گزارش مسافران ، امتیاز دهی و انسداد حساب رانندگان ، نگرانی رانندگان از قضاوت یک طرفه

راننده اسنپ در چه صورت غیرفعال میشود؟ آیا همیشه حق با مسافر است؟ رانندگان هم حرفهایی برای گفتن دارند. آنها می گویند همیشه حق با مسافر نیست.
در این گزارش در باره سیستم امتیازدهی و دریافت گزارش مسافران و نحوه غیر فعال سازی حساب رانندگان و برخی نظرات رانندگان بعنوان نمونه را میخوانید. بنظر میرسد بد نیست به نظرات رانندگان گله مند اسنپ هم توجه بیشتری کرد.

اسنپ در بلاگ نوشت:در کنار تمام ویژگیهای مهم اسنپ، سیستم امتیازدهی و دریافت گزارش مسافران بیش از ویژگیهای دیگر خودنمایی میکند. سیستم امتیازدهی به راننده و کیفیت سفر امکانی است که پیش از این هیچ سیستم حمل و نقل شهری در اختیار شهروندان قرار نداده است. این سیستم راهی است برای رساندن حرفهای مسافر به پلتفرم واسط، یعنی اسنپ و پشتیبانی آن و در نهایت به رانندگانی که در این ناوگان فعال هستند.
با امتیازها و گزارش مسافران چه میکنند ؟
شاید سوالی که مسافران اسنپ بارها از خود پرسیده باشند این است که سیستم امتیازدهی به سفر و راننده و همینطور گزارشهای تلفنی به پشتیبانی اسنپ چه تاثیری دارد؟ آیا هیچ کدام از گزارشهای ترتیب اثر داده میشود؟ راننده توبیخ میشود؟ غیرفعال میشود؟ باید بگوییم که بله. همه اینها متناسب با خطایی که از سوی راننده گرفته شده اتفاق میافتد.
هر خطایی بسته به نوع، میزان و تکرارش اخطار متفاوتی دارد. قاعدتا خطایی مثل مسیریابی نامناسب یا درخواست پرداخت نقدی از مسافر در مراحل اولیه به غیرفعال شدن راننده منتهی نمیشود. همچنین تمام تماسهای تلفنی مسافران با پشتیبانی اسنپ ذخیره میشود تا به صورت اتفاقی یا در موارد لازم بر عملکرد پشتیبانها نیز نظارت شود.
راننده در چه صورت غیرفعال میشود؟
در اسنپ غیرفعال شدن راننده به دو شکل تعریف شده است: موقت و دائمی. تصمیمگیری درباره عملکرد راننده که پس از بررسی کامل و دقیق انجام میشود بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو شیوه ارتباطی با مسافران است:
سیستم امتیازدهی و تماس با پشتیبانی.
در سیستم امتیاز دهی در صورتی که متوسط امتیاز راننده از ۴.۳ پایینتر بیاید، سیستم اسنپ به صورت خودکار راننده را غیرفعال میکند. همزمان با ارسال پیامک اطلاعرسانی در مواردی مانند استفاده اجباری از ماسک و رعایت موارد بهداشتی به کاربر راننده تذکر داد میشود و برای سایر موارد به او پیشنهاد میشود برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر در مدت تعیین شده در کلاسهای آموزشی حاضر شود، دوباره میتواند فعالیتش را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را از ۴.۳ افزایش دهد و در غیراینصورت برای همیشه غیرفعال میشود.
اما در صورتی که گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، نتیجهاش غیرفعالی دائمی است و راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت. طبق گزارشهای بخش پشتیبانی اسنپ، هر ماه به طور متوسط هزار راننده در سامانه اسنپ به صورت موقت و ۴۰۰ راننده برای همیشه غیرفعال میشوند و فرصت همکاری دوباره با اسنپ را از دست میدهند.
بر اساس این گزارش علیرغم اینکه بسیاری را رانندگان اسنپ، قوانین اصلی این شرکتها را رعایت میکنند، اما برخی از آنها ادعا دارند که اسنپ بدون دلیل موجهی حساب کاربری آنها را مسدود کرده است. دلایلی برای مسدودسازی وجود دارد که رانندگان از آن بیخبرند؟
دلایلی که رانندگان به آنها توجه ندارند
تعدادی رانندگان اسنپ در پیامها و کامنت های ادعا کردند که از علت مسدود شدن حسابهایشان بیاطلاع هستند: «من ماشینمو فروختم بعد چند ماه که دوباره ماشین خریدم میخواستم کار کنم حساب کاربریم مسدود شد. دیگه هم هیچ رقمه باز نشد که نشد.»
«اسنپ جدیدا راننده ها را به دلیل اینکه گزینه مسافر سوار شد و پایان سفر را به موقع نزنند مسدود دائم میکنه، من بعد از دو سال که تمام وقت فعال بودم مسدود دائم شدم.»
رشید راننده اسنپ می گوید” مسافر بعد از رسیدن به مقصد ازم خواست یک گونی ۵۰ کیلویی برنج را براش ببرم طبقه چهارم و آسنسور هم نداشت..منم سنم بالاست …خب من قبول نکردم…چند روز من ناگهان مسدود شدم.
«کاربری منو بخاطر نداشتن عکس پروفایل مسدود کردن. طبیعتاً وقتی کاربری مسدود باشه نمیتونی وارد سیستم بشی.»
«دو سال که اسنپ غیرفعال دائم شدم. اونم فقط بخاطر که یک مسافر در روز دوبار درخواست سفرش قبول کردم .بعد تو سیستم ثبت کردن سوه استفاده از سیستم. اخه چه سوه استفادهای؟»
با توجه به نظرات رانندگان اسنپ، به نظر میرسد که آنها از تمامی قوانین شرکتهای تاکسی اینترنتی اطلاع ندارند. که عدم نداشتن اطلاعات کافی باعث بروز مشکل و مسدودی حساب آنها میشود.
عدهای از رانندگان تاکسیهای اینترنتی ادعا کردند که در برخی از مواقع مسافران در ماجرای مسدودی حساب راننده، مقصر هستند. از طرفی هم شرکتهای اسنپ و تپسی بدون انجام پیگیریهای لازم، حساب راننده را مسدود میکنند.
« اسنپ اصلا پشت رانندهها نیست فقط پشت مسافرا میگیره. من مسافر سوار کردم مسافر توقف تو مسیرش داشت ۶۰دقیقه و زیر بار نمیرفت که توقف در مسیرو فعال کنه. و اینکه کرایه اش نمیخواست بده و کلی بد و بیراه گفت به من. شرکت اسنپ با من برخورد کرد و حساب منو به دلیل بیانظباطی بست. عجیب نیست
چند سال کار کردم برای اسنپ آخر چی شد؟ سر اینکه مسافر الکی بهم نمره بد داد منم از خودم دفاع کردم منو مسدود کردن. در صورتی که پول بنزین ماشینم در نیومد.»
«شما به عنوان مسافر زنگ بزن اسنپ و یک دروغی چیزی بگو راننده تو راه میخواست من رو کباب کنه بخوره ، به همین راحتی سریع بیاینکه به راننده تماس بگیرند اونو مسدود میکنن!»
به نظر میرسد هدف شرکتهای تاکسی اینترنتی ارائه بهترین خدمات به مسافران خود است و به همین علت آنها را در اولویت قرار میدهند. براین اساس هرموردی که از سوی مسافر گزارش شود، احتمالا باعث مسدود شدن حساب رانندگان میشود.
با وجود اینکه در برخی از موارد ممکن است مسافران در مسدودی حساب رانندگان مقصر باشند، اما طبق گزارشهای به دست آمده، هرماه بهطور متوسط هزار راننده در سامانه اسنپ بهصورت موقت و چندصد راننده برای همیشه غیرفعال میشوند.
نظرتان را در مورد این مطلب برای ما بنویسید



