آیا صدای سفید، صورتی یا قهوه‌ای به خواب بهتر کمک می‌کند؟

آیا صدای سفید، صورتی یا قهوه‌ای به خواب بهتر کمک می‌کند؟

خواب بخش بزرگ و مهمی از زندگی ماست، چون به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت روحی و جسمی ما اثر می‌گذارد. بنابراین داشتن خواب راحت یک اولویت اساسی است. به جرات می‌توان گفت داشتن خواب راحت بخش مهم لذت بردن از زندگی است.آیا صداها واقعا آن‌طور که ادعا می‌شود به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند یا خیر.

اول فارس : صدا و خواب ممکن است در تضاد با یکدیگر به نظر برسند، اما افراد بسیاری می‌گویند شب‌ها با صدا بهتر می‌خوابند. احتمالا نام صدای سفید به گوشتان خورده است، اکنون رنگ‌های دیگر صدا مانند صورتی و قهوه‌ای نیز محبوب شده‌اند. این صداهای پیوسته محیطی اغلب سایر صداهایی را که ممکن است افراد را بیدار نگه دارند در خود خفه می‌کنند.

نشریه تودی در مطلبی به تفاوت میان صداهای سفید، صورتی و قهوه‌ای می‌پردازد و توضیح می‌دهد آیا این صداها واقعا آن‌طور که ادعا می‌شود به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند یا خیر.

 رنگ صدا چیست؟

شلبی هریس، روانشناس بالینی متخصص در طب رفتاری خواب، به تودی می‌گوید اصطلاح «رنگ» صدا برای توصیف قدرت و بسامد سیگنال صدا استفاده می‌شود.

صدای سفید حاوی تمام بسامدها به میزان یکسان است که به صدای هیس‌هیس یا موج مداوم شبیه برفک رادیویی یا تلویزیونی منجر می‌شود. صدای سفید ممکن است شبیه همهمه پنکه، سشوار یا جاروبرقی به گوش برسد.

صدای قهوه‌ای در بسامدهای پایین‌تر شدت بیشتری دارد که به تولید صدایی عمیق و غرش‌مانند منجر می‌شود. این صدا ممکن است شبیه صدای باران شدید یا باد، امواجی که به ساحل می‌کوبند یا غرش ضعیف موتور هواپیما باشد.  صدای قهوه‌ای نسبت به سایر انواع تغییر طبیعی بیشتری دارد.

صدای صورتی ترکیبی از صدای سفید و قهوه‌ای است. این صدا بسامدهای بالای رو به کاهش دارد که شبیه صدای باران ملایم یا آبشار است. صدای صورتی زیر و بم کمتری نسبت به صدای سفید دارد اما غرش عمیق صدای قهوه‌ای را نیز ندارد و بنابراین، اغلب صدایی نرم‌تر، ملایم‌تر و یکنواخت‌تر توصیف می‌شود.

آیا صدای سفید، صورتی یا قهوه‌ای به خواب بهتر کمک می‌کند؟

آیا صدای سفید، صورتی یا قهوه‌ای به خواب بهتر کمک می‌کند؟

هریس می‌گوید صداهای رنگی، به‌ویژه صدای سفید، به‌دلیل پوشاندن صداهای مزاحم محیطی و ایجاد حس آرامش می‌توانند برای خواب مفید باشند، اما این صداها برای همه مناسب نیستند و برای برخی افراد ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند.

پژوهش‌ها در مورد تاثیر این صداها بر خواب نتایج متفاوتی داشته است. بیشتر تحقیق‌ها روی صدای سفید انجام شده است اما تحلیلی جدید نشان می‌دهد که فواید صدای سفید پشتوانه علمی چندانی ندارد.

به‌طور کلی، گوش دادن به این صداها برای مدت طولانی بی‌خطر است، به‌شرطی که بلندی صدا بیش از ۷۰ دسیبل نباشد که به گوش آسیب برساند.

صدای چه رنگی بهتر است؟

بهترین رنگ صدا فرد به فرد متفاوت است. هریس می‌گوید صدای سفید گزینه خوبی است زیرا مداوم است و به پوشاندن صداهای بیرونی کمک می‌کند.

اگر صدای سفید خیلی بلند و آزاردهنده است، صدای صورتی ممکن است انتخاب مناسبی باشد. صدای قهوه‌ای برای کسانی که صدایی عمیق‌تر را می‌پسندند بهتر است.

کارشناسان می‌گویند برخی صداها ممکن است افراد به‌ویژه کودکان را آزار بدهند، بنابراین باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

نکاتی برای خواب شبانه بهتر

کارشناسان توصیه می‌کنند برای بهبود کیفیت خواب شب نکات زیر را رعایت کنید:

  • تنظیم برنامه منظم خواب
  • ایجاد روالی آرامش‌بخش قبل از خواب
  • بهینه‌سازی محیط خواب با اطمینان از تاریکی، سکوت و خنکی اتاق
  • پرهیز از هرگونه صفحه نمایش بین نیم تا یک ساعت پیش از خواب
  • قرارگیری در معرض آفتاب پس از بیداری در صبح
  • محدودسازی میزان مصرف کافئین، الکل و دخانیات

هریس می‌گوید اگر این توصیه‌ها موثر نیستند، با پزشک مشورت کنید.

امروز با جَهانْ‌مَلِک خاتون بانوی شاعر شیرازی که بیشتر بشناسید

مطالب مرتبط

تعبیر و تفسیر دقیق خواب سنجاب

ترفند فریب مغز برای به خواب رفتن زیر ۵ دقیقه

معنی و تعبیر کامل خواب لباس مشکی

نظرات