چاپ کد خبر: 81450
30 فروردین 1401

آموزش عیب یابی و رفع ایراد انواع جاروبرقی و شارژی

بدون شک بسیار خسته کننده و وقت گیر است که بخواهید خانه را با جارو دستی و خاک انداز تمیز کرده و جارو کنید. مخصوصا اگر متراژ خانه تان بالا باشد، اینکار عملا غیر ممکن است. به قدری هم که خسته می شوید و به کمر خود آسیب می رسانید، خانه و فرش ها را به خوبی تمیز نخواهید کرد و هنوز مقداری گرد و خاک در گوشه کنارها و لابلای فرش ها باقی می ماند. در این مواقع به خوبی قدر جاروبرقی خود را خواهید دانست که به چه سرعت و دقتی کار شما را انجام می دهد.

لذا باید مراقبت از جاروبرقی، نگهداری صحیح آن و تعمیر جاروبرقی را در مواقع بروز مشکل جدیتر بگیرید. اگر جاروبرقی تان از کار افتاده یا به سبب مشکلی عملکرد آن افت کرده است، سریعا مشکل مربوطه را پیگیری کرده و در صورت لزوم به تعمیرکار معتمد و کاربلد مراجعه کنید. اگر تعمیرکار شما متخصص برند جاروبرقی تان باشد، خیال شما آسوده خواهد بود. زیرا متخصصین برند دستگاه با تمامی مدل ها آشنایی کامل داشته و برای انجام هرگونه تعمیر و رفع مشکل جاروبرقی مسلط می باشند.

در این مطلب  مشکلات متداول جاروبرقی و جاروشارژی را برای شما آورده و عیب یابی جاروبرقی را در هر مورد آموزش داده ایم. با خواندن این مطالب، علت خراب شدن جاروبرقی یا جارو شارژی خود را دانسته و در صورت امکان می توانید خودتان به تعمیر جاروبرقی اقدام کنید. از آنجایی که عملکرد جاروبرقی های مختلف چندان متفاوت نیست، این مطلب برای عیب یابی جاروبرقی ال جی، سامسونگ، بوش، کنوود، آاگ، پاناسونیک، الکترولوکس، دوو، زیمنس، میله و بسیاری دیگر از برندها قابل استفاده است.

عیب یابی جاروبرقی یا جارو شارژی ساده است و یافتن دلیل خراب شدن جاروبرقی یا شارژی تان خود قسمتی از راه حل است. اما ممکن است تعمیر آن چندان ساده نباشد.

جاروبرقی مکش ندارد یا قدرت مکش جاروبرقی کم شده است

دلایل بسیاری می توند این مشکل را به وجود بیاورد. از جمله آنها می توان به پر بودن کیسه جاروبرقی، مسدود بودن لوله تلسکوپی، مسدود شدن لوله خرطومی، کیپ شدن فیلتر هوا و گیر افتادن لباس های کوچک همچون جوراب یا یک دسته مو در سر جاروبرقی یا همان برس جارو اشاره کرد. بررسی این موارد ساده است و به راحتی توسط خود شم ممکن است. برای تست مسدود بودن لوله تلسکوپی یا لوله خرطومی جاروبرقی می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید. اگر در طرف دیگر لوله نور را کامل مشاهده نکنید به معنای وجود شئ خارجی درون لوله است که به کمک یک سیخ می توانید آن را خارج کنید.

دلیل دیگری که می تواند قدرت مکش جاروبرقی را کاهش دهد، به موتور جاروبرقی مربوط است. بسیاری از افراد از اینکه جاروبرقی روشن است اما موتور قدرت کافی ندارد گلایه مند هستند. ممکن است به دلیل استهلاک کارکرد دستگاه پس از مدتی این اتفاق بیوفتد و یا مشکل فنی موتور باشد که نیم سوز شده و یا ایراد پیدا کرده است. در این مورد می بایست تعمیرات جارو برقی را توسط تعمیرکار باتجربه مدنظر داشته باشید.

جاروبرقی صدای بلند و ناهنجاری تولید می کند و یا لرزش زیادی دارد

دو دسته جاروبرقی وجود دارد که تنها مدل های جدید آنها دارای سر و صدای کمی هستند. بنابراین اگر جاروبرقی شما قدیمی است و چندین سال از عمر آن می گذرد، ممکن است سرو صدای بلند آن طبیعی باشد و صدای موتور باشد. البته یکی از محاسن جارو شارژی، تولید صدای کمتر آن است که مشابه جاروبرقی های جدید است.

اما اگر به یکباره صدای جاروبرقی شما زیاد شده و صدای ناهنجاری از آن شنیده می شود، ممکن است به دلیل بلبرینگ باشد که خرابی آن آرمیچر و کفشک ها را با یکدیگر درگیر کرده و تولید صدا می کند. همچنین فن جاروبرقی و پره های آن ممکن است شکسته باشند و ایجاد صدای بلندی نمایند. علاوه بر آن اگر شئ خارجی درون لوله های جاروبرقی گیر کرده باشد، موقع مکش هوا ممکن است صدای سوت مانند و یا ناهنجاری تولید نماید.

در صورتی که جاروبرقی لرزش زیادی دارد، این مشکل به دلیل نگه دارنده های پلاستیکی داخل دستگاه است که ساییده شده و از بین رفته اند. در صورتی که نگه دارنده های داخل موتور شل شده اند، می توان آنها را در جای خود فیکس کرد اما اگر پاره شده یا ساییده شده اند، باید آنها را تعویض کنید.

از جاروبرقی بوی سوختگی می آید یا دود می کند

قطعات مختلفی در داخل محفظه جاروبرقی یا جارو شارژی شما وجود دارند که می توانند مسبب این مشکل باشند. در همان زمان تشخیص مشکل، فورا جاروبرقی را خاموش کنید. سپس دستگاه را به دقت بررسی کنید و از کابل برق آن شروع کنید. معمولا تسمه مقصر است. اگر ایرادی در تسمه وجود داشته باشد و یا عاملی مانع از حرکت درست آن شود و گیر کرده باشد، بوی سوختگی لاستیک بلند می شود. ممکن است بلبرینگ جاروبرقی منشأ بوی سوختگی باشد و فرسودگی آن حتی منجر به سوخته شدن موتور جارو شود. خود موتور جاروبرقی یا جارو شارژی شما هم می تواند نیم سوز و یا کاملا سوخته باشد و این بو به آن مربوط شود. سوختگی موتور به طور واضح دستگاه را از کار می اندازد، بنابراین لازم به نگرانی نیست.

در اکثر موارد مشکل از تسمه یا بلبرینگ است که اگر دانش فنی آن را داشته باشید، با تعویض آنها به راحتی مشکل را حل خواهید کرد. البته اگر قسمتی از جارو برقی شما مسدود شده است، این امر به موتور فشار آورده و ممکن است با بوی سوختگی همراه شود.

جاروبرقی روشن نمی شود یا کار نمی کند

اگر جاروبرقی کار نکند به مشکل بزرگی برخواهید خورد. اما ممکن است مشکل قابل رفعی باشد و نیازی به خرید دستگاه جدید نباشد. هرچند دلایل بروز این مشکل تقریبا تخصصی و عیب یابی جاروبرقی و رفع آن نیاز به تجربه و دانش فنی دارد. بنابراین توصیه می شود که دستگاه خود را به تعمیرکار جاروبرقی متخصص بسپارید. روشن نشدن جاروبرقی یا کار نکردن آن می تواند به دلیل وجود ایراد در دکمه روشن/خاموش یا کیت الکترونیکی باشد و یا به دلیل خرابی موتور یا اتصالات آن روی داده باشد.

ممکن است ایراد از سیم جمع کن باشد که سبب روشن نشدن جاروبرقی شده است. در برخی موارد که جریان برق وارد سیم جمع کن می شود، به سبب عدم اتصال شاخک های آن به حلقه های گردان قرقره برق به جاروبرقی و موتور نمی رسد و دستگاه روشن نمی شود. در این حالت باید شاخک ها را کمی به حالت عمودی نزدیک کنید و قرقره ها را بر روی آن قرار دهید. اینکار برای فشار آوردن حلقه گردان به شاخک ها برای اتصال کافیست.

همچنین زغال های موتور را نیز چک کنید. از آنجا که مدار جاروبرقی سری بوده، اگر یکی از فنرها کار نکنند یا زغال به کلکتور نچسبد، جاروبرقی روشن نخواهد شد. علاوه بر زغال ها که باید از نظر تمیزی، نبود چربی و لایه مزاحم برای ارتباط با کلکتورها و اندازه مناسب بررسی شوند، رله ها و اتصالات آنها را نیز بررسی کنید. درنهایت سوخته شدن موتور دلیل روشن نشدن و کار نکردن جاروبرقی یا جارو شارژی است، که در این صورت بر روی آرمیچر علائم آن مشهود خواهد بود.

البته ممکن است روشن نشدن جاروبرقی از نرسیدن برق به آن باشد که در این صورت لازم است ابتدا فیوز، پریز برق و کابل جاروبرقی را بررسی کنید تا سالم بوده و درست کار کنند. اما اگر مشکل جدی تر باشد، ممکن است به مواردی که اشاره شد مربوط باشد.

جاروبرقی حین کار خاموش می شود

گاهی اوقات پیش می آید که حین کار جاروبرقی ناگهان خاموش می شود. خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می تواند به دلایل بسیار ساده که حتی به آن فکر نمی کنید باشد. عیب یابی جاروبرقی را با بررسی مواردی از جمله پریدن فیوز برق منزل، نبود برق و یا قطع شدن آن در پریز برق و درآمدن دوشاخه برق جاروبرقی از پریز در هنگام کار شروع کنید.

اگر این موارد را بررسی کرده اید، به سراغ کابل برق دستگاه بروید. هرگونه آیب، پارگی و شل بودن کابل که کاملا مشهود است می تواند سبب قطعی و اتصالات الکتریکی در جروبرقی شده و در هنگام کار دستگاه را خاموش نماید. این مورد حتی به سوختن موتور نیز می انجامد. دلیل دیگری که می تواند سبب خاموش شدن جاروبرقی شما شود، داغ شدن بیش از حد جاروبرقی است که در ادامه به آن می پردازیم.

جاروبرقی هنگام کار زیاد داغ می شود

گرم شدن جاروبرقی در حین کار تا حدودی طبیعیست اما اگر جاروبرقی بیش از حد داغ می شود، طبیعی نیست و احتمالا نشان از وجود مشکلی در دستگاه است که بدلیل ماهیت مشکل بهتر است تعمیر آن را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. داغ شدن زیاد جاروبرقی می تواند به خاطر خرابی ترموستات جاروبرقی، معیوب شدن فن جارو و یا به دلیل نیم سوز شدن موتور دستگاه باشد. ممکن است پس از این اتفاق جاروبرقی خاموش شود، در این شرایط از روشن کردن دستگاه خودداری کنید، زیرا ممکن است به سوختن موتور بیانجامد.

دکمه های روشن/ خاموش یا سیم جمع کن جاروبرقی کار نمی کنند

معمولا بر روی جاروبرقی دو دکمه وجود دارد. یکی برای روشن/ خاموش کردن جارو و دیگری برای سیم جمع کن. اگر از این دکمه ها بارها استفاده شده باشد، یا در اثر ضربه ناگهانی دچار صدمه شده باشند، ممکن است گیر کرده و یا از کار بیوفتند. در این صورت لازم است تا قاب رویی جاروبرقی را باز کنید و دکمه ها را بررسی کنید. اگر مشکل گیر کردن دکمه باشد، به راحتی و با یک ضربه آرام رفع می شود. اما اگر دکمه معیوب شده و هرز شده است، باید آن را تعویض کنید.

جاروبرقی بوی بد تعفن می دهد

بوی بدی که ممکن است از جاروبرقی خود بشنوید، مربوط به زباله ها و احتمالا تکه های مواد غذایی است که در داخل کیسه جاروبرقی باقی مانده و گندیده اند و این بوی نامطبوع را تولید کرده اند. بنابراین کیسه جاروبرقی را خالی کنید و سپس آن را بشورید. زیرا تخلیه به تنهایی سبب بوزدایی از جاروبرقی نمی شود. اگر از کیسه های یکبار مصرف استفاده می کنید، کیسه را دور انداخته و یک کیسه جدید در جاروبرقی قرار دهید.

فراموش نکنید که فیلتر هوای جاروبرقی یا جارو شارژی را نیز درآورده و بشورید و پس از خشک شدن آن مجددا در دستگاه قرار دهید. البته برخی از فیلترها قابل شستشو نیستند، لذا لازم است تا آن را تعویض کنید.


علت خاموش شدن جاروبرقی و راه حل های آن

ما علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می تواند به چندین مورد مختلف مربوط باشد. در برخی موارد، حتی روشن نشدن جاروبرقی پس از خاموش شن آن هم ممکن است برای شما پیش بیاید. با ما همراه باشید تا از این موارد اطلاع یابید.

خرابی ترموستات جاروبرقی

ترموستات جاروبرقی برای کارکرد بدون عیب موتور و سلامت آن در دستگاه وجود دارد. اگر موتور بیش از حد داغ شود ممکن است نیم سوز شده و یا کاملا بسوزد. بنابراین ترموستات با غیر فعال کردن مدار و خاموش کردن موتور، جاروبرقی شما را ناگهان خاموش می کند. پس از گذشت مدت زمانی و بعد از خنک شدن موتور می توان مجددا از جاروبرقی استفاده نمود.

اما در صورتی که ترموستات جاروبرقی معیوب باشد، ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی باشد و همچنین داغ شدن ترموستات می تواند علت روشن نشدن جاروبرقی باشد. اگر پس از گرم شدن موتور ترموستات فعال شود، موتور را از کار انداخته و جاروبرقی را خاموش می کند. یک تکنسین متخصص می تواند در مدت زمان بسیار کوتاه جاروبرقی شما را تعمیر و ترموستات آن را تعویض نماید.

اتصالی و قطعی سیم برق جاروبرقی

یکی دیگر از علت هایی که می توان موجب خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و یا روشن نشدن جاروبرقی شما باشد، اتصالی کردن و یا قطع شدن سیم برق جاروبرقی است. این اتفاق زمانی روی خواهد داد که سیم برق جاروبرقی را تا انتها بیرون آورده و آن را کشیده باشید. بسیاری از افراد اینکار را انجام داده و در این حالت ناگهان دستگاه را جا به جا می کنند. ممکن است اتصال سیم های برق در درون مدار داخلی دستگاه قطع شده و تامین برق موتور انجام نگردد که موجب خاموشی ناگهانی جاروبرقی در وسط کار و یا روشن نشدن جاروبرقی شود.

بهتر است یکبار سیم جاروبرقی را تا انتها بیرون بکشید و سیم دستگاه را کمی قبل از پایان آن علامت گذاری نمایید تا در دفعات آتی بیشتر از آن سیم را نکشید. برای رفع اصولی، این مشکل باید حتما توسط متخصص برطرف گردد.

مسدود شدن جاروبرقی با زباله

یکی از رایج ترین مشکلات در هنگام استفاده از جاروبرقی، مسدود شدن لوله تلسکوپی، خرطومی و یا سر برسی یا سر پارویی جاروبرقیست. معمولا با گیر کردن آشغال و مو در این قطعات، ابتدا قدرت مکش جارو کاهش یافته و به مرور آنها مسدود می شوند، که به علت هوادهی نامناسب می تواند سبب فشار به موتور و داغ شن آن و نهایتا خاموش شدن جاروبرقی گردد. گاهی این مشکل حتی به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی نیز می انجامد. در هر بار جارو کردن توصیه می شود تا ابتدا لوله ها را کاملا چک کنید تا از مسدود بنودن آنها مطمئن شوید.

کثیفی و یا مسدود شدن فیلترهای هوا

نقش اصلی فیلتر جاروبرقی در هوادهی موتور دستگاه است. اگر فیلترها کثیف بوده و یا توسط گرد و خاک مسدود شده باشند، تهویه هوا به خوبی انجام نشده و سبب داغ شدن موتور می گردد که درنتیجه برای آسیب نرسیدن به موتور، جاروبرقی ناگهان خاموش می گردد. توصیه می شود که پیش از جارو کشیدن فیلترهای هوایی نیز چک شده و بررسی شوند. برخی از فیلترها قابل شستشو بوده و برخی دیگر که این امکان را ندارند، باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند.

پر شدن کیسه یا پاکت جاروبرقی

از دیگر مواردی که سبب خفگی و عم هوادهی موتور جاروبرقی می شود که درنهایت منجر به خاموش شدن جاروبرقی می گردد، پر شدن کیسه یا پاکت جاروبرقی است. اگر از جاروبرقی های بدون کیسه استفاده نمی کنید، باید کیسه دستگاه را چک کرده و آن را خالی کنید. استفاده از کیسه های یک بار مصرف و کیسه های نانو برای کارکرد بهتر جاروبرقی شما پیشنهاد می شود.

سایر مواردی که علت خاموش شدن جاروبرقی و روشن نشدن آن هستند

مواردی که در بالا ذکر شد، از رایج ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می باشند. اما موارد دیگری نیز وجود دارند که در صورتی که هیچ یک از دلایل بالا در رفع مشکل جاروبرقی شما کارساز نبودند، می توانید آنها را بررسی کنید.
ایراد دوشاخه برق و یا پریز برق منزل شما می تواند علت خاموش شدن دستگاه باشد. ابتدا پریز را با فازمتر تست کنید و سپس دو شاخه دستگاه را بازرسی کنید که قطعی و پارگی نداشته باشد.

کلید پاور یا روشن/ خاموش جاروبرقی می تواند ایراد داشته و اتصالی داشته باشد. به طوری که در اواسط کار سبب خاموش شدن جاروبرقی شما گردد و یا علت روشن نشدن جاروبرقی تان باشد. این مشکل توسط تعمیرکار کاراباما به راحتی قابل رفع است.

نیم سوز شدن موتور و یا سوختن آن از دیگر علل خاموش شدن یکباره و یا روشن نشدن جاروبرقی به شمار می آید. در این مواقع راهی بجز تعمیرات تخصصی توسط تعمیرکار مجرب نخواهید داشت.

حتما نظرتان را در باره این مطلب برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار