شاید شما هم مثل بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله بودجه محدود و آببندی شدن ماشین، خرید خودروی دست دوم را به خودروی صفر ترجیح بدهید. اما خودروی دست دوم زمانی میتواند برایتان خوب کار کند که قبل از خرید، مراحل کارشناسی خودرو را طی کرده و از هر نظر بهدقت سلامت ماشین را بررسی کرده باشید، در غیر این صورت حسابی خرج روی دستتان خواهد گذاشت! یکی از این موارد که در تعیین سلامت خودرو اهمیت دارد، تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ خودرو است.
احتمالا شنیدهاید که در گذشته اگر کسی میخواست خودروی کارکرده بخرد، میگفتند به یک مکانیک آشنا آن را نشان بده. حالا هم همین کار را انجام میدهند، با این تفاوت که خودروها پیشرفتهتر از قبل هستند و بنابراین کارشناسانی خبره وارد کار شدهاند که با انجام مراحل کارشناسی خودرو به شما درباره سلامت و سوابق آن اطلاعاتی ارائه میدهند.
مراحل کارشناسی خودرو شامل بررسی وضعیت ظاهری ماشین، رنگ، سلامت بدنه، اورجینال بودن قطعات، آپشنهای خودرو، سیستمهای فنی و سایر تجهیزات آن است. این مراحل بسیار مهم هستند زیرا تعویض شدن قطعات اصلی، رنگ شدن خودرو، هر نوع اشکال در بدنه و سایر آپشنها ممکن است نشانه این باشد که ماشین تصادفی یا چپی است. به همین دلیل این مطلب را به کارشناسی رنگ خودرو اختصاص دادهایم.
ضرورت تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو
رویت رنگ چیست؟ این کلمه اطصلاح دیگر برای کارشناسی رنگ خودرو است. هنگامیکه خودروی کارکرده میخرید، طبیعی است که در برخی از قسمتهای بدنه آن خط و خش، رد کلید و نظایر آن وجود داشته باشد. این مسئله تا حدودی روی قیمت ماشین تأثیر میگذارد. برخی فروشندگان این موارد را از قبل رفع میکنند و احتمال دارد به شما بگویند که خودرو در برخی جاها رنگ شدگی دارد. اما ماشین بیرنگ یعنی چه؟ برخی از افراد برای فروش هم خط و خش را برطرف نمیکنند که رنگ اصلی کارخانه بماند و خودرو به نام خودروی رنگشده فروخته نشود.
اما در بسیاری از مواقع فروشنده یا بنگاه سعی میکنند رنگ شدگی خودرو را پنهان کنند و بسته به میزان مهارتی که در رنگ شدن خودرو به کار رفته است، ممکن است حرفشان باورتان شود. پیشنهاد ما این است که حتما مرحله کارشناسی رنگ را انجام دهید، زیرا ممکن است خودرو آسیبها و خسارات شدیدی دیده باشد و شما بعد از خرید آن تا مدتها فقط برایش هزینه کنید. این در حالی است که با تشخیص رنگ خودرو از این مشکل جلوگیری خواهید کرد.
اهمیت تشخیص رنگ خودرو
کارشناسی خودرو هنگام خرید و فروش آن، امری رایج است. یکی از مهمترین مواردی که در کارشناسی خودرو مورد توجه و ارزیابی قرار میگیرد، رنگ بدنه خودرو است. کارشناس با استفاده از تجربه و کمک گرفتن از ابزارهای مختلف، میتواند بفهمد که خودروی مورد بررسی رنگ فابریک کارخانهای دارد یا بخشهایی از آن دوباره رنگ شده است. گرچه وجود خط و خش روی خودرو طبیعی است اما رنگشدگی بخشی از بدنه قطعا باعث افت و کاهش قیمت آن میشود.
روش تشخیص رنگ شدگی خودرو
تا همین چند سال پیش هم تشخیص قسمتهای صافکاری و رنگشده خودرو به سادگی میسر نبود اما امروزه با پیشرفت ابزارها، کارشناسان سادهتر از گذشته میتوانند به رنگشدگی قسمتهای مختلف بدنه خودرو پی ببرند. البته همچنان هم روشهای قدیمی مورد استفاده قرار میگیرد.
نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم
یکی از ابتداییترین روشهای تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید به چشمتان اعتماد کنید و بهدنبال نشانههای رنگ شدن خودرو باشید. این کار تا حدودی دشوار است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش ماهر روی آن کار کرده باشند. بااینحال احتمال دارد با کمی دقت متوجه رنگ شدگی ماشین شوید:
تفاوت رنگ
با دقت به خودرو مخصوصا بخشهایی از آن که بیشتر در معرض آسیبدیدگی هستند از جمله درها، سپرها، صندوق عقب و گلگیرها، نگاه کنید. آیا نشانههایی از دو رنگ شدن خودرو میبینید؟ رنگ ارجینال کارخانه از ترکیب رنگها با کدهای مختلف به دست میآید که درست کردن همان رنگ بدون داشتن کدها برای حرفهایترین تعمیرکارها هم دشوار است. بنابراین با کمی دقت میتوان تفاوت رنگ را از رنگ کارخانه تشخیص داد.
اگر خودرو را از نمایشگاه میخرید، نورهای درخشان آنجا کار تشخیص رنگ را دشوار میکند. بنابراین از فروشنده بخواهید خودرو را در زیر نور طبیعی روز (و نه در آفتاب شدید) به شما نشان دهد.
عکس گرفتن
اما گاهی به راحتی نمیتوان متوجه تفاوت رنگ شد، مخصوصا اگر کل یک قطعه مثلا کل یک در یا سپر را رنگ کرده باشند. در این حالت از فاصله دورتری روی ماشین تمرکز کنید. چند متر از ماشین فاصله بگیرید و خوب به آن نگاه کنید. آیا رنگ سپر، در یا قطعات دیگر آن تیرهتر یا روشنتر از اطرافش به نظر میرسد؟ با دوربین باکیفیت از بخشهای مختلف خودرو عکس بگیرید. البته نباید برای عکس گرفتن زیاد به ماشین نزدیک باشید زیرا تفاوت رنگ را مشخص نخواهد کرد. همان دو سه متری ماشین بایستید خوب است.بعد از اینکه به عکس دقت کنید، ناهماهنگی رنگ یک قسمت با سایر قسمتهای بدنه قابلمشاهده خواهد بود.
پاشیدگی رنگ در جاهایی که نباید باشد
کاپوت را بالا بزنید و در صندوق عقب و تمام درهای خودرو را باز کنید و لبههای آن را بررسی کنید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل (البته بدون وجود اجزای داخلی) رنگ میکنند، روی لبهها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید رنگی وجود داشته باشد. رنگکردن ماشین تکمیلشده دشوار است و رنگ روی لبههای داخلی و درزگیرها میپاشد. همچنین ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد آن روی خودرو باقی میماند. بنابراین اگر رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیرعادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کردهاند.
اصطلاح پوست پرتقالی
گاهی ممکن است نقاش بدون مهارت و دقت کافی خودرو را رنگ بزند و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه چسبیده باشند. شاید هم پس از رنگکردن در هنگام خشکشدن رنگ چیزهایی به آن بچسبند. در این صورت ظاهر رنگ نقطهنقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی میشود. این هم نشانهای دیگر است که میگوید خودرو رنگ شده است.
تشخیص چشمی رنگ شدگی خودرو
تشخیص رنگشدگی خودرو به صورت چشمی چندان کار سادهای نیست، اما با این وجود یکی از در دسترسترین راهها برای این کار است. با توجه به چند نکته، میتوان با چشم غیرمسلح قسمتهای رنگ شده بدنه را تشخیص داد.
- تفاوت رنگ قسمتهای مختلف بدنه خودرو
- توجه به موم و لبههای کاپوت، صندوق و دربها
- بررسی گلگیر خودرو
- پاشیدگی رنگ به قسمتهای مشکوک بدنه خودرو
- رد کیلر روی بدنه
- پوست پرتقالی شدن رنگ بدنه (چسبیدن گرد و غبار به آن)
- پریدگی یا پوسته پوسته شدن رنگ خودرو
- انعکاس تصاویر در بدنه به صورت موجدار
- دیده شدن اثر سنباده روی بدنه خودرو
نحوه تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه
این کار هم مانند روش چشمی به کارشناس خبره نیاز دارد. بااینحال اگر میخواهید خودتان امتحان کنید، به این شیوه عمل کنید:
روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتان آن را لمس کنید. آیا برآمدگی یا ناهمواری احساس میکنید؟ آیا حس میکنید بعضی جاها صافی کمتری دارد یا زبرتر است؟
کیفیت و بافت رنگ را حس کنید. اگر صافکار سنبادهکاری کرده باشد این حس زبری بافت به انگشتان شما منتقل میشود. اگر رنگ خودرو ارجینال کارخانه باشد، بافت آن کاملا صاف، نرم و یکنواخت خواهد بود.
حالت پوست پرتقالی ماشین را با دست هم میتوانید تشخیص دهید. در این حالت حس خواهید کرد که دستتان درست مانند پوست پرتقال، سطحی ناصاف و متخلخل را دارد لمس میکند.
تشخیص رنگ شدگی خودرو با آهنربا
در این روش باید از آهنربای ضعیف استفاده کنید. به این صورت که آهنربا را روی قسمتهای مختلف بدنه ماشین حرکت دهید. اگر تفاوتی در میزان جاذبه آهنربا احساس کردید، قطعا آن بخش از بدنه خودرو رنگشدگی دارد.
بدنه خوروهایی که از آهن و فولاد ساخته شدهاند، آهنربا را جذب میکنند. بنابراین هرچه میزان جاذبه آهنربا هنگام اتصال به بدنه خودرو کمتر باشد، نشاندهنده رنگشدگی است.
یکی از آهنرباهای دیگری که برای این منظور میتوانید از آن استفاده کنید، آهنربای مخصوص تشخیص رنگشدگی خودرو است. تغییر عدد نشاندهنده جاذبه روی این آهنربا، به معنای رنگشدگی بدنه ماشین است.
تشخیص رنگ شدگی خودرو با دستگاه دیجیتال
مطمئنترین راه تشخیص این موضوع، کمک گرفتن از ابزارهای پیشرفته و دیجیتال است. این دستگاهها با اندازهگیری و نشان دادن موارد مهمی مانند رنگ خودرو، تراکم و ضخامت آن، به صورت دقیق مکان رنگشدگی بدنه خودرو را مشخص میکنند.
با استفاده از دستگاههای دیجیتال تشخیص رنگ خودرو، حتی اگر تمامی بدنه ماشین به صورت یکنواخت رنگ شده باشد، باز هم امکان تشخیص غیرفابریک بودن رنگ ماشین میسر است.
رنگ کردن بدنه خودرو
مهمترین عاملی که میتواند سبب پریدن رنگ خودرو شود، تصادف است. رنگ پریدگی خودرو نیز باید با صافکاری و نقاشی به حالت قبل بازگردد. آسیب به بدنه خودرو مهمترین عامل در کاهش قیمت آن است و قیمت خودروهای تصادفی از مجموع تعمیر بخشهای مختلف آن محاسبه میشود. تصادفی بودن خودرو و رنگشدگی قسمتهای مختلف باید هنگام خرید خودرو کارکرده مورد توجه قرار گیرد که تشخیص برخی از آسیبها با کارشناسی خودرو ممکن میشود.
ستون
آسیب دیدن ستون خودرو از تصادف و ضربه شدید حکایت دارد. هنگامی که ستون خودرو آسیب میبیند، نباید قبل از تعمیر آن با خودرو رانندگی کرد، زیرا ستون در پایداری آن نقش مهمی دارد و در فرمانپذیری تاثیرگذار است. ترمیم ستون معمولا با شاسیکشی انجام میشود و زنجیرها به جای اتصال به قطعات شاسی به ستون متصلاند. هنگامی که ستون خودرو با صافکاری به حالت اولیه برگشت، با توجه به رنگ خودرو، قسمت آسیبدیده پولیش شده و واکس میخورد تا لکههای به وجود آمده ترمیم شود.
سقف
سقف خودرو یکی از قسمتهایی است که معمولا بر اثر واژگون شدن یا به اصطلاح چپ کردن آسیب میبیند و به همین دلیل آن را از آلومینیوم و فلزهای سبک میسازند تا وزن خودرو به حداقل برسد. مواد استفاده شده در سقف خودرو سبک است و به همین دلیل در برابر ضربههای شدید مقاومت زیادی از خود نشان نمیدهد و به راحتی دچار فرورفتگی و تغییر شکل میشود. بسیاری از صافکارها برای ترمیم و صافکاری سقف از روش غیر اصولی مکش استفاده میکنند که مناسب نیست و میتواند فرم خودرو را دچار تغییر کند. آسیب دیدن سقف خودرو، چپی بودن آن را نشان میدهد، بنابراین هنگام خرید خودرو کارکرده باید به سالم بودن سقف آن توجه شود.
سپر
سپر خودرو یکی از قسمتهایی است که به طور مکرر در معرض ضربه قرار دارد. این قسمت از خودرو وظیفه محافظت از بدنه و کابین در برابر ضربات را به عهده دارد. سپر، جزئی از جلوبندی خودرو است و علاوه بر محافظت، نقش مهمی در هدایت آن دارد. ترمیم سپر آسیبدیده باید توسط صافکار حرفهای انجام شود، زیرا ترمیم غیرحرفهای آن سبب از بین رفتن پایداری خودرو میشود. ضربههای وارد شده به سپر، معمولا به دو صورت فرورفتگی و شکستگی خود را نشان میدهد. زمانی که سپر دچار فرورفتگی شود، با کمک میلههای PDR ترمیم میشود اما در صورت شکستگی، باید تعویض شود یا جوش بخورد. اگر سپر شکسته باشد، بهتر است تعویض شود؛ زیرا ترمیم سپر شکسته منطقی به نظر نمیرسد و علاوه بر مسائل ایمنی، از لحاظ ظاهری نیز چشمنواز نیست.
درب کاپوت
درب کاپوت در معرض ضربه و همچنین تابش مکرر نور خورشید قرار دارد. تابش مستقیم نور خورشید، رنگ خودرو را تغییر میدهد. ترمیم رنگ درب کاپوت معمولا با پولیش و واکس انجام میشود. هرچه هم صافکاری و نقاشی این بخش به صورت اصولی انجام شود، اما باز هم به دلیل فرم آن، ناهمواریها به چشم میآید.
گلگیر
گلگیر مانند سپر خودرو بیشتر از سایر قسمتها در معرض ضربه قرار دارد. گلگیر برآمدگی خاصی دارد و نقش مهمی در ضربهگیری ایفا میکند و به همین دلیل فرم آن نباید با ترمیم تغییر کند. اگر ضربه وارد شده به گلگیر شدید باشد، این قطعه باید تعویض شود اما در ضربههای سبک، گلگیر بدون رنگ ترمیم خواهد شد.
عوامل آسیب زا برای رنگ خودرو
رنگ خودرو بر اثر عوامل مختلفی در معرض آسیب قرار میگیرد. گاهی این آسیب جزئی است و با یک پولیش ساده برطرف میشود، اما گاهی چنان تاثیری روی رنگ بدنه میگذارد که باید بار دیگر قسمت آسیبدیده صافکاری و رنگ شود. شرایط آب و هوایی، مواد طبیعی، مواد شیمیایی و عوامل انسانی، از جمله این موارد هستند.
باران اسیدی
باران اسیدی سبب کدر و مات شدن رنگ خودرو میشود. آلودگی هوا یکی از عوامل مهمی است که سبب اسیدی شدن باران میشود. برای جلوگیری از آسیب دیدن خودرو، توصیه میشود که پس از بارش باران، آن را بشویید تا به رنگ آسیبی وارد نشود.
کشیدن دستمال خشک
تمیز کردن سطح خودرو با دستمال زبر و خشک باعث خط افتادن آن میشود. هنگامی که ذرات گرد و غبار با دستمال خشک روی سطح اتومبیل کشیده شود، خط و خشهای ریزی روی آن ایجاد میکند.
روغن ترمز و مواد شیمیایی
روغن ترمز خودرو به دلیل داشتن مواد شیمیایی و خاصیت اسیدی، در تماس اولیه به رنگ خودرو آسیب میزند. بنابراین اگر فورا اقدام به پاک کردن آن کنید خسارت وارد شده کمتر خواهد بود.
فضله حیوانات
فضله پرندگان ترکیبات اسیدی دارد و به رنگ خودرو آسیب جدی وارد میکند. توصیه میشود که فضله پرندگان سریع و با پارچه مرطوب یا آب از روی سطح خودرو تمیز کنید.
حشرات
در سرعت بالا حشرات به بدنه خودرو برخورد میکنند و به دلیل خاصیت اسیدی که دارند، به رنگ ماشین آسیب میرسانند.
شیره درختان
شیره درختان نیز ترکیب اسیدی دارند و باعث خوردگی رنگ خودرو میشوند. ماندن طولانی مدت شیره درخت روی خودرو به رنگ آن آسیب میرساند.
تابش نور خورشید
قرار گرفتن خودرو در معرض نور مستقیم خورشید به رنگ آن آسیب وارد میکند و سبب کدر شدن و سایه انداختن روی بدنه میشود.
قهوه
اگر قهوه روی بدنه خودرو بریزد باید فورا آن را تمیز کرد چرا که قهوه نیز خاصیت اسیدی دارد و رنگ اتومبیل را به مرور زمان کدر میکند.
عوامل انسانی
تصادف، برخورد با اجسام خارجی، کشیدن وسیله تیز روی بدنه و خاموش کردن سیگار روی آن رنگ خودرو را دچار خوردگی میکند.
فرق رنگ با آبرنگ ماشین چیست؟
آبرنگ یعنی خودرو تصادف سنگینی نداشته است و فقط بهعلت سایش بدنه به موانع، درِ پارکینگ یا سایر خودروها یک لایه نازک روی بخش یا بخشهای آسیبدیده بدنه رنگ پاشیده شده است. یکی دیگر از پرتکرارترین سؤالات این است که آیا قلمگیری از نگ حساب میشود؟ باید در یک کلام گفت که خیر!
منظور از دور رنگ ماشین چیست؟
اصطلاح دوررنگ به خودروهایی اطلاق میشود که اطراف آنها، بهطورکلی رنگآمیزی شده باشد. در این موارد، به علت آسیبدیگی رنگ بر اثر عوامی مانند زدگی، ساییدگی، تصادفهای جزئی، آفتاب سوختگی و … دور تا دور بدنه خودرو رنگ شده است و معمولاً نقاطی مانند ستونها، کاپوت، صندوق و سقف رنگ اولیه و فابریک خود را حفظ میکنند. این دسته از خودروها، در صورت رنگآمیزی با کیفیت، آسیبها و نقاط ضعف رنگ بدنه خود را محو کرده اما از سویی به علت حجم وسیع رنگشدگی بدنه، افت قیمت زیادی دارند.
آیا سپر و رکاب جزء رنگ حساب میشود؟
خیر! سپر، رکاب، آینه و سینی زیر رادیاتور جزء رنگ خودرو حساب نمی شوند و افت قیمتی ندارند؛ یعنی شما میتوانید بدون نگرانی سپر خودرو و یا رکاب خودرویتان را رنگ کنید.
هنگام خرید خودرو دست دوم حتما از کارشناس کمک بگیرید، زیرا تشخیص رنگشدگی توسط افراد تازهکار کمی سخت است. رنگشدگی قسمتهای مهم خودرو در قیمت آن تاثیر زیادی دارد به همین دلیل کم توجهی به آن میتواند خسارت زیادی هنگام خرید خودرو به شما تحمیل کند. به خاطر داشته باشید که رنگ شدن قسمتهایی مانند گلگیر، سقف، ستون، کاپوت و… از ضربه و تصادف حکایت دارد و نباید بیتفاوت از کنار آن عبور کرد.
نظرات