چاپ      کد خبر: 126442
30 آبان 1402

انواع ویارهای خطرناک که خانم های باردار باید آنها را بشناسند

بارداری در خانم ها باعث تغییرات زیادی می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها ویار است. ویار بارداری در بیشتر خانم های باردار دیده می شود.در ادامه این مطلب توضیح می‌دهیم که علت ویار بارداری چیست؟ از کی شروع می شود و چه ویارهایی خطرناک هستند؟

ویار خطرناک بارداری

علت ویار بارداری
ویار زمانی رخ خواهد داد که مادر، به طور اتفاقی میل به خوردن غذایی خواهد داشت که تا کنون علاقه‌ای به آن نداشته است. در واقع هنوز دلیل بروز این هوس در دوران حاملگی کاملا مشخص نیست؛ اما ممکن است دراثر تغییرات هورمونی شدید مادر، در دوران بارداری باشد که با اضافه کاری بدن و تولید هورمون در خون به مقدار زیاد رخ خواهد داد.

ویار حاملگی از کی شروع می‌شود؟
در اغلب خانم‌ها، ویار از سه ماه اول شروع شده، در سه ماه دوم به اوج می‌رسد و در نهایت در ۳ ماه سوم کم کم از بین می‌رود. طبق اطلاعات به دست آمده توسط پزشکان، ویار در برخی خانم‌ها حتی بعد از زایمان ادامه می‌یابد و یا میل همیشگی به آن ماده غذایی در فرد باقی می‌ماند. در اکثر مواقع، ویار به خوردن مواد غذایی خاص به مدت ۱ تا ۲ روز در مادران باردار ادامه پیدا می‌کند و بعد از این مدت رفع خواهد شد. در حقیقت ممکن است مادر هر روز یک غذایی را هوس کند و این داستان تا انتهای بارداری و وضع حمل ادامه داشته باشد.

چه زمانی ویار خطرناک می شود؟
وضعیتی به نام پیکا وجود دارد که در آن شخص به چیزهایی غیر از مواد غذایی تمایل زیادی پیدا می کند. بعضی از آن ها شامل چیپس های یخی، مواد آلوده، مواد شوینده، نشاسته، موی سر و چیزهای اینچنینی است.این وضعیت ممکن است در همه کشورها برای همه نژادها اتفاق بیفتد و یک اختلال محسوب می شود. ممکن است به دلیل کمبود بعضی از مواد مغذی در بدن به وجود بیاید اما گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که هیچ کمبودی در بدن فرد وجود ندارد.

معمولا رایج ترین نوع کمبود مواد مغذی در بدن که این وضعیت را ایجاد می کند؛ کم خونی است اما به این معنا نیست که همه افرادی که کم خونی دارند، به چیزهایی غیر از مواد غذایی تمایل پیدا می کنند و از طرفی به این معنا هم نیست تمام کسانی که به چیزهای غیر از مواد غذایی تمایل پیدا می کنند؛ کم خونی دارند.

انواع پیکا و ویارهای خطرناک بارداری

۱-وضعیت Geophagia شرایطی است که فرد تمایل به مصرف خاک و زغال پیدا می کند. اکثر افرادی که در آفریقای مرکزی یا آمریکای جنوبی زندگی می کنند، در دوران بارداری به این وضعیت دچار می شوند. البته بسیاری از آن ها عقیده دارند که انجام این کار خوب است و مواد مغذی بدن را تامین می کند. بسیاری هم برای از بین بردن حالات افسردگی مانند حالت تهوع از آن استفاده می کنند.

۲-وضعیت Amylophagia مربوط به مصرف خمیر و نشاسته است.
۳-وضعیت Pagophagia به معنای یخ خوردن است. حتی کسانی که قبلا از یخ متنفر بودند هم ممکن است در دوران بارداری به این وضعیت دچار شوند و فقط تمایل به خوردن یخ داشته باشند که معمولاً کمی بعد از زایمان از بین می رود.

ویار خطرناک در دوران بارداری

چطور خانم‌های باردار، عوارض ناشی از ویار عادی و نرمال را در خود کنترل کنند؟
علاوه بر درمان، مصرف ویتامین‌ها و مراقبت‌هایی که پزشک در این دوران به زنان باردار توصیه می‌کند، بهتر است به کمک راه‌های مقابله با ویار، عوارض ناشی از آن را در خود کنترل کنند:

  • در طول روز مقدار غذاهای مصرفی را کاهش دهید و در عوض، تعداد دفعات آن را بیشتر کنید. هیچگاه معده را خالی نگه ندارید؛ زیرا این کار سبب ایجاد تهوع و استفراغ در شما خواهد شد.
  • از خوردن غذاهای شور و پر نمک دوری کنید.
  • قبل از خواب، کربوهیدرات همراه با پروتئین مصرف کرده و بعد از بیدار شدن بلافاصله یک عدد بیسکویت و نان خشک میل کنید.
  • از خوردن غذاهای چرب که اصولا دیر هضم می‌شوند، خودداری نمایید.
  • وسط غذا، از خوردن نوشیدنی و آب که سبب تهوع و استفراغ می‌شود، اجتناب کنید.
  • سیر، پیاز و کلم از جمله غذاهایی هستند که می‌توانند باعث تحریک عضلات گوارشی شده و تهوع را در حین بارداری افزایش دهند.
  • مصرف شیرینی جات می‌تواند تهوع و استفراغ را در مادران باردار کاهش دهد؛ اما توجه داشته باشید مصرف بیش از حد شیرینی‌ها و قندها مضر است.
  • در طول روز مایعات کافی بنوشید تا از ایجاد تهوع جلوگیری نمایید.
  • بیشتر در معرض هوای باز قرار بگیرید؛ حتی زمانی را که در خانه هستید پنجره را باز کرده و هوای تازه استشمام کنید.
  • مصرف زنجبیل می‌تواند سبب کاهش حالت تهوع در شما شود که بهتر است قبل از استفاده، آن را با پزشک در میان بگذارید.
  • مصرف برخی مکمل‌ها مانند ویتامین B6، B12، داروهای ضد تهوع و سرم در کاهش تهوع به شما کمک خواهد کرد که لزوما باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

نکته مهم پایانی
خوردن چیزهایی مثل خاکستر، گچ، رنگ، پلاستیک و وکس هم وجود دارد که مواد بسیار خطرناکی هستند و فرد را مسموم می کنند و باید از آن ها اجتناب کرد اما زمانی که فرد چیز های خطرناکی می خورد، به عنوان مثال تمایل به خوردن یخ دارد، خیلی ضروری نیست که بخواهیم جلوی او را بگیریم اما مواد مسموم کننده ای مانند خاک آلوده و کثیف هستند که ممکن است باعث مرگ فرد شوند بنابراین در چنین حالتی احساس نفخ، کمبود مدفوع، درد و تغییر در وضعیت مزاج برای خانم ها اتفاق می افتد.

اما هنوز هم نگرانی های زیادی در مورد خانم های بارداری است که بیش از حد تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی دارند که احتمالاً از لحاظ روحی هم وضعیت آن ها را دچار مشکل می کند و خطر را برای مادر و جنین افزایش می دهد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار