر کرد.

  • ابتدا قلمه را با حداقل ۲ برگ و یک گره بردارید.
  • اجازه دهید تا یک ساعت بماند و سپس آن را به گلدان خزه اسفاگنوم مرطوب یا خاک اضافه کنید.
  • سینگونیوم صورتی را در یک نقطه روشن و گرم (البته بدون وجود آفتاب مستقیم) قرار دهید و آن را مرطوب نگه دارید.
  • گیاه بعد از ۱ الی ۲ ماه به طور کامل ریشه می‌دهد.
  • هنگامی که شروع به رشد برگ های جدید کرد، می توانید آن را در گلدان قرار دهید.

سمی بودن یا نبودن سینگونیوم صورتی
سینگونیوم صورتی جز گیاهان سمی به‌شمار رفته و حاوی کلسیم اگزالات است که خوردن آن باعث آسیب‌های دهانی، تهوع و یا آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. در صورتی که سینگونیوم صورتی توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی شود.

نگهداری از گیاه سینگونیوم صورتی

آفات سینگونیوم صورتی
این گیاه تقریبا نسبت به آفت‌های مختلف مقاوم است، بنابراین اگر نشانه‌ای از آفت در این گیاه دیدید احتمالا مشکلی جدی در نگهداری از گیاه رخ داده است. کنه عنکبوتی و شپشک آردی از معمول‌ترین آفاتی هستند که در طول نگهداری سینگونیوم صورتی به آن حمله می‌کنند و شیره گیاه را می‌نوشند. اگر در طول نگهداری سینگونیوم صورتی گیاه شما به آفات دچار شد، برای مبارزه با آن‌ها از آفت‌کش‌های صنعتی استفاده کنید. البته که بهتر است قبل از هر اقدامی برگ‌های مبتلا شده را هرس کنید.

آیا برگ های سینگونیوم صورتی قهوه ای می شوند؟
گاهی اوقات ممکن است با قهوه ای شدن برگ های گیاهع سینگونیوم خود مواجه شوید، قهوه ای شدن برگ های این گیاه معمولاً به دلیل کمبود رطوبت است، بنابراین باید بیشتر آبیاری کنید و یا سطح رطوبت را افزایش دهید.

سوالات متداول همه چیز در مورد گیاه آپارتمانی سینگونیوم صورتی

آیا سینگونیوم صورتی در آب رشد می کند؟
بله، آنها می توانند به تنهایی در آب رشد کنند، البته بهتر است بعد از گذشت مدتی آن را در گلدان بکارید.

علت سبز شدن سینگونیوم صورتی چیست؟
باید توجه داشته باشید که اگر نور زیاد یا خیلی کم به سینگونیوم برسد امکان تغییر رنگ این گیاه وجود دارد، بقرای جلوگیری از این مشکل بهتر است گیاه خود را در مکانی که دارای نور غیر مستقیم خورشید است قرار دهید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱:۴۹

جالب بود

آخرین اخبار