چاپ کد خبر: 107760
9 فروردین 1402

بازگشت ناگهانی پلنگ ایرانی به شکار ممنوع هوای فارس+عکس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد از مشاهده یک قلاده پلنگ برای اولین بار بعد از سالها در مناطق شکار ممنوع کوه هوای این شهرستان خبر داد و بیان داشت : تصاویر حضور پلنگ در منطقه کوه هوا به تازگی به دست آمده است.

به گزارش گروه محیط زیست اول فارس به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمزه برومندفر با اشاره به اینکه به تازگی تصاویری به دست آمده که نشان می‌دهد قلمرویی به بزرگی ۱۳۰ هزار هکتار در اختیار این پلنگ و پلنگ های دیگر در منطقه کوه هوا قرار دارد ادامه داد : در پی گشت و پایش محیط بانان در مناطق کوه هوا ، آنها به یک قلاده پلنگ برخورد کردند که مدتها بود آثاری از آن دیده می‌شد اما هیچ گونه تصویری از آن بدست نیامده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد اضافه کرد: با توجه به تلاش‌های زیاد ومشاهده عینی و ثبت تصاویر مختلف و نصب دوربین‌های تله ای اکنون با قاطعیت می توان به مشاهده این پلنگ اذعان داشت ، این یک خبر خوب برای طبیعت دوستان و حافظان محیط زیست این شهرستان و کوه هوا است و امید می رود با ثبت این گونه ارزشمند در این زیستگاه شاهد ثبت گونه های دیگر و زاد آوری این گونه با ارزش باشیم.

پلنگ لامرد 2

برومند فر افزود: کوه هوا به دلیل توانمندی عالی از لحاظ تعداد گونه های حیات وحش زیستگاه عالی و بالقوه برای پلنگ ایرانی بشمار می آید، البته این گونه پلنگ و دیگر گونه های موجود در این منطقه به خاطر وجود دامهای اهلی، سگهای گله، وشکارچیان ممکن است در معرض خطر قرار گیرند که می‌طلبد در این خصوص برنامه های آگاه سازی اجرا و آموزش های بیشتری به جامعه محلی داده شود که در صورت مواجهه با این گونه ارزشمند چه عکس العملی داشته باشند.

پلنگ لامرد 1

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد همچنین از دامداران منطقه خواست در صورت مواجهه با پلنگ یا وارد شدن خسارت به گوسفندان توسط پلنگ ، احساسی عمل نکنند که باعث آسیب به این گونه با ارزش شود و موارد را از طریق اداره حفاظت محیط زیست لامرد پیگیری نمایند.

پلنگ ایرانی نام علمی : Panthera pardus tullianaبه انگلیسیPersian Leopard،  به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونهٔ پلنگ می‌باشدکه بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. طبق برآوردی در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۱٬۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند. حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.
مشخصات جسمی
اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گسترهٔ پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند ولی عموماً طول بدن آن‌ها بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و طول دم نیز از ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر متغیر است. ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتی‌متر و وزن آن‌ها در حدود ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است. دارای جثهٔ بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌های قوی است. پلنگ نر از ماده بزرگ‌تر بوده و ۳۰ تا ۵۰ درصد سنگین‌تر است و بزرگ‌ترین پلنگ‌های نر گاهی سه برابر کوچک‌ترین پلنگ‌های ماده به لحاظ جثه می‌باشند.
سطح بدنش پوشیده از موهای نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم‌رنگ‌تر می‌شود و پوشیده از خال‌های گرد و توخالی شبیه به گل است.

بر اساس گزارش اول فارس ، منطقه شکارممنوع کوه هوا و تنگ‌خور با وسعت ۱۲۹٬۶۵۸ هکتار در جنوب شرقی استان فارس و از نظر تقسیمات سیاسی در حوزه سه شهرستان لامرد(شمال غرب، شمال و شمال شرق بخش علامرودشت)، خنج (بخش محمله) و گراش (دهستان خلیلی) واقع شده‌است و یکی از ۲۰ منطقه شکارممنوع استان فارس به‌شمار می‌رود. محدوده مذکور در در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شهر لامرد و ۶۵ کیلومتری جنوب غربی و غرب خنج قرار دارد و توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد و همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد محلی اداره و حفاظت می‌شود.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۳ کیلومتری جنوب شیراز دراستان فارس قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محب شنبه , ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۲۵

با احترام، جسته غلط وجثه صحیح است.

آخرین اخبار