بازی خوردن نمایندگان مجلس و مردم از شهرداری شیراز در جاده کیان آباد و شاپورجان

روستا‌های کیان آباد و شاپورجان (قره باغ)  در شیراز جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر را در بردارد و به دلیل حجم بالای تردد خودور‌ها حوادث منجر به مرگِ زیادی در آن رخ می‌دهد؛  اغراق نباشد اگر اعلام شود ماهی یک ماموریت اورژانس یا پلیس راهور به این جاده به دلیل تصادف جاده‌ای اعزام می‌شود. […]

روستا‌های کیان آباد و شاپورجان (قره باغ)  در شیراز جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر را در بردارد و به دلیل حجم بالای تردد خودور‌ها حوادث منجر به مرگِ زیادی در آن رخ می‌دهد؛  اغراق نباشد اگر اعلام شود ماهی یک ماموریت اورژانس یا پلیس راهور به این جاده به دلیل تصادف جاده‌ای اعزام می‌شود.

340کشته ومجروح
به گزارش اول فارس از شیراز، جاده کیان‌آباد و شاپورجان واقع در شهرستان شیراز  یکی از راه‌های ارتباطی حادثه‌خیزی است که به علت عرض کم، گردنه خطرناک، نبود خط‌کشی مناسب و از همه مهم‌تر نبود سیستم روشنایی جاده‌ای موجب حوادث، مشکلات متعدد و نارضایتی مردم و اهالی این منطقه شده است.

روستا‌های کیان آباد و شاپورجان (قره باغ) جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر را در بردارد و به دلیل حجم بالای تردد خودور‌ها حوادث منجر به مرگِ زیادی در آن رخ می‌دهد؛  اغراق نباشد اگر اعلام شود ماهی یک ماموریت اورژانس یا پلیس راهور به این جاده به دلیل تصادف جاده‌ای اعزام می‌شود.

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس  اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۲۷ فقره تصادف رانندگی در جاده کیان‌آباد و شاپورجان شیراز به وقوع پیوسته است که در پی آن ۵ نفر جان باختند و ۳۳۵ نفر هم مصدوم شده‌اند.

وی همچنین ادامه داد: از فروردین‌ماه امسال تا ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ تعداد ۳۲ فقره تصادف در این جاده رخ داده است که منجر به مجروحیت ۵۳ نفر از همشهریان شده است.

تعریض و آسفالت جاده و روشنایی این محور یکی از مطالبات اصلی مردم از اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس است که تاکنون محقق نشده و به نظر می‌رسد  افزایش پهنای این جاده در اولویت مسئولان نیست چرا که با گذشت چند سال این اتفاق هنوز رخ نداده است؛  پروژه‌ایی که تا کنون ۲ مدیرکل  عوض کرده است و اگر این مهم محقق شود،  می‌تواند از بروز حوادث و آمار قربانیان این جاده بکاهد.

ساکنین این مناطق علاوه بر مشکلات فوق به دلیل عدم الحاق به شیراز و رشد چشمگیر جمعیت در سالیان اخیر و عدم وجود زیرساخت‌های کافی با مشکلات زیادی مواجه هستند. بی‌شک توسعه بخش راه و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز جاده‌ها از مهم‌ترین نیاز‌هایی است که باید به آن توجه کرد، زیرا بر اساس آن فرایند چرخه حمل و نقل جاده‌ای شکل می‌گیرد، پس با توجه به اینکه ظرفیت ترافیکی این جاده بسیار بالاست بهسازی و تعریض این جاده باید مورد توجه مسئولان ذیبربط قرار بگیرد.

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۹۹ الحاق دو روستای کیان‌آباد و شاپورجان به کلانشهر شیراز را حق مسلم اهالی این منطقه دانست و افزود: روستا‌های همجوار شیراز به دلیل اینکه در حریم شهر شیراز قرار دارند و هویت شهری پیدا کرده اند، باید به این شهر ملحق شوند. این امر موجب کاهش معضلات و مشکلات ساکنین این روستا‌ها خواهد شد.

ابراهیم عزیزی در آن مقطع زمانی در رابطه با مخالفت برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریتی شهر با طرح الحاق سه روستا به شهر، گفت: متأسفانه ما با اظهارنظر و مخالفت‌های بی دلیل برخی از افراد فعال در مجموعه مدیریت شهری مواجه هستیم و مخالفت این افراد در خصوص طرح الحاق روستا‌های پیرامونی به شهر نشان می‌دهد که کار کارشناسی در این زمینه توسط این افراد انجام نشده است. مخالفت باید دلایل کافی و قانع کننده‌ای داشته باشد.

محسن عمادی سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس با بیان اینکه پروژه تعریض، بهسازی و آسفالت این جاده نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است، اظهارداشت: این اعتبار با توجه به اینکه جاده روستایی است بایستی در استان تعیین شود؛ در واقع اینکه یک ریال بودجه ملی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و برنامه و بودجه باید تعیین اعتبار کنند.

وی از پیگری دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برای اخذ بودجه برای این جاده سخن گفت و افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد تومان برای این محور تخصیص یافته است، اما پولی به اداره راهداری ندادند.

عمادی با اشاره به درخواست پایان کار پیمانکار این محور،  ادامه داد: با این روند کنونی (تزریق و پمپاژ بودجه) که شاهد آن هستیم بنظر نمی‌رسد که به این زودی این محور ساماندهی یابد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: برای فاز نخست این جاده که از میانرود به سمت کیان‌آباد_شاپورجان و جمال آباد متصل است ۲۵ میلیارد تومان از وزارت نفت و ۱۰ میلیارد تومان هم اداره راهداری استان اختصاص داده شده است و همچنین ۵ میلیارد تومان نیز مقرر شده است که شهرداری شیراز کمک کند تا این جاده سامان یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه در این زمنیه بدقولی‌هایی صورت گرفت که پروژه به کندی پیش رود؛  وزارت نفت با موضوعی تحت عنوان ساختار شکن تعریف کرده است که متناسب با پیشرفت کار و مرحله‌ای پول می‌دهم؛ همچنین از شهرداری شیراز هم بازی خوردیم و امروز و فردا می‌کند هرچند یادآوری می‌کنیم و تذکر می‌دهیم، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد و ما برای کسب مجوز موضوع را به شورای اسلامی شهر شیراز ارجاع دادیم.

قادری بیان کرد: اداره راهداری فارس نیز در آخرین مرحله که پیگیری کرده است قرار شد که ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کند و پیمانکار تحت فشار است و تا مبالغی به پیمانکار تزریق نشود نمی‌تواند پروژه را به اتمام برساند و نقدینگی کافی را ندارد و به اندازه کافی بدهی ایجاد کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با حیدر اسکندرپور شهرداری قبل شیراز اشاره کرد و گفت: گلایه‌های زیادی به شهرداری شیراز کردیم و حتی محمدحسن اسدی شهردار کنونی شیراز قول داد توافق نامه را اجرایی، اما وعده آن‌ها عملی نشده است.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این موضوع از آقای دیده روشن دهیار این روستا چندین تماس برقرار کرد که موفق به برقراری ارتباط با ایشان برای پیگیری مشکلات اهالی این منطقه نشد. منبع:تسنیم

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

دفاع جانانه رئیس شورای اسلامی شیراز از شهرداری اسدی: سازمان بازرسی جلوی کار را گرفته است

کشف خودرو بنز قاچاق از انبار خانه‌ای در یکی از محله‌های شیراز

نظرات