چاپ کد خبر: 145867
20 خرداد 1403

۱۰ راه حل آسان و سریع برای نجات برنج شفته شده

برنج یکی از اصلی ترین بخش غذایی ما ایرانی ها را تشکیل می دهد که معمولا در بسیاری از وعده ها سرو می شود.اما پخت برنج شاید کار چندان آسانی نباشد و در حین انجام این کار ممکن است برنج شفته شود.اگر به هر دلیلی برنج شما شفته شد و زمانی برای تهیه دوباره برنج نداشتید، راهکارهایی که در ادامه این بخش آورده ایم را اجرا کنید تا برنج شما ظاهر قابل قبول تری به خود بگیرد.

راه حل برنج شفته

۱-برنج را هم نزنید

یادتان باشد اولین نکته این است که از هول این که ببینید برنج چقدر شفته و نرم شده شروع نکنید که به کفگیر زدن به برنج و هم زدنش چرا که این کار بدتر دانه‌های پلو را خرد کرده و باعث خمیر‌تر شده برنج می‌شود.

۲-ریختن آب سرد

اگر به هر روشی برنج درست کردید و برنج شما له و شفته شد، خونسردی خود را حفظ کنید و سریع برنج را درون آبکش خالی کرده و آن را با آب سرد یا بهتر بگوییم آب یخ شست و شو دهید. آب سرد سبب میشود برنج نرم تر از این نشود و لعاب اضافه برنج بیرون برود.

۳-ته دیگ بیاندازید

اگر برنج شفته شده حتما ته آن ته دیگ بیاندازید (مثلا از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید) تلاش کنید یک ته دیگ درجه یک درست کنید. به این صورت اگر کسی مقدار کمتری برنج (به خاطر نرم و خمیری بودن آن) خورد می‌تواند کنار غذا از ته دیگ استفاده کند. به علاوه یک ته دیگ طلایی جذاب نظر مهمان‌ها را از نرم شدن برنج کمی پرت می‌کند.

۴-استفاده نکردن از دم کنی

هنگام شفته شدن برنج در قابلمه را نبندید و بگذارید آبش کاملا تبخیر شود. استفاده از دم کنی برای بخار افتادن به برنج است پس بهتر است از دم کنی استفاده نکنیم چرا که می خواهیم آب برنج تبخیر شود.

۵-به برنج روغن بدهید

شاید شما برای سلامتی و رژیمی بودن برنج معمولا به آن روغن اضافه نکنید، اما وقتی برنج شفته می‌شود لازم است حتما به برنج روغن یا کره اضافه کنید آن هم روغن داغ داغ، چرا که روغن باعث می‌شود دانه‌های برنج از هم جدا شوند و دان‌تر دیده شوند، این کار وقتی برنج نرم شده به بهبود ظاهر پلو شما کمک زیادی می‌کند پس حتما این کار را انجام دهید. حتی اگر برنجتان نسبت به معمول کمی چرب‌تر باشد. اما حواستان باشد هنگام داغ کردن روغن آن را نسوزانید، چون وقتی به برنج اضافه کنید بوی بدی ایجاد خواهد کرد.

راه حل برنج شفته

۶-نبستن در قابلمه

زمانی که برنجتان نرم تر از حد معمول شد و اصطلاحا شفته گشت، هرگز درب قابلمه را کیپ نکنید زیرا اگر درب قابلمه بسته باشد، بخار آب به صورت قطره های آب به داخل پلو برمیگردد و سبب میشود نرم تر شود. نگران پخته شدن برنج نباشید و در قابلمه را نیمه باز یا کاملا باز بگذارید.

۷-بیشتر کردن شعله

زمانی که برنجتان نرم تر از حد معمول شد و اصطلاحا شفته گشت، شعله را کمی بیشتر کنید اما مراقب باشید برنج را نسوزانید. بیشتر کردن شعله سبب می شود آب اضافی برنج، تبخیر شود و برنج قدری خشک تر شود.

۸-برنج را قالبی سرو کنید

همانطور که میدانید برای سرو قالبی برنج لازم است کمی برنج نرم‌تر برداشته شود پس میتوانید به این بهانه که میخواستید برنج را در قالب‌های آماده (قالب‌های گرد، قلب ف گل و …) سرو کنید اجازه داده اید کمی نرم‌تر شود.

۹-نیافزودن آب به برنج

برای زودتر دم کشیدن پلو و پیچیدن زودتر بخار درون آن بسیاری از افراد عادت دارند که قدری آب به کناره آن اضافه میکنند اما زمانی که برنج شفته شد، این کار را نکنید زیرا افزودن آب برنج را خمیر و نرم خواهد کرد. در زمان شفته شدن برنج باید تمامی سعی شما بر روی خارج شدن آب اضافه برنج باشد تا برنج خمیرتر نشود.

۱۰-خاموش کردن شعله مدتی قبل از سرو برنج

وقتی که برنج شما آماده شد زیر آن را خاموش کنید و بگذارید کمی سردتر شود. دانه های برنج وقتی خیلی داغ است بیشتر به هم می چسبند اما برنج را سرد و یخ سرو نکنید و فقط چند دقیقه ای قبل از سرو اجازه دهید بخار برنج خارج شود و قدری از از حالت نرمی در بیاید.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار