چاپ      کد خبر: 139150
17 فروردین 1403

آقای جهاد کشاورزی چطوری ادعا دارید امسال حتی یک کیلوگرم گندم هم وارد نشود؟

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت : برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.

به گزارش اول فارس ، علیرضا مهاجر با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر و قسمت‌هایی از خوزستان شروع شده است، گفت: معمولا از اوایل فروردین برداشت گندم شروع می‌شود و تا ابتدای شهریور ادامه دارد. تقریبا حدود ۵ ماه از سال برداشت گندم داریم.

وی افزود:در کشور اقلیم های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل برداشت گندم ابتدا از مناطق گرم شروع می شود و سپس به جنوب شرق ایران و در نهایت نیز در شمال غرب کشور خاتمه می یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه وعده‌ای که دولت به مردم داده برای همیشه به صورت پایدار در گندم خودکفا باشیم و در خودکفایی بمانیم.

مهاجر با  بیان اینکه برنامه‌های درازمدتی در بحث تولید گندم تدوین کرده‌ایم، افزود: برای گندم دیم برنامه جداگانه‌ای داریم که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به نام جهش تولید در دیمزارها با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور خشکی داریم، عنوان کرد: اهمیت گندم بر کسی پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر جهش تولید در دیمزارها برای روی گندم آبی نیز برنامه جداگانه ای داریم. اگر بتوانیم میزان عملکرد در واحد سطح گندم آبی را افزایش دهیم نیازی به گندم دیم و نگرانی از بابت بارش های نخواهیم داشت.

به گفته وی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه به عوامل موثر در کشت اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در کشت بذر مناسب است. ما می توانیم ۱۰۰ درصد نیازمان به بذر گندم را در داخل کشور تهیه کنیم. همچنین نگاهمان را بر تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا نمی بندیم و از دستاوردهای دنیا هم استفاده می‌کنیم. از طرفی محققان بسیاری نیز در کشور داریم.

مهاجر در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. از کشاورزان سراسر  کشور خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگی‌ها و افزایش دما  ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماری‌های گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماری‌ها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد  کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماری‌ها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.

وی عامل دیگر موثر در کشت را مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: ماشین آلات نقش مهمی در کاشت، داشت و برداشت دارند. اگر ما بتوانیم ماشین مناسب رو در فضای مناسب استفاده کنیم میزان عملکردمان افزایش پیدا می‌کند.

مهاجر همچنین در پاسخ‌ به پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: قیمت گندم امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰  تومان اعلام شده است. شرکت بازرگانی دولتی مباشر با کمک سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید همکاری می کنند و در حال خرید گندم در سراسر کشور هستند. در تمام مرکز خرید نیز  مستقر شدند و کشاورزان با تحویل محصول مطالبات خود را دریافت می کنند. اعتبارات نیز قرار است به موقع تامین شود.

وی گفت: یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم به گندم نیست بلکه به نان است. گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با احتساب  هزینه تبعی  برای دولت ۱۸ هزار تومان می شود ولی آرد آن با قیمت ۶۶۰ تومان به نانوایی می رسد. این اختلاف زیاد بوده و  فشار به دولت است. ولی دولت وعده داده که مطالبات گندمکاران سریع پرداخت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ ، ۴.۵  میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و سال ۱۴۰۲  خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم نان و۵۰۰ هزار تن بذر رسید.  امیدواریم امسال این عدد را رد کنیم. برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به خودکفایی در دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه دانه‌های روغنی بیشترین وابستگی را داریم. مشکل ما واردات این محصولات با ارز دولتی و تولید کشاورزان با ارز آزاد است. اختلاف شدید قیمت واردات و تولید باعث می‌شود کسانی که وارد می‌کنند که صاحب صنایع هم هستند کمتر تمایل به خرید داشته باشند، ولی امسال مکانیزمی را طراحی کردیم که بخش خصوصی خریداری کند. چنانچه خرید و پرداخت پول کشاورزان فراهم شود می توانیم ۹۰ درصد وابستگی را به ۶۰ درصد در بازه زمانی ۵ ساله کاهش دهیم. این اتفاق باید بیفتد زیرا پایداری تولید گندم در گرو تناوب با کلزا است. اگر کلزا نداشته باشیم گندم هم نخواهیم داشت.

مهاجر در پایان گفت: در خصوص جو و شکر نیز به راحتی می توانیم خودکفا شویم.منبع: ایسنا


چند نکته در باره ادعای معاون وزیر جهاد کشاورزی:

“به گفته وی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.”

*آقای معاون وزیر کشاورزان خرده پا برای دریافت امکانات نیاز به بسیج شدن ندارند بلکه بر عکس شما باید وزارت خانه خودتان را بسیج کنید تا امکانات را در اختیار کشاورزان قرار دهند. می توانید؟ بعد کدام امکانات را؟

“مهاجر با  بیان اینکه برنامه‌های درازمدتی در بحث تولید گندم تدوین کرده‌ایم، افزود: برای گندم دیم برنامه جداگانه‌ای داریم که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به نام جهش تولید در دیمزارها با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود.”

*آقای معاون وزیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چه ارتباطی با بخش کشاورزی دارد؟ بهتر نبود در این مورد سراغ تشکلهای هر چند فرتوت بخش کشاورزی می رفتید؟

“مهاجر در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.”

*آقای  معاون وزیر دستورالعمل های خوبی که مراکز تحقیقاتی تان دارند همان دستورالعمل های قدیمی است دیگر؟ تا حالا کارکردی داشتند در آینده هم همان است.

راستی آقای معاون وزیر ،حال ترویج کشاورزی تان  هم خوب است برای ارائه توصیه ها به کشاورزان؟ ارقام جدیدی هم دارید؟

موسسه تحقیقاتی خوبی که در زمینه خاک و آب دارید برنامه ای برای تعامل با ابرها ، آسمان یا موسسات مرتبط  هم دارند که در صورت نیاز دیمزارها گاهی چند میلی متری هم شده ببارند؟

“معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. از کشاورزان سراسر  کشور خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگی‌ها و افزایش دما  ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماری‌های گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماری‌ها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد  کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماری‌ها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.”

*معاون عزیز وزیر جهاد کشاورزی حالا اگر کشاورزان به خواهش شما در مورد زنگ زرد و بیماری های گندم پاسخ مثبت بدهند این بدبخت و بیچاره ها باید چطور از بیماری زنگ زرد و… پیشگیری کنند؟ می دانید سم لیتری چند است؟ سمپاش در مناطق و روستاها هست؟ 

” وی گفت: یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم به گندم نیست بلکه به نان است. گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با احتساب  هزینه تبعی  برای دولت ۱۸ هزار تومان می شود ولی آرد آن با قیمت ۶۶۰ تومان به نانوایی می رسد. این اختلاف زیاد بوده و  فشار به دولت است. ولی دولت وعده داده که مطالبات گندمکاران سریع پرداخت شود.”

*آقای مهاجر خبر دارید مشکل کشاورزان قیمت فروش آرد نیست؟ مشکل کشاورزان قیمت خیلی پائینی است که شما می خواهید دسترنج کشاورزان را ازشان بخرید و از هم اکنون باز هم وعده (وعده دولت) را داده اید که مطالبتشان سریع پرداخت شود.

راستی برادر شما برنامه دارید حتی یک کیلو گندم وارد نکنید چطور به پرداخت پول کشاورزان که می رسید دیگر برایشان برنامه ندارید و وعده “وعده دولت” را می دهید؟  برنامه ندارید پس؟ 

“وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: قیمت واردات و تولید باعث می‌شود کسانی که وارد می‌کنند که صاحب صنایع هم هستند کمتر تمایل به خرید داشته باشند، ولی امسال مکانیزمی را طراحی کردیم که بخش خصوصی خریداری کند.”

* کشاورزان هم از نرخ قیمت خرید تضمینی اعلام شده تان بخوبی متوجه شده اند که مکانیزمی طراحی کرده اید که بخش خصوصی را بجان محصول کشاورزان بیاندازید تا به به قیمت ناچیز از دستشان بیرو بکشند. اما ای کاش گفته بودید منظورتان از بخش خصوصی دقیقا کدام موسسه یا نهاد است ؟

البته دلالان بخش کشاورزی خودشان با برنامه های خوب دولت پای کار هستند اما امیدواریم  اوضاع را از اینی که هست بدتر نکنید…انشاالله

هر چند  خدا را شکر این اواخری خداوند نعمتش را شامل کشاورزان کرد و بارانی بارید و البته از این بعد باز هم مصاحبه های عزیزان بیش باد

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

احکد چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۲۷

من گندمم را اگر شده توی چاه فاضلاب میریزم ولی مفت به دولت نمیدهم

ایران دوشنبه , ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

مسولین ایران بالاخص کشاوزی ریدن دیگه
کشور ما کجاش آباد شده ک حالا انتظار دارین کشاوزی آباد بشه
مقصر اصلی هم خود کشاورز هست یعنی چی ک میلیون ها نفر کشاورز نمیتونن کاری کنن ک قیمت محصولشون بهتر بشه خب ی سال کشت نکنید ماها خودمون از همه حریص تر شدیم. هر چی بکاریم همونو برداشت میکنم با اعتراض روی کاغذ هیچ چیز درست نمیشه اعتراض داری روی زمینت نشون بده ن کاغذ اینا

رضا یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

ما کشاورزان استان ایلام شهرستان دهلران الان چهار ماهه ذرت تحویل دادیم هنوز پول ندادن بهمون فرمانداری و جهاد همه جا رفتیم هم فایده نداشته،
بعد گندم رو مفت میخان ببرن پول هم نمیدن باز کلاه سر کشاورز میره
لطفا گندم تحویل ندهید پول از دزدان بزرگ برا کشاورز نمونده

Amin یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

کدوم پیشرفت و تکنولوژی ؟ کشاورزای خارجی (همین ترکیه) از هر هکتار حداقل ۸ تُن برداشت گندم دارن در حالی که مال ما در بهترین حالتش به ۴ تُن نمیرسه . قیمت گندم هم از پِهِن گاو ارزون تره .
گندم رو به قیمت پشکل از کشاورز میخرن و بعد ۶ ماه پولش رو واریز میکنن و منت هم سر ملت میزارن که بعله هزار تومن بهشون جایزه دادیم .

عباس‌باقری یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۵۰

کدام‌امکانات‌رابه‌کشاورزمیدهیدمن‌خودم‌کشاورزتقریبا‌عمدههستم‌درطول‌سالیان‌متمادی‌سه‌باربرای‌تراکتورثبت‌نام‌کردم‌وهمه‌مدارک‌‌که‌خواستمدارایه‌نمودم‌‌ولی‌تراکتوری‌ندیدم‌ولی‌دوستانی‌که‌کشاورزهم‌نبودند‌به‌انها‌تراکتورتعلق‌می‌گرفت‌که‌سریعا‌بعدتحویل‌میفروختند‌که‌سودخوبی‌برایشان‌داشت‌رانت‌خواری‌بیداد‌میکند

یحیی یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۱

دولت دروغگو
گندم بذر گواهی شده بیست ویک هزارتومان ؟مادری۲۲هزارتومان..پرورشی نوع دو۲۳ هزارتومانپرورشی یک۲۵هزارتومان
اما تحویل گندم ۱۷هزارو پانصد مگه نمیگین گندم وارد کنیم مفت وارزانه … ‌

ناشناس یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۱۸

دمت گرم با این مطالب خوب شما .درود‌.درود

محمد یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۰۱

باسلام‌به‌همه‌کشاورزان‌زحمتکش

محمد یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۵۸

سلام‌ماهم‌بایدمثل‌برادرانمان‌درافغانستان‌خشخاش‌بکاریم

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱

بنده کشاورز هستم و اصلا راضی نیستم که گندم رو بزور نصف قیمت از من میخرید و سر سفره مردم میبرید چرا ماشین رو نصف قیمت به مردم نمیدید واز جیب خودتون بزل و بخشش نمیکنید . شما از کیسه حاتم طاهی بخشش میکنید

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷

دهن با حلوا حلوا شیرین نمیشه معلومه که آقایون از ابتدایی ترین مسائل کشاورزی هیچ اطلاعی ندارند البته حق دارند چون بیل دستشون نگرفتن و درد کشاورزان رو نمی فهمند اگه تولید بالا میره از برنامه ریزی شما نیست از برکت خداونده که با افزایش بارندگی روزی مردم رو میرسونه ولی شما همون رو هم به نصف قیمت به زور از کشاورز میخرید . توی صنعت خودرو انحصار و توی کشاورزی هم انحصار دارید قیمت گندم ۳۲۰۰۰ تومنه شما میخواید نصف هزینه های خودتون رو از دوش کشاورز پرداخت کنید و گندم رو به قیمت ۱۷ تومن میخرید

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵

دهن با حلوا حلوا شیرین نمیشه معلومه که آقایون از ابتدایی ترین مسائل کشاورزی هیچ اطلاعی ندارند البته حق دارند چون بیل دستشون نگرفتن و درد کشاورزان رو نمی فهمند اگه تولید بالا میره از برنامه ریزی شما نیست از برکت خداونده که با افزایش بارندگی روزی مردم رو میرسونه ولی شما همون رو هم به نصف قیمت به زور از کشاورز میخرید . توی صنعت خودرو انحصار و توی کشاورزی هم انحصار دارید قیمت گندم ۳۲۰۰۰ تومنه شما میخواید نصف هزینه های خودتون رو از دوش کشاورز پرداخت کنید و گندم رو به قیمت ۱۷ تومن میخرید اگه گندم داخل کشور تولید نشه باز میتونید نصف هزینه های خودتون رو به کشاورز خارجی تحمیل کنید یا نه

مقبلی شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱

اگر به موقع همین قیمت اعلام کرده بودین بینم چه کشاورزی گندم میکشت

ناصرمن روبات نیستم شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶

خریدبذردرسال۴۰۲ کیلویی ۲۲۵۰۰۰۰۰ ازدولت و فروش درسال۴۰۳ با هفده و پانصد به خودکفایی میرسید. دوسال بعد خواهید دید این خیانت عظما را

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷

.. به جهاد کشاورزی وزیر و .. مهندساشون

تنهای تنها شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

اگه بخواهیم خودمون گندم صادر کنین چه کسی باید ببینیم چکار کنیم کود ندادید بذر هن هکتاری ص کیلو با فرمت ۲۲ هزارتمن پرداخت کردید چه می‌خواهید از جون ما

saeed شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۱

سلام وعرض ادب
متاسفانه قدرت انتشار اخبار شما ۲۰هست
مردم چه میدانند که حال کشاورز چطور است .

ناشناس جمعه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹

درود .وقت همگی بخیر مگر کشاورزی هم دیگه گذاشتید که گندم هم بخواین برداشت کنید من شهرستان مرودشت هستم .پول کود اوره رو برج ۸ پرداخت کردم و هنوز دستم نرسیده نه تنها من بلکه بقیه کشاورزان گندم کار به این درد دچارهستن .خدمات وتعاونی میگن کمک یارانه کود شیمشایی دولت به پتروشیمی پرداخت نکرده به ما کود اوره نمیدهند .امروز ۱۷ برج یک هست کی کود میخواد دست کشاورز بیاد؟وقتی گندم از بی کودی پیر شد و دیگه بدردش نمیخوره؟فقط شعار میدید

آخرین اخبار