چاپ      کد خبر: 141413
7 اردیبهشت 1403

بازگشت ناگهانی آخرین پادشاه مصر به کاخ سلطنتی اش پس از ۷۲ سال +تصاویر

در سفری در زمان، پادشاه احمد فواد دوم، آخرین پادشاه مصری خاندان علویه، اخیراً از کاخ منتهی و باغ های زیبای منتهی اسکندریه دیدن کرد.

به گزارش اول فارس، به نقل از المصری الیوم این دیدار که توسط شاه، پسرش شاهزاده محمد علی، همسرش و گروهی از همراهان برگزار شد، پس از ۷۲ سال از خروج پدرش، شاه فاروق اول، از مصر در سال ۱۹۵۲، بازگشت جالب و عجیبی را رقم زد.

خانواده سلطنتی هر قسمت از کاخ شیک را کاوش کردند و نگاهی دقیق به معماری بزرگ، ستون‌های مرمر و اتاق‌های آن انداختند. در خلوت، تقریباً می‌توانی تصور کنی که گذشته در سالن‌ها طنین‌انداز می‌شود، و خاطراتی از زمانی که پادشاهان و ملکه‌ها در همین مسیرها قدم می‌زدند، زنده می‌کند.

مجموعه کاخ مونتازا که در باغ‌های وسیع مونتازا که بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های ساحلی را پوشش می‌دهد، از دو ساختار متمایز تشکیل شده است: کاخ سلاملک، که توسط خدیو عباس هلمی دوم در سال ۱۸۹۲ به عنوان یک خلوت شخصی به سفارش خدیو عباس هلمی دوم، و کاخ حراملک، توسط پادشاه فواد اول ساخته شده است. در سال ۱۹۲۵ به عنوان اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی فعالیت داشت.

ملک احمد فواد دوم پسر ملک فاروق اول و همسر دومش ملکه نریمان است و از خاندان علوی محمد علی است.

پادشاه فواد دوم از ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۲ تا زمان اعلام جمهوری در ۱۸ ژوئن ۱۹۵۳ که برکنار شد، رسماً به عنوان آخرین پادشاه مصر و سودان حکومت کرد.

وی دیدار خود را با دیدن مجسمه های پدربزرگش اسماعیل پاشا که در کنار ایستگاه آتش نشانی در ایستگاه مصر قرار دارد و محمدعلی پاشا که در منطقه منشیه در مرکز اسکندریه قرار دارد، آغاز کرده بود پسرش، شاهزاده محمد علی، و هیئت همراه، در این دیدار با مجسمه های پدربزرگش که برای مدت طولانی بر مصر حکومت می کردند، عکس های یادگاری گرفت و در خاندان حاکم به عنوان پادشاه شماره ۱۱ شناخته می شود. این دومین سفر او به اسکندریه است.

پادشاه از تعدادی مکان‌های باستان‌شناسی، موزه‌ها، غرفه سلطنتی در استادیوم اسکندریه، گلخانه سلطنتی در منتزه، ارگ قیتبای، کوم الشقافه، ستون ستون و موزه جواهرات سلطنتی بازدید کرد.

شاه احمد فؤاد دوم در ادامه بازدید از مجسمه های اجدادش به عنوان اولین شروع بازدید که مجسمه های محمدعلی و ابراهیم پاشا بود، با بازدید از کاخ منتضاح در شرق شهر ساحلی، بازدید را تکمیل کرد.

شاه، پسرش، شاهزاده محمد علی، همسرش و هیئت همراه او یک گشت میدانی انجام دادند که شامل تمام راهروهای کاخ سلطنتی در باغ منتضاح بود، که ۷۲ سال پس از پدرش، شاه فاروق اول، ساعت ها به طول انجامید.

در غروب ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۲، زمانی که ملک فاروق مصر را ترک کرد، … قایق سلطنتی المهروسا ظاهر شد (همان قایق تفریحی بود که پدربزرگش خدیو اسماعیل هنگام برکناری از قدرت با آن رفت. پادشاه و پسرش، شاهزاده، مشتاق بود همه چیز را بخواند و روی هر جزئیات درون کاخ سلطنتی تمرکز کند، حتی عناصر معماری، ستون‌های مرمر، اتاق‌ها و سرسراها، و گفته‌اش این بود: «اینجا او نشسته بود».

در این بازدید، پادشاه و پسرش آبمیوه نوشیدند و مطمئن شدند که در یکی از پنجره های مشرف به دریا زیاد می ایستند تا منظره فوق العاده دریای مدیترانه از کاخ سلطنتی خیره شوند.

قابل ذکر است که ملک فواد دوم در ردیف خاندان علوی شماره ۱۱ است و وی آخرین نفر از خاندان سلطنتی است که در سال ۱۹۵۲ ملک فاروق از پایگاه راس الدین خارج شد. و او را با خود به ایتالیا برد.

کاخ منتازه مجموعه ای از کاخ های سلطنتی در مصر به شمار می رود که در مساحتی بیش از ۳۰۰ هکتار در شرق اسکندریه قرار دارد که به نام باغ منتازه شناخته می شود: کاخ السلاملک که توسط آن ساخته شده است خدیو عباس حلمی دوم در سال ۱۸۹۲ به عنوان محل استراحت او و کاخ الحراملیک که توسط پادشاه فواد اول در سال ۱۹۲۵ ساخته شد. تا اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار