چاپ      کد خبر: 3905
6 بهمن 1397
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز

امام جمعه شیراز: غیر عادل نباید مسئول باشد

امام جمعه شیراز تاکید دارد کسی که مرتکب گناه کبیره می‌شود، عادل نیست و نباید مسئولیت را به افرادی که عادل نیستند، واگذار کرد.

به گزارش اول فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به آیه هشتم سوره‌ی مبارکه مائده، گفت: خداوند در خصوص توجه و عمل به عدالت برای کسی که کینه و دشمنی با او داریم، خداوند دستور داده، برای برادر دینی که دیگر مسلما است.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم با تقوا باشیم باید تلاش کنیم که در رفتار با دیگران از مرز انصاف خارج نشویم.

امام جمعه شیراز گفت: اگر کسی بخواهد عدالت را در جامعه پیاده کند، خودش باید عادل باشد، نه اینکه موردی عدالت را اجرا کند، شخصیتش باشد؛ مدیران جامعه اسلامی باید عادل باشند.

وی گفت: هیچ رئیسی نباید بگوید که هر کس که دلم خواست می‌گذارم در مناصب، وقتی افراد عادل وجود دارند باید در انتخاب افراد مراقب باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه عادل فردی است که گناهان کبیره و حتی گناه صغیره هم انجام نمی‌دهد، گفت: عادل کسی است که خلاف انصاف و مروت انجام نمی‌دهد.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه با مفهوم کامل عدالت مد نظر اسلام خیلی فاصله داریم، گفت: همه خلق عالم ریختند روی سرمان، اما ناامید نیستیم زیرا خدا را داریم.

وی ادامه داد: یکی از موارد که جزو گناهان کبیره محسوب می‌شود، توجه نکردن به حقوق والدین است؛ بعضی صحنه‌ها خیلی رنج آور است، باید کاری کنیم که رفتار جوانان با بزرگترها درست باشد؛ جوانگرایی یعنی هم مسئولیت بده هم مسئولیت بخواه، یکی از جوانب مسئولیت خواستن، رعایت احترام والدین است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه اگر دل مادر یا پدری شکست، فرد خیر نخواهد دید، گفت: از بس فیزیک خواندیم متافیزیک یادمان رفته، فکر می‌کنیم همه چیز در همین دنیای ملموس است؛ نباید دعای مادر را فراموش کنیم.

آیت‌الله دژکام گفت: یکی از عوامل شکننده شدن جامعه این است که به متافیزیک و تاثیر مسائلی نظیر دعای مادر، احترام والدین و … توجه نداریم یا کم توجه شده‌ایم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه کسی که دل مادرش را شکسته نمی‌تواند مدیر باشد، گفت: کسی که دل پدر و مادر را شکسته است، دل مردم را به راحتی خواهد شکست. کسی که صله رحم نکند برای خود و دیگران مشکل ایجاد می‌کند. صله رحم سی سال عمر را اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید، صله رحم کنید، با خانواده حرف بزنید، ائمه گاهی با فامیل،‌ حتی کسانیکه دشمنانشان بودند مراوداتی داشتند و دست آنان را می‌گرفتند؛ همیشه نمی‌توان با مر قانون مسائل را حل کرد، قرار نیست به واسطه صله رحم قانون را زیرپا گذاشت، صله رحم به این معنا نیست که از میز و مسئولیت برای آنها خرج کن، رانت به قوم و خویش نده اما محبت را دریغ نکن، صله رحم ارتباط دوستی و محبت با بستگان است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه قسم دروغ و شهادت دروغ، گناه کبیره است، گفت: رباخواری که دارد مانند موریانه اقتصاد کشور را می‌خورد، چه در ظاهر چه در پنهان، گناه کبیره است، اگر از این گناهان کبیره بتوانیم دور شویم شخصا عادل خواهیم شد، اگر شخصا عادل شویم، جامعه را به سمت عدالت سوق خواهیم داد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز گفت: در آستانه دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم، این ایام با برکت، یادآور چهل سال زحمتی است که مردم سربلند ایران برای اعلام کلمه‌الله و برافراشتن پرچم دین در جهانی که یکپارچه به سمت کفر می‌رفت، بود.

وی با تصریح اینکه هیچ انسان منصفی نمی‌تواند بگوید کاری انجام نشده است؛ گفت: کسی بداند کجا بودیم و الآن کجا هستیم و جزئی آشنایی با سیر تحولات جامعه بشری داشته باشد، متوجه کار بزرگی که ایرانی‌ها در این چهل سال انجام داده‌اند، خواهد شد.

امام جمعه شیراز، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را خداگرایی و خداخواهی و دینخواهی و رواج آن در دنیا دانست و گفت: انقلاب اسلامی زمانی در جهان واقع شد که تمدن حاکم بلامنازع عالم، لیبرال دموکراسی بود،‌ تمدنی که بر پایه قهر با خدا ایجاد شده است.

آیت‌الله دژکام گفت: حرکت اروپا بعد از رنسانس از قهر کردن با خدا شروع شد، آنان با کلیسا قهر کردند و رسیدند به اینجا که می‌بینید؛ آنوقت حرف و اندیشه خود را تسری دادند حتی در ایران.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه شاه، جرائم و خلافهای متعددی مرتکب شده بود، جرم اول شاه را قهر با خدا و دین دانست و گفت: آن ملعون رسما در میدان آستانه قم ایستاد و به حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت به اینها بگویید دوره شما و دین تمام شده است.

او گفت: ملت ایران با حرکت خود نشان داد که دوره خداخواهی و دین خواهی نه تنها تمام نشده بلکه امروز هم به امید دوره‌ای در حال تلاش و نبرد هستیم به امید روزی که پرچم خداخواهی و حکومت عدل مهدوی در سراسر جهان برپا شود.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه آمریکا از این حرکت دینخواهی و خداخواهی هراس دارد، گفت: اگر نترسیده بود نمی‌گفت تحریم همه جانبه می‌کنیم، ترامپ بدبخت ترسیده است، خیال می‌کند قیافه می‌گیرد و قلدری می‌کند، از ملت ایران ترسیده، اما فریاد بلند مردم ایران که مبارزه با استکبار را در یک شعار خلاصه کرده همچنان تا تبدیل کاخ سفید به حسینیه ادامه دارد.

او با تصریح اینکه حرکت انقلاب اسلامی رو به جلو است، گفت: خطبه نماز جمعه محل یادآور است، امروز هم قصد یادآوری این را دارم که مردم؛ خداوند انقلاب را پیروز کرد و تا امروز آن را نگه داشت و به حتم آن را به حکومت امام زمان(عج) وصل خواهد کرد؛ ما باید نسبت به این نعمت شکر گذار باشیم.

امام جمعه شیراز یکی از جهات شکرگذاری نعمت خداخواهی و دینخواهی را برگزاری و گرامی داشت ایام دهه فجر دانست و از مدیران دستگاه‌های مختلف خواست که گرامیداشت چهل سالگی انقلاب را به خوبی نشان دهند، بهترین کار هم احترام به ارباب رجوع است.

آیت‌الله دژکام همچنین بر لزوم پاسداشت و احترام ایام فاطمیه را متذکر شد و تاکید کرد که برپایی جشن چهل سالگی انقلاب نباید در قالبی انجام شود که تناسبی با ایام فاطمیه نداشته باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نقطه ضعفی که انقلاب از ما گرفته، مشکلات اقتصادی است،‌گفت: طی ۱۵ سال اخیر مدام مانور می‌دهند که کارآمدی اقتصادی باید اصلاح شود اما از طرفی مدام فشار می‌آورند و تحریم می‌کنند تا کارآمدی نداشته باشیم.

او از تمام مسئولان خواست که در موضوع اقتصاد مقاومتی، اشتغال و معیشت مردم، حرکت جدی انجام دهند و با قدردانی از موضع استاندار فارس، تاکید کرد که در سخنان استاندار فارس، تاکید بر مسئله معیشت و اشتغال بوده است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که امروز نباید تو و منی کرد، گفت: تمام جریان‌های سیاسی، خودی و درون نظام هستند، هر جریانی که در مسیر اشتغال و معیشت گام بردارد، مورد حمایت ما نیز خواهد بود.

او ادامه داد: اگر قرار بر رشد شهر و استان ما باشد، با تداوم دعواهای سیاسی که بعضا مربوط به دیگران هست، حاصل نخواهد شد، امروز عده‌ای زیادی به اشتغال و بسیاری نیز به چاره‌اندیشی معیشت نیاز دارند.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به حرکت جدید علمی در کشور در خصوص توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، آن را فاز جدیدی از علم و ارتباط دهنده علوم تجربی و انسانی دانست و بر توجه به آن در فارس تاکید کرد.

آیت‌الله دژکام با طرح این سئوالات که آیا براساس طرح آمایش، به اندازه کافی دانشگاه در سراسر استان فارس وجود دارد و اینکه مراکز آموزش عالی ایجاد شده تنها توسعه فیزیکی دارد یا به لحاظ علمی هم نقش درستی ایفا می‌کنند و آیا در بحث علوم شناختی کجای کار قرار داریم؟ پاسخ به این پرسش‌ها را ضروری دانست.

امام جمعه شیراز بر لزوم توجه مدیران استان خصوصا مدیران دانشگاه‌های مادر فارس، بر این موضوع با اهمیت،‌ تاکید کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار