استاد محمد آل عصفور ادیب ، سخنور و استاد دانشگاه درگذشت

استاد محمد آل عصفور ادیب ، سخنور و استاد دانشگاه درگذشت

استاد محمد آل عصفور ادیب و سخنور و استاد دانشگاه ، عالم فرزانه  شیرازی درگذشت.

به گزارش اول فارس استاد محمد آل عصفور ادیب و سخنور و استاد دانشگاه ، عالم فرزانه  شیرازی  از شاگردان محمد معین و بدیع الزمان فروزانفر و آخرین شاگرد ملک الشعرای بهار است در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در محله لبِ آب شیراز بدنیا آمد.

آل عصفور تحصیلات ابتدایی را در مدرسه مهذبیه شیراز که قریب صد و پانزده سال پیش تاسیس شده گذراند و بخشی از علوم و سواد روز خود را نزد پدرش مرحوم زنده یاد فخرالاسلام آل عصفور به اتمام رساند.

وی پس از دریافت مدرک سیکل وارد دبیرستان سلطانی شد و تا مقطع دیپلم را در این دبیرستان گذراند.بعد از این دوران در دانشگاه ادبیات و دانشسرای عالی تهران پذیرفته شد و از محضر استادان یگانه علوم و ادب عصر خویش از جمله زنده یاد استاد ملک الشعرای بهار تلمذ کرده و در کلاسهای استادان بزرگ ادبی معاصر آقایان بدیع‌ الزمان فروزانفر، جلال‌ الدین همایی و محمد معین رحمت الله علیهم حاضر شده و بهره ها برد.

استاد آل عصفور بیست عنوان کتاب در زمینه ادبیات و فلسفه نگاشته و دهها عنوان مقالات تخصصی در زمینه اخلاق،عرفان،ادیان و مذاهب ، چهره های ادبی و نقد و بررسی اشعار و متون پارسی به رشته تحریر در اورده که در نشریات تخصصی درج شده است.

جبر و اختیار در شاهنامه، دستور زبان فارسی، عقاید خیام،شرح آموزه‌های روان‌شناسی در قرآن واحادیث ، فلسفه و تحقیق در تاریخ بیهقی از جمله کتابهای استاد دکتر محمد ال عصفور است .

ایشان چندین مدرک دکترا از چند کشور دارد و مدرک خارج فقه و اصول خود را از حوزه های علمیه شیراز و قم و… دریافت کرده است.استاد آل‌ عصفور هم‌اکنون اگرچه حدود ۹۵ سال دارد در عمر شریف خود قریب به شصت سال را به تدریس و تحقیق پرداخته و علاوه بر تدریس در مدارس در دانشگاههای دولتی و آزاد و پیام نور و از جمله در دانشگاه آزاد فیروزآباد و شیراز و…تدریس داشته است. پروفسور آل عصفور دارنده نشان مفاخر فارس و چهره ماندگار ادب عمر پربار خود را صرف در راه کسب علم و دانش و تدریس و تربیت نخبگان علمی کرده است.

بر اساس این گزارش استاد آل عصفور روز گذشته در بیمارستان نمازی شیراز جان بجان آفرین تسلیم کرد.

مطالب مرتبط

دانشمند محله لب آب شیراز حال خوشی ندارد/آخرین شاگرد ملک الشعرای بهار

نظرات