چاپ       کد خبر: 111773
25 اردیبهشت 1402

اگر به این گُل دست بزنید نقره داغ می شوید+عکس

Eber sarısı یک گل خیلی خاص است که در مناطق محدودی مانند اک شهیر ترکیه رشد می کند و آن گونه که مقامات حفاظت محیط زیست این کشور می گویند، تنها گیاهی است که از یک گل آن، سه نوع میوه متفاوت به عمل می آید.

به گزارش اول فارس ، اگر قبلاً می گفتند هر کی به گل دست بزنه، شاپره نیشش می زنه، حالا قضیه خیلی جدی تر از این حرف هاست و اگر کسی به گل Eber sarısı در ترکیه دست بزند و آن را بچیند، رسماً توسط پلیس نقره داغ می شود!

گیاه بومی “Eber yellow” که نام خود را از دریاچه ای که در اطراف دوازدهمین دریاچه بزرگ ترکیه و دریاچه ابر در مرزهای چای و بولوادین قرار دارد، شروع به شکوفایی کرده است.  زرد ابری که هر ساله دریاچه ایبر را با گل‌های زردش که در ماه مه شکوفا می‌شوند احاطه کرده است، ملکه حبوبات نیز نامیده می‌شود.

کندن یا آسیب رساندن به این گیاه که در خطر انقراض است ممنوع است. مناطق زرد ابری توسط اداره کل حفاظت از طبیعت و پارک های ملی محافظت می شد. این در حالی است که جریمه چیدن این گل ها بوده است و هر ساله به میزان معینی بر این میزان افزوده می شود.

Eber sarısı یک گل خیلی خاص است که در مناطق محدودی مانند اک شهیر ترکیه رشد می کند و آن گونه که مقامات حفاظت محیط زیست این کشور می گویند، تنها گیاهی است که از یک گل آن، سه نوع میوه متفاوت به عمل می آید.
در این باره خبرگزاری رسمی آناتولی به نقل از مسوولان اداره منطقه پنجم حفاظت از طبیعت و پارک های ملی ترکیه نوشت که برای حفاظت از این گونه نادر، مجازات مالی سنگینی وضع شده و هر کس این گل را بچیند، ۲۲۴ هزار و ۳۱۵ لیره ترک جریمه خواهد شد که حدود ۶۰۰ میلیون تومان به پول ایران می شود!

بنابراین اگر به ترکیه سفر کردید و گل های زردی را که تصویرش را می بینید، دیدید، حداکثر از دور عکسی بگیرید و به سرعت از منطقه دور شوید!

شیرین بیان زرد (Thermopsis turcica) گیاهی است ریزوم دار، ایستاده، چند ساله و علفی از خانواده حبوبات (Fabaceae).

این تنها گونه از جنس خود در ترکیه است و در سال ۱۹۸۲-۱۹۸۳ کشف شد. مردم محلی از نام «شیرین بیان تلخ» برای این گیاه استفاده می کنند که در منابع مکتوب به دلیل گل های زرد رنگ زرد ابری و یا به اختصار «پیان» به معنای «شیرین بیان» نامیده می شود. شیرین بیان با گل های ارغوانی مایل به آبی که از آن شربت درست می شود گیاهی جداگانه است.

مشخص شده است که این گونه که یکی از گیاهان بومی ترکیه است از جمله گونه هایی است که در مدت زمان کوتاهی در طبیعت ناپدید می شود و در رده گیاهان در حال نابودی قرار دارد.

زرد ابری نماد روستای ماست

به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی، پتانسیل استفاده در صنعت داروسازی را دارد. مولود گونیاز، رئیس روستای درکاراباغ، با اشاره به اینکه زرد ابری امسال با زیبایی شکوفا شد و همه را در حیرت فرو برد، گفت: این گل، زرد ابری، نماد روستای ماست. ما از این گیاه محافظت می کنیم، مراقب آن هستیم. علاوه بر این، ما می خواهیم در مناطق وسیع تری رشد و مشاهده شود.»

Eber Yellow که ملکه حبوبات نامیده می شود و تنها در اطراف دریاچه های ابر و آکشهیر در جهان می روید، امسال با زیبایی منحصر به فرد خود شکوفا شد. عکاسانی که می‌خواهند Eber Yellow را که جزو گونه‌های گیاهی بومی است ببینند، متوجه شدند که جریمه حذف بدون مجوز آن طبق قانون محیط‌زیست چند هزار لیر لیر است، به روستای Derekabağ در منطقه Bolvadin سرازیر شدند.

دریاچه ابر زرد (Vuralia turcica- Thermopsis turcica) امسال نیز مانند هر سال با فرا رسیدن بهار در دریاچه ایبر که در محدوده منطقه بولوادین و چای در آفیون کاراهیسار قرار دارد شکوفا شد. شکوفه دادن زرد ابری به عنوان منادی فرا رسیدن بهار و هوای گرم آن نیز شناخته می شود. Eber Yellow به عنوان تنها گونه ای شناخته می شود که از یک گل ۳ میوه در بین حدود ۱۸ هزار گونه حبوبات روی زمین تولید می کند. با این ویژگی به عنوان یک منبع ژنتیکی با اهمیت منحصر به فرد در جهان شناخته می شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار