• 01 / مرداد 1403 / 19:56
  • شناسه خبر : 149721

آشنایی شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ در خانه

نیلوفر پیچ گلی بسیار زیبا و درخشان است که از گیاهان یکساله یا چند ساله به حساب می آید و دارای گل های صورتی ارغوانی ، بنفش و آبی است.از نیلوفر روی بالکن ها، تونل ها، آلاچیق ها و همچنین برای پوشانیدن دیواره ها و حصار ها استفاده می شود. سطح وسیعی را در زمان گلدهی می پوشاند و معمولاً به تکیه گاه نیاز دارد لذا گیاهی است بالا رونده و مناسب پرچین و اطراف آلاچیق ها.

نیلوفر پیچ به نور و آفتاب کامل برای گلدهی احتیاج دارد. این گیاه به خاک با رطوبت متوسط و به خوبی زهکشی شده نیاز دارد. هرچند می‌تواند تا حد کمی خشکی را تحمل نماید. از نظر دمایی آب و هوای معتدل را می‌پسندد ولی در مناطق با آب و هوای گرمسیری نیز رشد می‌کند.در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری این گیاه آشنا شوید.

شرایط نگهداری گل نیلوفر پیج

شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ :

آبیاری نیلوفر پیچ 

این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم است ولی از آنجایی که یک گیاه علفی است برای حفظ شادابی خود نیاز به رطوبت دارد پس آبیاری منظمی داشته باشید و سطح خاک رطوبت متوسطی داشته باشد. قبل از آبیاری سطح خاک را لمس نمائید و در صورت خشک بودن مجدداً آبدهی را انجام دهید نیلوفر پیچ نباید غرقابی باشد و آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود. آبدهی اگر کم باشد گیاه رشد نمی‌کند و برگ‌های آن کوچک می‌ماند.در زمان کاشت بذر بهتر است آبیاری با افشانه یا اسپری انجام شود که بذرها جابجا نشوند.

دمای مناسب نیلوفر پیچ 

این گیاه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان بسیار خوب رشد می‌نماید این گیاه برای داشتن رشد مناسب به دمای ۱۸ درجه نیاز دارد در مناطق گرم باید گیاه را در محلی بکارید که در عصر گیاه در سایه باشد دمای بالا و تابش نور مستقیم آفتاب باعث کم شدن گلدهی نیلوفر می‌شود.

میزان نور گل نیلوفر پیچ

نیلوفرهای آبی برای تولید گل‌های زیاد به آفتاب فراوان نیاز دارند، این گل بر خلاف گل‌های دیگر باید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و هر چه از میزان دریافت نور آفتاب کم شود به همان میزان نیز میزان گل دهی آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل بهتر است گلدان مورد نظر خود را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی ۶ ساعت نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد.

خاک مناسب نیلوفر پیچ 

این گیاه در هر خاکی رشد میکند فقط باید زهکشی خاک مناسب باشد اگر خاکی که در آن بذر کشت می‌شود سنگین است می‌توانید با اضافه نمودن پیت ماس زهکش مناسب برای خاک کشت فراهم آورید ترکیب خاک باغچه و خاک برگ برای گیاه مناسب است.

هرس نیلوفر پیچ 

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد مگر نمونه هایی که در گلدان نگهداری می شوند که در مورد این گیاهان نیز ساقه هایی هرس می شوند که خارج از شکل و فرم مورد نظر رشد کرده اند. در مورد تربیت این گیاه نیز حتما باید از قیم مناسب استفاده کرد تا ساقه ها مکان و فضایی برای پیچیدن و بالا رفتن داشته باشند.به دلیل ازدحام و سنگینی ساقه های این گیاه بهتر است که پایه های قیم تا حداقل ۳۰ سانتیمتر در بستر خاک فرو برود و حدود ۳٫۵ متر نیز ارتفاع داشته باشد.

تکیه گاه برای ساقه گل نیلوفر پیچ

استفاده از تکیه گاه برای ساقه گل نیلوفر در سال‌های اولیه پرورش گل نیلوفر بهتر است برای بهتر شکل گرفتن آن از این چوب کوچک به عنوان تکیه گاه استفاده کنید بتواند به سمت مورد نظر شما رشد کند.

شرایط نگهداری گل نیلوفر پیج

تکثیر نیلوفر پیچ :

کشت از طریق بذر:

این روش، روش اصلی کشت نیلوفر است که در این روش ابتدا بذر را ۲۴ ساعت قبل از کاشت در دستمال خیس قرار می دهند و بعد بذر کشت می شود. پوسته بذر ضخیم است. بنابراین بذر را خراش دهید یا به مدت چند ساعت در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. این کار نرخ جوانه‌زنی را افزایش داده و سرعت جوانه‌زنی را نیز بالا می‌برد. بذرهای گیاه نیلوفر پیچ را در اوایل فصل بکارید و آن‌ها را با قطر کمی از خاک (حدود ۰٫۶ سانتی‌متر)، بپوشانید. سپس آن‌ها را به‌طور کامل آبیاری کنید. جوانه‌های متراکم را از خاک بیرون بکشید، به‌طوری که فاصله نهایی جوانه‌ها از هم ۱۵ سانتی‌متر باشد. این جوانه‌ها می‌تواند تراکم را به میزان کم نیز تحمل کند، البته به شرط آن‌که نرده یا حفاظ کافی در اطراف‌شان باشد تا ساقه‌ها بتوانند دور آن بپیچند و پخش شوند.

یکی از ویژگی های این گیاه زیبا این است که دوست دارد به سمت بالا حرکت و رشد کند و در این حین به دور چیز هایی که بر سر راه رشدش است بپیچد پس وقتی که ارتفاع آن در گلدان به بیست سانتی متر رسید ، گیاه را از گلدان خارج کنید و به محلی که دوست دارید آن را بکارید ببرید

کشت قلمه:

این روش در فصل تابستان اماکن پذیر است که از گیاه قلمه نرم تهیه کرده و بعد کشت می شوند.

آفات و بیماری نیلوفر پیچ :

از جمله آفات مهم این گیاهان می توان به کنه قرمز عنکبوتی، شته، معندچی برگ و مگس سفید اشاره کرد. بیماری بخصوصی این گیاه را تهدید نمی کند و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی عامل اصلی مشکلات ایجاد شده هستند.

اما به هر حال اگر مکان کاشت این گیاه بیش از اندازه سایه باشد و این شرایط با خیس و مرطوب شدن برگسار در طی آبیاری همراه شوند، نتیجه آن شیوع بیماری های قارچی خواهد بود که در این صورت می توان از سموم قارچکش استفاده کرد.

سایر بیماریهای احتمالی نیز عبارتند از زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می تواند لکه هایی نارنجی – قهوه ای را در برگها بخصوص سطح زیرین برگها ایجاد کند و سایر بیماریهای لکه برگی که موجب بروز لکه هایی با مراکز زرد و کرم با بافتی خشکیده و مرده و حاشیه ای قهوه ای قرمز خواهد شد.

مطالب مرتبط

آشنایی با گل لیلیوم یا سوسن به همراه شرایط نگهداری و کاشت آن در خانه

نحوه اصولی نگهداری و مراقبت از پرنده مرغ مینا در خانه

شرایط مراقبت از نخل دم اسبی یا گیاه لیندا چیست؟

نظرات