چاپ      کد خبر: 114653
28 خرداد 1402

اقدام دیر هنگام شورای شهر برای جلوگیری از تخریب باغات شیراز + مورد خنده دار

اخیرا شورای شهر شیراز مصوبه‌ای ارائه کرد که بر مبنای آن شهرداری از جلوگیری از تخریب باغات حمایت قاطع کرده و از شهروندان خواسته است تخلفات و تغییر کاربری‌ها را گزارش دهند.

اخیرا شورای شهر شیراز مصوبه‌ای ارائه کرد که بر مبنای آن شهرداری از جلوگیری از تخریب باغات حمایت قاطع کرده و از شهروندان خواسته است تخلفات و تغییر کاربری‌ها را گزارش دهند.

خبرگزاری فارس از شیراز در مطلبی با عنوان حمایت دیرهنگام شورای شهر برای جلوگیری از تخریب باغات شیراز نوشت: طی چند روز اخیر مصوبه‌ای مبنی‌بر پیشگیری از تخریب باغات توسط شهرداری و درخواست از مردم جهت گزارش دادن تخلفات به تصویب رسید، مصوبه‌ای که اگرچه ابعاد خوبی دارد اما چند نکته را یادآوری می‌کند.

اول اینکه چرا همچین مصوبه مهمی باید اینقد دیر به تصویب برسد، زمانی که از گوشه و کنار داغ دلمان با تغییر کاربری باغات و پخش فیلم‌هایش بارها تازه شده است؟ و دو سال از عمر شورا گذشته و تازه همچین مصوبه مهمی به تصویب می‌رسد!

مورد دیگر که کمی هم خنده‌دار به نظر می‌رسد این است که مگر می‌شود بدون صدور مجوز از سوی شهرداری یک ساختمان چند طبقه آن هم در دل باغات ساخت و کسی هم خبردار نشود؟ 

نکته دیگر خشکاندن درختان برای ساخت ویلا است اتفاقی که بدون شک زیر سایه مجوزهای بعضا غیرقانونی صورت می‌گیرد.

در این میان نکته حائز اهمیت لزوم معرفی مدیران متخلفی است که حلقه گمشده این قانون هستند! مدیرانی که اگر تن به امضای مجوز ندهند تا این حد شاهد تخریب باغات شیراز نخواهیم بود.

شهرداری در این مصوبه از شهروندان شیرازی‌ درخواست کرده تا تخریب باغات را گزارش دهند.

در متن این مصوبه آمده است: به اطلاع شهروندان گرامی می رساند، مصوبه ۱۶۷۶۵/ ۱۴۰۱/ش مورخ ۱۸/۱۱/۱۴۰۱، در خصوص حمایت از شهرداری جهت جلوگیری از تخریب باغات شیراز پس از تصویب به هیأت تطبیق مصوبات ارسال گردیده و آن مرجع طی نامه شماره ص ۱۴۰۱/۱۰۲۶۲/۵۶۴۱، مورخ ۲۶/۱۱/۱۴۰۱، به استناد بندهای ۲ و ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با رعایت قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درخت مصوب ۵۲ و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب ۸۵، مصوبه را مغایر با قوانین و مقررات مربوطه، حدود وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر تشخیص نداده است و به مرحله شهرداری جهت اجرا ابلاغ گردیده است.

لذا شهرداری شیراز مکلف است در صورت مشاهده یا هر گونه اطلاع از اقدامات تفکیکی غیرمجاز، قطع و خشکاندن اشجار و یا هر نوع تخریب غیرمجاز در باغات واقع در محدوده و حریم شهر، بدون فوت وقت و پیش از تکمیل مستندات، تقاضای رسیدگی قانونی را به دادستان شیراز کتباٌ اعلام نماید.

فرآیند تکمیل مستندات با هماهنگی دادستان  توسط شهرداری انجام و پس از آن اقدام قانونی توسط دادستان صورت خواهد پذیرفت.

شهروندان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ شهرداری و سامانه شکایات شورا به نشانی https://shora.shiraz.ir/complaint مطالبات خود در زمینه تخریب باغات شیراز را با جدیت پیگیری نمایند تا دیگر شاهد قطع اشجار و محو باغات در سطح شهر نباشیم و اعتماد عمومی به دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان نیز جلب شود.

واکنش دادستان مر کز استان فارس به تصرفات غیر قانونی منابع ملی ، باغ شهریها غیر مجاز و کوهخواری ها

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

با نام شنبه , ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

جواب به آقای بی‌نام
نه فقط در باغاتی که اسم بردید بلکه در بسیاری باغات انفرادی دیگر که مشهود نیستند، ساخت و ساز صورت گرفته. تمام مجوزها را شهرداری داده، به این صورت که باغ را با قیمتی مفت و غیرمنصفانه از مالک بیچاره و به‌زور خریده‌اند و بعد از چند سال با مجوزی که روی آن گذاشته‌اند، به قیمتی گزاف فروخته‌اند.
به قول باغداران: باغات شیراز نا زمانی حفظ و باقی می‌مانند که در دست مردم و مالکان باغ باشند وگرنه روزی که شهرداری همه باغات را تصاحب کند (گویا تاکنون ۷۰درصد را با مبلغی ناچیز خریده و تصاحب کرده است)، با بهانه‌ها و توجیه‌هات مختلف همه را تبدیل به آپارتمان خواهد کرد و با سودی هنگفت خواهد فروخت. دیر و زود داره ولی سوخت و سوز ندرره

بی نام چهارشنبه , ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

باسلام.
تمام باغهای فرهنگشهردرانهاساخت سازشده است بانظارت شهرداری.خیابان زنبق.خیابانهای شهیدرمضانی

ایرانی چهارشنبه , ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۱

خانه از پای بست ویرانه هست.هاااا کاکا.فساد نهادینه شده درهمه سطوح وخود مسولان مافیای انحصار طلبی وتولید فساد رانت ….هستن

ناشناس سه شنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

بهترین کار این است که به هر باغی به اندازه لازم مجوز ساخت داده شود تا هم درختان بهتر حفظ ونگهداری شوند هم برای مالک دلگرمی باشد که به درختان بیشتر رسیدگی کند چه بسا مالکین این باغها که اجاره نشین هستند وهیچ درآمدی از باغ ندارند که اگر در همان باغ مجوزی برای ساخت خانه ای برای زندگی بدهند به درختان بیشتر رسیدگی میکنن واین به نفع همه هست

مسلمان شیعه سه شنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۸

کامنت چهارم
اگر کسی نــخواهد باغ خود را که با جان‌کندن خریده یا به وی ارث رسیده، به پشیزی به ستاد باغات بفروشد، آنگاه مسئولان فضای سبز شهرداری را به سراغ باغدار فلک‌زده می‌فرستند تا درختی خشک و آفت‌زده در باغ وی بیابند و به صد تا سیصد برابر قیمت درخت، او را بچاپند. آنهم در باغات شهر که بخاطر بی‌آبی و آلودگی هوا و آفات مختلف و هزار عامل دیگر، محصول میوه کافی ندارد و حتی مخارج باغبان را تامین نمی‌کند چه برسد به استفاده باغدار.

باید به‌عنوان یک مسلمان از خود پرسید که آیا خدا از این ظلمی که در حق باغدار و؞می‌شود راضی‌ست؟ قرآن پاسخ میدهد خیر.

در نهایت باید به این نکته توجه کرد که باغداران گروه یک، در کمال فداکاری، خواهان مجوز ساخت بنا آنهم فقط و فقط و فقط به اندازه ده درصد از مساحت باغ خود هستند با این تضمین که نود درصد دیگر را برای استفاده شهروندان و نگهداری باغات و سلامت هوای شهر حفظ کرده و مورد رسیدگی قرار دهند.
با این اقدام خداپسندانه که مطابق با فرمایش قرآن هست، هم باغدار نفع می‌برد و هم نگرانی شهرداری از تخریب باغات رفع می‌گردد و هم شهروندان عزیز شیرازی از هوای پاک منفعت می‌برند. باشد که کلام الله انجام یابد تا ظلم بر بندگان خدا رفع گردد.
و من‌الله توفیق

مسلمان شیعه سه شنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۳

کامنت سوم
بخاطر سیاست اشتباه (و البته طمع) مسئولان، باغداران آرزوی خشک‌شدن باغ و تبدیل به زمین خام شدن باغ‌شان را دارند. زیرا قیمت زمین به ده برابر قیمت باغ رسیده است. پس نگهداری باغ نفعی برای مالک ندارد.

هنگامی که مسئولین دوبی در امارات‌عربیتصمیم به توسعه شهر گرفتند، به هر مالک ســـه برابر ارزش ملک پول دادند. آنها می‌گفتند که چون در قرآن گفته شده که “در حق هیچ مسلمانی اجحاف نکنید” ما سه برابر پرداخت کردیم تا همه مسلمین راضی و خشنود باشند!!!
حال بدون اتهامات واهی فقط جواب دهید که آیا مسئولین شهر شیراز {اعم از شهرداری، ستاد غارت‌گری باغات، فضای سبز شهرداری (که کاری جز ….جیب باغدار ندارد)، شورای شهر، استانداری، و بخصوص دادستانی که اینگونه احکام را تایید می‌کند} به این دستور قرآن توجه و عمل می‌کنند؟ یا اینکه بخاطر منفعت، با ظلم در حق مسلمین، با تصاحب ملک، قرآن را لگدمال می‌کنند؟

مسلمان شیعه سه شنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۰

کامنت دوم
چنانچه شهرداری دست از چنگ‌اندازی روی باغات برمیداشت، و امتیازی به مالک نگون‌بخت میداد، قیمت باغ به قیمت زمین نزدیک می‌شد و دیگر لازم نبود که مالک، باغ را برای منفعت بیشتر خشک کند و تبدیل به زمین نماید. چرا که بسیارند مالکینی که باغ دارند ولی اجاره‌نشین هستند و حتی از پس اجاره برنمی‌آیند؛ باغ دارند اما درآمد کافی ندارند و …؛ آیا چنین امری شایسته است؟ آیا حق باغداری که با حفظ باغ خود (که میلیاردها تومان ارزش دارد ولی سرمایه وی خوابیده و سودی برای او ندارد) آنهم برای حفظ هوای شهر، اینست که حق هیچگونه استفاده و بهره‌برداری از سرمایه خود را نداشته باشد؟ و حتی حق تفریح در باغ خود را نداشته باشد؟ آیا نباید برای این فداکاری که در حق شهر و همه شهروندان می‌کند، امتیازی به وی داده شود؟
آیا غیر از اینست که حفظ باغ – آنهم با مخارج آب‌بها که هر بار گران‌تر میشود، و کود و کارگر و علف‌زنی و هرس و نگهداری و … ارزشی برای باغدار ندارد؟ به قول معروف، باغداری، داغداری است.

مسلمان شیعه سه شنبه , ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۹

کامنت اول
همه جامعه‌شناسان مهم‌ترین عامل پیشرفت هر کشور را “حق مالکیت” می‌شناسند. حق مالکیتی که توسط مسئولان شیراز نادیده گرفته شده و به اسم مثلاً “قانون” سعی در پایمال کردن آن داشته و تصاحب و تصرف ملک مالک را هدف قرار می‌دهند
از جمله قانونی به اسم “قوه قهریه” که با یک‌دهم تا یک بیستم – و بلکه بیشتر – قیمت ارزش ملک (خانه، زمین، باغ و …) سعی در غارت دارایی مالک دارد. مثلاً باغات وسط شهر که باید (به نسبت قیمت زمین که قیمتی معادل هفتاد تا یکصد میلیون تومان دارد) قیمتی بین سی تا پنجاه میلیون تومان برای هر مترمربع داشته باشد، اکنون بخاطر چنگ‌اندازی بر روی آن به بهانه حفظ باغات، با قیمت هر مترمربع فقط ده‌میلیون تومان بین مردم معامله می‌شود؛ و همزمان شهرداری و ستاد باغات قیمت بی‌شرمانه دومیلیون تومان را برای خرید آن ارائه می‌دهند! و اگر بگویید با این قیمت ظالمانه، حاضر به فروش نیستیم، جواب خواهید شنید که ما به زور خواهیم گرفت.

م ع دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

به نظر شما ظالم تر از سازمان شهرداری سازمانی هست؟

ناشناس دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

آره ما باغ براتون آبیاری کنیم شما بیاین کیف کنین که شیراز باغ داره…بشین تا بیاد…. مگه خلیم…ما هم پول لازم داریم

ناشناس دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

اینقدر رشوه خواری در … شیراز زیاد هست که کدامیک رو بگیم

وطن دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

بی.. ها، …ان،خ…..ها، بی.ها…شیراز شهر،به این قشنگی برنیاوردند برای پول کثیف…

امیر دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۳

بنظرتون شهرداری خبر نداره نمیدوند چه کسانی پشت پرده این ساخت وسازه ها هستند چه مسولان رده بالایی که خودشون زمین داشتن و با هزینه زیادی زمینهای پست موله که راهی به جایی نداشتن رو انداختن بر بلوار تا خداد تومن ارزش پیدا کند و باغات قدیمی رو به پول هنگفت فروختن

Khodakhst دوشنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۴۷

این اتفاقات زمانی رخ مدهد که ارتباط با مسیولین حسنه میشود والاگه سنگی در نقطه ای از طبیعت کنده شود همه متوجه ان میشوند

محمود یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴

باغهای قصرالدشت همه خشکانده و شدن ویلا همین حالا هم شورا و شهرداری کاری نمیکنن فقط برا دلخوشی مردم روستاهای شاهپورجان کیان آباد محمود آباد کرونی مالکین بنگاه املاک زدن و زمین‌های کشاورزی رو به‌راحتی میفروشن و خونه میسازن خودشون هم چن ملیون از طرف میگیرن میدن گشت شهرداری و خیلی راحت ساخته میشه تو این مملکت هرکس پول داره هر کاری دوست داره میکنه هیچ کس هم نمیتونه بهش اعتراض کنه

درستکار یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹

اگه لازمه مجوزی داده شود اول به زمینهایی بدهید که در پشت هایپر خلیج فارس ورودی صدرا هستند .زمینهایی که فقط باعث آلودگی و گردو خاک میشوند ..همش زمینهای خاکی و بلا استفاده …حداقل با مجوز چشم انداز خوبی درست میشود و سرسبزی وارد اون قسمت میشود …لطفاً رسیدگی کنید…

ناشناس یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

کنا جاده های شیراز از هر سمتی که برید طبیعت رو خراب کردن وساخت وساز شده وبعصی از اونا رو شهرداری خراب کرده مگر شهر داری بازرس نداره که تا پایان کار که شد وطببعت خراب شد اقدام به تخریب ساختمانها می کنند وبلوکهای سیمانی که در طبیعت رها میشود وچهره ای بسیار بد به طبیعت میدها

ناشناس یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

توی همین خیابانهای غرب شیراز تمام خانه های ویلایی که پراز درختان تنومند بودند رو تبدیل به آپارتمان کردند واون هم بامجوز شهرداری. وقتی صدای اره برقی بگوش میرسید مثل کشتن انسانی دل آدم به رنج میامد ولی متاسفانه کاری نمی شد کرد. چراکه مجوز داشتن در قبال جریمه لی ناچیز

ناشناس یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

بی خیال….شماره ۱۳۷ شهرداری، ۱۳۱ منایع طبیعی، ۱۲۴ تعزیرات و …همه برای سر کار گذاشتن مردم هست که بگن ما هستیم، وگرنه تو مسیر شیراز سپیدان کوه خواری علنی هست

ناشناس یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

همه کار ه خودتون هستی مردم شکایت شما را به خودتان حواله بدن؟!!!

باهر یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

اگر مدیران خیانتکار و شریک اژدهای هفت سر فساد انواع مجوزهای ساخت و ساز و آب و برق و گاز و تلفن و کدپستی و …به مخربین و شرکای خود نمی‌دادند چطور امکان داشت جنگلها و مراتع و باغات و زمین های کشاورزی از بین برود؟!!!!!
خود می کشی ای حافظ
خود تعزیه میداری

منوچهر محمدی یکشنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

فقط جای تاسف است ضعف سیستم … شهرداری محیط زیست منابع طبیعی و بعضی ارگان ها مقصر است نفوذی چپاولگران در جای خود قرار دارد درد زیاد است به جای احیای جنگل ان را نابود می کنند

آخرین اخبار