چاپ      کد خبر: 128275
21 آذر 1402

رفع تیرگی زیر چشم تنها با ۹ ترفند خانگی آسان

تیرگی زیر چشم، از رایج ترین حالت هایی است که پوست در ناحیه زیر چشم به خود می گیرد و افراد به دنبال راحت ترین راه حل ها برای درمان این مشکل می گردند.بهترین روش برای درمان سیاهی دور چشم، با توجه به علت آن می تواند گوناگون باشد.اما در عین حال در ادامه این مطلب به شما راهکارهای خانگی برای درمان این مشکل آموزش می دهیم.

درمان تیرگی زیر چشم

علت سیاهی زیر چشم
آیا می‌دانید سیاهی زیر چشم از چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ به‌طورکلی تیرگی زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. درک علت بروز تیرگی زیر چشم موجب می‌شود تا بهترین راه حل را برای درمان پیدا کنید. در ادامه می‌توانید با دلایل سیاهی زیر چشم مردان و زنان آشنا شوید.

عوامل ژنتیکی
برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی به تیرگی زیر چشم مبتلا شوند. در این حالت، احتمالا سیاهی زیر چشم در اعضای خانواده شما نیز مشاهده می‌شود.

کم خوابی
عدم خواب کافی و کیفیت نامناسب خواب می‌تواند باعث پیدایش تیرگی در ناحیه زیر چشم شود. هنگامی که شما کمتر از هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید، ممکن است پوست زیر چشم‌تان تیره و سیاه شود یا جمع شدن مایع زیر چشم‌ها باعث شود که چشم‌هایتان پف‌کرده به نظر برسند. درواقع حلقه‌های تیره زیر چشم ممکن است سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف کرده ایجاد می‌شوند.

پیری و افزایش سن
با بالا رفتن سن، پوست نازک شده و به سمت پایین متمایل می‌شود. همچنین به دلیل کاهش چربی و کلاژن، پوست افتاده می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه رگ‌های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر دیده می‌شود و باعث می‌شود ناحیه زیر چشم شما تیره به نظر برسد.

آلرژی
واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم ممکن است باعث تیرگی چشم شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین آزاد می‌کند تا با مهاجم مبارزه کند. این  امر ممکن است باعث خارش، قرمزی و پف چشم شود. خاراندن پوست نیز ممکن است باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود که ظاهری تیره‌تر به پوست زیر چشم می‌بخشد.

خستگی چشم‌ها
خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای مدت طولانی ممکن است چشمان شما را تحت فشار قرار دهد. این امر می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند و به‌طور بالقوه باعث تیره شدن زیر چشم شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا آسیب‌دیدگی ناشی از آن ممکن است باعث ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم شما شود. سعی کنید زمانی که هوا آفتابی است از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که آفتاب بیش از حد موجب افزایش تولید ملانین در پوست می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد. سپس بدن شما ممکن است این ملانین اضافی را در زیر چشمان شما رسوب کند و در نتیجه هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره روی پوست) ایجاد شود.

کم‌خونی
زمانی که سطح گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد، فرد با کم‌خونی مواجه می‌شود. کم‌خونی علاوه بر تیرگی زیر چشم با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • سرگیجه
  • ضعف
  • سبکی سر
  • تنگی نفس
  • خستگی

اگر کم‌خونی دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما رنگ‌پریده‌تر از حد معمول است و حلقه‌های تیره زیر چشمایتان ایجاد شده است. در این صورت بهتر است با یک پزشک در مورد انجام آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خود صحبت کنید.

درمان تیرگی زیر چشم

چگونه سیاهی زیر چشم را از بین ببریم؟
تکنیک های اساسی در بین روش‌های خانگی برطرف کردن سیاهی دور چشم، عبارتند از:

۱. روغن آرگان

روغن آرگان یک محصول طبیعی، سالم و بدون ضرر برای ناحیه دور چشم‌ها است. در واقع خرید روغن آرگان صد در صد خالص تأثیر قابل‌توجهی در جوانسازی سلول‌های پوستی دور چشم دارد. وجود مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها در روغن آرگان، پوست ناحیه اطراف چشم را تقویت کرده و به سلول‌های آن حیات دوباره می‌بخشد. این روغن همچنین خاصیت الاستیکی پوست ناحیه مورد نظر را بهبود بخشیده و نقش آبرسان را برای آن ایفا می‌کند. بنابراین از این روغن به عنوان یک محصول طبیعی ضد پیری و ضد چروک در ناحیه دور چشم‌ها استفاده می‌شود.

روغن آرگان همچنین اثر رادیکال‌های آزاد موجود در محیط را خنثی کرده و از تیره شدن دور چشم جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده از روغن آرگان در اطراف چشم:
این موضوع به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوست صورت و به خصوص ناحیه اطراف چشم شما خشک است، استفاده از روغن آرگان دو تا سه بار در روز بلامانع است. اما برای پوست‌های چرب، انجام این کار یکبار در روز کفایت می‌کند. برای اطمینان از نوع پوست خود می‌توانید با یک مشاور که در این زمینه تخصص دارد صحبت کنید.

  1. صورت و همچنین انگشت‌های دست خود را به خوبی بشویید تا عاری از هر گونه چرک و آلودگی باشند.
  2. روغن آرگان را با استفاده از قرار دادن آن درون آب ولرم کمی گرم کنید.
  3. با استفاده از انگشتان خود روغن آرگان را با حرکات دایره‌ای شکل، در اطراف چشم‌تان ماساژ دهید.
  4. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه صبر کنید تا روغن به خوبی جذب پوست شود.
  5. اگر می‌خواهید تأثیرگذاری این روش را بیشتر کنید، اقدامات بالا را یکبار دیگر تکرار کنید.
  6. بهتر است این کار را شب قبل از خواب انجام دهید تا ناحیه اطراف چشم به خوبی از مزایای روغن آرگان بهره‌مند شوند.

۲- سیب زمینی
سیب زمینی منبعی غنی از ویتامین C محسوب می‌شود. این محصول برای سنتز کلاژن و ارتقا سلامت و جوانی پوست عالی عمل می‌کند. برای استفاده از سیب زمینی برای ناحیه دور چشم می‌توانید آب آن را استخراج کرده و با استفاده از پدهای پنبه‌ای آن را بر ناحیه دور چشم خود اعمال کنید. حالا اجازه بدهید آب سیب زمینی طی ده دقیقه جذب پوست زیر چشم شود.

۳-خیار
بهترین روش برای درمان خانگی سیاهی زیر چشم، استفاده از خیار است. خیار دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می‌تواند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند. شما می‌توانید خیار را به صورت ریز خرد کرده و روی چشمانتان قرار دهید یا از پوست خیار استفاده کنید.

درمان تیرگی زیر چشم

۴-روغن بنفشه پایه بادام 
این روغن طبیعی خواص گیاه بنفشه و دانه‌های بادام را همزمان دارد. روغن بنفشه پایه بادام به عنوان یک آبرسان بسیار قوی، هرآنچه که پوستتان نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهد. بنابراین درمان اگزما یکی از خواص معروف این روغن است. اما یکی از کاربردهای این روغن که مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفته است، درمان سیاهی دور چشم است. این روغن در رفع سیاهی دور چشم افرادی که مستعد یا مبتلا به میلیا نیستند، عملکرد خیلی خوبی دارد.

در واقع روغن بنفشه پایه بادام با مواد مغذی سرشاری که در بافت خود دارد، پوست ناحیه دور چشم را تقویت کرده و سلامت آن را تأمین می‌کند. همین موضوع خود عاملی برای کمرنگ و کمرنگ‌تر شدن تیرگی‌های ناحیه مورد نظر است. همچنین خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن نیز، در طراوت بخشیدن به ناحیه زیر چشم نقش دارد.

