چاپ      کد خبر: 123818
23 مهر 1402

بالاخره انتقال کارخانه سیمان از شیراز به مکان جدید چی شد؟

در ۲۱ خرداد ۱۳۲۷ خط تولید این کارخانه به ظرفیت ۲۰۰ تن در روز به مبلغ دو میلیون و دویست و هفتاد هزار دلار از شرکت‌های «وستینگهاوس» و «کندی ونسان» آمریکا خریداری شد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شیراز گفت: طی جلسات برگزار شده و طی آخرین مصوبات و با هماهنگی های انجام شده و نظارت مستمر، با اعلام مدیرعامل کارخانه سیمان در کمیسیون بند ۲۰، این کارخانه بر اساس زمان بندی عملیات اجرایی و عمرانی مشخص، تا پایان سال ۱۴۰۴ به طور کامل از شیراز خارج خواهد شد.

کارخانه سیمان شیراز

به گزارش پایگاه خبری اول فارس، پژمان شفیعی با اشاره به اینکه هدف اصلی ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده رفع هرگونه عواملی خواهد بود که بهداشت عمومی و شرایط بهبود مسائل زیست محیطی را تهدید می نماید؛ بیان نمود: آرامش و آسایش شهروندان در کنار رشد و توسعه شهر از رئوس اصلی برنامه های مدیریت شهری است که برهمین مبنا پیگیری های مستمر در کمیسیون بند۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها باحضور سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر و نماینده دادگستری و بررسی پرونده فعالیت کارخانجات و صنایع آلاینده در کلان شهر شیراز براساس یک زمانبندی دقیق، در دستور کار می باشد.

انتقال کارخانه سیمان از شیراز به مکان جدید شاید وقتی دیگر

وی در ادامه اظهار داشت: طی جلسات برگزار شده و طی آخرین مصوبات و با هماهنگی های انجام شده و نظارت مستمر، با اعلام مدیرعامل کارخانه سیمان در کمیسیون بند ۲۰، این کارخانه بر اساس زمان بندی عملیات اجرایی و عمرانی مشخص، تا پایان سال ۱۴۰۴ به طور کامل از شیراز خارج خواهد شد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه برای انتقال و تسهیل فرآیند این کارخانه و سایر صنایع آلاینده تاکنون جلسات متعددی در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی به عنوان دبیرخانه کمیسیون بند ۲۰ تشکیل شده است، تصریح کرد: بررسی پرونده صنایع، کارخانجات و مشاغل آلاینده براساس گزارشات مردمی و مراجع ذیصلاح مانند اداره کل محیط زیست و همچنین مرکز بهداشت در کمیسیون مطرح و پیگیری می شود.

این مقام مسئول ، تشکیل کمیته بدوی رسیدگی به درخواست ها و گزارشات مرتبط با کمیسیون ویژه مشاغل مزاحم شهری خرد به مناطق شهرداری را اقدامی موثر در رسیدگی سریع به موارد دریافتی عنوان و خاطر نشان کرد: واگذاری اختیار رسیدگی به موارد پرونده های مشاغل و صنوف خرد سطح شهر در مناطق شهرداری با هدف تمرکز کمیسیون جهت رسیدگی به صنایع، کارخانجات و رسته های شغلی کلان در شهر شیراز انجام شد که عملیاتی شدن خروج کارخانه سیمان و پشم و شیشه، اصلاح فرآیندها و یا انتقال دیگر کارگاهها و کارخانجات و … نشان دهنده درستی این تصمیم است.

بر اساس این گزارش  مکان جدید کارخانه سیمان در محور جاده شیراز خرامه با حدود ۱۲۲ هکتار و پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد است.این کارخانه هم اکنون قدیمی ترین کارخانه سیمان فعال در سطح کشور به شمار می‌رود.

مطالب جالب و آموزنده: 

چرا قهر میکنیم؟ قهر و تأثیرات منفی آن بر انواع روابط

 آدنیوم گلی بسیار زیبا برای پرورش و نگهداری در آپارتمان که نمونه ندارد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسن شیبانی یکشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳

سلام

ضمن تشکر از پی گیری این مهم

داستان انتقال کارخانه سیمان شیراز همان ضرب المثل معروف از چاله به چاه افتادن شده است

چون از نقطه نظر فنی
زمانی که قرار هست یک صنعت آلاینده قرار هست منتقل گردد
علی القاعده باید مکانی انتخاب شود که همه نکات فنی رعایت گردد

از آنجا که نگرش سیاسی بر نگاه فنی غالب شده

محل جدید احداث کارخانه

مشرف به شهر ک های ایثار و عمار و باد غالب به سمت شهر خرامه می باشد

ای کاش مسیولین وقت با قدری تامل نسبت به انتخاب مکان اندکی توجه نموده بودند

فکر کنم تا کنون حداقل دوبار در محل جدید کلنگ زنی شده

اما به یقین اگر بی توجهی شود آینده مردم شهر خرامه
و
مناطق غرب شهرستان
همانند کفدهک ، شهرک صنعتی و شهرک های
ایثار و کوه گری از گرد و غبار این واحد آلاینده در امان نخواهند بود

باهر یکشنبه , ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

واقعا پارتی بازی هم یک‌حدو حسابی دارد.چگونه امکان سنجی توسط متخصصین انجام شده که این مکان به قول معروف بی آب و علف را انتخاب و پیشنهاد داده اند؟!
آن هم کارخانه ای آب بر در جایی بدون آب شیرین.

آخرین اخبار