چاپ کد خبر: 146059
22 خرداد 1403

آموزش کامل کاشت و پرورش کاهو در گلدان

کاهو گیاهی یک‌ساله محسوب می­شود. کاشت این نوع سبزیجات ابتدا از حوالی اروپای ساحلی یا آسیای مرکزی شروع شده و بعد به بخش‌های دیگر جهان انتقال یافته است. البته عده‌ای از افراد هستند که شروع کاشت کاهو را از کشور هندوستان می­دانند. برگ‌های کاهو کشیده و بدون کرک است. این نوع سبزیجات به‌صورت خام استفاده می­شود.

کاشت کاهو در گلدان

از کاهو می‌توانید در انواع سالاد استفاده کنید. کاشت کاهو در گلدان یکی از روش‌های بسیار رایج برای کاشت و پرورش این نوع سبزیجات است.در ادامه این مطلب نحوه پرورش ماهو را در گلدان توضیح داده ایم.

زمان مناسب برای کاشت کاهو

در روزهای ابتدایی فصل بهار باید بذر کاهو را بکارید. بذرافشانی را هر دو هفته یکبار ادامه دهید. این باعث می شود تا کاشت شما بازدهی بهتری داشته باشد. باید این را در نظر داشته باشید، اگر دمای باغچه یا گلدانی که کاهو را در آن کاشته اید، بالای ۲۴ درجه سانتی گراد باشد، کاهوها پیش از موعد زرد می شوند و تخم می دهند. برای اینکه در فصل های سرد سال هم کاهو داشته باشید، در اواخر فصل تابستان یا فصل پاییز دوباره بذرافشانی کنید. در این زمان خاک سرد است و کاهو خوب رشد می کند. حتی در نیمه فصل زمستان نیز می توانید بذر کاهو را بکارید.

نگهداری از کاهو و مراحل کاشت آن

ابتدا باید بذر خود را در عمق چهار الی پنج میلی‌متری خاک بکارید. سپس روی بذر خود خاک بریزید.

فاصله کاشت بذر کاهوها باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. بذرهای کاهو برگ را باید بافاصله هشت الی نه سانتی‌متری از هم بکارید. بذرهای کاهو معمولی و کله گرد را باید بافاصله پانزده الی بیست سانتی‌متری از هم بکارید. بذرهای کاهوی چینی نسبت به سایر کاهوها به فاصله بیشتری نیاز دارند. بذرهای این نوع کاهو باید به فاصله سی الی چهل سانتی‌متری از هم کاشته شوند.

بذرهای کاهو در هنگام کاشت باید با هم فاصله داشته باشند، زیرا زمانی که رشد می­کنند، جای بسیاری را اشغال می­کنند، به همین علت نباید در نزدیک هم آن‌ها را بکارید. اولین کوددهی به کاهو باید یک ماه بعد از کاشت بذر انجام شود. برای اینکه محصول خوبی برداشت کنید، بهتر است همیشه خاک گلدان خود را مرطوب نگه دارید.

اگر زمانی که کاشت کاهو در گلدان را انجام دادید، رشد علف‌های هرز در اطراف گلدان خود را مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر آنها را هرس کنید، زیرا ممکن است به محصول شما آسیب بزنند.

کاشت کاهو در گلدان

شرایط موردنیاز برای کاشت کاهو در گلدان

کاشت کاهو در گلدان دارای شرایط خاصی است که ادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم.

نور مورد نیاز

برای جوانه زنی و رشد هرچه بهتر، بذرها و نشا کاهو به نور زیاد نیاز دارند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از نور رشد، در فضای بسته استفاده کنید تا از کم حجم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

مقدار آب موردنیاز

گلدان و یا باغچه‌ای که در آن بذر کاهو کاشته‌اید، باید هر روز آبیاری شود، زیرا خاک باید همیشه مرطوب باشد.

کود مورد نیاز

هنگامی که نشاهای کوچک کاهو اولین برگ های واقعی خود را در آوردند، می توانید تغذیه آنها را با دوز دو برابر کود نهال ارگانیک ، کود مایع همراه با امولسیون ماهی یا چای کمپوست شروع کنید..

نحوه ی برداشت کاهو 

همیشه کاهو را با مغز از مغازه خریداری می کنیم، اما یکی از بهترین روش های برداشت این گیاه، جدا کردن برگ ها بزرگ آن است. اگر تمایل دارید کله کاهو را کامل و درسته برداشت کنید نیز بهتر است از فاصله ۱.۵ سانتیمتری از ریشه این کار را انجام دهید. این باعث می شود تا ریشه باقی مانده دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتی کاهو داشته باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار