چاپ       کد خبر: 147868
9 تیر 1403

با بکارگیری این ۱۰ تکنیک روانشناسی در هر بحثی پیروز شوید

شاید به این موضوع فکر کرده باشید که چقدر خوب می شد اگر روشی برای پیروز شدن در هر بحثی را می دانستید.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما ۱۰ ترفند بیاموزیم تا با بکارگیری آنها در هر بحثی پیروز شوید.

پیروز شدن در هر بحثی با چند تکنیک

۱-متمدنانه برخورد کنید

فراموش نکنید که دعوا کردن غیر عقلانی است و اجازه ی فکر کردن به شما نمی دهد. آرام بودن یکی از عوامل مهم پیروزی در بحث ها است ، خیلی مهم است که پذیرای سخن دیگران باشید و از احساسات پیروی نکنید با این کار می توانید عقلانی فکر کنید و احساسی عمل نکنید. متمدن بودن همچنین به معنی احترام به عقاید دیگران و دادن اجازه ی صحبت کردن به آن ها (با هر لحنی ) بدون تغییر در رفتار خودتان ،نیز است.

۲-دیدگاه طرف مقابل را درک کنید

اولین و احتمالاً مهمترین ترفند روانشناختی برای برتری در هر بحثی، همدلی است.وقتی بحث می‌کنیم، اغلب آنقدر روی نظرات خود تمرکز می‌کنیم که دیدگاه طرف مقابل را نادیده می‌گیریم. درک، به این معنی نیست که باید با آن‌ها موافق باشید، اما به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید که چرا طرف مقابل چنین احساس و نظراتی را دارد.

۳-موضوع را شخصی نکنید

گاهی اوقات، مباحثات به دلیل چیزی فراتر از شما و یا چیزی که مستقیما به شما مربوط نمی شود ، است. به طور مثال رئیس شما به دلیل این که مشتری با او رفتار خوبی نداشته است، حال خوبی ندارد و می خواهد کسی را سرزنش کند که واقعا هیچ ربطی به این موضوع ندارد. زمانی که شما بحث را به یک مسئله شخصی تبدیل می کنید، بازنده ی میدان هستید چرا؟؟ به دلیل اینکه احساسات جلوی چشم شما را می گیرند و اجازه نمی دهند چیزها را طوری که هستند ببینید.

۴- خونسرد باشید

رعایت این نکته هنگام بحث بسیار مهم است. اگر خونسردی خود را از دست بدهید، احتمالاً چیز‌هایی می‌گویید که بعداً از گفتنشان پشیمان خواهید شد. همچنین باعث می‌شود که کمتر منطقی به نظر برسید. اگر می‌خواهید که در بحث پیروز شوید، قطعاً چنین چیزی به نفعتان نخواهد بود.

۵- بیشتر شنونده باشید

گاهی اوقات، بهترین راه برای برنده شدن در یک بحث، شنونده بودن است.گوش دادن فعال، نشان‌دهنده احترام به نظرات طرف مقابل بوده و باعث می‌شود که او هم در مقابل به شما گوش دهد. طبق مطالعات، افرادی که در طول مکالمه سؤالات بیشتری می‌پرسند، دوست‌داشتنی‌تر تلقی می‌شوند. با پرسیدن سؤال به طرف مقابل نشان می‌دهید که نه تنها حرف‌هایشان را می‌شنوید، بلکه واقعاً به آن‌ها گوش می‌دهید.

پیروز شدن در هر بحثی با چند تکنیک

۶-از ضمیر «من» به جای «تو» استفاده کنید

این راهکار ساده و در عین حال قدرتمند، می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. به جای اینکه جملات خود را با ضمیر «تو» شروع کنید که ممکن است به صورت اتهام برداشت شده و طرف مقابل را در حالت دفاعی قرار دهد، از ضمیر «من» استفاده کنید.

برای مثال، به جای این که بگویید «تو هرگز به من گوش نمی‌دهی»، می‌توانید بگویید «وقتی صحبت می‌کنم، احساس می‌کنم که صدایم شنیده نمی‌شود». این تغییر کوچک، می‌تواند از تبدیل شدن مکالمه به دعوا جلوگیری کند.

۷- اشتباهاتتان را بپذیرید

هیچ کس اشتباه کردن را دوست ندارد. اما اشتباه بخشی از انسان بودن است. مشکل این است که وقتی بحث می‌کنیم، غرورمان اغلب مانع اعتراف به اشتباهاتمان می‌شود. حتی زمانی که در اعماق وجود خود می‌دانیم که اشتباه کرده‌ایم، روی موضع خود پافشاری می‌کنیم. این کار باعث می‌شود که لجباز به نظر برسید و کمکی به حل بحث نمی‌کند.

اگر در طول بحث متوجه شدید که اشتباهی مرتکب شده یا چیزی را به اشتباه متوجه شده‌اید، آن را قبول کنید. انجام این کار در دراز مدت، می‌تواند از ایجاد درگیری‌های غیر ضروری جلوگیری کند.

۸- از عبارات مطلق استفاده نکنید

وقتی در تب و تاب بحث هستید، به راحتی می‌توانید از عبارات مطلق مانند «همیشه» و «هرگز» استفاده کنید. اما گفتن این عبارت‌ها می‌تواند طرف مقابل را وارد فاز تدافعی کرده و به جای حل بحث، آن را تشدید کند.

۹- روی موضوع بحث تمرکز کنید

در حین بحث، می‌توان به جای پرداختن به موضوع اصلی، شروع به حمله به طرف مقابل کرد. اما حملات شخصی تنها منجر به جریحه دار شدن احساسات و درگیری بیشتر می‌شود.

۱۰-بدانید که چه زمانی بحث را خاتمه دهید

هر بحثی، ارزش وقت و انرژی ما را ندارد. گاهی اوقات، بهترین کار این است که به سادگی بحث را خاتمه دهید.اگر بحثتان بالا گرفته یا هیچ یک از شما قصد ندارد که موضع خود را تغییر دهد، اشکالی ندارد که استراحت کنید یا حتی موضوع را به کلی کنار بگذارید.زمان شما ارزشمند است؛ آن را در بحث‌های بی نتیجه هدر ندهید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار