چاپ کد خبر: 133702
18 بهمن 1402

آشنایی با گیاه خاص و منحصربفرد “ماهی قرمز“ یا نماتانتوس+نحوه نگهداری

گیاه ماهی قرمز یا نماتانتوس یک گل بسیار خاص و زیاست که در فصل بهار و زمستان شکوفه‌هایی به شکل ماهی قرمز می‌دهد و به این دلیل ماهی قرمز نامیده می‌شود. این گیاهان زیبا بومی جنگل‌های بارانی و مناطق گرمسیری قاره آمریکا هستند که گیاهان آپارتمانی عالی هم در عین حال می‌سازند و در سبدهای آویز و گلدان‌ها به خوبی رشد می‌کنند. در فضای باز، این گیاه می‌تواند تا حدود یک متر رشد کند. در این مطلب با راهنمای رشد و نگهداری این گیاه زیبا همراه شما هستیم.

گیاه ماهی قرمز

نگهداری “گیاه ماهی قرمز” به عنوان گیاه خانگی :

نور مورد نیاز: 

با توجه به زادگاه گل کلومنه آ در طبیعت که چسبیده به تنه درختان و خزه‌ها رشد می‌کند و نور خوب فیلتر شده دریافت می‌کند.زمانیکه این گیاه در منزل نگهداری می‌شود نیز بهتر است نور خوب فیلتر شده دریافت کند.

تابش نور مستقیم آفتاب باعث سیاه شدن و سوختگی برگ‌ها می‌شود.از طرفی قرار گیری در محل بدون نور هم گلدهی گیاه را کاهش می‌دهد و باعث رشد علفی و طولی ساقه‌ها می‌شود.پس بهترین محل برای قرارگیری گیاه پشت پنجره‌های جنوبی است.

آب :

آبیاری این گیاه در از اوایل بهار تا اواخر پاییز زیاد (البته اجازه دهید قبل از آبیاری نوبت بعدی روی سطح خاک در حد دو اینچ خشک شود) و به مرور در زمستان کمتر خواهد شد.

دما :

دما نیز یکی از فاکتورهای اساسی برای پرورش و نگهداری گیاهان خانگی از جمله این گیاه می‌باشد. بسیاری از مردم با فرض بر اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بر این باورند که این گیاه احتیاج به دمای زیاد دارد در حالی که با وجود این که در طبیعت این گیاهان در مناطق گرمسیری وجود دارد اما اغلب اوقات در زیر سایه گیاهان دیگر می‌رویند و در زیر این سایبان‌های سنگین و قطور معمولاً هوا بسیار خنک‌تر است. در حقیقت می‌توان گفت مناسب‌ترین دما برای «گیاه ماهی قرمز»، درجه حرارتی بین (۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد یا همان ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت می‌باشد.

گیاه ماهی قرمز

خاک مناسب :

برای جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات برای گیاهانی از این خانواده از جمله «گیاه ماهی قرمز» برای شروع، باید بستری مناسب برای رشد و نمو این گیاه فراهم آورید. خاک و بستر مناسب برای نگهداری این گیاه باید ترکیبی از خاک نرم و خاک سخت و سفت باشد که همچنین بتواند برای مدت زمانی آب را در خود نگه دارد. ترکیبی از پیت ماس (peat moss) به همراه پرلیت (Perlite) و ورمیکولیت (Vermiculite) به نسبت مساوی بهترین و مناسب‌ترین خاک برای نگهداری این گیاه است.

رطوبت :

یکی دیگر از عوامل و فاکتورهای حیاتی برای نگهداری و پرورش این گیاه رطوبت می‌باشد. گیاهان مناطق گرمسیری از جمله این گیاه به رطوبتی در حد متوسط نیاز دارند و باید روزانه با آبی به دمای متعادل (دمای اتاق) به صورت بسیار آرام، آبپاشی شوند (اصطلاحاً غبار پاشی، مثل آب‌پاشی با اسپری)، آب پاشی با آب سرد باعث آسیب رساندن به شاخه‌ها می‌شود. در مناطقی با آب و هوای خشک استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز می‌تواند گزینه مناسبی برای فراهم آوردن رطوبت مورد نیاز باشند.

تعذیه و کوددهی :

برای تغذیه گیاه از کودهای پتاسیم بالا و فسفر بالا مانند کودهای NPK12-12-36 و NPK10-52-10 در فصل رشد گیاه استفاده کنید.هم چنین سه ماه یکبار استفاده از اسید هیومیک به رشد بهتر گیاه کمک زیادی می‌کند.

برای تغذیه گیاه کلومنه آ از کودهای ازت بالا استفاده نکنید این کودها باعث رشد علفی در گیاه می‌شوند.

گیاه ماهی قرمز

آشنایی با آفات و بیماری‌ها ی گیاه ماهی قرمز:

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

عدم شکوفایی گل‌ها:

قرار گیری در محیط کم نور و رطوبت پایین محیط از عوامل کاهش گلدهی یا متوقف شدن گلدهی در گل کلومنه آ می‌باشد.برای شکوفایی به نور خوب غیر مستقیم و رطوبت نسبی ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز دارد.هم چنین خاک گلدانی که بیشتر از یکسال است که تعویض نشده مواد غذایی لازم برای گیاه را ندارد و در نتیجه گلدهی و رشد گیاه متوقف می‌شود.بهتر است هر سال خاک گلدان تعویض شود.

خشک شدن نوک برگ‌ها:
کلومنه آ گیاهی است که به رطوبت نسبی بالا نیاز دارد و در صورتی که در محیط خشک و بدون رطوبت قرار گیرد دچار سوختگی نوک برگ می‌شود.

لکه‌های سوخته و سیاه وسط برگ:
در صورت قرار گیری در معرض تابش مستقیم آفتاب لکه‌های سوخته سطح برگ ایجاد می‌شود.گیاه را با فاصله از نور آفتاب قرار دهید.

لکه‌های قارچ سطح برگ:
اگر زمان آبیاری آب سطح برگ‌ها ریخته شود و تهویه محیط هم پایین باشد باعث ایجاد لکه برگی قارچی می‌شود.هم چنین غبار پاشی از فاصله نزدیک نیز می‌تواند باعث ایجاد این بیماری در گیاه کلومنه آ بشود.

برای تامین رطوبت گیاه بهترین روش ساخت جزیره یا دستگاه بخور سرد است.

رشد طولی و علفی ساقه:
در صور استفاده بیش از حد از کودهای ازت بالا و قرار  گرفتن گیاه در محل بدون نور فاصله برگ‌ها زیا شده و گیاه رشد علفی پیدا می‌کند.برای رفع این مشکل گیاه را به محلی با نور خوب غیر مستقیم منتقل کنید و برای تعذیه گیاه از کودهای پتاسیم بالا و فسفر بالا استفاده کنید.

آفت کنه تار عنکبوتی:
از مهم‌ترین آفات گیاه کلومنه آ، آفت کنه تار عنکبوتی است.که در محیط های خشک و بدون تهویه ایجاد می‌شود و علائم به شکل ضعیف شدن برگ‌ها، وجود تار عنکبوت و برجستگی‌های سیاه رنگ پشت برگ دیده می‌شود.برای پیشگیری از این آفت هر ماه پشت و سطح برگ‌ها را با یک دستمال نیمه مرطوب تمیز کنید و رطوبت محیط را بالا ببرید.در صورت شدت آلودگی از سموم کنه کش اختصاصی طبق دستور کارشناسان استفاده کنید.

سم پاشی با سموم آفت کش در فضای آزاد و همراه ماسک و دستکش انجام شود.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار