ادویه ها را هرگز در این قسمت از آشپزخانه نگهداری نکنید!

ادویه ها را هرگز در این قسمت از آشپزخانه نگهداری نکنید!

ادویه ها یکی از چیزهایی است که در هر آشپزخانه ای پیدا می شود و در همه غذا ، انواع مختلفی از ادویه ها استفاده می شود.

از ادویه ها باید به گونه ای مراقبت شود که آسیبی به آنها وارد نشود و خراب نشوند.در این قسمت به شما توضیح می دهیم که چه مکانی برای نگهداری ادویه ها مناسب نیست.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عواملی که در هنگام نگهداری ادویه جات باید در نظر گرفت

عوامل مختلفی از جمله هوا، دما و رطوبت اهمیت دارند. این عوامل تاثیر بسیاری زیادی میتوانند در کیفیت و طول عمر ادویه های شما و صد البته کیفیت غذایی که ادویه ها را در آن استفاده میکنید بگذارند.

نور: یکی از بزرگ ترین دشمن های ادویه نور مستقیم خورشید است. نور مستقیم خورشید یا لامپ های پر نور میتواند باعث از دست رفتن عطر و بوی ادویه ها شود. بهتر است که ادویه ها را در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.

دما: دما هم یکی از عوامل مهم در نگهداری ادویه ها است. ادویه ها میتوانند پتانسیل و عطر و بوی خود را در دمای بالا از دست بدهند. به همین دلیل نگهداری ادویه ها کنار گاز یا فر بدترین گزینه است.

هوا: ادویه ها در برخورد با هوا می توانند کیفیت خود را از دست بدهند. به همین دلیل بهتر است برای نگهداری این مواد از بانکه های شیشه ای و با درب محکم استفاده کنید.

رطوبت: نفوذ رطوبت اضافه به ادویه ها باعث افت کیفیت و حتی چسبندگی و رشد باکتری در آنها میشود. از همین رو بهتر است ادویه ها دور از هرگونه رطوبت مثل سینک قرار بگیرند. همچنین دقت کنید که در هنگام استفاده قاشق خیس داخل ظرف ادویه ها نزنید.

بدترین مکان نگهداری ادویه ها در خانه

در ادامه با ما همراه باشید تا با بدترین مکان نگهداری ادویه ها آشنا شوید.

بدترین جای نگهداری از ادویه ها

نزدیک گاز برای نگهداری ادویه اصلاً جای مناسبی نیست

قرار دادن ادویه در نزدیکی گاز شاید کار شما را راحت تر کند و آن ها را در دسترس نگه دارد تا هنگام آشپزی از آن ها استفاده کنید اما طبق نظر متخصصان، قرار دادن ادویه در نزدیک گاز و دیگر وسایل آشپزخانه، اصلاً کار مناسبی نیست.

ادویه ها را هرگز نباید کنار گاز نگهدارید زیرا دمای زیاد باعث خراب شدن ادویه و کاهش طعم آن ها می شود. گرما مواد شیمیایی مختلف را آزاد می کند و روغن های طبیعی داخل ادویه ای که باعث طعم و بوی خوبی از آن ها می شود را از بین می برد. طعم ادویه با دمای بالا، قدرت خود را از دست می دهد و اجزای درون آن شروع به شکستن می کند. بسیاری از ادویه ها از دانه های زمینی درست می شود چربی موجود در آن ها بر اثر قرار گرفتن در معرض دما از بین می رود.

کنار دیگر وسایل حرارت دهنده هم فضای مناسبی نیستند

قطعاً پر حرارت ترین و داغ ترین فضای آشپزخانه نزدیک گاز است اما متخصصان فضا های دیگری را هم می شناسند که حرارت و دمای زیادش برای نگه داشتن ادویه جای مناسبی نیست. به عنوان مثال هرگز نباید ادویه را نزدیک به پنجره آشپزخانه که نور مستقیم آن می تابد، قرار دهید زیرا نور زیاد آفتاب باعث ایجاد گرما می شود. همچنین کنار ماشین ظرفشویی هم فضای مناسبی برای قرار دادن ادویه نیست.

دور انداختن ادویه در صورت حرارت دیدن

البته از قبل باید به این توجه کنید که ادویه ها را داخل چه ظرفی قرار داده اید اما گاهی اوقات گرمای زیاد ادویه را خراب می کند و مجبور می شوید که آن ها را دور بیندازید. قرار دادن ادویه در محفظه پلاستیکی و قرار گرفتن در معرض گرما باعث ایجاد سموم در آن ها می شود که قطعاً قارچ و باکتری هم تولید می کند و سریعاً باید آن ها را دور بیندازید اما اگر آن ها را داخل ظرف شیشه ای یا فلزی قرار دهید و مدت زمان کوتاهی هم کنار گاز قرار بگیرد، باز هم قابل استفاده است اما ممکن است کمی طعمش کاهش پیدا کند.

بدترین جای نگهداری از ادویه ها

بنابراین باید ادویه ها را کجا نگهداری کنیم؟

  • از نظر متخصصان بهترین مکان برای نگه داشتن ادویه ها یک محل خنک، خشک و تاریک یا کم نور است. به عنوان مثال کابینتی که خیلی دور از گاز قرار گرفته است، مناسب ترین گزینه است.
  • اگر در مکانی زندگی می کنید که هوایش گرم و مرطوب است، بهتر است ادویه ها را داخل یخچال بگذارید.
  • اما مهم تر از گرما یا سرما، این است که دمای پایدار را برای نگه داشتن ادویه ها لحاظ کنید زیرا نوسانات و تغییرات دما باعث ایجاد قارچ و باکتری می شود.

نکات مهم نگهداری ادویه ها

ادویه ها جزو مواد اولیه غذایی هستند که در صورت نگهداری صحیح شاید تا ۲ الی ۳ سال عمر کنند و تاریخ مصرف بالایی دارند. در ادامه به نکات مهمی برای نگهداری ادویه ها که در حفظ تازگی طعم و عطر ادویه ها کمک میکند اشاره خواهیم کرد:

  • لیبل کردن: همیشه سعی کنید شیشه های ادویه را با نام ادویه و تاریخ خرید آنها لیبل کنید. دانستن زمان دقیق مصرف ادویه ها به حفظ کیفیت آنها کمک فراوانی میکند.
  • مکان نگهداری ادویه: مکانی را برای نگهداری ادویه انتخاب کنید که خشک، خنک و تاریک باشد. یک کابینت یا قفسه که در نزدیکی گاز یا فر نباشد بهترین گزینه است.
  • جلوگیری از رطوبت: رطوبت در واقع قاتل ادویه ها است. نگهداشتن ادویه ها در شیشه هایی با درب محکم که از ورود رطوبت و هوا به داخل ادویه ها جلوگیری کند در حفظ کیفیت ادویه ها بسیار تاثیر گذار است.
مطالب مرتبط

ادویه های پرکاربرد غذای نذری که طعم و بوی عالی به آن می بخشند

شیوه درست استفاده از ادویه ها در آشپزی و نگهداری آن ها

۵ ادویه مفید و مضر دوران بارداری که باید بدانید

نظرات