هشدار امنیتی روسیه به مرزنشینان:

از اپلیکیشن‌های تناسب اندام و دوست‌یابی استفاده نکنید

از اپلیکیشن‌های تناسب اندام و دوست‌یابی استفاده نکنید

روسیه از مردم مناطق مرزی خواسته‌اند تا استفاده از برنامه‌های دوستیابی را متوقف کنند و استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنند تا از جمع آوری اطلاعات توسط نیروهای اوکراینی جلوگیری شود.

مقامات روسیه از مردم مناطق مرزی خواسته‌اند تا استفاده از برنامه‌های دوستیابی را متوقف کنند و استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنند تا از جمع آوری اطلاعات توسط نیروهای اوکراینی جلوگیری شود.

وزارت کشور روسیه روز سه‌شنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) از ساکنان استان‌های مرزی بریانسک، کورسک و بلگورود و همچنین پرسنل نظامی و پلیس مستقر در این مناطق خواست تا از استفاده از سرویس‌های دوستیابی آنلاین خودداری کنند و در مورد پخش ویدیو از مکان‌های حساس محتاط باشند.

این وزارتخانه در مطلبی در کانال رسمی تلگرام خود اعلام کرد: «دشمن به طور فعال از چنین منابعی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.»

در حالی که نیروهای اوکراینی به پیشروی‌های خود در خاک روسیه ادامه می‌دهند، این وزارتخانه فهرست بلندبالایی از توصیه‌ها را صادر کرد، از جمله اینکه از مردم خواسته شده است تا هیچ پیوند اینترنتی را در پیام‌های دریافتی از افراد غریبه باز نکنند و از جاده‌هایی که وسایل نقلیه نظامی در آن حضور دارند، فیلمبرداری نکنند.

مقامات روسی همچنین درباره همه دوربین‌های مداربسته هشدار دادند. این وزارتخانه اعلام کرده که نیروهای اوکراینی از راه دور به دوربین‌های مداربسته ناامن دسترسی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد همه چیز را از املاک خصوصی گرفته تا جاده‌ها و بزرگراه‌های مهم استراتژیک زیر نظر بگیرند.

علاوه بر این، به سربازان و افسران پلیس توصیه شد که برچسب‌گذاری جغرافیایی (هشتگ) را در پست‌های خود در رسانه‌های اجتماعی غیرفعال کنند، زیرا نیروهای اوکراینی از این برچسب‌ها برای ردیابی مکان واقعی پرسنل نظامی و امنیتی استفاده می‌کنند.

حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه باعث شده است که مسکو در پی اقدامات دفاعی از خاک خود باشد. الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۲۰ اوت گزارش داد که نیروهای اوکراینی از زمان حمله غافلگیرانه خود به روسیه موفق شده‌اند تا ۳۵ کیلومتری خاک روسیه پیشروی کنند و در این فرآیند ۹۳ شهرک را تصرف کرده‌اند.

وزارت مدیریت بحران روسیه در پیامی تلگرامی در روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در پاسخ به این اقدام، بیش از ۱۲۱هزار نفر از ساکنان کورسک را تخلیه کرده است. عملیات اوکراین سایر مناطق مرزی از جمله بریانسک و بلگورود را نیز هدف قرار داده است.

اپلیکیشن‌ها اطلاعات حساس را فاش می‌کنند

خطر امنیتی ناشی از استفاده از رسانه‌های اجتماعی فرضی نیست. همواره سوابقی از سربازان وجود دارد که به طور ناخواسته اطلاعات حساس را با استفاده از تلفن‌های خود در مناطق درگیری فاش کرده‌اند.

اتحاد اطلاعاتی انگلیسی‌زبان‌ها معروف به «پنج چشم» متشکل از پنج کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند سال گذشته هشدار دادند که هکرهای نظامی روسیه دستگاه‌های تلفن همراه سربازان اوکراینی را در تلاش برای سرقت اطلاعاتی میدان نبرد هدف قرار داده‌اند.

هنگامی که در سال ۲۰۲۳ یک فرمانده سرشناس زیردریایی روس در حین دویدن به ضرب گلوله کشته شد، رسانه‌های روسی گزارش دادند که او ممکن است هدف ردیابی و حمله اطلاعاتی به اپلیکیشن محبوب «استراوا» که برای دویدن استفاده می‌کرده، قرار گرفته باشد.

استانیسلاو ژیتسکی، از یک پروفایل عمومی به نام خود برای ردیابی مسیرهای دویدن و دوچرخه سواری استفاده می‌کرد. او هنگام دویدن در یکی از مسیر‌های معمولی کشته شد.

همچنین پس از حمله اوکراین به شهر اشغالی ماکیئیفکا اوکراین در روز سال نوی ۲۰۲۳ که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ سرباز روسی در این شهر شد، وزارت دفاع روسیه «علت اصلی» این حمله را استفاده گسترده سربازان روسی از تلفن های همراه دانست، اگرچه برخی از مقامات این ارزیابی را زیر سوال بردند.

مجازات سربازانی که از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند

خبرگزاری دولتی تاس روسیه در ماه ژوئیه گزارش داد که مجلس نمایندگان این کشور پیشنهاد مجازات سربازان روسی که هنگام نبرد در اوکراین به علت استفاده از تلفن‌های هوشمند دستگیر شده‌اند را داده است.

قانونگذاران پیشنهاد کردند که حمل تلفن‌های همراه متصل به اینترنت که می‌تواند به شناسایی نیروهای روسی یا محل استقرار این نیروها کمک کند، باید در دسته «جرائم انضباطی فاحش» طبقه بندی شود.

بیشتر بخوانید:

بین گوشتی که می‌خورید و ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد

۶ علامتی که ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

این قانون همچنین استفاده از سایر دستگاه‌های الکترونیکی برای «مصارف خانگی» را که امکان ضبط ویدیویی و صوتی و انتقال داده‌های موقعیت جغرافیایی را فراهم می‌کنند، ممنوع می‌کند.

این قوانین فقط مختص روسیه و اوکراین نیست. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ پرسنل نظامی‌اش را از استفاده از ویژگی‌ دسترسی به موقعیت جغرافیایی منع کرد، زیرا مشخص شد برنامه‌هایی همچون «Strava» و سایر برنامه‌های تناسب اندام می‌توانند خطرات امنیتی برای نیروهای سراسر جهان ایجاد کنند.منبع:یورونیوز

مطالب مرتبط

بانک جهانی وضعیت اقتصادی روسیه را «پردرآمد» وهمتراز آمریکا اعلام کرد

جسد یک گرگ با قدمت ۴۴ هزار سال کالبد شکافی شد

تفاهم‌نامه انتقال گاز از روسیه به ایران امضا شد/خواسته رئیس جمهور شهید بود

نظرات