عکس زیبا و دیده نشده از آرامگاه سعدی در شیراز دوران قاجار
به گزارش اول فارس در این گزارش ، عکسی قدیمی از جمعی از مردم شیراز در جوار آرامگاه سعدی در شیراز دوران قاجار را می بینید.
قدمت این عکس به ۱۲۵ سال پیش بر می گردد “۱۲۷۶ هجری خورشیدی”
آرامگاه سعدی معروف به سعدیه مکان خاکسپاری سعدی، شاعر پارسیگوی است.این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شدهاند. از جمله مهمترینهای آن میتوان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شدهاست. آرامگاه شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ به شمارهٔ ثبت ۱۰۱۰٫۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسیدهاست.
لغتنامه دهخدا به نقل از فرهنگ برهان قاطع نام موضعی که شیخ سعدی در آنجا آرمیده را «گازرگاه» نامیده و به نقل از فرهنگ آنندراج گازرگاه را حد شیراز نزدیک به مرقد شیخ مصلحالدین سعدی شیرازی دانستهاست.
این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا میگذرانده و سپس در همانجا خاکسپاری شدهاست. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمسالدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف اباقاخان، مقبرهای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.
بنا به گزارش ابن بطوطه، “که ۵۷ سال پس از درگذشت سعدی نوشته شده و قدیمیترین گزارش موجود از آرامگاه سعدی است” مردم بازدیدکننده از آرامگاه سعدی، جامه خود را در حوضچههایی مرمرین میشستند.به باور مردم شیراز “که از قبل از سعدی و شاید قبل از اسلام وجود داشته”، شستشو در این آب، شفابخش بودهاست.
مقبره ساخت کریمخان در عصر محمدشاه قاجار
در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقی نماند. در سال ۱۱۸۷ ه.ق به دستور کریمخان زند، بنایی معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای آرامگاه سعدی بنا گردید. طبقهٔ پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع میشد. در دو طرف راهرو دو اتاق کرسیدار ساخته شده بود. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کرده بود. قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق میشد، که بعدها شوریده شیرازی “فصیح الملک” شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت به خاک سپرده شد. طبقهٔ بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اتاق شرقی که آرامگاه سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازهٔ دو طبقه ارتفاع داشت.
بر اساس روایت محمدتقی بهروزی در اوایل دوران قاجار، یکی از علمای شیراز به دلیل انتساب سعدی به مذهب اهل تسنن، دستور تخریب و شکستن سنگ آرامگاه او را میدهد و این سبب میشود که مدتی بعد علیاکبرخان قوامالملک شیرازی نسبت به تهیه و نصب سنگ کنونی اقدام کند، و بخشی از اشعار سعدی برگرفته از بوستان را که در ستایش پیامبر اسلام سروده شدهاند، با اندکی تغییر روی آن حک کند. این سنگ در بنای ساخته شده توسط کریمخان زند تا زمان آغاز ساخت آرامگاه کنونی وجود داشت.
این بنا در دورهٔ قاجاریه “سال ۱۳۰۱” توسط فتحعلیخان صاحبدیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیباللهخان قوامالملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد. آخرین تولیت، خادم و کلید دار آرامگاه سعدی قبل از تجدید بنای فعلی «کربلایی سید زین العابدین چینی “حسینی نیک”» بودند و ایشان در سال ۱۳۲۱ ه.ش بر اثر بیماری حصبه از دنیا رفتند.
نمایی از آرامگاه نخستین در اوایل دوره قاجار اثر اوژن فلاندن
سال ۱۳۲۴ شعبهٔ انجمن آثار ملی در شیراز با عضویت و دبیری استاد علی سامی تشکیل شد که یکی از ایدههای اولیهٔ آن، احیای مجموعهٔ سعدیه بود. سال ۱۳۲۵ بر اساس مصوبهٔ دولت مقرر شد از فروش قند و شکر آزاد کارخانهٔ قند مرودشت، کیلویی دو ریال برای ساختمان آرامگاه سعدی هزینه شود؛ اما اقدامات عملی و جدی از سال ۱۳۲۷ یعنی زمانی که علیاصغرخان حکمت، رئیس انجمن آثار ملی کشور و دبیرکل یونسکو در ایران بود و علی سامی نیز به عنوان دبیر انجمن آثار ملی در شیراز فعالیت میکرد، آغاز شد.
بنایی که در زمان کریمخان ساخته شده بود تا سال ۱۳۲۷ ه.ش برپا بود. در سال ۱۳۲۷ پس از کسب موافقت اولیه برای احیای مجموعهٔ سعدیه، از مسیو گدار که در آن زمان مدیر باستانشناسی ایران بود دعوت شد به شیراز بیاید و نظر خود را بیان کند؛ ولی پس از بحث و بررسیهای گوناگون و بر اساس گزارش انجمن آثار ملی، در سال ۱۳۲۸ قرارداد طراحی آرامگاه سعدی با یک شرکت ساختمانی بسته شد و مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادق به عنوان طراحان سعدیه آغاز به کار کردند. به این ترتیب در اسفندماه ۱۳۳۰ ساخت بنای آرامگاه سعدی که طراحان آن ایرانی و معماران و کارگران آن نیز شیرازی بودند، با اقتباس از کاخ چهلستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی در باغی به مساحت ۷۰۰ ۷ مترمربع به پایان رسید. در بعدازظهر یازدهم اردیبهشتماه ۱۳۳۱ آرامگاه سعدی با حضور دکتر محمود حسابی که در آن زمان وزیر فرهنگ بود و علیاصغرخان حکمت و تعداد زیادی از شاعران، نویسندگان، بازرگانان و صاحب منصبان افتتاح شد. همزمان با افتتاح سعدیه، در صبح همان روز از مجسمهٔ سعدی که در دروازهٔ اصفهان نصب شده بود پردهبرداری شد. این مجسمه توسط هنرمند برجستهٔ ایرانی، استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد و بر اساس گزارش مالی انجمن آثار ملی، برای ساخت آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به استاد پرداخت شد؛ البته کل هزینهٔ ساخت سعدیه در آن سال، ۹۸۰هزار تومان بود.
ساختمان جدید
محسن فروغی معمار مدرنیست ایرانی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام گرفتن از عناصر معماری سنتی ایران، در سال ۱۳۳۰ طراحی نمود. ساختمان به سبک ایرانی است با ۸ ستون از سنگهای قهوهای رنگ که در جلوی مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفید و کاشی کاری مزین است. بنای آرامگاه از بیرون به شکل مکعبی دیده میشود اما در داخل هشت ضلعی است با دیوارهایی از جنس مرمر و گنبدی لاجوردی.
زیربنای اصلی آرامگاه حدود ۲۵۷ متر مربع است. ساختمان اصلی آرامگاه شامل دو ایوان عمود برهم است که قبر شیخ در زاویهٔ این دو ایوان قرار گرفتهاست. بر روی آرامگاه گنبدی از کاشیهای فیروزهای رنگ ساخته شدهاست. سنگهای پایههای بنا، سیاه رنگ است و ستونها و جلوی ایوان از سنگ گرانتیت قرمز مخصوصی ساخته شدهاست. نمای خارجی آرامگاه از سنگ تراورتن و نمای داخلی آن از سنگ مرمر است.
سنگ قبر در وسط عمارتی هشت ضلعی قرار دارد و سقف آن با کاشیهای فیروزهای رنگ تزیین شدهاست. در هفت ضلع ساختمان، هفت کتیبه قرار دارد که از قسمتهایی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ انتخاب گردیده و به خط «ابراهیم بوذری» نوشته شدهاست. متن یک کتیبهٔ دیگر از «علی اصغر حکمت» است که در مورد چگونگی ساخت بقعه توضیحاتی داده.
بنا در سمت چپ به رواقی متصل میشود که در آن هفت طاق وجود دارد که با کفسازی سیاه رنگ به آرامگاه شوریده شیرازی پیوند میخورد. این آرامگاه در یک اتاق قرار دارد و کتیبهای بر سر در آن است که شاعر را معرفی میکند و شعری از خود شاعر بر کاشیهای سرمهای بر روی دیوار نوشته شدهاست.
قطعههایی از کتیبهٔ سنگی مربوط به سردر آرامگاه که متعلق به زمان کریمخان زند بوده و در اثر سانحهای در گذشتههای دور شکسته شده، هماکنون در درون آرامگاه محفوظ ماندهاست. این قطعه ضمن خاکبرداری خیابان برای تعمیر آسفالت از دل خاک بیرون آمدهاست.
شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید
بچه شهر منم نه تو
تاریخ : ۱۷ - بهمن - ۱۴۰۱
این به گفته دوستمان پل هفت تنان هست و البته موزه سنگ فعلی و در اون زمان منزل بوده و بعد هم تبدیل شده به مقبره خانوادگی که بخاطر فوت کردن تعداد زیادی از فامیل های ایشان بدلیل وبا و سرخک و غیره که اون زمان مرسوم بوده بخاطر تعداد زیاد قبور از اونجا کوچ میکنند به قصرالدشت و این خونه کامل میشه مقبره و بعد هم مردم عادی خاک میکردم که بعد ها رمان انقلاب بخاطر کوچ خارج از کشور و مصادره به دولت رسیده و کنار همین مکان هم یک چشمه بوده که بعد ها بخاطر خشکیدن تبدیل میشه به آب انبار ولی بعد سال های خشک سالی باز هم آب دارد ولی زیر زمین ،و خیلی شباهت داره به آرامگاه سعدی شیرازی اما بخاطر آب انبار و چشمه مشخص هست که پل هفتن فعلی و تنگه قرآن سابق …
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۱
عکس اول که هفت تنان هست هنوز هم همینجوره
محمد علی
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۱
خدا وکیلی من کاری به شاه و پدرش و انقلاب و جمهوری اسلامی ندارم اما عجب وضعیت فاجعه ای داشتیم در زمان قاجار… خیلی حال و وزمون داغون بود..
بچه شهر
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۱
در عکس تلفیقی از مسافران نشسته در کنار جاده خرامه و زائران حضرت سعدی رحمت الله علیه، جالب است!
ناشناس
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۱
هر چه فکر میکنم کیف و کوله ۱۲۷۷۰۰۰۰۰ تومان. مگه طلا هست. حتی اگه بخوای … رو هم بفروشید. این قدر نمیشه…. وٖل میخوری. چه خبره. …. …. هر ننه قمری نویسُنده شده و ..
ناشناس
تاریخ : ۱۳ - بهمن - ۱۴۰۱
این عکس آرامگاه سعدی نیست ساختمان موزه سنگ در هفتننان هست که هنوز به همین شکل باقی ست
مجیدمزین
تاریخ : ۱۳ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام ..ممنونازاطلاعت مفیدنام معماران اجرائی استادفضل الله زارع واستادعبدالکریم مزین بودکه هردونفرمرحوم گردیدندازدیگرآثاراین دوتن اجرای طاق دروازه قرآن است .وشیکاریای گره سازی استادغلامحسین صرافت که سردرحسینه قوام یزده بنی ازآثاربرجسته ایشان است