چاپ      کد خبر: 78416
26 اسفند 1400

آموزش‌ ویدئویی طرز تهیه کلم‌پلو شیرازی خوش‌عطر با روش مخصوص

کلم‌پلو از آن دسته غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که البته اختلاف سلیقه‌های زیادی هم در مورد آن وجود دارد. عده‌ای این غذا را در برنامه‌ی هفتگی خودشان دارند و عده‌ای هم هیچوقت سمت آن نمی‌روند چون تصور می‌کنند بوی مطلوبی ندارد.

در این ویدیو از آموزش‌های آشپزی تصویری قصد داریم طرز تهیه کلم‌پلو شیرازی را به شما آموزش دهیم که نه تنها عطر فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه بسیار هم خوشمزه است.

 مواد لازم برای تهیه کلم‌پلو شیرازی
کلم قمری: ۱ کیلو
گوشت چرخ شده: ۴۰۰ گرم
برنج: ۳ پیمانه
پیاز رنده شده‌ی آب گرفته: ۱ عدد
سبزی: ۳۰۰ گرم (شامل بیشتر: شوید، ریحان و تره اندازه‌ی هم و مقدار کمتر ترخان)
ترخان (اگر خشک بود): ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، ادویه‌ی کاری و نمک: به میزان دلخواه
روغن حیوانی: به دلخواه
مناسب برای: ۴ نفر

زمان پخت: ۲ ساعت

طرز تهیه کلم‌پلو شیرازی
در ابتدا ۱ کیلو کلم قمری را شسته و پوست بگیرید و سپس به خلال‌های نازک برش بزنید.
یک تابه‌ی بزرگ را روی حرارت گذاشته و داخل آن را روغن بریزید و سپس کلم‌ها را در دو مرحله سرخ کنید (دقت کنید که کلم‌ها باید مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کاملا طلایی شود و نباید روغن کم باشد که کلم‌ها حالت بخارپز شود). وقتی که کلم طلایی شد، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه، یک دوم قاشق چای‌خوری ادویه‌ی کاری و مقداری نمک به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس قسمت دوم کلم‌ها را اضافه کنید و سرخ کنید. زمانی که همه کلم‌ها یک‌دست سرخ شدند، آن‌ها را داخل یک تابه قرار دهید و نصف پیمانه آبغوره به آن اضافه کنید. سپس حرارت را خیلی کم کنید و اجازه دهید آبغوره به خورد کلم برود و درب تابه را بگذارید.
یک عدد پیاز رنده شده‌ی آب گرفته را به ۴۰۰ گرم گوشت چرخ شده اضافه کنید و سپس ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی به همراه یک قاشق چای‌خوری زردچوبه، یک دوم قاشق چای‌خوری ادویه‌ی کاری و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید و ورز دهید. حالا قل‌قلی‌هایی درست کنید که از فندق کمی بزرگ‌تر باشند و داخل ظرف بچینید.
داخل تابه کمی روغن بریزید و قل‌قلی‌ها را درون روغن سرخ کنید (دقت کنید که به قل‌قلی‌ها زیاد قاشق نزنید تا فرمشان بهم نریزد و همچنین حرارت نباید خیلی کم باشد که گوشت آب بیندازد و خشک شود).
برای کلم‌پلو به اندازه‌ی ۳ پیمانه، ۳۰۰ گرم سبزی نیاز است. دقت کنید که مقدار شوید بیشتر از ریحان و تره و اندازه‌ی ترخان نیز از همه کمتر باشد. یا می‌توانید از ترخان خشک به اندازه‌ی ۲ قاشق غذاخوری استفاده کنید. سبزی را شسته و زمانی که آب آن کامل رفت آن را ریز خرد کنید.
داخل یک قابلمه‌ی مناسب، آب، نمک، کمی زردچوبه و مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. حالا سه پیمانه برنجی که با آب و نمک غلیظ به مدت سه ساعت خیسانده‌اید را به آب جوش اضافه کنید. حرارت را بالا برده تا برنج زود جوش بیاید. دقت کنید که برنج نباید نرم شود و وقتی وسط برنج هنوز خام بود، سبزی خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید و سپس آبکش کنید.
کف قابلمه را کمی روغن به همراه کمی آب و مقداری زردچوبه و نمک بریزید. سپس سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید. سپس یک لایه سبزی پلو بریزید و یک قاشق از ترخان خشک را نیز روی سبزی پلو بریزید. سپس کلم‌های کاراملی و گوشت قل‌قلی‌ را روی برنج بچینید. دوباره سبزی پلو و ترخان خشک، کلم و گوشت قل‌قلی‌ و در آخر مقداری روغن کلم را روی برنج بریزید.
در ابتدا حرارت زیر قابلمه برنج را زیاد کنید تا درون قابلمه بخار بپیچد و پس از آن، حرارت را کم کرده و به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا برنج دم بکشد. زمانی که کلم پلو آماده شد می‌توانید مقداری روغن حیوانی، داغ کرده و روی برنج بریزید تا دون‌تر و خوشمزه‌تر شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار