چاپ کد خبر: 114897
31 خرداد 1402

آغاز حراج دسترنج گوجه‌کاران استان فارس توسط دلالان با تعطیلی صادرات و بسته شدن مرزها

تعطیلی صادرات و بسته شدن مرزها، رعایت نشدن الگوی کشت و اعمال عوارض ۷۰ درصدی محصولات کشاورزی همه دست به دست هم داده است تا گوجه فرنگی فارس با افت قیمت مواجه شود، عوامل مطرح شده ای که توسط این مقام‌مسئول عنوان شد، باعث شده تا عملاً دسترنج گوجه کاران فارسی بر باد برود، کشاورزانی که این روزها نیازمند جدی به سیاست های حمایتی دولت هستند.

خبرگزاری فارس:  از آنسوی مزرعه  سبد به دوش در گرمای ۴۵ درجه به سوی کامیونها روانه اند، با یک دست سبد را گرفته و با دست دیگرشان عرق از صورتشان میگیرند و دوباره تن به کار میدهند تا سفره شان خالی نماند.

صاحب مزرعه آنسوتر، زیر کَپَر نشسته و با تکه چوبی مدام در حال شمارش و کم و زیاد کردن اعداد و ارقام است، انگار دخل و خرجش با هم‌نمیخواند و تمام محاسباتش قفل شده است.

با هزار امید ۱۰ هکتار زمین زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است، کِشتی که فقط برای هر هکتارش بین ۲۵۰ تا  ۳۰۰ میلیون‌تومان هزینه کرده، اما حالا که فصل برداشت رسیده تمام محاسباتش به هم ریخته و حتی هزینه اولیه را هم نمیتواند جمع آوری کند.

و اما ماجرا از آنجا شروع شد که مرزها بسته شد، وگرنه کشاورز که به امید صادرات، ۲۰ هکتار از مزارع خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده بود، هیچگاه چنین ریسکی نمیکرد که مجبور شود چوب حَراج به حاصل دسَترنج شش ماهه خود بزند.

نبود صنایع تبدیلی، بسته شدن مرزها ، تعطیلی صادرات و دیگر عوامل، باعث شده تا قیمت خرید گوجه فرنگی پایین‌تر از قیمت تمام شده آن باشد و همین موضوع صدای کشاورزان فارسی خصوصاً جنوب شرق استان را در آورده است، کشاورزانی که با متضرر شدن  و بر باد رفتن دسترنج شش ماهه خود نیازمند سیاستهای  حمایتی جدی از سوی دولت هستند.

عایدی گوجه کار، ضرر و زیان

از جنوب شرق استان خبرها حاکی از خرید و فروش هر کیلو گوجه فرنگی درجه یک در مزارع بخش فسارود داراب، در بهترین حالت ممکن  ۴ هزار تومان و گوجه رُبی ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است، نرخی که با قیمت تمام شده این محصول در هر کیلو، منافات و عایدی کشاورز چیزی جز ضرر و زیان نیست.

شاید بسته شدن‌مرزها و تعطیلی صادرات دلیل اصلی این افت قیمتها باشد، اما نبود صنایع تبدیلی در مناطق مختلف استان فارس خصوصاً مناطق جنوبی این استان رنج کشاورزان و باغداران را هم دو چندان میکند.

جولانِ دلالان در سایه نبود قوانین بازدارنده!

اما آنچه که بیش از پیش در این بازار بلبشوی تره‌بار و صیفی جات استان فارس به چشم میخورد، نبود قوانین بازدارنده برای جلوگیری از جولان دلالانی است که جیب کشاورزان و باغداران را خالی و جیب خودشان را پُر میکنند.

نبود کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی در مناطق جنوب  و جنوب شرق استان فارس زمینه ساز سوءاستفاده دلالان در این بازار بی سر و سامان گوجه فرنگی شده به طوریکه محصولات تولیدی آنان توسط دلالان با قیمت های بسیار پایین خریداری میشود.

کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت محصول، مشکل سالیان اخیر کشاورزان فارسی بوده که با وجود وعده‌های مسئولان هنوز راه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

با گریزی به ریشه همه مصائب کشاورزان در میابیم که بی برنامه گی و ضعف سازمان جهاد کشاورزی فارس در سامان بخشی به بازار گوجه استان باعث  شده تا گوجه کاران با انتقاد از وضعیت موجود خواستار رسیدگی جدی این سازمان به مطالباتشان شوند.

ضعفی که به نظر می رسد  رهاوردی جز بدبختی معیشتی برای قشر زحمتکش کشاورز ندارد.

تغییر الگوی کشت؛ مستلزم تامین زیرساخت 

در این میان سازمان جهاد کشاورزی فارس در دو سال اخیر با ابلاغ تغییر الگوی کشت  به سراسر شهرستانهای این استان در صدد است تا با  پایین آوردن سطح زیر کشت محصولات کشاورزی  از متضرر شدن بیشتر کشاورزان جلوگیری کند، حال این سوال پیش می آید که آیا این سازمان برای تغییر الگوی کشت، زیر ساختهای مناسب برای این قشر تدارک دیده است؟

به نظر میرسد آنچه که در این شرایط برای اجرای این نوع از مصوبه‌ها ضروری است فراهم‌سازی نهاده‌ها، ماشین‌آلات، کشت‌های جایگزین و به صرفه، سم و کود و تسهیلات ارزان قیمت است.

فارس دارنده رتبه دوم در تولیدات کشاورزی کشور

در این میان استان فارس که در رتبه دوم تولیدات زراعی  کشور قرار دارد، امسال نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است در حالیکه ظرفیت ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این استان ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که عملکرد این استان نسبت به آمار ابلاغی روند کاهشی داشته است.

داستان تکراری خرید محصول در زمان برداشت، نامناسب بودن قیمت و جولان واسطه‌ها هر ساله تکرار میشود و همچنان جای خالی یک ابزار قدرتمند برای برخورد با این معضل در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی احساس می‌شود.

کشاورز: هرهکتار گوجه ۳۵۰ میلیون تومان برای کشاورز آب می خورد!

یک گوجه‌کار ساکن دشت پیر غیب بخش فسارود شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید: وضعیت گوجه امسال اسفبار بوده و دیدن محصولی که زمان چیدن آن فرارسیده اما بازار مناسبی برای فروش ندارد، دردناک است.

حسن قهرمانی که ۱۰ هکتار از زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است، از هزینه کرد ۳۵۰ میلیون تومانی خود برای هر هکتار گوجه سخن میگوید.

او اظهار میکند: هزینه های خرید بذر، احداث گلخانه برای تولید نشاء، نوار پلاستیکی ، هزینه های کاشت، خرید کود و سم جهت پیشگیری از آفات، قارچ و‌حشرات کمر کشاورزان را شکسته است.

این کشاورز دارابی می افزاید: هم اکنون که مرحله برداشت محصول رسیده، قیمت پایین گوجه فرنگی رمقی برای گوجه کاران نگذاشته است.

قهرمانی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوجه فرنگی درجه یک در میادین ۴ تا ۵ هزار تومان و در کارخانجات به قیمت ۳ هزار تومان از آنان خریداری میشود، ابراز میکند: با این شرایط، هزینه هایی مثل برداشت محصول ، خرید سبد، کرایه کامیونها برای حمل و نقل، حق الزحمه میادین تره بار به حساب کشاورز تمام میشود که با این اوصاف تولید کننده در این میان نابود میشود.

او تاکید میکند که با توجه به پایین بودن قیمت گوجه فرنگی این شهرستان، کشاورزان این شهرستان مجبور شده اند تا به جای اینکه گوجه تولیدی خود را به میادین تره بار ارسال کنند، محصول تولیدی خود را با قیمت پایین به کارخانجات رب گیری بفروشند.

این کشاورز گوجه کار، در خاتمه خواستار پیگیری مطالبات کشاورزان از مسئولین جهاد کشاورزی و رییس کمیسیون کشاورزی شد.

سهم فارس از تولید گوجه فرنگی امسال ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار میکند: طبق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است که این استان با پیروی از الگوی کشت ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین های زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است.

حمید دبیری، ضمن ابراز خرسندی به جهت رعایت الگوی کشت توسط گوجه کاران فارسی خاطرنشان کرد: برداشت بیش از ۶۱ تن در هکتار بصورت میانگین  باعث شده تا تولیداتمان بالا برود.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه تقریباً ۱۰۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع فارس برداشت شده، پیش بینی کرد که میزان برداشت این محصول تا تیرماه سالجاری به ۱۱۸ تن در هکتار برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عنوان کرد: در شهریور ماه و با پایان فصل برداشت میزان تولید این محصول به سطح متعادل رسیده که این آمار  به ۲۰ هزار تن میرسد.

نیاز روزانه فارس به گوجه فرنگی ۲۵ هزار تن 

دبیری؛ میزان نیاز این استان به گوجه فرنگی بصورت تازه خوری و صنایع را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در ماه دانست و بیان کرد: میانگین استانی نرخ گوجه فرنگی حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بصورتی ربُی و تازه خوری درجه یک ۵ تا ۵۵۰۰ تومان متغییر است.

او با تاکید بر اینکه صادرات بر قیمت گوجه فرنگی تاثیر مستقیم دارد، یادآور شد: با توجه به بسته بودن‌مرزهای عراق و اعمال عوارض ۷۰ درصدی، باعث شده تا این محصول با افت قیمت مواجه شود.

دبیری گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود با عملکرد ۶۰ تن در هکتار، با یک حساب سرانگشتی عایدی هر گوجه کار به ۳۰۰ میلیون تومان در هر هکتار میرسد که اگر تا ۱۸۰ میلیون تومان برای هزینه تولید در نظر بگیریم باز هم قیمت مناسبی برای گوجه کاران است.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اعلام اینکه در اکثر شهرستانهای فارس کشت گوجه فرنگی انجام میشود، متذکر شد:کشاورزان بدون رعایت الگوی کشت با تولید مازاد بر بازار به فعالیت خود ادامه میدهند که متاسفانه منجر به متضرر شدن خودشان میشود و از سویی نیز ابزار قدرتمند قانونی هم برای جلوگیری از کشت مازاد آنان وجود ندارد.

نشستهای متعدد برای افزایش ظرفیتهای تولید

او همچنین از نشست های متعدد مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی با کارخانجات رب بگیری در تلاش است ظرفیتها را افزایش دهد.

دبیری ادامه داد:  از اداره کل تعاون روستایی نیز خواسته ایم تا با خریداری توافقی محصول تولیدی گوجه کاران  از متضرر شدن‌کشاورزان جلوگیری شود.

استقبال از سرمایه گذاران صنایع تبدیلی در جنوب و جنوب شرق استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن استقبال از سرمایه گذاران برای احداث کارخانجات صنایع تبدیلی در مناطق جنوبی و شرق استان خاطرنشان کرد: این سازمان با در اختصاص زمین و تسهیلات، زمینه سرمایه گذاری را نقاط مختلف استان فراهم می آورد.

فعالیت ۴ تعاونی روستایی برای خرید حمایتی گوجه کاران فارسی

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس؛ از فعالیت چهار تعاونی و اتحادیه در سطح استان فارس برای خرید حمایتی گوجه کاران این استان خبر داد.

سید کاظم موسوی؛ با بیان اینکه سازمان تعاونی روستایی برای جلوگیری از انحصار محصولات کشاورزی، با خرید توافقی از کشاورزان به بازار ورود میکند، اعلام کرد: این سازمان، گوجه لازم برای کارخانجات طرف قرادادِ خود را حدود ۴ هزار ۵۰۰  تا ۵ هزار تومان خریداری میکند که بستگی به کیفیت و بیریکس گوجه دارد.

وی افزود: گوجه تازه خوری نیز بستگی به کیفیت گوجه بین ۶ تا ۷ هزار تومان توسط شرکتهای  تعاونی روستایی طرف قراداد در سر مزرعه خریداری می شود.

خرید ماهانه ۸۰ هزار تن، پیش بینی برداشت ۳۰۰ هزار تنی تا پایان فصل برداشت

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس میزان گوجه خریداری شده توسط این سازمان را روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن خریداری و اعلام کرد: با شرایط فعلی پیش بینی میشود که هر ۴ تعاونی ها روستایی فعال در حوزه خرید تولیدات گوجه کاران استان، تا پایان فصل برداشت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن خرید گوجه فرنگی خریداری کنند که این مقدار بستگی به شرایط بازار دارد که ممکن است این رقم روند افزایشی پیدا کند.

چوب حراج بر خربزه‌های صیفی‌کاران استان فارس : کیلویی سه هزار تومان !

عکس یادگاری وسط آشفته بازار مسکن در فصل جابه‌جایی مستاجران در شهر شیراز

عکس عتیقه و دیده نشده شیراز ۱۱۵ سال پیش که واقعا زیباست !

 

 سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

M2 شنبه , ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۴:۵۵

من خودم کشاورزم دولت می‌تونه راحت این وضعیتو جمع کنه چرا هر پروانه چاهو یا چاه مجوز دار مجبور نمیکنه بیشتر از ۲کیلو بذر نگاره طرف ی باره ۴۰هکتار میکاره ما هم ی هکتار ما هم باید پاسور اینا بشیم

رضا جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

پارسال عموی من با شریکش هندوانه در اطراف دهرم کاشته بود، خودم اهل مرودشتم،رفتم سری به آنها بزنم،متاسفانه چیزی شنیدم و دیدم که تا آخر عمرم هندونه نمیخورم،یک نفر در احمد آباد دهرم بود که رابط یک سم فروش با کشاورزان بود،باید آن فرد را میدیدی و پول بهش میدادی تا خودش به آن سم فروشی خاص برود و مقداری اندک هورمونی گیاهی و شیر خشک و مقداری پودر نظافت بگیرد و آنها را در بشکه ای آب ریخته و به آب تلمبه وصل شود تا پای محصولات هندوانه و یا گوجه برود البته میگفتند با آمپول هم میشود به هندونه تزریق کرد.شب قبل از چیدن هندوانه استفاده میکردند،معجزه رخ می داد،هندوانه بزرگ و قرمز اما اصلا مزه نداشت.

حامد زاهدان جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

سلام من درزاهدان زندگی میکنم امشب کیلویی ۲۰ هزارتومان گوجه فرنگی گرفتم ما که ارزونی ندیدیم شما کشاورزان بیارید اینجا کیلویی ۸ یا۱۰ هزار بدید تا ماهم خیری ببینیم چرا باید این گوجه درپاکستان کیلویی ۱۰ هزار فروخته بشود ولی برای ما که درایران زندگی می‌کنیم کیلویی ۱۵ تا۲۰ هزار تومان اب بخورد خداوند دست این دلال‌ها رابشکند که به ملت ظلم میکنند

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

با سلام .من خودم کشاورزم.تنها راه نجات کشاورز کشت کم هستش.تا کشت کم نکننن هیچ تغییری ایجاد نمیشه.کشاورز داریم ۱۰۰ هکتار کاشته.یکی ۲۰۰ هکتار.مگه بازار داخلی چقد ظرفیت داره.نه عزیرم مشکل اصلی کشت زیاده.بعدش با سمومی که ما استفاده میکنیم و …..کجا صادر بشه.افغانستان فقط خرید داشته که اونم کم کم تعطبل میکنه

حسین ادهمی جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

اینان همه زندگی‌شان را باخته اند .لحظه ای تفکر.راهی برای بازگشت نیست.کار آفرینند ولی دیگر نابودشان تضمینی است.میدانید چند نفر از قبل همت آنان می‌توانستند زندگی کنند.اگر کار آفرین وکشاورزی باشی میفهمی .خدایمان کمک کند به این عزیزان وبس.

رهگذر جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱

یه عده میگن چرا کشاورزها از سموم و آفت کش ها استفاده میکنن و این محصولات ارزش استفاده نداره … من به عنوان یه کشاورز با وجدان همیشه با کیفیت تریم و گرانترین سمها رو میخرم ولی اینو هم بدونین در حال حاضر بهترین سمها هندی و پاکستانی هست گذشت اون قدیم که مثلا سم مونتو رو لیتری صد و پنجاه می‌خریدم و آلمانی اصل بود …چون تحریم هستیم سم خوب هم کم گیر میاد و از طرفی اگر شما مثلا یک کارتون سم با کیفیت المانی یا آمریکایی داشته باشی کالای قاچاق یقتو میگیره هم سم رو مصادره میکنن هم جریمه کالای قاچاق پس کشاورز مجبوره همون سمهایی که وزارت جهاد کشاورزی در بازار گذاشته رو بخره اینو گفتم که بدونین مقصر کشاورز نیست وقتی هیچ حمایتی ازش نمیشه اگر هم بخای اورگانیک بکاری نصف بیشتر محصولات خراب میشه توسط آفتها و تمام مثلا گوجه ها سوراخ سوراخ و کج و ماوج میشه و همینایی که میگن چرا فلان چرا بیسار اگر برن میوه فروشی عمرا اون گوجه اورگانیک رو نمیخرن چون ریخت و قیافه نداره

بنیامین جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳

جناب عسکری نماینده مردم داراب ، رئیس کمیسیون کشاورزی درستش می‌کنه ????? البته اگه….. از نمایندگی وقت اضافه آوردند.

کشاورز زاده جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰

با سلام
مشکل تولید مازاد محصولات کشاورزی باید به دست خود کشاورزان حل بشود.
تا زمانی که کشاورزان اتحادیه نداشته باشند.همین آش هست و همین کاسه.
دولت به تنهایی نمی تواند همه تولیدات کشاورزی کنترل کند.چون کشاورز مختار هست و هر نوع محصولی دوست داشت کشت می کند .و تابع درامد محصول سال قبل می باشد.
بنا براین کشاورزان در سطح بخشها و شهرستانها اتحادیه تشکیل بدهند و با نظر اتحادیه مرکزی متناسب با نیاز داخلی نوع و سطح زیر کشت خود را انتخاب کنند.
وظیفه حاکمبت ،حمایت ،هدایت و نظارت هست.
انشاالله شاهد شکوفایی کشاورزی با تشکیل اتحادیه کشاورزان در سطح کشور و حمایت همه جانبه دولت باشیم .تا در سالهای آتی از این سردرگمی کشاورزان زحمت کش فارغ بشویم.

کامران جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳

فقط کافیه . یک سال فقط یک سال کشاورزای کشور . کشت نکنن . هیچی . بعد مجبوری وارد کنی . بعد گوجه رو باید بخری کیلویی پنجاه تومن . برید خدا رو شکر کنید کشاورزایی چون استان فارسی دارین . چون چهار فصله . همیشه ی منطقش صیفی داره . بعد کی گفته کشاورز پودر مو بر میده تا قرمز بشه . اینا همش چرندیاته . کشاورز اگه کشاورز باشه . دلش نمیاد زمین خودشو مصموم کنه . ی بوته گوجه عین خانواده خودشه . تر و خشکش میکنه تا بزرگ بشه

کامی جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

وقتی رب میزنی ب غذاتون ک خوبه . حال میکنیین . وقتی سس تند میمالی رو پیتزاتو و کبابت میزنی ک مزه میده . ولی فکر کشاورز نیستی . شمایی ک میگی مرزها رو ببندن بیاد پایین . فک کردی کشاورز گوجه رو میده میدان تو تو بخوری؟ نه دادش میده کارخونه میشه رب صادر میشه . ته و خرابیشن میکنن رب میدن تو میخوری . مگه خبر نداری سبد میدون دونه سه تومن هس . مگه خبر از کرایش نداری . در مورد چیزی ک خبر ندارین قضاوت نکنید . لطفا .

هومن جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰

عزیزانی ک حرف از ارزونی صیفی گوجه میزنید . مگر. خبر نداری یک هکتار گوجه بذر هیبرید چهل ملیون هست فقط بذرش
گل خونه هم حدود ۳۵ ملیونه . اجاره زمین هکتاری ۱۲۰ ملیونه . نوار تیپ هکتاری ۸ ملیون . کود گاوی هکتارس چهل ملیون . کارگر نشا و سم افت و تقویتی هم تا اخرش حدود ۵۰ ملیون در هکتار.
نشستی زیر کولر چی میگی
اگه بذر مفت بشه . گلوخونه با انصاف بشه کارگر و سم و کود قیمتش بیاد پاین . ک ما کشاورزا به پنج هزار تومن راضی میشیم . مگه خبر نداری گوجه کار نمیتونه بذز ساده بکاره چون بازرپسند نیست بعد تو میخوای چی بخوری؟؟ هان؟ وقتی میزان تولید در کشور بیش از حد میشه خوب تعداد کار خانه ها را افزایش بدن ‌ نمیتونن . مملکت ک سیر شد . مرزها رو باز کنن صادر کنن . تا کشاورز بدبخت نشه . نشستی تو خونتون . خبر از گرما نداری . هنوز لای پات له نشده . جرر بخوری. عین خان با کلاس میری گوجه میخری میخوری . ک خوبه . اصلا همه چیز از کشاورزه . هر غذایی یا دامدار یا کشاورز . همه زحمت کشیدن روستاییان هس . لبنیات دام . تر و بار کشاورز . مگه غیر از اینا چیزا میخوری . میری شکار؟ . نشستی زیر کولر بابات برا کشاورز تصمیم میگیری . ؟

جواد جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

آقایونی که ادعا میکنندخوب گوجه درست نکنندپس بایدچکارکنند هنوز توگرمای قیروکارزین نیومدی تاببینی چی به سرت میادمردم مجبورن برای رفاه زن وبچه هاشون هرکاری بکنند ازسردلخوشی نبست

بهنام جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

اون موقع که گوجه قیمت موز میشه فریاد رسی نیست الانم باید گوجه به قیمت اصلیش برسه یعنی نصف قیمت گندم

علی جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

هر که بلند شده ی خونه تو شهر فروخته شده گوجه کار طمع نکنن هر چی سم هست میزنن مردم بدبخت کردن به درک دیگه همه شده گوجه و صیفی جات اجاره کسی گندم نمیکاره وقتی ملیاردی سود میکنن خوبه

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

هر که بلند شده ی خونه تو شهر فروخته شده گوجه کار طمع نکنن هر چی سم هست میزنن مردم بدبخت کردن به درک دیگه همه شده گوجه و صیفی جات اجاره کسی گندم نمیکاره وقتی ملیاردی سود میکنن خوبه

پیمان جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

باید دولت از صادرات جلوگیری کنه تا قیمت گوجه بیاد پایین

سعید جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

ببخشیدا ولی بعضی از کشاورزان برا سود آنی تمام منابع آب رو دارن نابود می‌کند..بعد بعضی شهرها آب خوردن هم ندارن چ نیازی اینهمه هندونه برنج طالبی که خیلی اب میخان کشت بشه؟!!!

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

آقای نامحترمی که داری میگی گندم بکارن و دولت نباید از بیت المال ضرر کشاوررز رو بده ما که از این دولت خیری ندیدیم اونایی هم گندم کاشتن دولت قرار بوده کیلو ۱۷ تومن بخره ولی الان کیلو ۱۳ تومن به کشاورز بدبخت داده
درست زمانی که محصولات صیفی و میوه تابستانی برداشت میشه مرز صادرات بسته میشه کشاورز و باغداری که یکسال زحمت کشیده و هزینه های هنگفت رو به دوش کشیده باید تاوان بی تدبیری مسولین و وزیر بی لیاقت کشاورزی رو بده
فقط سود اصلی این وسط به دلال و میوه فروش ها میرسه که میوه ای که از کشاورز۴تومن میخرن رو به قیمت ۲۰ تومن به مردم میفروشن

رایان جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۱

بله، وقتی مش قربون ده بالا ده هکتار گوجه کاشته باهاش شهر خونه خریده و شاسی بلند خریده و صدتای کارمند درآمد داشته و گوش بریده و پول درآورده، قطعاپول میده به سایت ها، بگن مظلومیم و نداریم!!!!! نداره، نکار…. میکاری، پول خون بابات درآمد نداشتی، گریه نکن…. بزار سال دیگه گوش هموطن ت ببر و ماشین و خونه بخر?? دیگه اینا از دکتر مهندس م رد کردن، به کم راضی نیستن

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۵

…. فارس غلط می کنه که توی این وضعیت بی ابی استان اب سد را یرای کشت گوحه و طالبی و برنح و هندوانه بازکردند و امروز یک نیم لیتری اب معندنی پنح هزارتومان است ویک‌کیلوکوجه یا هندوانه هم پنح هزار تومن هست.

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۴۱

پس چرا بیرون کیلو ده هزارتومان

علی جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۷

اینها دروغ است تا کنون گوجه فرنگی از کیلویی هشت تومان کمتر نبوده اما وقتی صادر می شود مردم از جنس خوب محروم و باید اشغال گوجه کیلویی پانزده تومان بخرند مردم ایران چه گناهی کردن که باید جور نفهمی بخورند بابا بس کنید می خواهید مانند پیاز کیلو چهل تومانی خورد مردم بدهید چوپان دروغ همین عده هستند

علی کازرون جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۰۲

درود
چیزی که ما استان فارسیها را بدبخت کرده الالخصوص کازرون
دلال ها هستند
که سرزمین میروند و محصول را خریداری میکنند هر چه بتوانند مفت خری میکنند
میبایست محصول به میدان میوه وتره بار برود وقیمت بخورد
نه اینکه اشخاص شیاد وکلاهبردار که نه رحم دارند نه مروت و نه انصاف سر زمین کشاورزان بروند
دومین مساله مهترهای کازرون هستند که کشاورزان برای رضای خدا درجه ۲ رو بهشون میدهند
اول شهر تابلو میزنند محصول ۲۰هزارتومانی را ۵هزارتومان خب بار فروش هم میبینه میگه درجه ۱دوبرابر میخرم
مساله بعد کشاورزانی هستند که نارس وکال میچینند و با سموم یا کودمیخواهند محصول را زودتر به بازار عرضه کنند
وقتی دلال سرزمین میرود دولت چطور نظارت کند
فقط کازرونم اینطوریست حالا بعدمحصولات ما قیمت ببین
تا دیروز هندوانه ۲هزاربود از ما گذشت رفت فیروزاباد شده ۵هزارتومان

ناشناس جمعه , ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲:۴۷

واقعا مگر بازار هفتگی هست که تالین دست دلالان برای کنترل و قیمت گذاری کالاهای اساسی مردم و حتی قوت لایموت مردم اثر گذارند
چرا مبارزه‌ای بااین زالوها نمیشه چرا بازرسی و نیرویی که واقعاً به دنبال آرامش در بازار و ثبات قیمت‌ها باشه وجودنداره چرا باید به فاصله ده متر ۲۰هزارتومن اختلاف قیمت باشه

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰

چرا این حرفا رو میزند اون ادم بدبختی که شغلش تنها کشاورزیه چه باید بکنه با این همه ضرر .اصلا شما از کجا خبر دارین یک هکتار گوجه برای اون ادم کشاورز چقد خرجشه واقعا مسئولین باید یه فکری کنند

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵

واقعا گوجه فرنگی یک محصول حیاتی است ؟ می خواهند بکارند می خواهند نکارند

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

کشاورزی که آمده ده هکتار زمین کرده گوجه در حالی که در روستای استان فارس آب خوردن نداریم باید از این بدتر سرش بیاد

ابو مهدی پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲

به درک میدونی چرا یه قوطی رب گوجه رو کردن ۵۰۰۰۰ تومن می چه خبره چوب خدا صدا نداره واه مردم مظلوم هم نمیشه ازش فرار کرد ،قابل توجه مسوولان

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰

دسترنج افغانی ها بگیرید متاسفانه افغانی هست که با خیانت بعصی ایرانی ها ۲۰ هکتار زمین اجاره کرده و شب وروز آب زیرزمینی را بیرون می کشد و انواع سم‌های غیر مجاز را مصرف می کند و با صادرات گردنش کلفتر می شود مسولین بهوش باشند اگر گوش شنوایی دارند

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷

ای دروغ است و مطلوم نمایی، مسولین لطفا به فکر آب‌های زیر زمینی باشید، همین که الان می نالد سال دیگر دو برابر کشت می کند، متاسفانه بعضی مسولین هم دلال هستند

کشاورز گمنام پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

اینها همه اش دروغ است، ننه من غریبم بازی هست تا مسولین را تحت فشار قرار دهند برای صادرات و ایجاد تورم در کشور، اگر نگاه کنید اکثر گوجه کارها افغانی و اجاره کارها هستند که الان دادشان بالا رفته، کشاورزان اصلی توان کاشت ندارند بنابراین عده ای سود جو زمین‌ها را اجاره و بی حد و حساب گوجه در شرایط کم آبی می کارند و الان هم به اسم کشاورز داد می زنند مسولین به فکر حفظ منابع آب در حال اتمام زیر زمینی و نسل‌های آینده باشید، این کلک اجاره کارهاست هر سال می کارند و بعد با داد و بیداد مسولین را مجبور به باز نمودن مرزها می کنند اگر راست می گویند مگر سال قبل همین مشکل گیش نیامد چرا امسال بجای کم کردن سطح زیر کشت برعکس آن را افزایش دادید؟ مسولین آگاه باشید، عده ای در این بین با خیانت به منابع زیر زمینی و مظلوم نمایی از آب گل آلود ماهی می گیرند، افغانی الان ۲۰ هکتار زمین اجاره کرده و آب زیر زمینی را بی حساب بالا می کشد و انواع سم‌های غیر مجاز را مصرف و به خرد مردم می دهد، لطفا جلوشان را بگیرید.

کشاورز پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

دولت چرا قیمت تعیین نمیکنه که کشاورهم بدونه ضرر نمیکنه که سم هدفون نزنه الان زیر ده هزارتومان برا کشاورز ضرره اگه راست میگن دست دلالا با مغازه دارا بگیرن

بیدارشده پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

درودبرشما دستهایی درکشور وجود دارن که نمیگزارن کشاوزها صنعتگران کسبه به راحتی کسب درآمدکنند، این مصداق کل نیست که بگوییم همه کشاورزان ازسموم غیرمجازوبی رویه استفاده میکنندبلکه شایعه ایست دراین روند. اینجابه حرف رییسی میرسیم که آنهادرهرکشوری رخنه میکنندهدفشان به رنج کشیدن مردم آن کشور هست، مشکل ما همین دستهای پنهانی هست که نمیگزارندافراددلسوز کارشان راانجام دهندهمانهایی که درسخنرانی حرفهای زیباودم ازدمکراسی که باشستشوی افکارعمومی ودورویی…….

علی پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

ایران ایران نیست نه همیشه برج ۳ صادرات مرز بسته میشه
گرجه کشت استان فارس تموم شد مرز باز میشه
وقتی هر کسو ناکسی میاد گوجه میکاره فک نمیکنه اون که کشاورزه کارش کشاورزی هست باید چه خاکی تو سرش کنه
ما زمین کشاورزی داریم و باغ .کار بابام کشاورزی هست ۲سال پیش ۳نفر بودن نفری ۵۰م از جیب دادن دیگه کشاورزی نکردیم ..مملکت نیس هیچکس ام سرجای خودش نیس کشاورز بناست .دکتر کشاورزه .قاضی دلال

محمد پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

ای …شغل کشاورزی مخصوصا استان فارس. هیچ سالی خیری ازش ندیدیم

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

من خودم کشاورز هستم صیفجات کشت مکنم کشاکرزه طمع دارند و دست هر کسی از دکتر و مهندس و طلا وفروش گرجه میکانرند سطح کشت پاین ببرند یک کشاورز به چه دلیلی ۱۰ هکتار گرجه کشت مکند مدیرت ندارند ۲ هکتار هر کشاورز باید کشت کنند طمع طمع مکنند خدار روشکر که بازار نداره واگرنه سال بعد هر کشاورزی ۵۰ هکتار گرجه می کارد و بعد دست هر کس ناکسی میاد گرجه میکارد دکتر قاضی وکیل

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

خداکنه مرز بازنشه مردم بدبخت کشور خودمون ندارن بخورن کشور خارجی بخورن تا اب هست تیمم باطل است من تومیدون کار میکنم

بنیامین زارع پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

اگر مازاد میگید تولید دارم خوب صادرکنیم تا برای کشور هم ارز اوری داشته باشه هم کشاورزان سود کنند

اشکان پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

تواین مملکت وزیر کشاورزی فقط بار اضافی برا مردمه تاهنوز کسی نفهمیده کوچکترین وظیفه ی جهاد کشاورزی تنظیم بازار کاشت محصولات کشور ما دچار کم آبی وتجریم وتورم هست نبود برنامه در کشاورزی که هیچ برنامه ی ریزی نیست یک بار یک محصولی به حدی کشت میشه که دور ریخته میشه اینهمه آب وسرمایه هدر میره ویک بار انقد کم کاشت میشه که قیمتش به بالاترین قیمت میرسه اینها از دلایل کم کاری نابلدی وزیر جهاد کشاورزی هست

مشتان پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

شرکت هامیتونن بانرخ پنج وشش تومن ازکشاورزخریداری کنن نمیکنن هرروزداره قیمت میاره پایین داره دوهزارونهصدمیخره فردابازشرکت تعطیل میکنه قیمتش میاره پایین هیچ کس هم کاری باهاشون نداره

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

اگر کشاورز استفاده نکنه در سال اینده کشت نخواهد داشت

ناشناس پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

اگر کشاورز استفاده نبره در سال اینده دیگر کشت نخواهد داش۱

کماندار پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲:۰۴

حالا اگه مثل سال‌های قبل میشد کیلویی بیست سی هزار تومن که صداشون در نمیومد و حاصر نمیشدن حتی هزار تومن ارزونتر بدن حالا که ارزون شده از دولت انتظار دارن پول بیت المال رو هزینه زیاده خواهی اینا بکنه .خب طمع نمیکردی به جای گوجه گندم میکاشتی که قیمتش مشخصه و خریدارش تضمینی

قشقایی پنجشنبه , ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲:۰۰

علت قطع صادرات محصولات کشاورزی ایران خصوصا صیفی جات استفاده بی رویه از سموم غیرمجاز نظیر سم هدفون هست بارها شنیدیم که پاکستان و عراق و حتی افغانستان صیفی جات صادراتی ایران رو برگردوندن دولت هم که هیچ نظارتی نداره فقط مردم بیخبر و مظلوم ایران هستن که این محصولات رو به قیمت بالا میخرن و درواقع سم وارد بدن خودشون میکنن
کشاورز برای اینکه محصولش تو موقع گرونی قابل برداشت بشه انواع سم و حتی پودر نظافت به خورد محصول میده اون وقت انتظار صادرات هم داره

آخرین اخبار