چاپ کد خبر: 39966
21 آذر 1399

اول فارسTV|تک تیراندازی یک کهگیلویه و بویراحمدی در اصفهان

شهید عبدالرسول زرین یکی از شهدای کهگیلویه و بویراحمد است که سال ۱۳۲۰ در یکی از روستاهای توابع استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. در چهار سالگی پدر و در ۶ سالگی مادرش را از دست داد و پس از مرگ آن دو، سرپرستی اش را دایی‌او بر عهده گرفت.

  عبدالرسول زرین تک تیرانداز برتر جهان 2 

نوجوانی بیش نبود که تصمیم به هجرت از دیارش گرفت. او در سن ۱۵ سالگی بعد از طی طریق کوه و دشت تنها به اصفهان رسید و بعد از مدتی کار و تلاش تشکیل خانواده داد و در سن ۲۷ سالگی اقوامش را که در کودکی از آنها جدا شده بود، پیدا کرد.

در شهر اصفهان منزل و مغازه‌ای با شغل لباس فروشی در حوالی مسجد باباعلی عسگر تهیه کرد. در تظاهرات ضد شاهنشاهی شرکت می‌کرد و مزاحمت‌ و تهدیدهای ساواک بر اراده محکم و مومنانه‌اش  کوچکترین خللی ایجاد نکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  او لباس رزم پوشید.

رسول زرین با ۷۰۰ شلیک موفق با اسلحه دراگانف اس وی دی (Drauganov SVD) در برابر کریس کایل با ۱۶۰ شلیک موفق برتری محسوسی دارد.

گردان تک‌نفره

«به تنهایی کار یک گردان را می‌کرد. در هر کجای خط که سنگر داشت، جبهه دشمن به هم ریخت. لقب گردان تک‌نفره فقط شایسته او بود. اخلاص، ایمان و تواضع، از سراپای وجودش نمایان بود. ایشان از لحاظ تجربه جنگی و سابقه حضور در مناطق عملیاتی در رتبه فرماندهی تیپ و لشکر بود ولی به دلیل تبحر خاص و منحصر به فرد در کار تیراندازی و تأثیر او در سرنوشت عملیات، به عنوان یک تک‌تیرانداز ویژه و استراتژیک در جبهه‌های جنگ، همیشه خار چشم دشمن بود.» و سردار شهید حسین خرازی فرمانده لشکر عشق این‌چنین از هم‌رزم شهیدش می‌گوید.

شهیدی که سردار مرتضی قربانی، فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس و رئیس کنونی هیئت تیراندازی استان اصفهان در وصفش می‌گوید: «شهید زرین ابتدا وضو می‌ساخت و بعد اسلحه را برمی‌داشت و با ذکر “ما رَمیتُ” تیر را به سمت دشمنان نشانه می‌رفت. او به معنای واقعی کلمه یک چریک مخلص امام زمان(عج) بود.»

سایت دفاعی پاکستان درباره رسول زرین می‌نویسد: عبدالرسول زرین متولد ۱۹۴۱ تا ۱۹۸۳ جز بهترین نظامیان ایرانی در جنگ ایران و عراق بوده که با ۷۰۰ شلیک موفق منجر به نتیجه موفقترین اسنایپر (تک تیرانداز ایرانی است).

عبدالرسول زرین تک تیرانداز برتر جهان 3
شهید حاج حسین خرازی، زرین را به خوبی می‌شناخت و درباره‌اش حرف‌های زیادی زده است‌. رابطه این دو رابطه پدر و فرزندی بوده و بارها همدوش با یکدیگر صحنه‌های پر خطر و نفس گیر را در کردستان و جنوب به چشم دیده‌اند. زرین بارها زخمی شده بود و۶۰ درصد از کار افتادگی داشت. خرازی معافیت او را از رزم صادر کرده بود اما نشستن برای این رزمنده دلاور معنایی نداشت.

 این تک‌تیرانداز ایرانی در منطقه بُستان و در هنگام هدف گیری،  لاله گوشش مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما زرین جان سالم به در برد .

شهید خرازی درباره زرین گفته است:« او قبل از شروع جنگ تحمیلی در کردستان و در گروه ضربت خیلی خوب خود را نشان داد. دیواندره شاهد دلاوری‌های اوست.» گروه ضربت به فرماندهی حسین خرازی به هر وحشتکده‌ای سرک می‌کشید و بارها با هنر این پلنگ کوهستان یعنی زرین، دشمن بیشترین آسیب‌ها را متحمل شد.

این تک تیرانداز بارها آتش بار دشمن را در ارتفاعات صعب‌العبور فقط با یکبار فشار دادن ماشه تفنگ « اس وی دی و اف پی کا» خاموش کرد. تا سال ۶۳ به طور مداوم در بیشتر عملیات‌های جنوب و غرب حضور فعال داشت. مسئولیت‌های مختلفی از جمله فرماندهی گردان و محور را بر عهده داشت و گروه‌های مختلفی را آموزش داد و به عنوان تک تیرانداز بین گردان‌ها فرستاده است.

زرین

این ادعای بزرگی است ولی اتفاق افتاده و شوخی نیست. این مطلب به تأئید حاج حسین خرازی رسیده است و قول اوست که شهید زرین به وسیله سلاح «اس وی دی» چند هزار دشمن بعثی را به هلاکت رسانده و چندین فرمانده عراقی را از میان برداشته است. او به تنهایی چندین تپه را تصرف کرده است. تپه‌هایی را که زرین تصرف کرده به نام خودش نامگذاری کرده‌اند. عبدالرسول زرین، به دلیل ترسی که در دل دشمن انداخته بود به «صیاد خمینی» معروف شده بود.

شهید خرازی در مورد دلاوری‌های زرین عنوان کرده است: «انگار که ایشان جنگی به دنیا آمده بود.» در جای دیگر هم او را «گردان تک نفره زرین» خطاب کرده بودند چون به اندازه یک گردان موثر بود.

نحوه شهادت شهید زرین

سرانجام شهید عبدالرسول زرین در عملیات غرور آمیز خیبر حماسه سرایی کرد و در نهایت  در اسفند ماه ۱۳۶۲  بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسید و بعداز سالها مجاهدت مزد جهادش را گرفت.

عبدالرسول زرین تک تیرانداز برتر جهان 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهران یکشنبه , ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

شهید بزرگوار لر بوده کارگردان فیلم ساخته اون اصفهانی صحبت میکنه اخه تا کی باید از لر زبانان بترسید و ازشون حمایت نکنید داغ بچه هاتون را ببینید دست اندرکاران فیلم تک تیر انداز که شما حا کشا با شهدا هم سیاسی بازی میکنید

ناشناس سه شنبه , ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

دلیر ایرانی

ناشناس چهارشنبه , ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

درود بر شهید زرین و تک به تک شهیدان ایران . ما امروز وظیفه مثل تک به تک شهیدانمون اجازه ندیم که یک وجب از خاک دست دشمن بیفته نه امریکا نه روس نه چینی های کمونیست

ناشناس چهارشنبه , ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

درود بر شهید زرین و تک به تک شهیدان ایران . ما امروز وظیفه مثل تک به تک شهیدانمون اجازه ندیم که یک وجب از خاک وطن به خطر بیفته ما قسم خوردایم فرزند همون پدرانیم اجازه ندیم …. پا تو وطن پاکمون بذارن

بابک . دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

سلام به ایشون وشهدای دیگه افتخار میکنم روحشون شاد انشااله نسبت به این عزیزان گمنام بیشتر پرداخته شود تا نسل جدید از این مردان بی ادعا درس و دلاوری وشجاعت بیآموزد.

اطهر پنجشنبه , ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

درود بر شرف وغیرتش

عصرظهوری پنجشنبه , ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

سلام برشهیدان صلوات برشهیدان … ان شاءالله خداوند به ما هم روحیه شهید زیستن و شهید شدن دهد .

محمد جمعه , ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

درود به غیررررت مردان لری زرین تنها فرزند باشجاعت لر نیست بلکه تمام مردان لررررر دلیر بودن و تفنگ را جزیی از زندگی خود میدانستند و اینگونه است که یک لر بل تفنگش لقب گردان تکنفره میگیرد

امیر جمعه , ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶

روحشان شاد بهش افتخار میکنیم

سعید جمعه , ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰

سلام
شهید اصالتا از بچه های کهگلویه است ودر یکی از روستاهای شهرستان کهگلیلویه به دنیا امد

آخرین اخبار