نحوه استفاده از روغن بنفشه پایه بادام برای رفع سیاهی دور چشم:
برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. صورت خود را از هر گونه مواد آرایشی پاک کرده و با یک شوینده ملایم بشویید.
  2. نوک انگشتان دستتان که کاملاً تمیز است را به چند قطره روغن بنفشه پایه بادام آغشته کنید.
  3. با نوک انگشتان خیلی آرام به ناحیه زیر چشم ضربه زده و سپس به همان آرامی ماساژ دهید.
  4. این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید.

۵- خواب کافی و به موقع

۸ ساعت در شبانه روز بخوابید، به پشت بخوابید و به موقع بخوابید. کافی است این سه قانون را رعایت کنید تا دور چشمتان از تیرگی و پف نجات پیدا کند.

۶- کمپرس سرد
صبح و عصر کمپرس سرد را بر روی ناحیه دور چشم خود قرار بدهید. البته قبل از آن پوست صورت و دور چشم را خوب بشویید. کمپرس سرد در صبح و شب یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش التهاب، پف و سیاهی ناحیه دور چشم است.

۷-مصرف آب کافی
برای درمان تیرگی زیر چشم‌ها مطمئن شوید که به میزان کافی آب می‌نوشید. آب می‌تواند به افزایش رطوبت پوست و کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند.

۸- الکل را کنار بگذارید
نوشیدنی‌های الکلی یک عامل مهم در ایجاد پف و تیرگی در زیر چشم است. اگر می‌خواهید از این شرایط رها شوید، الکل را کنار بگذارید.

۹-ماساژ
ماساژ منظم چشم جریان خون را به ناحیه زیر چشم می‌رساند. این کار چندین فایده مهم دارد. با افزایش جریان خون در ناحیه دور چشم، کلاژن ‌سازی بهبود پیدا می‌کند. این کار به جوان ماندن پوست ناحیه مورد نظر کمک می‌کند. به علاوه ماساژ چشم به جلوگیری از جمع شدن خون در مویرگ‌های زیر چشم کمک می کند.

درمان تیرگی زیر چشم
علت سیاهی زیر چشم کودکان
نوزادان و کودکان ممکن است به همان دلایلی که بزرگسالان به تیرگی زیر چشم مبتلا می‌شوند، دچار تیرگی زیر چشم شوند. پوست زیر چشم کودکان بسیار نازک و حساس است؛ بنابراین رگ‌های خونی آن‌ها بیشتر نمایان می‌شود. سیاهی زیر چشم کودک شما ممکن است به دلیل ژنتیک، مالیدن چشم‌ها یا خستگی باشد. آن‌ها همچنین ممکن است در حال ابتلا به یک بیماری جزئی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت گوش باشند. سایر دلایل سیاهی زیر چشم کودک شما عبارت‌اند از کم‌آبی بدن، کمبود خواب و جراحات. اگر نگران سیاهی زیر چشم کودک خود هستید، با پزشک کودک خود در این مورد صحبت کنید.

سوالات متداول

۱-آیا استفاده از تفاله سیب زمینی باعث رفع سیاهی دور چشم می شود؟
تفاله سیب‌زمینی و به طور کلی سیب‌زمینی سرشار از ویتامین و املاح معدنی است. این ماده در صورت استفاده مداوم، سیاهی دور چشم را محو می‌کند‌. ممکن است تفاله سیب زمینی به اندازه آب سیب زمینی سریع اثر نکند، اما این ماده هم دارای خواص سیب زمینی برای سیاهی دور چشم است.

۲- بهترین روغن برای سیاهی دور چشم چه روغنی است؟
روغن آرگان و روغن بنفشه پایه بادام هر دو محصولات اثرگذار برای رفع سیاهی و گودی دور چشم محسوب می‌شوند.

۳- موثرترین روش رفع سیاهی دور چشم چه روشی است؟
روش‌هایی که در اینجا معرفی کردیم همگی تاثیر قابل‌توجهی در رفع سیاهی دور چشم دارد. با این وجود موثرترین روش رفع سیاهی دور چشم را می‌توان، تغییر سبک زندگی دانست. خواب کافی و به موقع، نوشیدن آب کافی، داشتن روتین مراقبت از پوست صورت و استفاده منظم از روغن‌های معرفی شده برای دور چشم، موثرترین روش درمان است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار