چاپ      کد خبر: 130868
16 دی 1402

با ۵ تکنیک ناب تخم مرغ سالم را از فاسد تشخیص دهید

تخم مرغ یک ماده غذایی است که به عنوان صبحانه محبوبیت دارد.علاوه بر این تخم مرغ در غذاها و انواع کیک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.به علت مصرف بالا مردم از تخم مرغ خوب است روش های تشخیص سالم و فاسد بودن آن را بدانیم.

تشخیص تخم مرغ سالم و فاسد

گاهی ممکن است، در یک بسته بندی ۱۲ یا ۲۴ عددی، ۳یا ۴ تا از تخم مرغ ها بد و خراب باشد ولی شما نمیدانید چرا که طرز تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه را نمی دانید پس این بخش که طریقه شناخت تخم مرغ تازه است کاربردی خواهد بود.

ترفندهای تشخیص تخم مرغ تازه از تخم مرغ کهنه:

۱- تست تازگی تخم مرغ با غوطه‌وری در آب
یکی از روش‌های تشخیص تخم مرغ سالم از ناسالم این است که تخم مرغ مورد نظر را در یک کاسه یا لیوان پهن که در آن آب سرد ریخته‌اید، قرار دهید و ببینید آیا شناور است یا خیر. واقعیت این است که یک حفره هوای کوچک درون تخم‌ها وجود دارد و با گذشت زمان هوای بیشتری از پوسته متخلخل آن‌ها عبور می‌کند و به داخل تخم‌مرغ می‌رود. با ورود هوای بیشتری به تخم مرغ، حفره هوا بزرگ‌تر می‌شود و باعث می‌شود که تخم‌مرغ شناورتر شود. حالا ببینم تخم مرغ چه حالتی باشد سالم است.

  • اگر تخم مرغ به پهلو در کف کاسه قرار بگیرد یعنی در اوج تازگی است.
  • اگر تخم مرغ در یک انتها به صورت عمودی بایستد اما همچنان کف آن ظرف را لمس کند، در حال پیر شدن است اما خوردن آن هنوز بی‌خطر است.
  • اگر تخم مرغ شناور باشد، تخم مرغ تازه نیست. این لزوما به این معنی نیست که خوردن آن بد یا خطرناک است. باید با شکستن و بررسی کردن دقیق‌ترش (یا بوییدن) به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر خراب شدن آن بگردید.

۲- بررسی کیفیت سفیده و زرده تخم مرغ
تخم مرغ را در بشقاب یا ظرف بزرگی بشکنید و کیفیت زرده و سفیده آن را بررسی کنید. یکپارچگی تخم مرغ با افزایش سن تخم مرغ کاهش می‌یابد، بنابراین سفیده و زرده به‌خوبیِ یک تخم مرغ تازه در کنار هم قرار نمی‌گیرند و به اصطلاح می‌بینیم که زرده و سفیده تخم مرغ با هم قاطی هستند. به طور کلی، در این حالت، یعنی قاطی شدن زرده و سفیده تخم مرغ باید توجه کنید که آیا تخم‌مرغ در فاصله زیادی روی بشقاب پخش می‌شود یا نسبتا فشرده می‌ماند.

  • تخم مرغی که پخش می‌شود یا کمی آبکی به نظر می‌رسد، سفیده نازک‌تری دارد و از اوج تازگیش گذشته است.
  • اگر زرده صاف باشد و زود از هم وا برود، تخم مرغ کهنه است.
  • اگر زرده به راحتی حرکت کند، به این معنی است که شالازه (رشته‌های ضخیم‌تر سفیده تخم مرغ که زرده را در جای خود نگه می‌دارد) ضعیف شده و تخم مرغ در حال پیر شدن است.
  • به رنگ سفیده تخم مرغ نگاه کنید. رنگ سفیدِ کدر نشان‌دهنده تخم مرغی بسیار تازه است. سفید شفاف به این معنی است که تخم مرغ قدیمی‌تر است (اما ممکن است هنوز هم قابل خوردن باشد).

۳-ظاهر پوسته تخم مرغ، یک فاکتور کلیدی است:
پوسته تخم مرغ از پروتئین ها و مواد مغذی داخل تخم مرغ در برابر نفوذ آلاینده ها محافظت می کند در واقع ، برخی از میکروب ها هستند ، که میتوانند ، تحت شرایط خاص محیطی ، به پوسته نفوذ، و در زرده ی آن رشد کنند بنابراین، مهم است که ظاهر فیزیکی پوسته تخم مرغ، ترکیب و بافت آن بررسی شود. یک تخم مرغ سالم، دارای پوسته ای محکم و عاری از هر گونه لکی می باشد اگر متوجه شدید که یک سوراخ، یا خراش حتی کوچک، بر بروی تخم مرغ وجود دارد، بهتر است که آنرا خریداری نکرده و نخورید.
پوسته های نرم بیشتر در معرض نفوذ آلاینده ها قرار میگیرند علاوه براین، اینگونه تخم مرغ ها، زودتر تجزیه می شوند.

۴-چالازا لکه ی سفید رنگ کنار زرده تخم مرغ
یک علامت که به شما کمک میکند، دقیقا بدانید که تخم مرغتان چقدر تازه است، با توجه به شرایط لکه چالازا ؛ چالازا ماده ی انعطاف پذیر و نسبتا سفید رنگی است که با ویژگی ها و فرمی که دارد به نگهداشتن زرده تخم مرغ در مرکزیت پوسته کمک میکند. هنگامی که شما تخم مرغ را بشکنید و پوسته را جدا کنید و متوجه شوید، که مایع چسبنده کامل است و به راحتی دیده می شود، نشان از تازگی تخم مرغ است ؛ هر چقدر مقدار این چالازای تخم مرغ بیشتر باشد، تخم مرغ تازه تر است.

۵- بوی تخم مرغ
اگر یک تخم مرغ بوی فاسدی دهد، باید فورا آنرا دور بریزید، به این خاطر که در حال تجزیه شدن است.

تخم مرغ فاسد چه خطراتی را می تواند برای بدن انسان ایجاد کند؟
در آگوست ، سال ۲۰۱۷ یک رسوایی بزرگ در هلند در رابطه با تخم مرغ به راه افتاد ؛ این رسوایی به دلیل آلودگی وسیع جوجه ها و تخم مرغ ها، توسط حشره کشی بنام فیپرونیل بود که کشورهای اروپایی بخصوص اسپانیا که مردم در آن احتیاط زیادی دارند، از آن ها دوری و اجتناب کردند. علاوه بر حشره کش های مضر، سالمونا یک تهدید بزرگی در برابر خوردن تخم مرغ های فاسد می باشد این یک عفونت خطرناک می باشد.که به راحتی می تواند به پوسته تخم مرغ نفوذ و از آنجا به زرده منتقل شوند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار