چاپ کد خبر: 145355
15 خرداد 1403

اشغال زیستگاه گورخر ایرانی توسط معدن داران و دامداران در استان فارس

گورخر ایرانی

نگهداری و حفظ گونه هاى بومى جانورى و جلوگیرى از بحرانى شدن وضع آن در هر منطقه یکى از دغدغه محیط زیستى است که با وجود تهدید هاى مختلف؛ شکار، حذف زیستگاه و … حفظ و افزایش جمعیت گونه ها دنبال مى شود در استان فارس نیز فعالیت هاى معدنى و چراى دام، زیستگاه گورخر ایرانى را تحت تاثیر قرار داده است تا جایى که فعالیت هاى معدنى در منطقه بهرام گور به عنوان تهدید جدى براى حیات وحش تلقى شد.
به گزارش اول فارس ، یکى از گونه هاى مهم بومى، گورخر ایرانى است که ۲ جمعیت کوچک در بهرام گور استان فارس و توران سمنان دارد. تلاش براى افزایش جمعیت متعددى  از گورخر ایرانى، توانسته است این گونه جانورى را تاحدودى سرپا نگه دارد.

رشد ۲۲ درصدى جمعیت گورخر ایرانى در منطقه بهرام گور

آنطور که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست مى گوید: در ۲ سال گذشته جمعیت گونه‌هاى جانورى گوزن زرد ایرانى، گورخر ایرانى، آهو و جبیر در مراکز تکثیر و پرورش، در استان هاى مختلف کشور در مجموع ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گفته ابدالى جمعیت گورخر ایرانى در ۵ مرکز و ۳ استان فارس، سمنان و یزد از ۳۶ رأس به ۴۴ رأس رسیده است که ۲۲ رشد را نشان مى دهد.

این افزایش جمعیت نیز در منطقه بهرام گور فارس رخ داده است، حالا جمعیت گور خر ایرانى در منطقه بهرام گور و پارک ملى قطرویه فارس از ۱۰۰ رأس در دهه ۷۰ به بیش از یک هزارو ۲۰۰ رأس رسیده است.

جمعیت گورخر ایرانى در منطقه بهرام گور

در این رابطه لیلا جولایى، رئیس حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس مى گوید: آنچه امروز نجات دهنده و حتى افزایش دهنده جمعیت گور خر ایرانى در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملى قطرویه شده است تنها به واسطه حفاظت فیزیکى از منطقه، افزایش گشت، آبرسانى به منطقه به دلیل وابستگى گور خر به منابع آبى در منطقه بهرام گور بوده است.

جولایى خاطرنشان مى‌کند:  آبشخورهایى به خوبی در این منطقه دیده شده است و منطقه به صورت مداوم پایش مى شود،  همچنین سیستم آبرسانى مناسبی در آن تعبیه شده است.

وى با بیان اینکه جمعت گور خر ایرانى در این زیستگاه به بیش از یک هزار و ۲۰۰ راس گور خر رسیده است، عنوان مى کند: در طول سال هاى مختلف جمعیت افزایشى بوده است چنانچه در دهه ۷۰ جمعیت این گونه زیر ۱۰۰ رأس بوده است.

تصرف زیستگاه گورخر ایرانى به واسطه فعالیت هاى معدنى و چراى دام

رئیس حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس با اشاره به اینکه گورخر ایرانى در ادامه نیاز به زیستگاه دارد و باید این ظرفیت را متناسب با جمعیت ایجاد کرد، تصریح مى کند: متاسفانه زیستگاه گورخر ایرانى در زیستگاه بهرام گور به واسطه فعالیت هاى معدنى و چراى دام تصرف شده است.

جولایى ادامه مى دهد: زیستگاه گورخر ایرانى در استان فارس و منطقه بهرام گور محدوده وسیع حفاظت شده است و همچنین پارک ملى قطرویه نیز زیستگاه این گونه است.

وی با بیان اینکه در بهرام گور زیستگاه زیادى تصرف شده است، خاطرنشان مى کند: باید کل زیستگاه احیا شود تا گورخر در کل منطقه پراکنش داشته باشد.

جولایى با اشاره به اینکه توان زیستگاه گورخر باید متناسب با رشد و تعداد آن باشد، مى گوید: در پارک ملى قطرویه زیستگاه گورخر کیفیت خوبى دارد که خارج از آن به سرعت مرتع تخریب شده است.

تصرف زیستگاه گورخر ایرانى به واسطه فعالیت هاى معدنى و چراى دام 

 کریدور آزاد براى تردد حیات وحش در بین استان ها ایجاد شود

رئیس حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس با اشاره به اینکه بیشترین تمرکز گورخر ایرانى در پارک ملى قطرویه است، خاطرنشان مى کند: باید کریدورى آزاد براى تردد حیات وحش در نظر گرفت تا بین استان هاى فارس و یزد و کرمان تردد داشته باشند.

جولایى تاکید مى کند: در عین حال باید این کریدور امن و زیستگاه احیا شود.

وى معتقد است که حفظ و افزایش گونه هاى محیط زیستى به واسطه آموزش هاى مردمى و بالا رفتن حساسیت ها بوده است و هرجا مردم نگران محیط زیست شده اند نتایج خوبى به همراه داشته است.

بر اساس این گزارش ، در حالى حفظ حیات وحش و به ویژه گور خر ایرانى در سال هاى قبل به موضوع جدى زیست محیطى در استان فارس تبدیل شده بود که افزایش فعالیت هاى معدنى در منطقه بهرام گور به عنوان تهدید جدى براى حیات وحش این منطقه، حساسیت ها و نگرانى هاى مردم را نسبت به تهدید زیستگاه گورخر ایرانى افزایش داد.منبع:ایلنا

۵ نکته طلایی در مورد پاسپورت تلنت [استعداد] فرانسه که باید بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار