سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به انتشار گزارش روایی چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه یاسوج با عنوان «جدال پینگپنگی در دادگاه» در تاریخ ۱۶/۶/۹۹ توضیحاتی را در راستای تنویر افکار عمومی ارسال کرد. متن کامل این توضیحات در ادامه میآید:
” ماجرای یخزدگی هواپیمای شرکت آسمان و چوپان” مسئول بررسی سانحه هواپیمای یاسوج در پاسخ به منتشرشدن بخشی از اخبار درخصوص ماجرای یخزدگی هواپیمای سانحهدیده شرکت هواپیمایی آسمان و اظهارات یک چوپان از منطقه دنا بهعنوان شاهد عینی اظهار کرد: «رسیدگی به شکایات خانوادههای قربانیان این سانحه دردناک در دو شعبه بازپرسی انجام شده و تاکنون چهار جلسه دادرسی در دادگاه کارکنان دولت تشکیل شده است. در تمامی این مراحل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشور بیان کرده که هدف از بررسی براساس آییننامه مصوب هیئت دولت، پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه بوده و رسیدگی به موضوع مقصران و متهمین در حیطه وظایف قوه قضائیه است و نهاد بررسی سانحه همواره با قوه قضائیه همکاری کرده است، در جلسه چهارم دادرسی، بهدلیل اختلاف نظر مابین تیم بررسی سانحه، کارشناسان دادسرا و دفاعیات متهمین قاضی پرونده از مسئول بررسی سانحه بهعنوان یک مطلع در جلسه دعوت به عمل آمده تا بررسی لازم صورت پذیرد. ما معتقدیم که هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی در حین انجام مراحل دادرسی صحیح نیست و علاوه بر افزودهکردن بر آلام خانوادهها، باعث خدشه به اعتبار صنعت هوانوردی میشود و باید منتظر نظر قطعی دادگاه بمانیم. یکی از مسائل مطرحشده و مورد اختلاف کاهش ارتفاع غیرمجاز و مبحث یخزدگی بوده که مسئول بررسی سانحه علاوه بر ارائه چندین دلیل مستند از جعبههای سیاه هواپیما به اظهارات یک چوپان در منطقه دنا بهعنوان یک شاهد عینی نیز اشاره کرد که مبحث اظهارات این چوپان فقط در رسانهها پررنگ نشان داده شده است. او عنوان کرد که یکی از ۱۱ گروه تخصصی بررسی سانحه، گروه شواهد عینی است که در زمان وقوع سانحه با شاهدین و ناظرین منطقه مصاحبه صورت میپذیرد و پس از ارزیابی بهعنوان یکی از مستندات در گزارش بررسی سانحه به آن اشاره میشود. در زمان این سانحه هموطنان ما در منطقه دنا نهایت همکاری با مأموران اعزامی را انجام دادند و یکی از شواهدی که باعث پیداشدن لاشه هواپیما در کوههای دنا شد، اظهارات این چوپان بوده که مشاهده کوتاهمدت وی از هواپیما و خروج از ابر، موجب تسریع در تعیین موقعیت لاشه هواپیما شده است. در زمان وقوع سانحه که هنوز بارندگی در منطقه شروع نشده بود، وی در دامنه شمالی منطقه دنا مشغول چوپانی بوده است. این موضوع مورد تأیید چندین نفر از تیم اعزامی به سایت سانحه بوده و مستند است. بارش برف پس از وقوع سانحه و بعدازظهر شروع شد که بارش بیش از سه متر برف روی لاشه هواپیما، باعث تأخیر در کشف آن شده است.
در جلسه دادگاه، یکی از کارشناسان به برکناری مدیر ایمنی شرکت هواپیماسازی ATR پس از اعلام یخزدگی هواپیما اشاره کرد که صحیح نیست. این خانم اصلا به پدیده یخزدگی هواپیما اعتقاد ندارد و فقط به تأمیننکردن قطعه برای انجام اصلاحیه فنی نصب دستگاه کاهش راندمان هواپیما اشاره کرد که منتظر نتیجه برجام بودند تا قطعات لازم به شرکت آسمان تحویل داده شود که اطلاعات لازم از سوی شرکت آسمان به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل نشده بود. وی در سال ۲۰۱۷ و قبل از وقوع سانحه یاسوج درخواست کرده که از کارخانه ATR به کارخانه ایرباس منتقل شوند که درخواست وی اجابت شده است و به نظر میرسد وی ارتقا یافتهاند. امیدواریم با اتمام فرایند بازرسی در این پرونده، رسیدگی به شکایات خانوادهها انجام گرفته و با انجام پیشنهادات ایمنی و پیشگیرانه، دیگر شاهد وقوع چنین سوانح دردناکی نباشیم».”منبع:شرق”
س مرتضوی
تاریخ : ۳۰ - شهریور - ۱۳۹۹
بازگو کردن اون حادثه فقط بازکردن زخم دل بازماندگان حادثه و مردم است واقعیات اصلی رو هیچ وقت منتشر نمی کنید و نخواهید کرد، این رو هم بگذارین در بایگانی تاریخ بماند.
امید ح
تاریخ : ۳۰ - شهریور - ۱۳۹۹
صادق سلام خوبی
صادق
تاریخ : ۲۹ - شهریور - ۱۳۹۹
اگر کسی متوجه علت یا افشا شد به منم بگه..
تیتر بیخود میزنید چرا؟
امید
تاریخ : ۲۸ - شهریور - ۱۳۹۹
شکرالله خوبی سلام
اراد
تاریخ : ۲۸ - شهریور - ۱۳۹۹
به نظر شما چوپان اون موقع سال تو اون اب هوا گله ش برده بود چرا ؟یا رفته بود علف جمع کنه واس گوسفنداش واقعا مسخره است
شهروند مادوان
تاریخ : ۲۸ - شهریور - ۱۳۹۹
چوپان دروغ میگوید
روباه پنیر میخورد
.. باور های غلطی بودند که ملکه ذهنمان کردند
شکرا . .. ممشکی الشورا
تاریخ : ۲۸ - شهریور - ۱۳۹۹
با سلام نهایت احترام به مدیر سایت محترم و عرض ادب خدمت شنوندگان و مخاطبان عزیز .توجه داشته باشید این هواپیمای قدیمی خیلی قدیمی دقیقا عین اظهارات نظرات کارشناسان حادثه ایجاد کرده و چوپان نیز عینن در فاصله چند هزار پای این صحنه را مشاهده کرده و مدرک این مدعا اثبات محل سقوط هواپیما است هرچند طول کشیدن کشف لاشه به رویت دلیلش فاصله ای عمق دره تا چهار هزارمتد کوه دنا بود و اگر این چوپان نبود شاید سالی طول میکشید تا لاشه هواپیما پیدا شود باز جای شکر دارد که تیز بینی و تیزهوشی این چوپان مهربان باعث شد تا حقایق به خوبی شفاف گردد و چوپان دروغ نمیگوید لذا تنها شخصی بود که توانست جای سقوط را مشخص کند و این خودش دلیلی است که لحظه اول سقوط را چوپان دیده و کمک به گروه تجسس کرد .ممنون از همه خصوصاً چوپان حامی .