چاپ      کد خبر: 133623
17 بهمن 1402

آشنایی با مشکلات یا بیماری های رایج گیاه بگونیا و درمان آن

گیاه بگونیا یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است که طرفداران بسیاری دارد.گاهی مشکلات و بیماری هایی برای گلدان بگونیای شما پیش می آید که ممکن است بسیار نگران کننده شوند.برای اینکه با این مشکلات و بیماری ها و راه حل آنها آشنا شوید پس ما را تا انتها این مقاله همراهی کنید.

مشکلات و بیماری های گیاه بگونیا

علت مشکلات و بیماری های بگونیا و درمان آن
در میان انواع مختلف گل ها و گیاهان آپارتمانی، نگهداری از گل بگونیا به دلیل برگ های خوشرنگ، زیبا و همیشه سبز بودنش بسیار پر طرفدار است. اما برای اینکه از زیبایی خیره کننده این گل مدت زمان بیشتری استفاده کنید باید به خوبی از آن مراقبت کنید و هر روز آن را بررسی کنید و علت هر گونه تغییرات آن را بررسی کنید تا بتوانید از بروز مشکلات و بیماری های گل بگونیا عروس، خالدار، مخملی، رکس و هیمالیس جلوگیری کنید. اما به دلیل اینکه گاهی گریزی از بیماری ها و مشکلات گیاهان نیست، باید علت مشکلاتی مانند زرد، ریختن، سوختن و خشک شدن نوک برگ بگونیا خالدار، عروس، مخملی و رکس را بدانید تا بتوانید به سرعت بهترین راه درمان را برای آن ها پیدا کنید.

علت سوختن برگ بگونیا
یکی از مشکلات و بیماری های رایج بگونیا، خشک سوختن برگ های آن و چروکیده شدن آن هاست. علت سوختگی و خشک شدن نوک برگ بگونیا خالدار، عروس و مخملی نور زیاد است. چرا که نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ ها می شود. علت سوختن نوک برگ ها نیز مرطوب نبودن محیط است. از آنجایی که زادگاه این گیاه مناطق استوایی بوده، این گل علاقه زیادی به رطوبت دارد. می توانید در روزهای خشک سال با دستگاه های تهویه هوا و ایجاد رطوبت مصنوعی هوا را برای آن مساعد کنید. از ایجاد حوضچه های مصنوعی برای آن نیز می توانید استفاده کنید.
علت خشک شدن برگ بگونیا
دلایل مختلفی باعث بروز چنین مشکلی می شود. علاوه بر اینکه مهم است این مشکل از کجای برگ ها آغاز می شود. اما دلیل اصلی خشک شدن برگ های بگونیا خالدار یا سایر انواع این گیاه نا مساعد بودن آب و هوا و گرمی بیش از حد هواست. به طور کل نیز اگر نوک برگ ها خشک شود نشانه گرم بودن هوا و کمبود آب به صورت همزمان است. اما اگر همه برگ ها خشک شوند به دلیل آفتاب زیاد است. چرا که بگونیا از نور مستقیم و شدید آفتاب خوشش نمی آید. بنابراین سعی کنید آن را پشت شیشه پنجره نگهداری کنید.

علت سیاه شدن برگ بگونیا خالدار
علت سیاه شدن برگ بگونیا رکس و خالدار سردی غیرقابل تحمل توسط گیاه است. در زمستان قرار دادن گیاه در کنار پنجره به خصوص اگر برگ گیاه با شیشه در تماس باشد موجب سیاهی برگ می شود که باید مراقب بود.

علت پژمردگی و شل شدن برگ
گاهی متوجه می شویم که حال کلی گلدان ما مساعد نیست. برگ ها شل و افتاده شده اند و بگونیا پژمرده شده است. علت خشک و شل شدن و پژمردگی برگ های بگونیا رکس و خالدار هوای نامساعد محیطی است. چرا که بگونیا هوای گرفته و تهویه نشده را دوست ندارد. به طور مثال جمع شدن بوی گاز در محیط و کمبود اکسیژن آن را اذیت می کند. بنابراین سعی کنید زمانی که هوا مساعد است کمی پنجره را باز نگه دارید تا هوای تازه داخل بشود.

علت خشک و زرد شدن برگ بگونیا
قبل از هر چیز باید بدانید شیوه صحیح آبیاری انواع بگونیا مرطوب نگه داشتن خاک است. این رطوبت باید به حدی باشد که خاک غرق آب نشود وگرنه ریشه گیاه می پوسد. علت اصلی خشک و زرد شدن برگ بگونیا آبیاری بیش از حد است. البته برای اینکه رطوبت بیش از حد اطراف ریشه جمع نشود به خاکی نیاز است که کاملا زهکشی شده باشد. ته گلدان آن را نیز سوراخ کنید تا آب اضافی از ته آن خارج شود و داخل خاک نماند.

علت توقف رشد بگونیا
از جمله علت های اصلی که بگونیا رشد خود را از دست می دهد در دسترس نبودن مواد مغذی و لازم است. در این موارد یا خاک ضعیف است یا کود لازم به گیاه بگونیا داده نشده است.

مشکلات و بیماری های گیاه بگونیا

توقف گلدهی
بخشی از زیبایی بگونیا، گل های زیبای آن به خصوص در نوع عروس و هلندی است. عوامل متفاوتی مانند دمای سرد محیط، کمبود مواد مغذی و هوای گرفته ساختمان باعث عدم رشد گل ها می شود. به همین دلیل لازم است با نزدیک شدن به فصل بهار و تابستان آن را تقویت کنید. اما سعی کنید در دادن کود افراط نکنید، چرا که باعث خشک شدن برگ های بگونیا می شود. همچنین لازم است در زمستان هوای اتاق را گرم نگه دارید.

علت خشک و قهوه ای شدن برگ بگونیا
این مشکل و بیماری زمانی پیش می آید که متوجه می شوید برگ های بگونیا قهوه ای شده است. این لکه ها با خشک شدن برگ بگونیا متفاوت هستند و باعث از دست رفتن زیبایی برگ های این گل می شوند. چرا که کمی حالت آبکی دارند. علت بروز چنین مشکلی نیز آب پاشیدن روی برگ های گیاه است. چرا که برگ های آن به شدت به غبارپاشی، پاک کردن برگ ها با پارچه و مالش برگ ها یا ریختن قطره آب حساس هستند.

علت توقف رشد بگونیا خالدار
پیدا کردن علت خراب و خشک شدن برگ های گل بگونیا عروس، رکس، خالدار بسیار ساده تر از پیدا کردن راه درمان عدم رشد آن است. چرا که یکی از بیماری هایی که به وجود آمدن آن به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، توقف رشد بگونیاست. یکی از دلایل به وجود آمدن آن کمبود مواد مغذی است. در چنین شرایطی یا خاک گیاه ضعیف شده است یا کود کافی به گیاه نداده اید. از دیگر دلیل های گل ندادن گیاه بگونیا خالدار و عروس نیز رشد ریشه و کمبود جای آن در گلدان است. این گیاه به فضای بسیار زیادی برای رشد نیاز دارد.

خشک و لوله شدن برگ بگونیا
لوله شدن برگ های گیاهان یکی از مشکلات و بیماری هایی است که زیبایی آن ها را تهدید می کند. هنگام بروز چنین مشکلی برگ ها چین خورده و لوله می شوند. علت اصلی خشک و لوله شدن برگ بگونیا عروس، خالدار و هیمالیس و سایر انواع این گیاه آبیاری زیاد است. این مساله باعث می شود برگ ها حالت پژمردگی پیدا کنند. علت دیگر لوله شدن برگ های این گل نیز کمبود رطوبت هوا و سرما و خشکی هواست. این مشکلات باعث می شود برگ ها شکل اصلی خود را از دست داده و سلامت گیاه نیز به خطر بیفتد.

علت ریزش برگ های بگونیا
ریزش برگ های بگونیا خالدار می تواند ۲ دلیل عمده داشته باشد:اول اینکه ممکن است این ریزش به دلیل جا به جایی گیاه به محل جدید باشد و یا تعویض خاک گلدان باشد که ممکن است باعث وارد شدن شوک به گیاه و ریزش برگ های گیاه شود.دلیل دیگر ریزش برگ های برگونیا خالدار می تواند مربوط به سرد شدن محل نگهداری گیاه باشد که باید آن را به محلی با دمایی بالاتر انتقال داد.

بیماری های قارچی و آفات گیاه بگونیا
از دیگر مشکلاتی که برای این گیاه پیش می آید آفات بگونیا خالدار، عروس و هیمالیا و بروز بیماری های قارچی در گلدان آن است. این بیماری ها و نشانه های آن عبارتند از:

  • آفات: به طور کلی آفت های بگونیا عروس و مخملی که به آن حمله می کنند عبارتند از شپشک آرد آلود و کنه عنکبوتی قرمز. وجود آن ها روی ساقه، برگ و ریشه گیاه نیز باعث خشک شدن و بروز لکه های قهوه ای روی برگ بگونیا و سرانجامریزش و از بین رفتن کامل آن هاست. علائم آن نیز لکه های سفید و تار عنکبوت روی گیاه و خشک شدن برگ بگونیاست.
  • قارچ بگونیا: قارچ ها باکتری هایی هستند که به دلیل رطوبت و آبیاری زیاد در گلدان ایجاد می شوند. از علائم آن نیز پوسیدگی و سیاه شدن ریشه، لکه های سیاه و آبکی روی برگ هاست.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار