چاپ      کد خبر: 114883
31 خرداد 1402

عکس قدیمی عمارت باغ گلشن (عفیف آباد) در شیراز ۱۲۶ سال پیش

در این گزارش عکس قدیمی عمارت باغ گلشن (عفیف آباد) شیراز در ۱۲۶ سال پیش را مشاهده می کنید.

به گزارش اول فارس این عکس توسط میرزا حسن عکاس باشی در سال ۱۳۱۴ هجری قمری یا ۱۲۷۵ خورشیدی گرفته شده است.

باغ عفیف‌آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در محله عفیف آباد در بلوار ستارخان شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتش خاورمیانه در آن وجود دارد.

این باغ از املاک شخصی ایل ذوالقدر (یعقوب خان ذوالقدر)، حاکم فارس در زمان صفویه بوده‌است.

عکس  فعلی باغ گلشن یا عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد(گلشن) نمونهٔ کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث نمود. این باغ در عفیف آباد که یکی از مناطق اعیان‌نشین شیراز است جای دارد و مجموعه در سال ۱۸۶۳ میلادی یا ۱۲۲۴ خورشیدی ساخته شد.

امروزه کشن در محدودهٔ شهری شیراز قرار دارد. محدودهٔ آن از تلخدش تا احمد آباد و از پارک قوری تا قصر دشت از سمت غرب تا خیابان همت جنوبی (ایمان جنوبی) و از شرق تا خیابان شهید آقایی از جنوب به بلوار امیرکبیر، از شمال به چوگان، بلوار پاسداران و میدان معلم و از غرب به کمربندی شیراز و همت جنوبی منتهی می‌شود.

کشن پس از گذشت سال‌ها به یکی از محله‌های قدیمی و معروف شیراز تبدیل شده‌است. لازم است ذکر شود که کشن در گذشته دروازه مهم ورودی شیراز از سمت جنوب ایران بوده و هست

باغ‌های نادر انگورهای نایاب که در گذشته به شهرت شیراز می‌افزوده در این منطقه واقع شده‌است باغ‌هایی چون باغ جنت، باغ خسرآباد، باغ خدری، باغ شاهزاده، باغ سه گوش و از این قبیل.

کوه دراک یکی دیگر از بخشهای متعلق به کشن می‌باشد که در گذشته محل تفریح و تفرجگاه ساکنان بوده و در دل خود چشمه ای با نام بید قنبری را دارد.

نظر بدهید

قلعه باستانی مهرداد کرت در ترکمنستان که باورتان نمی شود !

 سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

ورود به کانال روبیکا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هذیون چهارشنبه , ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

یه چیزایی شنیده نویسنده.
تب داره.
عکس عمارت باغ گلشن عفیف آباد در کشن؟؟؟؟!!

آخرین اخبار