چاپ کد خبر: 126392
29 آبان 1402

با این ۵ نکته طلایی عمر گل شمعدانی خود را افزایش دهید+روش نگهداری در فصل سرما

برای افزایش عمر گل پرطرفدار شمعدانی باید نکاتی رو دانست و رعایت کرد که بتوان به مدت طولانی این گیاه زیبا را نگهداری کرد. در ادامه این مقاله ما به شما نکاتی را برای نگهداری طولانی مدت این گل می آموزیم پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

نگهداری از گل شمعدانی

گل شمعدانی از کجا اومده؟
نام علمی این گیاه Pelargonium و از خانواده Geraniaceae به حساب میاد. و همه گونه های اون بومی آفریقا هستن. گونه و دورگه هایی از این گیاه برای نگهداری در آپارتمان ها آدابته شدن و ارتفاع اونها در خارج از آپارتمان (طبیعت) به ۱ الی ۲ متر هم میرسه و گیاهی چند ساله ست. این گیاه ممکنه پر پشت و یا کم پر پشت از لحاظ گل باشه و این موضوع به گونه و نژاد این گیاه بستگی داره.
گل شمعدانی برگهای بزرگ و پهن کنگره ای داره و میتونید به صورت تک رنگ و دور نگ (ابلق) در گل فروشی ها پیدا کنید، گل ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه این گیاه میتونید ببینید.

۱- نگهداری شمعدانی در فضای مناسب

مهمترین نکته برای گل دادن شمعدانی این است که بدانید شمعدانی مناسب نگهداری در فضای منزل نیست و باید حتما در فضای باز مثل تراس و حیاط نگهداری شود وگرنه نه تنها گل نمی‌دهد، برگ‌هایش نیز خیلی زود زرد می‌شوند و کم کم گیاه از بین می‌رود و خشک می‌شود.

۲- نور زیاد و مناسب 

یک نکته مهم برای گل دادن گیاه شمعدانی نوز مناسب و زیاد است و این مختص تمام گیاهان گلدار است. بنابراین اگر یک شمعدانی پر گل و زیبا می‌خواهید، باید آن را جایی بگذارید که نور مناسب و کافی را دریافت کند.

گل شمعدانی

۳-  جمع کردن برگ‌ها و گل‌های زرد و خشک

نکته بعدی درباره جمع کردن برگ‌ها و گل‌های زرد و خشک از روی شاخه شمعدانی است. با این کار انرژی گیاه صرف برگدهی و دادن گل‌های تازه می‌شود. بنابراین هر زمان احساس کردید یکی از برگ‌های شمعدانی زرد شده است یا یکی از گل‌ها پلاسیده و خشک شده، حتما آنها را بچینید.

۴- کوددهی مناسب گیاه شمعدانی

آخرین نکته کوددهی مناسب گیاه شمعدانی است که باید به صورت منظم انجام شود. بهتر است ماهی دوبار با کودهای مخصوص گلدهی گیاهان آپارتمانی که در گل فروشی‌ها و باغ‌های گل موجود است، شمعدانی‌تان را تقویت کنید.

۵- آبیاری صحیح 

آبیاری مناسب و صحیح یکی دیگر از نکات مهم گل دادن شمعدانی است. شمعدانی به آبیاری زیاد حساس است و برای اینکه گل بدهد، باید کمی خشکی را تحمل کند؛ سپس آن را آبیاری کنید. این حرف به این معنا نیست که مدت زیادی به شمعدانی آب ندهید. هرگاه سطح خاک شمعدانی تا عمق حدودا دو بند انگشت خشک شد، زمان مناسب برای آبیاری آن است.

افزایش عمر گل شمعدانی

روش نگهداری گل شمعدانی در فصل سرما

  • شمعدانی‌ای که در تابستان در بیرون خانه مانده باشد می‌تواند در زمستان به داخل خانه بیاید به شرطی که نور کافی را دریافت کند.
  • پیش از شروع سرمای پاییز با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز ساقه‌ها را تا حدود ۱۵ الی ۲۰ سانت ببرید. ساقه‌های بریده شده را می‌توانید برای تکثیر دوباره گیاه حفظ کنید.
  • گیاه مادر را از گلدان خود خارج کنید و به کوچکترین گلدانی که اندازه‌اش باشد منتقل کنید و از خاک معمول گلدان استفاده کنید. همین که گلدان جدید به اندازه ریشه‌های گیاه باشد کافی است.
  • گل شمعدونی را به مدت یک هفته در سایه قرار دهید سپس آن‌را به محیطی نورگیر ببرید. هرچقدر نور محیط بیشتر و طولانی‌تر باشد بهتر است و زمانی که اولین نشانه‌های رشد را در گیاه دیدید برگ‌های قدیمی را جدا کنید.

بعدش این مطلب را بخوانید:

۱۰ کاری که هرگز نباید در آشپزخانه انجام داد

تنها چیزی که از فراهم کردن محیط رشد این گیاه سخت‌تر است، نگهداری و حفظ این فضا است. این اقدامات ممکن است به شما کمک کند:

  • تنها زمانی به گیاه آب دهید که برگ‌ها نشانه‌هایی از ریزش را نشان می‌دهند و مقدار آبی که می‌دهید بسیار کم باشد.
  • به شمعدانی در این زمان کود ندهید. گیاه در این زمان در حال استراحت است و کود دادن به آن آسیب می‌زند.
  • اگر می‌خواهید هر چه زودتر گل‌های گیاه را ببینید در اوایل بهمن ساقه‌های را کمی هرس کنید و با کم شدن سرما گیاه را دوباره به خانه قبلی خود در بیرون از خانه برگردانید و گلدان قدیمی‌اش را به آن بازگردانید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار