چاپ کد خبر: 147749
8 تیر 1403

اصطلاحات رایج دنیای عطرسازی که هنگام خرید عطر بدردمان می خورد

رایحه زبانی است با واژگانی نامرئی، که حتی در غیاب کلمات، دیگران را با شما آشنا می‌کند. عطر اولین بیانیه و معرفی است که شما بی‌ سر و صدا منتقل می‌کنید. هر عطر، نه تنها یک ترکیب بویایی بلکه داستانی خاص است که هویتی را تعیین می‌کند.

به گزارش اول فارس ، از نت‌های گورماند گرفته که احساس شادابی را به ارمغان می‌آورند، تا روایح فوژه که تازگی و زندگی را به ما هدیه می‌دهند، درک اصطلاحات دنیای عطرها به ما در شناخت بیشتر دنیای جذاب عطر و ادکلن کمک می‌کند.

در اینجا یک واژه‌نامه‌ی کوتاه از مهم‌ترین اصطلاحات رایج دنیای عطرسازی آمده است تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری در هنگام خرید عطر داشته باشیم.

اصطلاحات مهم دنیای عطرها

در صنعت عطر، اصطلاحات متعددی استفاده می‌شود. این اصطلاحات ممکن است ریشه‌ای تاریخی داشته باشند یا در هنرهای دیگر هم به کار بروند. اگرچه لیست اصطلاحات عطرها طولانی است، در ادامه با ۲۰ اصطلاح مهم دنیای عطرها که هرکسی باید بداند آشنا خواهیم شد.

ابسولو

ابسولو (Absolute) یا مطلق به معنای اسانس خالص یا روغن معطر بسیار غلیظ است. ابسولو در نام ادکلن‌ها به غلظت بالا و شدید بودن رایحه اشاره دارد. بسیاری از عطرهای موفق، نسخه‌هایی با غلظت بالاتری از روایح را عرضه می‌کنند.

اکستریت

اکستریت (Extrait) عطری با غلظت ۱۵-۴۵ درصد روغن معطر خالص است. عطرهای حاوی پسوند اکستریت، شدیدترین روایح را دارند و عموما از ابسولو قوی‌تر هستند.

نت

دنیای عطرسازی واژه‌های زیادی را از دنیای موسیقی وام گرفته است. در صنعت عطر، روایح همچون یک هارمونی موسیقی هستند که هر رایحه و عنصر بویایی یک نت نامیده می‌شود.

آکورد

آکورد واژه‌ای دیگر از دنیای موسیقی است که در عطرها هم کاربرد دارد و به ترکیبی از چند نت بویایی گفته می‌شود که یک نت متمایزی را می‌سازند. آکوردها اغلب برای نشان دادن رایحه‌هایی است که نمی‌توان از روش تقطیر آن‌ها را به دست آورد. برای مثال نمی‌توان نت‌های چرمی را از چرم واقعی تقطیر کرد. بنابراین معمولاً این نت بویایی از آکورد یا همان ترکیبی از نت‌های دیگر ساخته می‌شود.

فلنکر

عطرهای موفق زیادی وجود دارند که به دلیل محبوبیت، نسخه‌های متعدد دیگری از آن‌ها ساخته می‌شود. به عنوان مثال دیور پویزن یا میس دیور دو عطر بسیار محبوب هستند که نسخه‌های متعدد دیگری از آن‌ها توسط برند عرضه شده است. نسخه‌های جدید عرضه شده، معمولا کمی به نسخه‌ی اصلی شباهت دارند. در واقع فلنکر معمولاً شبیه عطر اول است اما با یک یا دو تغییر کلیدی. به عنوان مثال دیور هیپنوتیک یک فلنکر از دیور پویزن است.

ادوپرفیوم

Eau de Parfums یکی از انواع غلظت‌های عطر است که  غلظت اسانس خالص بالایی دارد. ادوپرفیوم‌ها از درصد کمتری از الکل برخودار هستند و ماندگاری بالاتری ارائه می‌دهند.

ادوتویلت

Eau de Toilette اصطلاحی است که به عطرهای با درصد بالاتری الکل نسبت به ادوپرفیوم برخودار هستند. ادوتویلت‌ها روایح ملایم‌تری دارند و میزان ماندگاری‌شان کم‌تر است.

گورماند

گورماند (Gourmand) به معنای لذیذ و خوشمزه است. عطرهای گورماند به روایحی خوراکی و خوشمزه همچون پرالین، کارامل، آبنبات، مارشمالو، وانیل و روایح مشابه اشاره دارد. عطر محبوب برند فرانسیس کورکجیان با نام باکارات رژ ۵۴۰ (Baccarat Rouge540) یک نمونه‌ی معروف از روایح گورماند است.

سیتروس

سیتروس (Citrus) واژه‌ای لاتینی است که به درختان لیمو اشاره داشته است. عطرهایی که پایه‌ای مرکباتی شامل ترنج، نارنج، برگ نارنج، لیمو، پرتقال، گریپ فروت یا ماندارین دارند، عطرهای سیتروسی نامیده می‌شوند.

چایپر

چایپر یک نام عمومی برای روایحی با پایه‌ی خزه‌ای و چوبی است. شیپر یا چایپر (chypre) در اصل از روایح جزیره قبرس الهام گرفته شده است: نعناع هندی تند و تیز و نت‌های خزه‌ی بلوط در ترکیب با مرکبات. نت‌های چایپر با نام روایح مدیترانه‌ای هم شناخته می‌شوند. مون پاریس از برند ایو سن لوران (Yves Saint Laurent Mon Paris) یک عطر ملایم با روایح چایپر میوه‌ای است.

نرولی

نرولی به روایحی برگرفته از نت‌های شکوفه‌ی پرتقال و بهار نارنج گفته می‌شود. روایحی بسیار سرزنده و شاداب که گویی عطر پوست نارنج و شکوفه‌های تازه‌ی آن را می‌دهد.

فوژه

فوزه (Fougère) که به روایح فوژری هم شناخته می‌شود، اصطلاحی فرانسوی برای برگ سرخس است. روایح فوژه عطرهای گیاهی سبز و معطری هستند که از اسطوخودوس، خزه‌ی بلوط، مرکبات و چوب تشکیل می‌شوند و اغلب در عطرهای مردانه کاربرد دارند. آزارو پور هوم (Azzaro Pour Homme) یک عطر مردانه دارای روایح فوژری است.

سیاژ

سیاژ عطر (Sillage) به طور کلی همان خط بو است. یک اصطلاح فرانسوی که توصیف می‌کند یک عطر چقدر خط بو دارد. به عبارت دیگر، سیاژ در مورد مدت زمانی است که یک رایحه پس از گذر شخصی که از عطر استفاده کرده‌ است، در هوا باقی می‌ماند.

نیش

در روم و یونان باستانف در معماری دیوارها، فضایی فرورفته شبیه به طاقچه ایجاد می‌کردند که به نیش (Niche) شناخته می‌شد. این طاقچه‌ها محل قرار دادن مجسمه‌ها و تندیس‌های خدایان یا قهرمانان بود. از آن زمان، کلمه‌ی نیش با لوکس و ارزشمند بودن در ارتباط است. نیش در دنیای عطرها اصطلاحی است که به عطرهای فوق لوکس گفته می‌شود. عطرهای دست‌ساز تولید شده در مقیاس کم و گاهی به صورت سفارشی که نمی‌توان به راحتی در هر فروشگاهی پیدا کرد. روایح عطرهای نیش بسیار با کیفیت و گران‌قیمت هستند.

انیمالیک

انیمالیک (Animalique) یا حیوانی به روایحی گفته می‌شود که در ترکیبات آن از روایحی برگرفته از حیوانات استفاده شده است. مانند روایح مشک که از آهوی مشکین به دست می‌آید، سیوت که از گربه‌ای به همین نام گرفته می‌شود و همچنین عنبر که از نهنگ عنبر به دست می‌آید. این مواد در حال حاضر به دلیل گران‌قیمت بودن و البته خطر انقراض حیوانات، به ندرت در عطرهای تجاری استفاده می‌شوند و با روایح به دست آمده از گیاهان و مولکول‌های مصنوعی جایگزین شده‌اند. شالیمار از برند گرلن (Guerlain Shalimar) عطر محبوبی است که از رایحه‌ی سیوت در ترکیبات خود استفاده کرده است و عطری انیمالیک به شمار می‌رود.

سافت فلورال

Soft Floral به روایحی گفته می‌شود که پایه‌ای نرم، گرم و پودری دارند. روایحی که با طراوت شدید یک دسته گل ظریف و نرم توصیف می‌شوند. سافت فلورال یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین خانواده‌های بویایی است.

بیشتر بخوانید:

اگر گوشی شما از این ۳۵ مدل هست باید قید واتساپ را بزنید

ترفند تازه نگهداشتن انبه در یخچال و نحوه فریز کردن آن

سافت اورینتال

Soft Oriental به خانواده‌ی بویایی تشکیل شده از عود همراه با گل‌ها، ادویه‌ها و کهربا که غلظتی سبک و ملایم از روایح شرقی را ایجاد می‌کنند، اطلاق می‌شود.

شیمی پوست

دریافت پوست هر فرد از عطر متفاوت است و نحوه‌ی واکنش پوست شما به یک عطر، یک تجربه منحصر به فرد است که با دیگری فرق دارد. به عنوان مثال عطرها معمولاً در پوست‌های چرب‌تر شدیدتر و ماندگارتر هستند.

ماندگاری

ماندگاری در عطر همان چیزی است که به آن طول عمر عطر هم می‌گویند. به این معنی که یک عطر چقدر روی پوست یا لباس ماندگاری دارد. ماندگاری یک عطر به کل زمانی که نت‌های بالایی عطر باز می‌شود و از میان نت‌های میانی عبور می‌کند و در نهایت در نت‌های پایه ذوب شود، اشاره دارد.

کرمی

روایح کرمی به دسته‌ای از نت‌ها گفته می‌شود که بافت کرم، کره یا خامه‌ را تداعی می‌کنند. چوب کشمیر، وانیل، مشک و نارگیل از جمله روایحی هستند که عطرهایی کرمی ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی

هر عطر، یک تجربه‌ی جدید است که با آشنایی بیشتر و آگاهی دقیق‌تر از اصطلاحات به کار رفته برای روایحش، می‌توانید لذت بیشتری از آن ببرید. به عنوان یک مصرف‌کننده‌ی هوشمند، این دانش به شما کمک می‌کند تا به راحتی عطرهایی که با سبک و سلیقه‌ی شما سازگارتر هستند را از بین انبوه تنوع عطرهای موجود در بازار پیدا کنید و تجربه‌ی عمیق‌تری از خرید عطر خود داشته باشید.

منابع: دیجی کالا ، perfumery, luckyscent, phlur, elle

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار