چاپ      کد خبر: 133795
19 بهمن 1402

بررسی تمام مشکلات و بیماری های گیاه هاورتیا گورخری

گیاه هاروتیا گورخری یک انتخاب عالی و بی دردسر برای نگهداری به عنوان گیاه آپارتمانی است.این گیاه زیبا بسیار مقاوم است و احتمال خراب شدن آن بسیار کم است اما در عین حال شاید هنگام نگهداری از این گیاه با مشکلاتی بر بخورید که در ادامه این مقاله تمامی بیماری و مشکلات که ممکن است این گیاه به آن دچار شود را بررسی می کنیم پس ما را تا انتها همراهی کنید.

بیماری و مشکلات گیاه هاورتیا گورخری

مشخصات گیاه هاورتیا گورخری

کاکتوس گورخری، گیاهی کوتاه و بدون ساقه است. این گیاه رشد کمی دارد و ارتفاع آن تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های هاورتیا گوشتی و به رنگ سبز تیره و نوک تیز دیده می‌شود.  سطح برگ‌ها دارای رگه‌های سفید گورخر مانند است که با برجستگی‌های زگیل مانند پوشیده شده است.برگ‌های کاکتوس هاورتیا شباهت بالایی به برگ‌های گیاه آلوئه ورا دارد.  برگ‌های ضخیم این گیاه باعث می‌شود آب را در خود ذخیره کنند و نیاز آبی کمی داشته باشند.

گل دادن کاکتوس گورخری در منزل به ندرت اتفاق می‌افتد. در صورت شکوفا شدن، گل‌های سفید یا صورتی روی ساقه گل دهنده پدیدار می‌شود.  گلدهی معمولا در فصل رشد گیاه (بهار تا اوایل پاییز ) اتفاق می‌افتد. همه‌ گونه‌های هاورتیا به جز هاورتیا گورخری برای کودکان و حیوانات خانگی سمی هستند ولی گونه‌ Haworthia attenuata (هاورتیا گورخری) از گیاهان ایمن برای حیوانات و کودکان به حساب می‌آید.

انواع بیماری هاورتیا گورخری:

برگ ها رو به قرمزی می روند:

قرمز یا قهوه ای شدن هاورتیا زمانی اتفاق می افتد که گیاه مرتبا در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد یا این که نور آن خیلی زیاد باشد. در این حالت گلدان را به مکانی تاریک تر منتقل کنید یا برای گیاه سایه ایجاد کنید. بعد از چند هفته قرمزی برگ ها از بین می رود و گیاه به رنگ سبز طبیعی خود برمی گردد.

زرد و کمرنگ شدن برگ‌های هاورتیا:

در اثر نور زیاد و قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید برگ‌ها زرد می‌شوند.

وجود لکه‌های سیاه روی برگ های هاورتیا گورخری

در اثر آبیاری زیاد و قارچی شدن ریشه گیاه لکه‌های سیاه روی برگ‌ها مشاهده می‌شود. در زمان آبیاری مراقب باشید روی برگ‌ها آب ریخته نشود.  باقی ماندن قطرات آب روی برگ‌ها باعث ایجاد لکه‌های سیاه می‌شود. آبیاری را کاهش دهید و گل هاورتیا را با قارچکش‌های تماسی مانند مانکوزب سم پاشی کنید.

گیاه رشد علفی پیدا کرده

علت رشد علفی گل گورخری نور کم است گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید. بهترین محل قرار گیری هاورتیا پشت پنجره‌های جنوبی می‌باشد.

بیماری و مشکلات گیاه هاورتیا گورخری

برگ های پایینی تغییر رنگ می دهند:

اگر در برگ های پایینی یعنی برگ های پیر تغییر رنگ مشاهده کردید احتمالا علت آن آبیاری نامناسب است. ممکن است خاک زهکشی خوبی نداشته باشد و ماندن آب در خاک باعث بیماری قارچی شود. در این حالت باید میزان آبیاری را پایین بیاورید تا گیاه در اثر پوسیدگی از بین نرود.

گیاه حالت افتاده پیدا کرده است:

این عارضه همزمان به دو دلیل آبیاری زیاد و بودن در معرض هوای سرد است. به خاطر داشته باشید که هاورتیا گیاهی دوستدار گرماست که به آبیاری متعادل و کمی نیاز دارد. در واقع هاورتیا مثل کاکتوس های بیابانی با شرایط آب کم، هوای گرم و نور زیاد سازگاری پیدا کرده اند. عدم تامین هر کدام از این نیازها می تواند علت خراب شدن کاکتوس گورخری باشد.

برگ های گیاه چروکیده شده اند:

برگ های چروکیده هاورتیا معمولا یا اثر آبیاری نکردن در زمان طولانی است و یا اثر آبیاری بیش از اندازه. برای رفع مشکل ابتدا باید علت را پیدا کنید. اگر خاک گیاه خیلی خشک است نشان دهنده آبیاری کم و اگر خاک خیس مانده نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه است. به تناسب علت، آبیاری را به تعادل برسانید تا گیاه دوباره به حالت عادی برگردد. دقت کنید که آبیاری زیاد می تواند باعث پوسیدگی ریشه هاورتیا شود.

بیماری و مشکلات گیاه هاورتیا گورخری

از بین رفتن و کمرنگ شدن خطوط سفید روی برگ:

اگر نور کافی به گیاه نرسد برگ‌ها به رنگ سبز در می‌آیند و رگه‌های سفید روی برگ از بین می‌رود.  برای رفع این مشکل گیاه را به مکان پر نورتر با نور غیرمستقیم خورشید منتقل کنید.

نوک برگ ها قهوه ای می شود:

قهوه ای شدن نوک برگ ها یک بیماری رایج هاورتیاست. باید بدانید که این مسئله تا حدی طبیعی است و در هاورتیای سالم هم اتفاق می افتد. اما به طور کلی قهوه ای شدن نوک برگ هاورتیا نشانه کمبود رطوبت گیاه است. هاورتیا را به هیچ وجه نباید نزدیک منبع گرما مثل رادیاتور قرار دهید. برای جلوگیری از ادامه بیماری لازم است که گیاه را به مکان دیگری منتقل کنید.

 

شپشک آردآلود:

برای تشخیص این آفت به دنبال نقاط سفید پودری در سطح برگ ها باشید. اگر متوجه این آفت شدید به کمک یک پنبه آغشته به الکل به آرامی برگ ها را تمیز کنید تا آفت ها از بین بروند.

کنه عنکبوتی:

مشاهده ساختارهای تارعنکبوتی زیر برگ های گیاه نشانه حمله کنه به گیاه است. برای دفع این کنه ها می توانید از سم کنه کش استفاده کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار