یادداشت

از جریمه ۲ ثانیه‌ای تا التماس برای بودجه ایمنی؛ رئیس مرکز مدیریت راه‌های فارس سکوتش را شکست

عکس تصادفات
عکس:آرشیوی است

“باید قدر مطلق تصادفات جاده‌ای را با توجه به میزان طول راه‌ها، جمعیت و آمار تردد جاده‌ای در نظر گرفت.” این سخنان متفاوت رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در خصوص آمار وحشتناک تصادفات جاده‌ای است که همواره این استان را در صدر جدول نشان می‌دهد.

به گزارش اول فارس ، حمید احمدی  با اشاره به آمار خونین تصادفات جاده‌ای استان فارس فریاد زد: “به نظر من قدر مطلق تصادفات جاده‌ای که برای استان فارس در نظر می‌گیرند، منطقی نیست.” چرا که این استان با بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه، رکورددار طولانی‌ترین راه‌های کشور است. تصور کنید. اگر آمار تصادفات تنها یک شهرستان از این استان را درنظر بگیریم، قطعاً از آمار استان‌های کوچکی چون قم، همدان، ایلام و… بالاتر می‌رود. زیرا میزان کیلومتر راه‌های فارس سر به فلک می‌زند.

میزان کیلومتر راه‌های فارس زیاد است

حمید احمدی د با اشاره به آمار تصادفات جاده‌ای استان فارس به ایسنا گفت: به نظر من قدر مطلق تصادفات جاده‌ای که برای استان فارس در نظر می‌گیرند، منطقی نیست چرا که این استان دارای بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه است که بیشترین طول راه‌های کشور را داراست و اگر آمار تصادفات تنها یک شهرستان از این استان را درنظر بگیریم، قطعاً از آمار استان‌های کوچکی چون قم، همدان، ایلام و… بالاتر می‌رود زیرا میزان کیلومتر راه‌های فارس زیاد است.

وی با بیان اینکه هرچه گستردگی جاده بیشتر باشد، مسلماً میزان تصادفات آن هم بیشتر است و به این معنی آن نیست که جاده‌های فارس ناامن است، افزود: معمولا استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان از نظر آمار تصادفات جاده‌ای بعد از فارس قرار می‌گیرند در صورتی که طول جاده‌های آنان از استان فارس کمتر است و از سوی دیگر وضعیت جمعیت فارس هم با این استان‌ها و برخی استان‌های دیگر قابل قیاس نیست و وقتی جمعیت فارس بیشتر است، یعنی تعداد خودروهایی که در جاده‌های فارس تردد می‌کنند، بیشتر از برخی دیگر از استان‌هاست.

احمدی با بیان اینکه جاده‌های برخی استان‌ها که آمار بالای تصادفات جاده‌ای دارند، واقعا ناامن است و کسی هم در حین رانندگی در این محورها احتیاط نمی‌کند، استان فارس را یکی از منظم‌ترین استان‌ها در بخش راهداری، پلیس و اورژانس دانست و افزود: تمام نیروهای امدادی، جاده‌ای و انتظامی در استان فارس واقعاً فعال هستند و اگر بخواهیم آمار تصادفات و سوانح را نسبت به کیلومتر راه‌ها مقایسه کنیم، قطعاً استان فارس در رده‌های بیستم به بعد قرار می‌گیرد.

در ایام نوروز بین ۶۷ تا ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به خودروهای بومی فارس است

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اظهار کرد: اگر تمام نسبت‌های طول راه‌ها و جمعیت را اندازه بگیریم و کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که آمار تصادفات فارس خیلی زیاد نیست و فقط میزان تردد در آن بسیار زیاد است چرا که این استان قطب گردشگری است به طوری که در ایام نوروز همه ساله معمولاً بین رتبه‌های سوم تا پنجم تردد جاده‌ای قرار داریم.

وی همچنین گفت: در ایام نوروز بین ۶۷ تا ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به خودروهای بومی فارس است و خیلی تصادفات غیربومی در محورهای مواصلاتی استان رخ نمی‌دهد.

احمدی در پاسخ به اینکه آیا قوانین راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی بازدارنده هستند، گفت: امسال یکسری قوانین بازدارنده هنگام تردد جاده‌ای در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال در ایام نوروز امسال حتی فاصله خودروها با یکدیگر در نظر گرفته می‌شود و اگر یک خودرو، کمتر از دو ثانیه به خودروی جلوی خود برسد، سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف، آن خودرو را جریمه می‌کنند.

بیشترین سامانه ثبت تخلف در فارس قرار دارد، باز هم کمبود سامانه داریم

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اظهار کرد: از نظر تعداد سامانه‌های ثبت تخلف نیز بیشترین تعداد سامانه‌ها در استان فارس قرار دارد که تعداد آن ۲۴۳ سامانه است ضمن اینکه نوروز امسال تیم‌های گشت پلیس و راهداری در کنار یکدیگر به‌صورت شبانه‌روزی به کنترل جاده و وضعیت تخلفات می‌پردازند. گرچه این تعداد نیروی پلیس و راهداری با میزان راه‌های استان خیلی مطابقت ندارد و باید خیلی بیشتر باشد؛ به خصوص نیروهای پلیس تا بتوان تمام محورها را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: درست است که بیشترین تعداد سامانه‌های ثبت تخلف هوشمند در محورهای مواصلاتی فارس قرار دارد اما باز هم کمبود سامانه ثبت تخلف داریم و امیدواریم در سال‌های آینده مجلس اجازه دهد که بتوانیم به تعداد سامانه‌های خود اضافه کنیم چرا که در قانون به راهداری اجازه ثبت سامانه بیش از اندازه‌ای که در نظر گرفته شده، داده نشده و تأکید شده است که بخش خصوصی ورود کند.

اعتبار کافی برای خط کشی راه‌ها هم وجود ندارد چه برسد به ایمن‌سازی

احمدی همچنین در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های راه‌ها مطلوب است، گفت: نمی‌گوییم زیرساخت‌های راه‌های کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما با میزان بودجه‌ای که به راهداری اختصاص داده شده است، همین زیرساخت‌ها بسیار فراتر از چیزی است که می‌توانیم ارائه دهیم.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزود: در استانداردهای جهانی، هر ساله یک ضریب از بودجه راه‌اندازی راه‌ها را به بخش ایمن‌سازی راه‌ها اختصاص می‌دهند اما در کشورمان اگر بخواهیم این میزان بودجه را مقایسه کنیم، حتی اعتبار کافی برای خط کشی راه‌ها هم وجود ندارد چه برسد به ایمن‌سازی. البته همکاران ما در راهداری با روش‌های کم هزینه دیگر به صورت امانی، کارهای ایمن‌سازی جاده‌ها را انجام می‌دهند، ولی نمی‌توانیم سریعاً به وضعیت خیلی مطلوبی برسیم.

رانندگان با هر سرعتی که در محورهای شهری رانندگی می‌کنند، با همان سرعت هم در جاده‌های روستایی رانندگی می‌کنند 

وی در ادامه در خصوص فرهنگ رانندگی نیز گفت: در این زمینه دو مسئله داریم؛ نخست اینکه خودروهایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند خودروهای ایمنی نیستند یعنی از نظر ایمنی در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد و مطمئناً اگر خودروهای ایمنی در سطح تراز جهانی داشته باشیم، بسیاری از حوادث رخ نمی‌دهد.

احمدی مسئله دوم را فرهنگ رانندگی رانندگان دانست و افزود: از نظر ایمن‌سازی جاده‌ها در وضعیت مطلوبی قرار داریم. اگر جاده‌های برخی کشورهای خارجی به خصوص محورهای روستایی را مشاهده کنیم، می‌بینیم که گاردریل و ایمن‌سازی ندارند اما خود راننده‌های آنان توجیه هستند که یک جاده روستایی چه وضعیتی دارد و با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند اما از نظر فرهنگی در کشور ما اینگونه جا افتاده است که رانندگان با هر سرعتی که در محورهای شهری رانندگی می‌کنند، با همان سرعت هم در جاده‌های روستایی رانندگی می‌کنند و این مسئله موجب بروز سوانح رانندگی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

استان فارس در مسیر درست: کاهش ۱۳ درصدی تصادفات جاده‌ای / تلفات ۲۴ درصد کمتر شد

۸۰ درصد تصادفات به دلیل حواث پرتی راننده

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیان کرد: اکثر تصادفاتی که در استان فارس و کشور رخ می‌دهد، تصادفاتی است که ناشی از حواس پرتی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است به طوری که بیش از ۸۰ درصد تصادفات به دلیل حواث پرتی راننده رخ می‌دهد لذا در اینجا توجه به آموزش فرهنگ رانندگی بسیار حائز اهمیت است و لازم است که پویش «نه به تصادف» را بیشتر ترویج دهیم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. اگر کل معابر شهری و روستای قدم به قدم با دوربینهای ثبت تخلف پوشیده شود باز تعداد زیادی هستند که بدون توجه به آن با سرعتهای نجومی هر گونه حادثه ای را رقم می زنند . تا فرهنگ رانندگی اصلاح نشود همین آش است و همین کاسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا