چاپ کد خبر: 120897
23 شهریور 1402

آموزش حرف زدن عروس هلندی ، نشانه ها افسردگی و ۳۲ نکته طلایی پرورش عروس هلندی

عروس  هلندی از پرنده های بسیار باهوش و بازیگوشی هستند. یکی از قابلیت های این پرنده های که موجب شده محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند، توانایی زیاد آن ها در یاد گرفتن تقلید گفتار انسان است. این ویژگی به ویژه در عروس های هلندی نر دیده می شود.

عروس هلندی یکی از پرنده های زینتی بسیار محبوب در جهان است که به دسته طوطی های کاکل دار تعلق دارد. این پرنده های زیبا و باهوش در اصل متعلق به کشور استرالیا بوده و زیستگاه آن ها بیشتر مناطق گرمسیر و خشک است. ظاهر زیبا و دوست داشتنی، قابلیت سازگاری بالا با محیط، عمر زیاد و نداشتن سر و صدا از مهم ترین دلایلی است که عروس هلندی را به یکی از محبوب ترین پرنده های زینتی تبدیل کرده است.

آموزش حرف زدن عروس هلندی/ نشانه ها افسردگی و 32 نکته پرورش عروس هلندی

محبوبیت عروس های هلندی تا حدی زیاد است که در کنار مرغ عشق، جز مهم ترین پرنده های خانگی و زینتی قرار می گیرند. این پرنده ها تا حد زیادی اجتماعی هستند. آن ها با خوبی با محیط خانه انسان ها سازگار می شوند و می توانند ضمن یاد گرفتن حرف زدن و تقلید گفتار انسان، از حضور در اجتماع انسانی لذت ببرند. عمر این پرنده ها در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال متغیر است.

حال که در مسیر داشتن یک عروس هلندی سخنگو قرار گرفته اید. پس از اینکه تمامی نکات  فرا گرفتید نوبت به خرید یک عروس هلندی جوان و کنجکاو خواهد رسید، البته از قبل باید قفس و وسایل مورد نیاز برای نگهداری پرنده را خریداری کرده باشید.

همانطور که اشاره شد در اتاق و قفس پرنده نباید آینه و اسباب بازی دارای آینه و یا حالت آینه ای شکل وجود داشته باشد، در مقاله ای مجزا راهنمای انتخاب و خرید عروس هلندی توضیح داده شده است.

پس از اینکه عروس هلندی را به خانه و داخل قفسش منتقل کردید شاید در یک الی دو هفته اول پرنده هنوز به شما و محیط جدیدش عادت نکرده باشد بنابراین تا عادت کردن کامل پرنده به شما و محیط باید صبر کنید.

در طی این مدت فقط آب و غذای پرنده را در اختیارش قرار دهید و هر بار با صدایی آرام و زیبا نامش را صدا بزنید تا کاملا خود را بشناسید، پس از گذشت یکی الی دو هفته خواهید دید که هنگام غذا خوردن، پرنده ناخودآگاه به سمت شما خواهد آمد و این یعنی اینکه پرنده به شما عادت کرده و آماده آموزش خواهد بود.

اصول کلی آموزش به پرنده ها و حیوانات با استفاده از شیوه شرطی کردن می باشد، یعنی شما که می خواهید حرف یا ترفندی را به پرنده خود آموزش دهید باید او را با استفاده از غذای مورد علاقه او تشویق به آن کار بکنید و پس از اینکه پرنده آن کار را انجام داد غذای مورد علاقه اش را به او بدهید تا زمانی که کاملا شرطی شود و بدون نیاز به پاداش آن کار را انجام دهد.

بنابراین اگر می خواهید کلمه ای را به او آموزش دهید باید آن را بارها و بارها هنگام غذا دادن، هنگام تمیز کردن قفس، صبحگاه و شبانگاه برای پرنده تکرار کنید تا کلمه مورد نظر شما کاملا ملکه ذهن پرنده شده و در نهایت آن را به صورت ناخودآگاه تکرار کند به عنوان مثال می توانید از کلمه سلام شروع کنید تا در هر زمانی که شما را دید به شما سلام دهد.

همانطور که اشاره شد کلمات را با لحنی خاص و سرعتی معین و حالتی شاد برای پرنده تکرار کنید و همیشه با خنده با او حرف بزنید تا پرنده با دیدن شما خوشحال شود چون تحقیقات دانشمندان نشان داده که در صورت ناراحت بودن شما پرنده نیز ناراحت خواهد شد در این صورت راندمان آموزش پایین خواهد آمد.

حتما در نظر داشته باشید در هنگام آموزش دادن به پرنده از ورود و خروج افراد جدا خودداری نمائید زیرا تمرکز پرنده پرت شده و درصد یادگیری کاهش پیدا میکند.

سعی کنید پرنده را در محیطی آرام قرار دهید تا آموزش او به راحتی و بدون هیچ مشکلی صورت گیرد چون که آموزش در محیط های شلوغ و پر از سر و صدا عملا هیچ فایده ای نخواهد داشت و در نهایت خواهید دید که پرنده صداهایی مبهم از خود بروز خواهد داد که شما را از تلاش چند روزه تان ناامید خواهد ساخت.

سعی کنید جلسات آموزش را به صورتی کوتاه و در حد ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برگزار کنید و اگر احساس میکنید امروز حوصله کافی برای آموزش یه پرنده ندارد از آموزش منصرف شوید چون نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
برخی از پرورش دهندگان با استفاده از صدای ضبط شده اقدام به آموزش حرف زدن عروس هلندی ها و سایر طوطی سانان می کنند، این روش در برخی از طوطی سانان ممکن است جواب بدهد اما در برخی دیگر ممکن است اصلا هیچ نتیجه ای به همراه نداشته باشد، به هر حال به استعداد عروس هلندی شما بستگی دارد.

آموزش حرف زدن عروس هلندی/ نشانه ها افسردگی و 32 نکته پرورش عروس هلندی

اما اگر قصد دارید پرنده خود را با استفاده از صدای ضبط شده خود آموزش دهید این نکته را مد نظر قرار دهید که صدای بیش از حد تکراری و خسته کننده اصلا مورد توجه او قرار نخواهد گرفت، بهتر است روزانه چند دقیقه صدای خود را برای او پخش کنید.

برای اینکه اموزش حرف زدن عروس هلندی شما با سرعت بیشتری انجام شود و پرنده هر چه سریعتر کلمات تکرار شده را بیان کند، بهتر است از روش های تشویقی مانند دادن غذای مورد علاقه پس از هر بار گفتن کلمه و تحسین کردن او استفاده کرد، به عنوان مثال هر بار که کلمه سلام را دو الی سه بار به پرنده گفتید و از او خواستند که این کلمه را بیان کند، مقداری از دانه های مورد علاقه را به او بدهید در همین زمان نیز کلمه سلام را مدام تکرار کنید تا پرنده کاملا متوجه شود که هدف شما از دادن این دانه ها، تکرار کلمه سلام توسط پرنده است.
پس از گذشت مدت زمانی خواهید دید که پرنده هنگام احتیاج به غذا کلمه سلام را خواهد گفت و به نوعی خواهید دید که پرنده شما نسبت به کلمه سلام شرطی شده و هر گاه این کلمه را بگوید یعنی منظورش همان دانه های مورد علاقه اوست. برای جلوگیری از چاقی پرنده در اثر دادن بیش از حد دانه ها، به مرور زمان جای دانه ها را با کلمات تشویقی مانند آفرین و باریکلا جایگزین کنید و پس از گفتن این کلمه یا سایر کلمه ها به معنای محبت او را نوازش کنید.
همین مورد را می توانید در مورد سایر کلمه ها نیز تکرار کنید، اما برخی از پرورش دهندگان از شیوه پرسش و پاسخ برای آموزش حرف زدن عروس هلندی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال به پرنده می گویند که نامت چیست و خودشان نیز نام پرنده را می گویند و این کلمه را دو الی سه بار تکرار می کنند و پس از آن مقداری از غذای مورد علاقه اش را به او می دهند. در دفعات بعدی مشاهده می شود که با گفتن سوال “نامت چیست” پرنده نیز به صورت ناخودآگاه اسم خودش را بر زبان می آورد و در این هنگام انتظار غذا از صاحب خود خواهد داشت.

افسردگی عروس هلندی به همراه نشانه ها، عوامل و نحوه درمان آن

یا می دانید که پرندگان نیز از استرس عاطفی رنج می برند؟ از نظر روانشناختی از میان حیوانات مختلف، پرندگان بیشتر در معرض افسردگی قرار میگیرند. در نگهداری از پرنده های زینتی و طوطی سانان از جمله عروس هلندی ها باید بیشتر کوشا باشید.

عروس هلندی ها هم همانند بسیاری از حیوانات قوه درک احساس دارند. این پرندگان در حالت طبیعی بسیار پر انرژی و بازیگوش و بامزه میباشند. اما ممکن است که در اثر رفتار پرورش دهنده و یا محیط نگهداری و همچنین بر اثر بیماری و … دچار افسردگی شوند. اگر کوکاتیل شما افسرده شده باشد باید سریعا اقدام نمایید، چرا که این موضوع می تواند تشدید پیدا کند و پرنده را در معرض بیماری های مختلف قرار دهد و در نهایت پرنده شما تلف شود.

معمولا بسیاری از پرورش دهندگان به صورت ناخواسته و به دلیل عدم آگاهی، پرنده خود را در شرایط استرس زا قرار میدهند.

نشانه های افسردگی عروس هلندی
رفتارهای غیر عادی در پرنده های زینتی و عروس هلندی ها نشانه یک مشکل اساسی می باشد و نباید به سادگی از کنار آنها گذشت. به زبان بدن عروس هلندی خود توجه کنید. اینکه عروس هلندی همیشه در حال صحبت و یا آواز خواندن است، لزوما به معنای خوشحال بودن آنها نیست.

اگر خیلی زود متوجه افسردگی عروس هلندی خود شوید، راه آسان تری در پیش خواهید داشت. ولی اگر دیر متوجه شوید و یا نسبت به آن بی تفاوت باشید پرنده شما درگیر مشکلات بیشتری خواهد شد.

پرخاشگری
تغییر در آواز سر دادن
رفتارهای تکراری و بی معنی
از دست دادن اشتها
افتادگی بالها و نامرتب بودن و یا پف کردن پرها
تحرک کم
بال بال زدن سرجای خود
ریزش پر
عدم توجه به حرکات و اتفاقات محیط اطراف و بی توجهی نسبت به صاحب خویش
و نشستن در یک گوشه و چشم های خسته و خواب آلود نشانه های واضحی هستند که بیان میکند طوطی شما از نظر عاطفی در شرایط مناسبی به سر نمی برد.


طرز تهیه سینه مرغ شکم پر مدیترانه ای،غذای بسیار خوشمزه و آسان


 

تأثیر افسردگی بر سلامت عروس هلندی ها

چه عواملی باعث افسردگی عروس هلندی میشود؟
عوامل زیادی باعث استرس عروس هلندی ها و همچنین طوطی ها میشود که متأسفانه بیشتر پرورش دهندگان از آنها غافل می باشند. در ادامه تمامی این موارد را با هم بررسی میکنیم:

تنهایی و محیط ساکت
کوکاتیل ها پرنده های بسیار اجتماعی بوده و خیلی زود به صاحب خویش وابسته میشوند. ممکن است به خاطر شرایط کاری زمان کمتری با پرنده خود بگذرانید و یا اینکه عروس هلندی شما در بیشتر اوقات تنها باشد. تنهایی به سرعت باعث افسردگی عروس هلندی ها میشود.

میتوانید برای پرنده خود جفت تهیه کنید. در این صورت پرنده های شما از تنهایی رنج نخواهند برد. اگر به صورت تکی عروس هلندی در منزل پرورش می دهید در زمان تنهایی برای پرنده خود موزیک و یا رادیو و یا حتی تلویزیون پخش کنید.

همچنین باید به اندازه کافی اسباب بازی در داخل قفس عروس هلندی قرار دهید. البته ممکن است اسباب بازی های تکراری برای عروس هلندی جذاب نباشند. بنابراین برای پرنده خود تنوع به خرج دهید.

جدایی و دلبستگی
اگر عروس هلندی از جفت خویش دور شود و یا اینکه صاحبش او را ترک کرده باشد، پرنده به لحاظ روحی افسرده خواهد شد. همان طور که گفتیم کوکاتیل ها خیلی زود به صاحب و یا جفت خویش وابسته میشوند. تحمل دوری و جدایی از آنها برای عروس هلندی سخت بوده و باعث افسردگی حال آنها میشود.

عروس هلندی که جفت خود را از دست داده باشد ممکن برای جفتش عزاداری کند و یه مدت غمگین و دپرس باشد.

 محیط اطراف
پرندگانی که در اسارت زندگی میکنند بیش تر تحت تأثیر محیط اطراف خویش قرار میگیرند. هر نوع ناهنجاری و رفتار ترسناک و استرس زا همچون صداهای بلند و دلخراش باعث شوک دیدن سیستم عصبی آنها میشود. بنابراین عروس هلندی خود را در معرض صداهای بلند و داد و فریادها و ترس قرار ندهید.

عوامل محیطی دیگری نیز می تواند باعث افسردگی عروس هلندی ها شود. بعنوان مثال محیط های بسیار سرد و جریان های ناگهانی باد میتواند باعث افسردگی عروس هلندی شود.

قفس نامناسب
قفس بسیار کوچک برای پرنده خود انتخاب نکنید. نگهداری عروس هلندی در قفس های کوچک باعث میشود که پرنده احساس محدودیت کند و به افسردگی دچار شود. همچنین پرنده شما نباید دائما در قفس باشد. باید پرنده خود را هرزگاهی از قفس بیرون بیاورید تا در فضای آزاد قدم بزند.

ممکن است عروس هلندی شما قهر کرده باشد
این احتمال وجود دارد که عروس هلندی شما در برابر رفتار و یا حرکات شما قهر کرده باشد. بعنوان مثال اگر اسباب بازی مورد علاقه آنها را بردارید ممکن است پرنده شما قهر کند. عروس هلندی ها نسبت به وسایلی که استفاده میکنند و یا می جوند، حس مالکیت دارند.

همچنین کوتاه کردن پرها نیز باعث میشود تا عروس هلندی قهر کند. اگر واقعا مجبور به کوتاه کردن پرهای عروس هلندی خود هستید این کار را به یک فرد دیگری بسپارید تا پرنده از شما دلخور نشود و با شما قهر نکند.

عروس هلندی مسن خرید نکنید!!!
در زمان خرید عروس هلندی از انتخاب پرنده های مسن پرهیز نمایید. عروس هلندی ها معمولا بعد از سن یک سالگی به بلوغ می رسند. وقتی عروس هلندی های مسن و بالغ شده وارد محیط جدید میشوند و یا با صاحب جدید خود آشنا میشوند تا یک مدت در حالت افسردگی به سر می برند.

برای رفع افسردگی عروس هلندی چیکار کنیم؟
در قدم اول باید برای پرنده خود شرایطی فراهم نمایید که باعث ایجاد احساسات مثبت در وی شود. وقت بیشتری با پرنده خود سپری کنید و مرتبا او را از قفس بیرون آورید. اسباب بازی برای پرنده خود تهیه کنید. به خوراک پرنده رسیدگی نمایید و او را با میوه ها مورد علاقه اش تشویق کنید. برای پرنده خود امکان استحمام فراهم نمایید. برای این منظور یک ظرف کوچک را با آب پر کنید تا پرنده در آن آبتنی کند. آب تنی باعث تمیزی و سرحالی و شادابی پرنده ها میشود.

با پرنده خود در تعامل باشد و با او به مهربانی رفتار کنید. اگر عروس هلندی شما دستی و رام شده است، با انگشتان دست پرنده خود را نوازش کنید. اما اگر پرنده شما تمایلی به نوازش نداشته باشد، اصرار نکنید. همچنین بوی سبزی پونه نیز تا حدودی باعث شادابی و سرحال شدن پرندگان زینتی از جمله عروس هلندی میشود.

داروی anti-stress
برای درمان افسردگی عروس هلندی میتوان از داروی ضد افسردگی و آنتی استرس (anti-stress) استفاده نمود. این دارو را باید از داروخانه های دامپزشکی و یا پت شاپ های معتبر تهیه کنید.

در صورتیکه پرنده شما دچار افسردگی حاد شده است، بهتر است که ابتدا با یک دامپزشک مشورت نمایید.

آموزش حرف زدن عروس هلندی/ نشانه ها افسردگی و 32 نکته پرورش عروس هلندی

جمع بندی
فراموش نکنید که بهترین راه برای پیشگیری و درمان افسردگی عروسی هلندی و پرندگان زینتی، محبت و ایجاد ارتباط خوب با پرنده می باشد. همچنین پرنده شما باید روزانه به اندازه کافی تحرک ذهنی داشته باشد. تحرک ذهنی ناکافی به سرعت باعث افسردگی پرندگان میشود. در داخل قفس عروس هلندی از اسباب بازی و آینه استفاده کنید تا ذهن پرنده درگیر شود.

همچنین برای پرنده خود یک محیط مناسب و تمیز فراهم نمایید. دمای اتاق نگه داری عروس هلندی نیز باید معتدل بوده و قفس آن نیز جادار باشد. در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی به دنبال منشأ آن باشید. برخی از بیماری ها نیز علائم افسردگی به همراه دارند. در این نوع موارد باید سریعا به دامپزشک مراجعه نمود.

عروس هلندی ها پرندگان بسیار باهوشی هستند و توانایی درک بسیاری از اتفاقات محیط اطراف خود را دارند. گونه های مختلفی از طوطی ها و عروس هلندی ها تمایل دارند که نسبت به جفت خود وفادار باشند. معمولا زمانیکه یک عروس هلندی نر با یک عروس هلندی ماده جفت میخورد تا زمان مرگ در کنار هم می مانند. ظاهرا برای این پرندگان وفاداری و دلبستگی برای بقا و آرامش عاطفی آنها بسیار اهمیت دارد.

تمامی غرایز طبیعی این پرندگان به ترکیب های شیمیایی و متابولیسم بدن آنها ربط دارد. بنابراین افسردگی میتواند به طور جد سلامت پرنده شما را به خطر بیاندازد. زمانیکه طوطی و یا عروس هلندی شما دچار افسردگی شود، در قدم اول بی اشتها شده و از غذا خوردن دست می کشد. بی اشتهایی تهدید بزرگی برای سلامت پرنده شما خواهد بود زیرا پرندگان در اثر گرسنگی و یا سوء تغذیه خیلی زود تلف میشوند.

اثرات افسردگی در پرنده های زینتی بسیار مخرب بوده و پرنده آسیب جدی به خود می رساند. بیشتر پرنده های زینتی زمانیکه افسرده میشوند، شروع به کندن پرهای خود میکنند. یک عروس هلندی افسرده در مدت زمان کوتاه ممکن است تمامی پرهای خود را از جایش بکند و یا دچار ریزش شدید پر شود.

به طور خلاصه در آموزش حرف زدن عروس هلندی بایست :

از عروس هلندی های جوان تر برای حرف زدن استفاده کنید.
عروس هلندی نر انتخاب بهتری می باشد.
عروس هلندی تکی شانس آموزش بیشتری دارد.
در کنار پرنده سوت نزنید.
سن دو ماهگی تا یک سالگی بهترین زمان می باشد.
از آینه استفاده نکنید.
از کلمات ساده شروع کنید.
کلمات را واضح و ساده به کار ببرید.

نحوه رفتار و  تعامل با عروس هلندی

عروس های هلندی پرنده های بسیار باهوش و بازیگوشی هستند. یکی از قابلیت های این پرنده های که موجب شده محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند، توانایی زیاد آن ها در یاد گرفتن تقلید گفتار انسان است. این ویژگی به ویژه در عروس های هلندی نر دیده می شود.

بهترین زمان برای آموزش صحبت کردن و تقلید گفتار در این پرنده ها، از حدود ۴۰ تا ۵۰ روزگی جوجه آن هاست. از این بازه زمانی می توان با تمرین های مداوم صحبت کردن را به عروس هلندی آموزش داد. بعد از چند ماه تمرین و مداومت این پرنده ها ابتدا به صورت مبهم و ناواضح صحبت می کنند؛ اما با تشویق و تمرین بیشتر کم کم یاد می گیرند واضح صحبت کنند و به خوبی تقلید گفتار را انجام دهند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام تربیت و آموزش عروس هلندی رخ دهد، رفتارهای پرخاشگرایانه این پرنده است. این رفتارها به خصوص در هفته ها و روزهای نخستی که این پرنده را به خانه می برید بروز می یابند. با این حال، این مشکل، جدی نیست و با گذشت زمان برطرف می شود.

عروس هلندی قادر است به سرعت با صاحب خود اخت شود. برای سازگاری بیشتر این پرنده ها می توانید قفس آن ها را در بخش های مختلف اتاق قرار داده، با نرمی و صبوری در روزهای اول با آن ها رفتار کنید و سایر اعضای خانه را نیز به آن ها معرفی نمایید.

این پرنده ها نسبت به خطرات محیطی حالت آماده باش دارند و خوابشان هم سبک است. معمولا عروس های هلندی در تاریکی شب دچار وحشت می شوند؛ بنابراین لازم است شب ها در کنار قفس این پرنده ها یک چراغ کوچک روشن بماند و هم چنین شرایط مناسب برای تنفس پرنده فراهم شده باشد.

عروس هلندی به اسباب بازی هایی که قابلیت خرد شدن داشته باشند علاقه زیادی دارد. می توانید برای سرگرم کردن این پرنده ها برایشان اسباب بازی های پلاستیکی بخرید. علاوه بر این، عروس های هلندی در برابر آینه نیز واکنش های جالبی از خود نشان می دهند. می توانید با قرار دادن یک آینه در مقابل این طوطی های کاکل دار اوقات خوشی برای خود و آن جانور رقم بزنید.

۱۱ واقعیت جالب و ناگفته درباره مگس ها که باید بدانید

عروس های هلندی نر معمولا جسورتر و پر جنب و جوش تر هستند؛ برخلاف ماده ها که عمدتا آرام و گوشه گیرند. این پرنده ها اگر از قفس بیرون بیایند تمایل به راه رفتن دارند. عروس های هلندی در طول روز برای پاک سازی مجاری تنفسی خود عطسه می کنند. اگر عطسه های جانور زیاد شد یا تنفس آن با صدایی غیرعادی همراه بود، حتما آن را به نزد دامپزشک ببرید.

۳۲ پرسش رایج در مورد عروس هلندی

پرسش های رایج در مورد عروس هلندی
افراد زیادی هستند که قبل از شروع پرورش عروس هلندی سوال های زیادی در ذهن خود دارند. برای افزایش اطلاعات پرورش دهندگان و کسانی که قصد پرورش عروس هلندی را دارند، در این مقاله سعی داریم به پرسش های رایج در مورد عروس هلندی پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

۱- آیا عروس هلندی حرف میزند؟
اولین و مهم ترین سوال هر کسی در مورد قدرت تکلم و یادگیری عروس هلندی می باشد. عروس هلندی ها قادر به حرف زدن هستند اما نه به اندازه کاسکو ها! آنها می توانند کلماتی را یاد بگیرند و با وضوح ۶۰ الی ۷۰ درصد تکرار کنند. اما در نظر داشته باشید که حرف زدن عروس هلندی نیاز به صرف وقت میباشد و باید پرورش دهنده تکنیک های لازم و وقت کافی داشته باشد.

۲- چگونه عروس هلندی را سخنگو کنیم یا به حرف بیاوریم؟
برای اینکه یک عروس هلندی سخنگو داشته باشید، باید او را از زمان جوجگی پرورش دهید و حتما باید تنها باشد. آموزش عروس هلندی های بالغ و آنهایی که به صورت جفت نگه داری میشود فایده ندارد. در مقاله آموزش سخنگو کردن عروس هلندی، این ترفند مفصلا توضیح داده شده است.

۳- از کجا بفهمیم عروس هلندی نر بهتر است یا ماده؟
عروس های هلندی نر استعداد بالایی در یادگیری دارند، بنابراین در آینده به راحتی سوت خواهند زد و قادر به ادای چند کلمه نیز خواهد شد، هم چنین اگر اموزششان بدهید می توانند برقصند. در مقابل عروس هلندی های ماده آرام تر هستند و هم نشین خوبی برای شما خواهند بود و میزان خرابکاری کمتری دارند.

۴- آیا عروس هلندی نیاز به جفت دارد؟
اگر می خواهید عروس هلندی تان را به صورت تنها نگه داری کنید، باید وقت کافی داشته باشید تا ساعاتی را با او بازی کنید و سرگرمش کنید، در غیر این صورت باید یک جفت نیز برای او تهیه کنید تا پرنده دچار افسردگی نشود. دقت کنید که در صورت خرید جفت، امکان آموزش و یادگیری در آنها به شدت کاهش خواهد یافت. از سوی دیپر به دلیل اینکه عروس هلندی پرنده ای حساسی هستش در صورت سرگرم نبودن دچار افسردگی یا کم فعالیتی میشود.

آموزش حرف زدن عروس هلندی/ نشانه ها افسردگی و 32 نکته پرورش عروس هلندی

۵- آیا عروس هلندی باعث آسم می شود؟
طوطی سانان و به طور کلی پرنده ها در مواقعی از سال دچار پر ریزی می شوند و همراه با پرها، گرده های ریزی نیز در محیط پراکنده می کنند. در صورت رعایت موارد بهداشتی و وجود فن تهویه در محیط، امکان نفوذ این گرده ها به داخل ریه ها از بین خواهد رفت و در نتیجه هیچ مشکلی برای انسان نخواهد داشت، اما کسانی که بیماری آسم دارند، شاید وجود عروس هلندی در خانه باعث تنگی نفس در آنها شود. در نظر داشته باشید نگهداری عروس هلندی باعث ایجاد بیماری آسم نمیشود.

۶- آیا عروس هلندی نیاز به واکسن دارد؟
تمامی واکسن های موجود در بازار برای پرنده های بومی مانند مرغ و بوقلمون طراحی شده اند و هیچ کارایی در واکسیناسیون طوطی سانان نخواهد داشت. بنابراین از واکسن زدن عروس هلندی خود جدا خودداری کنید و به جای این کار ضمن رعایت بهداشتی محیطی و تغذیه ای از تماس او با سایر موجودات و پرنده ها خودداری کنید و همواره هوای اتاق پرنده را تهویه کنید.

۷- آیا عروس هلندی شپش دارد؟
بله، عروس هلندی ها نیز شپش های مخصوص به خود را دارند که در صورت عدم رعایت بهداشت محیطی احتمال مبتلا شدن عروس هلندی ها به شپشک بسیار بالاست. بنابراین در صورت مشاهده موجودات ریز متحرک روی بال های پرنده و خارش شدید پرها توسط او سریعا به دامپزشک مراجعه شود. در نظر داشته باشید نظافت محیط قفس پرنده باعث میشود تا عروس هلندی از مبتلا شدن به شپشک به دور باشد.

۸- آیا عروس هلندی برای زن باردار ضرر دارد؟
بله امکانش هست، با توجه به اینکه پرنده ها حامل باکتری ها و ویروس های خاص خود هستند، بنابراین در صورت تماس زن باردار با پرنده امکان سرایت این باکتری ها به بین زن وجود دارد. پس در این دوران پرنده را به کس دیگری بسپارید.

۹- آیا عروس هلندی صاحبش را میشناسد؟
بله، عروس هلندی ها از هوش بالایی برخوردارند و نه تنها قادر به شناسایی صاحب خود هستند. بلکه می توانند با آنها بازی کنند و ساعت ها صاحب خود را سرگرم کنند. اگر کسی روزانه چند بار به عروس هلندی آب و غذا بدهد و قفسش را تمیز کند و به او محبت کند، عروس هلندی نیز او را به عنوان صاحب خود خواهد شناخت.

۱۰- از کجا عروس هلندی بخریم؟
قطعا سایت ها و افراد زیادی در حال فروش عروس هلندی ها هستند، اما کدام یک مطمئن تر هستند. پیشنهاد ما این است که عروس هلندی مورد نظر خود را از خود پرورش دهنده بخرید. چون با خلقیات و رفتار های پرنده خود اشنا بوده و بهتر شما را راهنمایی خواهند کرد و در آینده نیز اگر سوالی داشته باشید، راهنمای شما خواهند بود.

۱۱- از کجا بفهمیم عروس هلندی حامله یا باردار است؟
پس از مشاهده اولین جفت گیری عروس های هلندی، دو هفته طول خواهد کشید تا عروس هلندی ماده اولین تخم خود را بگذارد. از نشانه های باردار بودن عروس هلندی می توان به ورم زیر شکم و پاهای با فاصله آنها اشاره کرد. هم چنین پرنده ماده به کرّات به داخل لانه می رود و پرنده نر او را در داخل لانه تغذیه می کند.

۱۲- چه قفسی برای عروس هلندی مناسب است؟
برای اینکه پرنده آزادانه پرواز کند و از میله ها بالا برود که هم ورزش محسوب می شود و هم سرگرمی، بهتر است از قفس هایی بزرگ به اندازه یک متر طول، نیم متر ارتفاع و نیم متر عرض استفاده شود. در قفس آنها حتما باید چند میله نشمین با ارتفاع های مختلف، دانخوری، آبخوری و لانه تخم گذاری وجود داشته باشد و برای جلوگیری از تجمع فضولات در کف قفس بهتر است کف آن به صورت شبکه ای باشد و سینی مخصوص فضولات داشته باشد.

۱۳- عروس هلندی چه می خورد؟ به عروس هلندی چی بدهیم؟
همانطور که در مقاله غذای عروس هلندی گفتیم : این پرنده در طبیعت از انواع میوه ها و دانه های وحشی، حشرات و موجودات ریز زنده مانند کرم ها و … تغذیه می کنند. اما فراهم کردن این مواد در قفس ممکن نیست، بنابراین پرورش دهنده ها با استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات، تخم مرغ و سینه مرغ آب پز شده و پلت مخصوص عروس هلندی اقدام به تغذیه آنها می کنند.

۱۴- جوجه عروس هلندی چه می خورد؟ به جوجه عروس هلندی چی بدهیم؟
اگر خود عروس هلندی اقدام به جوجه کشی از تخم ها کرده باشد، بنابراین هنگام بیرون آمدن جوجه ها احساس مادری به او دست خواهد داد و با استفاده از غذای موجود در چینه دان خود جوجه ها را تغذیه می کند، در این دوره بهتر است مادر جوجه ها را با استفاده از تخم مرغ آب پز، دانه ها و غلات پودر شده و پلت های مخصوص دوره رشد تغذیه کنید. اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه نموده اید، باید تغذیه آنها را بر عهده بگیرید. در این دوره باید با استفاده از سرلاک های مخصوص عروس هلندی و سرنگ های مخصوص آنها را تغذیه کنید. قبل از خرید سرلاک تحقیقات خود را کامل کنید و جنس با کیفیت بخرید چون سرلاک نامعتبر کشنده جوجه ها در بازار زیاد است.

۱۵- چرا عروس هلندی میلرزد؟
این حالت در اکثر عروس هلندی ها اتفاق می افتد و علت های مختلفی می تواند داشته باشد. ترس، تغذیه نامناسب، بیماری و افزایش سن و تغییرات شدید دما از علت های این عارضه می باشد. برای فهمیدن علت لرزش عروس هلندی باید تمام عوامل فوق را بررسی کنید. یا بهترین روش استفاده از تجربیات دامپیزشک میباشد.

۱۶- چرا عروس هلندی گاز میگیرد؟
زمانی که عروس هلندی تان را تازه خریده باشید و هنوز به شما عادت نکرده باشد، ممکن است برای دفاع از خود و دور کردن شما، انگشت تان را گاز بگیرید و در برخی مواقع اگر به قسمت هایی حساس از بدنش دست بزنید، برای مانع شدن شما، انگشت تان را گاز خواهد گرفت.

۱۷- چرا عروس هلندی غذا نمیخورد؟

اگر به تازگی پرنده را خریداری کرده اید، ممکن است هنوز به محیط عادت نکرده باشد و استرس و ترس مانع از غذا خوردن او شود، بنابراین بهتر است انواع دانه ها، سبزی ها و میوه را در اختیارش قرار دهید تا به غذا خوردن ترغیب شود. در برخی مواقع بیماری پرنده مانع از غذا خوردن او می شود.

۱۸- چرا عروس هلندی نر ماده رو میزنه؟
این قضیه علل های مختلفی می تواند داشته باشد. در برخی مواقع پرنده ها به یکدیگر عادت ندارند و با هم درگیر می شوند، در برخی مواقع عروس نر تمایل به جفت گیری دارد اما عروس ماده مانع از این کار می شود و در نهایت درگیری اتفاق می افتد و یا زمانی که پرنده ماده در حال بزرگ کردن جوجه ها باشد و پرنده نر بخواهد جفت گیری کند، پرنده ماده مانع از این کار شده و درگیری به دنبال خواهد داشت.

۱۹- چرا عروس هلندی جوجه خود را میکشد؟
این مشکل نیز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، در برخی از مواقع عروس هلندی شما از تغذیه کافی برخوردار نیست و برای تغذیه خود جوجه ها را می خورد، در برخی مواقع نیز عروس هلندی های جوان که تاکنون تجربه بزرگ کردن جوجه ندارند، جوجه های خود را می خورند و عامل سوم نیز باکتری ها و ویروس ها می باشد، بیمار بودن عروس هلندی مادر نیز در خورده شدن جوجه ها توسط او دخالت دارد. برای رفع این مشکل بهتر است با یک دامپزشک یا پرورش دهنده با تجربه مشورت کنید.

۲۰- چرا عروس هلندی عطسه میکنه؟
با توجه به اینکه عروس هلندی ها بیشتر از سایر پرنده ها در پرهای خود گرده دارد. بنابراین ریزش گرده ها موجب بروز عطسه در آنها خواهد شد، اما تا زمانی که این عطسه ها همراه با خروج آب از بینی نباشد، مشکلی ایجاد نمی کند ولی در صورت مشاهده ترشحات بینی باید به سرماخوردگی پرنده تان شک کنید.

۲۱- عروس هلندی چقدر میخوابه؟ چرا عروس هلندی من زیاد می خوابد؟
عروس هلندی ها روزانه نیاز به ۱۴ ساعت استراحت دارند، چراغ اتاق آنها باید از ساعت ۱۰ شب خاموش شده و ساعت ۸ صبح باید از خواب بیدار شوند. در صورتی که عروس هلندی شما مدام خواب آلوده است می توان به خستگی و کم خوابی او شک کرد. هم چنین وقتی که عروس هلندی ها به محیط جدیدی وارد می شوند و به آن محیط عادت ندارند، ترجیح می دهند در اوقات استراحت بخوابند. اگر پرنده شما از اشتهای کاملی برخوردار است و مدفوع آبکی ندارد و اثری از لرزش و عطسه نیست، این خواب آلودگی مشکلی ایجاد نمی کند و طبیعی است.

۲۲- عروس هلندی چند سال عمر میکند؟
طول عمر عروس هلندی ها بین ۱۶ الی ۲۵ سال می باشد و حتی گزارش هایی از عروسی هلندی هایی ۳۲ ساله نیز به ثبت رسیده است، طول عمر این پرنده ها بستگی به شرایط زندگی و تغذیه ای، نحوه رسیدگی و کیفیت محیط متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید عروس هلندی با طول عمر بالا داشته باشید حتما محیطی آرام و بدون استرس را برایش فراهم کنید و از مواد غذایی سالم و مقوی در تغذیه پرنده استفاده کنید.

۲۳- عروس هلندی چند ماهگی بالغ میشود؟
عروس های هلندی در سن ۱۸ ماهگی به سن بلوغ می رسند و قادر به جفت گیری و تولید مثل خواهند بود. اگر چه که در سن ۵ الی ۶ ماهگی نیز می توان نشانه هایی از بلوغ جنسی را در آنها یافت، ولی برای تولید تخم هایی نطفه دار و جوجه کشی از آنها باید عروس هلندی هایی به سن ۱۸ ماهگی برسند.

۲۴- عروس هلندی چند بار در سال جوجه میده؟
عروس هلندی جزو پرنده هایی است که در سال یکبار تخم گذاری می کند و هر بار ۴ الی ۵ تخم می گذارد و سپس به منظور جوجه کشی از آنها بر روی تخم ها می خوابد، اما برخی از پرورش دهندگان با برداشتن تخم ها از لانه باعث افزایش روند تخم دهی عروس هلندی می شود که این خود باعث ضعیف شدن پرنده و بی نطفه شدن تخم های بعدی خواهد شد.

۲۵- عروس هلندی چند روزه دونخور میشود؟ تا چند ماهگی به عروس هلندی سرلاک بدهیم؟
عروس هلندی ها تا دو ماهگی توسط والدین خود تغذیه می شوند و پس از سن دو ماهگی به مرور خودشان اقدام به خوردن دانه میکنند، اگر می خواهید با استفاده از سرلاک جوجه ها را بزرگ کنید باید تا سن دو ماهگی به آنها سرلاک بدهید.

۲۶- چه چیزی عروس هلندی را مست میکند؟ چگونه عروس هلندی را جفت کنیم؟
برای آماده کردن عروس هلندی ها در دوره جفت گیری باید شرایط محیطی و تغذیه ای خوبی را برای آنها فراهم آورید. از جمله اینکه دمای اتاق آنها را بین ۲۸ الی ۳۰ درجه نگه دارید. روشنایی اتاق در حد مطلوبی باشد، از دانه های و مواد غذایی گرم مانند دانه آفتابگردان و ارزن و … استفاده کنید. حتما در قفس آنها یک لانه مناسب قرار دهید و از رفت و آمد در اتاق آنها تا جای امکان خودداری کنید.

۲۷- چه چیزهایی برای عروس هلندی ضرر دارد؟
عروس های هلندی نمی توانند لبنیات را هضم کنند، بنابراین از دادن پنیر، ماست، کره و هر ماده لبنیاتی دیگری به پرنده خودداری کنید. هم چنین مواد شیرین و بسیار شور و یا بسیار چرب مانند شکلات، چیپس و پفک برای آنها بسیار مضر است و می تواند باعث مسمومیت آنها شود.

۲۸- چگونه عروس هلندی وحشی را دستی کنیم؟
اگر قصد اهلی کردن یک عروس هلندی وحشی را دارید باید آنها را به صورت جوان تهیه کنید چون که عروس هلندی های جوان توانایی بالایی در اهلی شدن و آموزش دارند و کار شما آسان خواهد بود، برای اهلی کردن عروس هلندی مراحلی وجود دارد که در مقاله ای جداگانه مفصلا آموزش داده شده است.

۲۹- کدام عروس هلندی حرف میزند؟
تمامی عروس هلندی ها قدرت حرف زدن دارند و از سطح هوش یکسانی برخوردارند. اما باید برای آموزش حرف زدن عروس هلندی باید وقت زیادی صرف کرد. در نهایت می توان گفت که عروس هلندی های نر بهتر از عروس هلندی های ماده قدرت یادگیری و حرف زدن را دارند.

۳۰- چگونه عروس هلندی را تمیز کنیم؟
برای تمیز کردن عروس هلندی کافیست با استفاده از اسپری آب ولرم اقدام به شستن پرهای او بکنید. هرگز سعی نکنید با استفاده از مواد شوینده و آب و صابون بدن پرنده را بشویید چون برای او به شدت مضر می باشد. بهترین روش برای شستشوی عروس هلندی گزاشتن ظرف آب مناسب در قفس یا بیرون از ققس میباشد. در این صورت عروس هلندی اقدام به استحمام میکند.

۳۱- آیا امکان تشخیص جنسیت عروس هلندی وجود دارد؟
بله بعد از رسیدن به بلوغ امکان تشخیص جنسیت عروس هلندی وجود داشته و با توجه به نوع رفتار ، فرم بدن و … امکان تشخیص جنسیت وجود دارد.

علت پرکنی عروس هلندی چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

 کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

چند وقت قبل برای یک مهمانی رفتیم منزل یکی از آشنایانمان . ایشان یک طوطی داشت که ‌های خیلی فحش‌های زشت و ناموسی می‌داد به صاحب خانه .
از ایشان سوال کردیم چرا این فحش‌ها را به این طوطی یاد داده‌اید در پاسخ گفت من این کار را نکردم سال قبل دو ماه برای یک سفر کاری به خارج از کشور رفتم و طوطی را به یکی از دوستانم سپردم در این مدت دوستم به طوطی این فحش‌های زشت و رکیک را که همگی به خودم میباشد آموزش داده است.
حالا راهکاری برای فراموشی این طوطی دارید ،،,؟
این گروه از زنان بیشتر دچار «توهم دیدن چهره در اشیاء بی‌جان» می‌شوند

آخرین اخبار