چاپ کد خبر: 38544
1 آذر 1399

اراذل و اوباش و ناامنی های اجتماعی در جامعه

یوسف ملک زاده

 فعالیت افراد اراذل و اوباش می تواند باعث بروز ناامنی های اجتماعی و حتی روانی در جامعه شده و احساس امنیت را با خطری جدی روبرو سازد.

اراذل و اوباش در عرف به عده ای از افراد گفته می شود که با حرکات ناپسند و هنجارشکنانه خود در یک محله و یا یک شهر باعث آزار و اذیت گردیده و به صورت مستمر به این اقدامات نامناسب خود ادامه می دهند.

از دید بسیاری از اعضای جامعه، یک فرد بیکار که در محله ای تردد مداوم داشته باشد و به علت نداشتن اشتغال مناسب و امرار معاش در منظر عموم زیاد مشاهده شود نیز در زمره اراذل و اوباش قرار می گیرد که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

در ماموریت های پلیسی، از قدیم تا کنون اراذل و اوباش افراد مزاحم نوچه داری هستند که با استفاده از سلاح سرد و گرم و به دفعات مکرر باعث آزار و اذیت مردم در ابعاد وسیعی شده و مردم از آن ها ترس و وحشت دارند .

فعالیت افراد اراذل و اوباش می تواند باعث بروز ناامنی های اجتماعی و حتی روانی برای اعضای یک جامعه شده و احساس امنیت را با خطری جدی روبرو سازد که این موضوع حساسیت آن را بیش از پیش نمایان می سازد.

عربده کشی، قمه کشی، بروز درگیری های خشن و اقدامات این چنینی می تواند اثرات نامطلوبی در جامعه به ویژه در کودکان و نوجوانان داشته باشد، موضوعی که می تواند به شدت امنیت و مهمتر از آن احساس امنیت را خدشه دار کند.

به لحاظ نقشی که این قبیل افراد می توانند در ناامنی محلات و شهرها داشته باشند و ناامنی های ایجاد شده از فعالیت مجرمانه آن ها مانند عربده کشی، ایجاد مزاحمت، خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی در سایه اوباش گری، استفاده از سلاح سرد و گرم، درگیری های خشن و جسورانه، این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفته و نیروی انتظامی به عنوان مسئول نظم و امنیت در جامعه،  اقدام به کنترل، شناسایی و برخورد با اراذل و اوباش کرده است.

با توجه به مطالبات عمومی مردم به ویژه در برخی محله ها و بافت های قدیمی شهرها از نظام و حاکمیت در جهت برخورد با اینگونه از افراد، نیروی انتظامی در قالب طرح های مختلف انتظامی و اطلاعاتی اقدام وسیعی در جهت برخورد آنی با اعمال مجرمانه اراذل و اوباش انجام داده و اقدامات آن ها تحت رصد انتظامی قرار می گیرد.

نیروی انتظامی با سطح بندی اقدامات اراذل و اوباش از حیث میزان فعالیت و سوابق آن ها، به شکل های مختلف طرح های انتظامی را در این زمینه اجرا و برابر با قوانین و قاطعانه با اینگونه افراد برخورد می کند.

همکاری مناسب مردم و برخورد قاطعانه قضائی با این افراد در نتیجه اقدامات پلیسی می تواند به کاهش دامنه فعالیت آن ها و جلوگیری از رشد افراد جدید در محله ها کمک کند.

از طرفی اعمال مجازات های سنگین و بازدارنده اجتماعی برای سایر افراد مایه عبرت بوده و این موضوع که متاسفانه به عنوان یک پدیده ناامنی در جامعه مطرح و بروز پیدا کرده، کاهش پیدا خواهد کرد.

در برخی از شهر ها و محله های قدیمی استان فارس به دلیل مهاجرت افراد مجرم متواری از سایر استان ها و حضور اتباع خارجی غیر مجاز زمینه ناامنی در این زمینه ایجاد و در بعضی از درگیری ها نقش این افراد بسیار محرز بوده است.

با برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی خوب قضائی در سطح استان فارس پس از شناسایی و کنترل اراذل و اوباش و رصد فعالیت های مجرمانه آن ها تعداد قابل توجهی از این افراد دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

و در پایان اینکه؛ امنیت جامعه خط قرمز پلیس است و هرگونه اعمال مجرمانه اراذل و اوباش و ایجاد مزاحمت برای مردم برای پلیس پذیرفتنی نیست و با واکنش سریع و قانونی نیروی انتظامی مواجه خواهد شد.

سرتیپ دوم پاسدار “یوسف ملک زاده” ، جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۸

تازمانیکه افراد منفعت طلب جاهل و خودرای و خودباور و مغرض و اتش باختیار، زمام امور کشور را دردست دارند و نظارتها در ضعیفترین و بدترین شکل ممکن عمل میکنند، این سرزمین از قید اهریمنان ازاد نخواهد شد و گسترش سلطه ایران در جهان موجب نابودی بشریت در اتش ظلم و فساد خواهد شد. در این شرایط که اسلام بی صاحب و هر مدعی خودباور و خودشیفته با تفسیر به رای انرا دست اویز قدرت اهریمنی کرده، ابراز مسلمانی بزرگترین گناه ممکن است.
هیچ حکومتی فاسد نمیشود مگر انکه مردم حامی ان زمینه فساد درونی داشته باشند.
درخصوص تصرف فضای مشاع اپارتمان از فردی شکایت کردم و پلیس و بازپرس گفتند حق دارد اشغال کند و تنها یک پلیس بود که با دیگر همکارانش مخالف بود اما نتوانست انها را قانع کند.
با چنین وضعی دادگاه و پلیس حامی مجرمین و اوباش محسوب میشوند و امید داشتن جامعه سالم و امن نداشته باشید.
درحالی دوربینهای ترافیکی درحال جمع اوری هستند که در دانشگاهها قدم به قدم دوربین نصب کرده اند و مشت بر دهان قشر روشنفکر جامعه زده اند همین قشری که بواسطه غفلت شاه در برخورد جدی با معترضان که اغلب با تحصیل رایگان از روستاها یا شهرهای محروم امده بودند، انقلاب را اغاز و گسترش داد و روحانیت را وارد عرصه انقلاب کرد.

آخرین اخبار