چاپ       کد خبر: 148021
11 تیر 1403

اعلام حمایت پسر « ریزعلی خواجوی » از پزشکیان حماسه شد(+ویدئو)

پسر ریزعلی خواجوی از پزشکیان اعلام حمایت کرد

به گزارش اول فارس ،  پسر ریز علی جوی مشهور به دهقان فداکار با انتشار ویدئویی از دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد.

اَزبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی و دهقان فداکار  در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی فرزند علی‌اصغر، فردی بود که داستان تلاش او برای جلوگیری از برخورد قطار با سنگ‌های فروریخته از کوه، سال‌ها با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی سوم دبستان چاپ می‌شد. در سال‌های اخیر شکل مختصرتر شدهٔ داستان او در درس «فداکاران» کتاب فارسی همین پایه گنجانده شده است.

خلاصهٔ رویداد

ریزش کوه
زمان ۱۳ آبان ۱۳۴۰
مکان درهٔ رودخانهٔ قرنقو
میان ایستگاه‌های قرانقو و شیخ صفی
کوه مجاور تونل ۱۸
علت طوفان و بارش باران

ریزعلی خواجوی معروف به دهقان فداکار روز ۵ اسفند ۱۳۰۹ در روستای قلعه‌جوق شهرستان میانه متولد شد.

او در آبان ۱۳۴۰، در سن ۳۲ سالگی شب‌هنگام در حالی که خسته و کوفته از کار بر روی زمین در کنار ریل قطار به خانه بازمی‌گشت، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد. در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، لباس خود را آتش زد و بر روی چوبی قرار داد و به سمت قطار دوید؛ او همچنین برای جلب توجه مسئولان قطار که در فاصله دوری با سرعت نزدیک می‌شد با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف کامل قطار شود، و مسافران قطار همگی از او قدردانی کردند و همچنین از سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۱ این عمل شایستهٔ او در کتابهای درسی فارسی سال تحصیلی سوم دبستان منتشر شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار