تولید نیسان آبی و بنز مایلر سرانجام در ایران متوقف میشود
تولید نیسان آبی و بنز مایلر متوقف خواهد شد! در جدیدترین اظهار نظر مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، عبدالله توکلی لاهیجانی گفت که بالاخره این محصولات قدیمی از چرخه تولید خارج خواهند شد و طی دو سال آینده خط تولید خودروهای جدید همکلاس، جایگزین خواهد شد.
با توجه به این اظهارات، تولید کامیون بنز مایلر ۱۹۲۴ ایران خودرو متوقف خواهد شد؛ اما هنوز مشخص نیست که چه محصولی جایگزین این خودرو سنگین خواهد شد. با در نظر گرفتن رویکردهای قدیمی و تحولات جدید بازار بهنظر میرسد که قرار است خط تولید محصولات چینی همکلاس در ایران راهاندازی شود.
توقف تولید نیسان وانت و بنز مایلر در قالب بخشی از طرح تحول در صنعت خودرو خواهد بود. بر اساس این طرح، محصولات قدیمی تولید شده در داخل که نتوانستهاند به ویژگیهای بهروز مجهز شوند با محصولات جدید جایگزین خواهند شد و خودروهایی با پلتفرم جدید تولید خواهند شد. واضح است که یکی از قربانیان اصلی این طرح، خودروی بنز واگن هود ایران خودرو دیزل است که در حدود ۵ دهه در داخل کشور بدون ارتقا و حتی با کاهش کیفیت مونتاژ در داخل کشور تولید میشود.
زمان جایگزینی خط تولید نیسان وانت و بنز مایر با محصولات جدید
بهگفته مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت زمانی میتوان محصولات جدید را جایگزین خودرویی سنگین مانند بنز مایلر کرد که توجیه اقتصادی وجود داشته باشد. توکلی در ادامه افزود برای جایگزینی خودروهای تجاری و باری مقیاس اقتصادی تولید عامل توجیه سرمایهگذاری برای محصولات جدید است و تا زمانی که خط تولید محصولات جدید در داخل ایجاد نشود و قطعهسازان، توانایی مونتاژ قطعات جدید را پیدا نکنند، خط تولید محصولات قدیمی برچیده نخواهد شد؛ پروسهای که برای آن ۲ سال زمان لازم است.
در حال حاضر خودروسازان خصوصی، گزینههای متعددی را برای جایگزینی بنز مایلر اعلام کردهاند که بهنظر میرسد کامیون شکموتو X5000L از آرین دیزل بیشترین شانس برای برگزیده شدن را داراست. کامیونهای باری آمیکو و سی اند سی نیز جزو محصولاتی هستند که به آنها اشاره شده است.
اما کماکان بهدلیل وجود قطعات یدکی فراوان و تسلط تعمیرکاران روی تعمیرات بنز قدیمی، مشتریان این محصول را به خودروهای جدید بازار ترجیح میدهند.
خداحافظی با پژو پارس؛ توقف تولید پژو پرشیا تا پایان سال
رادمنش، معاون تحقیقات گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص برنامههای این شرکت برای توسعه خودروهای برقی عنوان کرد ایران خودرو برنامه تولید تارا هیبریدی را برای توسعه محصولات با تکنولوژی جدید را در دستور کار خود قرار داده و تا پایان سال شاهد عرضه تارا هیبریدی خواهیم بود. خودرو تارا هیبرید در فاز نخست به پیشرانه EC5 مجهز خواهد شد و پس از عرضه پیشرانه IK3 نیز تارا هیبریدی را با پیشرانه IK3 روانه بازار خواهیم کرد.
جزئیات توقف تولید پژو پارس
معاون تحقیقات ایران خودرو در ادامه گفتههای خود عنوان کرد پلتفرم پژو ۴۰۵ با توقف تولید پژو پارس برای همیشه حذف خواهد شد. وی افزود خودرو پژو پارس آخرین محصول از پلتفرم پژو ۴۰۵ محسوب میشود که تا پایان سال شاهد کنار گذاشته شدن آن از خط تولید خواهیم بود. همچنین ما سورن XUP را بهعنوان جایگزین پژو پارس روانه بازار خواهیم کرد.
رادمنش در ادامه بیان کرد تا قبل از این سورن با پیشرانه EF7 در سایت تبریز ایران خودرو به تولید میرسید، اما با توجه به توقف تولید پژو پارس و ارتقای پیشرانه EF7 به پیشرانه XUP قصد داریم سورن را با موتور XUP در سایتهای تولیدی خزر، فارس و کرمانشاه به تولید برسانیم.
معاون تحقیقات ایران خودرو در ادامه در خصوص پلتفرمهای جدید این گروه خودروسازی با اشاره به پلتفرم تارا گفت این شرکت برنامههایی را برای توسعه محصول روی پلتفرم تارا در دستور کار خود قرار داده است. تا به امروز دو محصول روی پلتفرم تارا یعنی تارا اتوماتیک و دستی را به بازار عرضه کردیم. همچنین محصول جدید دیگری روی این پلتفرم به نام تارا V4 توسعه پیدا کرده که در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران به نمایش درآمد.
نظر شما در خصوص توقف تولید نیسان آبی ، بنز مایلر و پژو پارس چیست؟
محصولات قدیمی یا تولیدات جدید، کدام را ترجیح میدهید؟
نظرات