چاپ      کد خبر: 52057
7 اردیبهشت 1400

افزایش بی سابقه جمعیت سگ های ولگرد در شهر شیراز

سگ ولگرد به هر سگی گفته می‌شود که آزادانه زندگی می‌کند. این اصطلاح شامل انواع سگ‌های رمیده، سگ بدون صاحب، سگ خیابانی شهری و روستایی، سگ دهکده و همینطور سگ‌هایی که صاحب آنها اجازه بیرون رفتن آزادانه را به آنها می‌دهد، می‌شود.

از نظر اکولوژیکی تفاوت قابل توجهی بین سگ‌های ولگرد خیابانی شهری و روستایی وجود دارد چراکه تاثیرات بوم‌شناختی و فشارهای تکاملی هر کدام از آن‌ها شکل متفاوتی دارد.

در ادبیات علمی برخی از سگ‌ها  جانور وحشی محسوب می‌شوند و دیگر حیوان اهلی رمیده نیستند. این نوع سگ‌ها هم‌غذای انسان‌ها نیستند یعنی از غذاهایی که انسان‌ها به آنها می‌دهند یا زباله‌های انسانی تغذیه نمی‌کنند بلکه خودشان در حیات وحش شکار می‌کنند یا لاشه حیوانات مرده را می‌خورند.

آنچه در بالا خواندید زمینه ای بود برای ورود به موضوع ، اما واقعیت این است که اینروزها جمعیت سگ های ولگرد و بدون صاحب در مناطق شهری و حاشیه ای شهرها مختلف بنحو بی سابقه ای زیاد شده است.

بر اساس این گزارش، مناطق مختلف کلانشهر شیراز مرکز استان فارس نیز یکی از کانونهای مهم رشد جمعیت سگ های ولگرد و بدون صاحب شده است.

جمعیت سگ های ولگرد در شیراز در مناطق مختلف خصوصا مناطق دارای فضای سبز و فضاهای مخصوص پیاده روی ، زمین های خالی از ساخت و ساز و شهرکهای در حال ساخت بیشتر از سایر نقاط است.

گزارش های میدانی حاکی است شهرک گلستان ، پارک کوهستانی دراک ، میانرود ، شهرک سعدی ، اکبر آباد ، رکن آباد ، جوادیه ، تاچارا ، حدفاصل صدرا و شیراز ، گویم ، مناطق شرقی شیراز ، مناطق مسکونی حاشیه کمربندی شیراز ، جاده بوشهر و …از کانونهای علنی سگ های ولگرد در شیراز هستندو هرچند سگ های ولگرد هیچ گونه محدودیتی برای زیست آزادانه در مناطق مختلف شهر برای خود قائل نیستند و نام بردن از این مناطق بر اساس مشاهدات عینی بوده است.

هر چند آمار دقیقی از تعداد احتمالی سگ های ولگرد در مناطق مختلف شهر شیراز در دست نیست اما شهروندان شاهد بی توجهی مسئولین امر به خطرات رشد بی رویه جمعیت سگ های ولگرد در شیراز هستند.

آنچه عیان و مشهود است سگ های ولگرد در برخی مناطق شیراز حتی در خیابان ها و محلات مسکونی  نیز براحتی زندگی ، تردد و حتی زاد و ولد می نمایند.

بر این اساس لازم است شهرداری شیراز و شهرداری های مناطق مختلف و همچنین سایر دستگا های مرتبط  این شهر هر چه سریعتر به مسئولیت قانونی خود در مورد سگ های ولگرد و رها که عملا سلامتی و امنیت جانی شهروندان را تهدید می نمایندعمل کنند.

بدیهی است شهروندان خصوصا اطفال ، سالمندان ، زنان و دیگر اقشار مردم که روزانه در سطح مناطق مختلف شهر خصوصا مناطق خاص پیاده روی تردد می نمایند می توانند در هر لحظه مورد حمله  سگ ها واقع شوند و سلامتی خود را بر اثر بی توجهی به این از دست بدهند.

شما هم نظرتان در مورد این مطلب برای ما بنویسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴

عامو جمع کنید این سگهای ولگرد رو، من خودم بارها دیدم این سگها کودکان و زن و بچه مردم رو مورد حمله قرار داده اند

حسین چهارشنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱:۳۹

سلام چند سال پیش یک مشت آدم ساده لوح در رادیو وتلویزیون هو و جنجال به راه انداختند که چه نشسته آید در شیراز با تزریق اسید سگ های ولگرد را می کشند مسئولان بیچاره هم از ترس اینکه کسی مدعیشان نشود بدون اینکه حرفیبزنند یا راه حلی ارائه دهند در لاک خود فرو رفتند و نتیجه این شد که می بینید سگ ولگرد آسایش وامنیت را از مردم گرفت زهی زبون و بی ارادگی

ماهان سه شنبه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

چرا کسی واقعا فکری بحال این سگ های ولگرد نمی کنه
چرا اینها رو از بین نمی برند
فقط به خاطر خانم …. که مسئول محیط زیست بوده قبلا و ی سری انسان های نادان جمع شدند و گفتند ما آن سگیم باید جان همه بخاطر این جانواران ولگرد بخطر بیفتد و چهره شهر را خراب کند

آخرین اخبار