چاپ کد خبر: 146666
28 خرداد 1403

افزایش نگرانی ها از ورود کود و سموم شیمیایی به آب سد درودزن

در نشست روز ۲۷ خرداد  کارگروه ساماندهی فاضلاب شهرستان مرودشت مواردی نظیر تعیین حریم دریاچه سد درودزن و جلوگیری از ورود سموم کشاورزی به آب سد به تصویب رسید.

به گزارش اول فارس ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مرودشت در حاشیه نشست کارگروه ساماندهی فاضلاب شهرستان مرودشت از تعیین حریم دریاچه سددرود زن و جلوگیری از ورود سموم کشاورزی به آب دریاچه خبر داد و گفت: این موضوع بسیار مهمی است که از سوی همه اعضای کارگروه مورد تاکید قرار گرفت.

یوسف حسنی با بیان اینکه حریم دریاچه آب شرب سددرودزن توسط امور منابع آب شهرستان و آب منطقه‌ای استان باید مشخص شود، افزود: این موضوع جهت نظارت بهینه به دبیرخانه کارگروه اعلام می‌شود.

وی تصریح  کرد: آموزش کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی و جلوگیری از مصرف سموم ممنوعه برای کشاورزان اطراف دریاچه توسط اداره جهاد کشاورزی نیز از دیگر مباحثی است که مورد تاکید است.

حسنی یادآور شد: تجاوز اراضی کشاورزی به حریم رودخانه‌ها و کشت و کار در مجاورت آب‌ها و سدها به ویژه در منطقه کامفیروز و محدوده سد درودزن احتمال آلودگی آب و خاک را افزایش می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مرودشت نسبت به ورود سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و همچنین ورود پساب کودهای شیمیایی از مزارع به حریم رودخانه‌ها و سدها هشدار داد و گفت: متاسفانه بسیار دیده شده است که در مناطقی از استان فارس که کشاورزی رونق بیشتر دارد عملا به حریم رودها و دریاچه‌ها تجاوز می‌شود و سموم کشاورزی مستقیم وارد محدوده‌ای می‌شود که آب شرب مردم از آن تامین می‌شود.

حسنی اظهار کرد: در این کارگروه بر تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و پیگیری لازم توسط اداره آبفا از طریق استان و ساماندهی تانکرهای فاضلاب شهری تاکید و مقرر شد در صورت عدم حصول نتیجه جهت ساماندهی فاضلاب‌های شهری از طریق مراجع قضایی اقدام قانونی صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت در پایان با اشاره به اینکه موضوع فاضلاب و ساماندهی آن در شهرستان در سال جاری با جدیت پیگیری خواهد شد، افزود: اراده مسئولان محیط زیست و عزم مدیران شهرستان بر این است که امسال موضوع مدیریت فاضلاب در این شهرستان به‌صورتی کارشناسی و اساسی اعمال شود و امید است با هم‌افزایی مدیران و کارشناسان و تعامل بین دستگاهی به این مهم دست یابیم.

بر اساس این گزارش سد مخزنی درودزن (سد داریوش کبیر) در پنجاه کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت در استان فارس و بر روی رود کر ساخته قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار