چاپ کد خبر: 107035
1 فروردین 1402

با مصرف روزانه این میوه با کلسترول خداحافظی کنید

سیب درختی به سلول‌های عصبی کمک می‌کند تا زنده بمانند و به عملکرد خود ادامه دهند.

سیبکلسترول 1

چربی های موجود در خون به کلسترول های بد (LDL)، کلسترول های خوب (HDL) و تری گلیسیرید ها تقسیم می شوند. وجود این چربی ها در خون تا حد نرمال برای انجام فعالیت ها ضروری است اما در برخی موارد میزان این چربی ها در خون از حد نرمال فراتر می رود در این شرایط فرد به بیماری هیپر لیپیدمی یا چربی خون بالا دچار می شود.
چربی خون بالا می تواند باعث مسدود شدن شریان های خون و بروز انواع مشکلات سلامتی شود.
کلسترول بدن تنها توسط غذاهای چرب تامین نمی شود بلکه بخش زیادی از آن را کبد می سازد و به خون وارد می کند. کلسترول در تمام سلول های بدن حضور دارد و به خصوص در مغز، پوست و اعصاب نقش مهمی ایفا می کند.
از اصلی ترین کارهایی که کلسترول در بدن ما انجام می دهد می توان به ساختن ویتامین D و هورمونهای استروئیدی که باعث حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها می شوند، تهیه صفرا برای هضم چربی های مصرفی و تشکیل بخشی از غشای سلول ها اشاره کرد.
علل افزایش چربی خون
بالا رفتن میزان چربی خون به عوامل متعددی بستگی دارد، یکی از این عوامل کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی های سالم است. مصرف غذاهای حاوی چربی های سالم باعث جذب کلسترول اشباع نشده می شود که میزان کلسترول HDL خون را افزایش می دهد.

در ادامه به برخی دیگر از دلایل افزایش چربی خون اشاره خواهیم کرد.

کاهش مصرف غذاهای حاوی فیبر
مواد غذایی دارای فیبر به خصوص فیبر محلول، میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد. غذاهای حاوی فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات می باشند که هر چه بیشتر از آنها استفاده کنید میزان چربی های LDL خون شما کمتر می شود. سعی کنید روزانه انواع مختلف میوه، سبزی، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
کلسترول موجود در مواد غذایی

کلسترول موجود در مواد غذایی نسبت به چربی های اشباع و چربی های ترانس موجود در مواد غذایی، تاثیر کمتری در کلسترول بد خون دارد. در یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید از غذاهای حاوی کلسترول بالا مانند جگر و میگو استفاده کنید که میزان چربی اشباع آنها کمتر است. علاوه بر این مصرف تخم مرغ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با چربی اشباع کم و ترانس پایین می تواند انتخاب درستی برای جلوگیری از بیماری های قلبی باشد.

ژنتیک

تاثیر ژنتیک در میزان کلسترول خون را نمی توان نادیده گرفت. برخی از افراد علی الرغم داشتن رژیم غذایی سالم و پیشگیری از مصرف بیش از حد چربی های اشباع و ترانس همچنان کلسترول بالایی دارند. این مشکل منشاء ژنتیکی دارد و ممکن است برای درمان نیاز به مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول داشته باشد. ترکیب ژنتیکی برخی از افراد ممکن است باعث شود کبد آنها بیش از حد معمول کلسترول تولید کند یا حتی مانع از بین بردن کلسترول های بد توسط سلول های بدن شود.

مصرف زیاد غذاهای حاوی چربی های اشباع و چربی های ترانس

یکی دیگر از دلایل افزایش چربی خون مصرف بیش از حد غذاهای حاوی چربی های اشباع و چربی های ترانس است که باعث افزایش کلسترول LDL خون می شوند. غذاهایی مانند گوشت های چرب، روغن پالم، لبنیات پر چرب، کره، فست فودها و کنسروها، بیسکویت ها و شیرینی های پرچرب از جمله این مواد غذایی هستند که باید تا حد امکان مصرف آنها را کاهش دهید.

تاثیر میوه ها و سبزیجات بر کاهش چربی خون

یکی از راه های کاهش چربی خون مصرف فیبر زیاد است. همانطور که اشاره کردیم میوه ها و سبزیجات منابع عالی فیبر هستند لذا برای کاهش چربی های مضر خون توصیه می کنیم از میوه ها و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. این کار باعث می شود مصرف غذاهای چرب و مضر نیز کاهش یابد.
علاوه بر فیبر، میوه ها و سبزیجات حاوی تعداد زیادی آنتی اکسیدان هستند که مانع از اکسید شدن کلسترول LDL و تشکیل پلاک در شریان های شما می شوند.

سیبکلسترول 2
یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ماده کورستین دارای یک اثر محافظت‌کنندگی عصبی است، احتمالاً به این دلیل که از ایجاد گونه‌های واکنش پذیر جلوگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد که خواص سیب درختی به سلول‌های عصبی کمک می‌کند تا زنده بمانند و به عملکرد خود ادامه دهند؛ بنابراین ممکن است با مهار مرگ نورون‌های مرتبط با افزایش سن به این روند کمک کند.

بر این اساس مطالعات نشان داده است که با مصرف روزانه دو سیب می توان با کلسترول خداحافظی کرد.

در سال ۲۰۱۵، نتایج یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که مکمل‌های کورستین با دوز بالا ممکن است به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند منجر به بیماری آلزایمر شود، کمک کند.

شایان ذکر است که اکثر مطالعات انجام شده بر روی این نوع، از دوز‌های بالای کورستین استفاده می‌کردند که بعید است در منابع غذایی معمولی وجود داشته باشد.

علاوه بر این، دانشمندان قبل از تایید بهبود بخشیدن سلامت عصبی افراد با کورستین، بایستی مطالعات بیشتری روی انسان‌ها انجام دهند.

سیب حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌هاست. همچنین این میوه مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و تانن دارد. به علاوه حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین A و C، آهن، منیزیم، کلیسیم، پتاسیم و فسفر است. به همین دلیل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد موثری دارد.

درمان نوسان در فشار خون

خوردن و حتی بوئیدن سیب موجب کاهش فشار خون می‌شود.

درمان ترک‌های پوستی

ترکیبات موجود در سیب باعث از بین رفتن ترک خوردگی، خشکی و رنگ پریدگی پوست می‌شود.

تقویت مغز

سیب غنی از فسفر است که موجب تقویت اعصاب و مغز می‌شود.

پیشگیری از نقرس

نقرس و درد مفاصل با مصرف گوشت زیاد به وجود می‌آید. خوردن سیب از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می‌کند، با افزایش اسید‌های ادراری، به همین دلیل از درد مفاصل و نقرس پیشگیری می‌کند.

خواص سیب برای دهان و دندان

سیب مانند مسواک بر روی دندان‌ها عمل می‌کند و موجب از بین رفتن ذرات باقیمانده غذا در میان دندان‌ها می‌شود. در نتیجه با جلوگیری از فعالیت باکتری‌ها بر روی دندان‌ها، از پوسیدگی پیشگیری می‌کند.

سیب دارای ویتامین C بسیاری است که از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. اسید‌های طبیعی موجود در سیب، باکتری‌های دهان را ازبین می‌برند. البته این خاصیت در سیب‌های ترش به مراتب بیشتر است. جویدن سیب به تقویت عضلات فک کمک می‌کند. البته هرگز جایگزین مسواک نیست.

سیب دشمن دیابت

سیب حاوی ماده‌ای به نام پکتین است که قند خون را در بدن تنظیم می‌کند. در دستگاه گوارش، پس از جذب پکتین، حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و به آرامی سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

شاخص گلیسمی (GI) و بار گلایسمی (GL) ابزار مفید برای اندازه گیری مقدار مواد غذایی است که روی میزان قند خون تاثیر می‌گذارد. قند موجود در سیب را می‌توان از جمله ۲ دسته قند‌هایی که شاخص گلایسمیک (نشان دهنده میزان افزایش قندخون بعد از مصرف غذا) بالایی دارند، قرار داد که برای افراد دیابتی بسیار مفید است. خوردن سیب به طور منظم ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد که منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار