اولین راهنمای ایمن‌سازی فضای مجازی برای نوجوانان در آمریکا منتشر شد

انجمن روان‌شناسی آمریکا نقشه‌راه جدیدی را برای استفاده ایمن‌تر نوجوانان از اینترنت منتشر کرده است.

فضای مجازی

اول فارس| avalfars : با توجه به این‌که نوجوانان وقت بیشتری را صرف تماشای محتوای ویدئویی آنلاین می‌کنند که می‌تواند آموزنده، سرگرم‌کننده، فریبنده و مضر باشد، انجمن روان‌شناسی آمریکا اولین دستورالعمل جامع خود را برای کمک به والدین، معلمان و شرکت‌های فناوری منتشر کرده تا این فضای دیجیتال پیچیده را مدیریت کنند.

آرتور سی. ایوانز جونیور، مدیرعامل انجمن روان‌شناسی آمریکا می‌‌‌‌‏گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که ویدئوها و پلتفرم‌های میزبان آن‌ها می‌توانند هم به نوجوانان کمک کنند و هم به آن‌ها آسیب برسانند.»

«مسئولیت مشترک پلتفرم‌های ویدئویی، تولیدکنندگان محتوا، والدین، سرپرستان، معلمان، سیاست‌گذاران و صنعت فناوری، ایجاد محیطی است که نوجوانان بتوانند در آن به شکل ایمن از فضای مجازی درس بگیرند و افکار و احساسات‌شان را بیان کنند.»

مروری بر دستورالعمل‌های انجمن روان‌شناسی آمریکا

انجمن روان‌شناسی آمریکا با خلاصه‌سازی پژوهش‌های علمی موجود درباره عادت‌های نوجوانان در تماشای ویدئو، اولین مجموعه دستورالعمل‌های خود را برای تماشای ویدئو به شیوه سالم منتشر کرده است. این دستورالعمل چند راهکار عملی به والدین، نوجوانان و معلمان پیشنهاد می‌کند و همچنین توصیه‌هایی برای سیاست‌گذاران و متخصصان حوزه فناوری دارد.

مهم‌ترین بخش دستورالعمل انجمن روان‌شناسی آمریکا این است که به نوجوانان آموزش دهیم محتوای مصرفی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند. این گزارش بر جنبه‌های مثبت ویدئوهای آنلاین از جمله کمک به انجام تکالیف مدرسه، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید و آگاهی از فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف تأکید دارد.

این گزارش همچنین از جنبه‌های منفی دسترسی نوجوانان به ویدئوهای آنلاین می‌گوید. براساس این گزارش، نوجوانانی که از نظر عاطفی حساس‌تر یا درگیرِ اضطراب هستند، ممکن است با تماشای محتوای عاطفی دچار نگرانی شوند. همچنین کودکانی که با تصویر بدنی خود مشکل داشته یا تغذیه ناسالم دارند، جذب محتوایی می‌شوند که آن‌ها را به سمت خواسته‌های ناسالم سوق می‌دهند.

به عقیده نویسندگان گزارش، «بزرگ‌ترها می‌توانند با صحبت کردن و کمک به نوجوانان برای درک ویدئوها، قیاس محتوای ویدئویی با ارزش‌ها یا اولویت‌های خانوادگی و در نظر گرفتن راهبردهای حل مسئله یا راهبردهای مقابله‌ای، که نوجوانان می‌توانند از آن‌ها برای مقابله با تجربیاتی مشابه آن‌چه در صفحه نمایش شاهدش بودند استفاده کنند، اثرات محتوای منفی را به حداقل برسانند.»

دستورالعمل‌های کاهش خطر

انجمن روان‌شناسی آمریکا برای کاهش خطرات مرتبط با تماشای ویدئوهای آنلاین بر اهمیت توجه به شناخت ویدئوها در برنامه‌های درسی مدارس تأکید می‌کند. بدین ترتیب، نوجوانان می‌توانند آگاهی خود را افزایش دهند و در برابر ویژگی‌های فریبنده پلتفرم‌های ویدئویی که با هدف افزایش تعامل طراحی شده‌اند، مقاومت کنند.

انجمن روان‌شناسی آمریکا همچنین از شرکت‌های فناوری خواسته تا ویژگی‌هایی را که به سلامت نوجوانان آسیب می‌زنند، اصلاح کنند.

پلتفرم‌هایی که به پیشنهاد محتوا، انتقال سریع بین ویدئوهای کوتاه و ویژگی پخش خودکار متکی هستند، باعث افزایش مواجهه با محتوای مضر و ترویج عادت‌های ناسالم در زمینه تماشای ویدئو در بین نوجوانان می‌شوند.

توصیه‌های دیگر این گزارش شامل موارد زیر هستند:

  • اگر ویدئویی حاوی بدل‌کاری‌های خطرناک یا مشوق رفتارهای مخرب است، به نوجوان خود کمک کنید تا درک کند که چرا تماشا یا تقلید از این حرکات کار درستی نیست. به او یاد دهید که محتوای غیرایمن را شناسایی کند.
  • وقتی نوجوانان پای ویدئوهای مرتبط با سلامتی می‌نشینند، به آن‌ها کمک کنید تا درک کنند که همه تولیدکنندگان محتوا کارشناس نیستند. به آن‌ها نشان دهید که چطور اطلاعات بهداشتی معتبر را از کارشناسان مجاز مانند پزشکان یا متخصصان بهداشتی دریافت کنند.
  • دنبال ویدئوهایی باشید که ارتباط، احترام، همدلی و شیوه‌های تعامل سالم با دیگران را آموزش می‌دهند. این ویدئوها به نوجوانان کمک می‌کنند که مهارت‌های اجتماعی و روابط سالم را بیاموزند.
  • دستورالعمل مشخصی برای زمان صفحه نمایش تعیین کنید. مطمئن شوید که تماشای ویدئو جایگزین خواب کافی، ورزش و وقت گذراندن با خانواده و دوستان نمی‌شود.

تشخیص تجربیات متنوع نوجوانان

نویسندگان گزارش تأکید دارند که این دستورالعمل‌ها ممکن است در مورد همه نوجوانان به یک اندازه مؤثر نباشند، زیرا نوجوانان با شتاب متفاوتی رشد می‌کنند. از این گذشته، آن‌ها از کمبود تحقیقات مرتبط با نوجوانان دارای معلولیت و مشکلات سلامت روان و همچنین نوجوانان متعلق به اقلیت‌های نژادی، قومی، جنسی یا جنسیتی می‌گویند.

به والدین و سرپرستان توصیه می‌شود که با تعیین انتظارات، مقررات و محدودیت‌های واضح در رابطه با تماشای ویدئو به نوجوانان کمک کنند تا سطح خطر را پایین بیاورند و درباره محتوا گفت‌و‌گوهای حمایتی انجام دهند.

ایوانز در اطلاعیه مطبوعاتی خود گفت: «با توجه به زمانی که نوجوانان صرف فضای مجازی می‌کنند و اهمیتی که استقلال در تصمیم‌گیری و رشد نوجوانان ایفا می‌کند، والدین نمی‌توانند کل محتوایی را که فرزندان‌شان تماشا می‌کنند کنترل کنند. امیدواریم این توصیه‌ها باعث شوند که مقامات نظارتی، سیاست‌گذاران و شرکت‌های فناوری اقدامات قابل‌توجهی برای محافظت از نوجوانان در قبال محتوای زیان‌بار و اصلاح پلتفرم‌هایی که باعث وقت‌گذرانی بیش از حد می‌شوند، در دستور کار خود قرار دهند.»

برخی از والدین در واکنش به مشکل روزافزون صفحه نمایش شروع به مداخله کرده و داشتن گوشی موبایل برای بچه‌ها را تا کلاس هشتم به تعویق می‌اندازند؛ جنبشی که تحت عنوان «تا کلاس هشتم صبر کن»  شناخته می‌شود.

دکتر ویرا فوئر، متخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان در نیویورک، به اپک تایمز گفت: «پایبندی به قوانین و قراردادهای خانگی درخصوص استفاده از گوشی موبایل بسیار حائز اهمیت است و این دستورالعمل‌ها تمام اعضای خانواده از جمله پدر و مادرها را شامل می‌شوند.»

مطالب مرتبط

تدابیر و محدودیت‌های جدید اینستاگرام برای نوجوانان چیست؟

استفاده بیش از حد از اینترنت بخش‌های مهم مغز نوجوانان را مختل می‎کند

تا کجا می‌توان با کودکان و نوجوانان شوخی کرد؟

نظرات