چاپ کد خبر: 145846
20 خرداد 1403

اخطار توقیف و پرداخت نشدن خسارت به دارندگان خودرو اسپرت

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ به دارندگان خودروهای اسپرت اخطار توقیف داد و گفت: بیمه از خودروهایی که دستکاری شده‌اند، حمایتی نمی‌کند.

به گزارش اول فارس، سرهنگ علی‌اصغر شریفی؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه “شهر امن” با بیان اینکه مجاز و یا غیرمجاز بودن دستکاری در سیستم‌های خودرویی، توسط قانون مشخص شده است، اظهار کرد: قانونگذار در این خصوص در ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به صراحت اشاره داشته که چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر باشد و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف در آن محتمل باشد، آن وسیله نقلیه حق تردد در معابر را ندارد و باید به تعمیرگاه اعزام و رفع نقص کند.

وی افزود: این قوانین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و پلیس و مردم نیز مکلف و ملزم به اجرای آن هستند.

سرهنگ شریفی گفت: در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۱۰ همین قانون آمده است مأموران راهنمایی و رانندگی در صورتی که عیب و نقص فنی مؤثر را در خودرویی ببینند موظف هستند از تردد وسیله نقلیه جلوگیری کرده و خودرو را به تعمیرگاه اعزام کنند تا بعد از آنکه به تعمیرگاه رفت و رفع نقص شد بتواند در سطح معابر تردد کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در جدول تخلفات رانندگی هم به این موضوع اشاره شده است که اگر وسیله نقلیه‌ای نقص فنی داشته باشد (مانند نقص در سیستم روشنایی) اگر وسیله نقلیه شخصی باشد ۳ نمره منفی و اگر عمومی باشد ۶ نمره منفی به آن تعلق می‌گیرد.

وی گفت: تغییر در شکل ظاهری خودرو مانند تغییر در اگزوز، نصب بوق هایی با صدای بلند و شیپوری، نصب سیستم‌های صوتی و تقویت‌کننده‌های مختلف در سیستم موتور و تغییر در ارتفاع وسیله نقلیه و … جزء نقص فنی محسوب می‌شود و تخلف است.

شریفی گفت: برخی از رانندگان با انجام هزینه‌های هنگفت اقدام به نصب سیستم های صوتی قوی با صدای بلند جهت افزایش صدای پخش خودرو می‌کنند تا بتوانند موزیک را با صدای بلندتری گوش دهند، این در حالی است که باید صدای سیستم پخش در قالب و چارچوب همان خودرو باشد و صدای آن نباید آزاردهنده و از خودرو بیرون برود و نباید برای عابرین و دیگر کاربران ترافیکی ایجاد مزاحمت کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هر نوع نقصان و یا تغییر در وسیله نقلیه چه از نظر ظاهر و چه از نظر موتوری و فنی که از استاندارد کارخانه خارج شود و موجب کاهش ضریب ایمنی خودرو و افزایش گازهای آلاینده و آلودگی صوتی شود جزء موارد نقص فنی مؤثر محسوب و وسیله نقلیه حتماً توقیف و از ادامه حرکت آن جلوگیری به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: وقتی سخن از نقص فنی مؤثر به میان می‌آید منظور نقص فنی مؤثر در تصادفات می‌شود چرا که ایمنی وسیله نقلیه کاهش می‌یابد و جان راننده، سرنشینان و دیگر کاربران ترافیکی را به خطر می‌اندازد.منبع:ایران آنلاین

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار