این روزها، نگاه چندان خوبی به پرسونال برندینگ (Personal branding) یا برندسازی شخصی وجود ندارد، اما هنوز یکی از بخشهای مهم برای شناختهشدن ما در فضای آنلاین و حتی آفلاین و حقیقی است. در این مطلب میخواهیم به شما بگوییم چطور با پرسنال برندینگ برند خود را به درستی بسازید.
این روزها، نگاه چندان خوبی به پرسونال برندینگ (Personal branding) یا برندسازی شخصی وجود ندارد، اما هنوز یکی از بخشهای مهم برای شناختهشدن ما در فضای آنلاین و حتی آفلاین و حقیقی است. با ما باشید تا بگویم چطور با پرسنال برندینگ برند خود را به درستی بسازید.
در عصر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی، مفهوم برند شخصی بیش از هر زمان دیگری دچار سوتفاهم شده است. برخی تصور میکنند پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی مخصوص کسانی است که در زندگی روزمره یا دیجیتالی خود از اعتبار کافی برخوردار نیستند.
با این حال، هیچچیز از حقیقت بالاتر نیست. زمانی که برندسازی شخصی را به درستی انجام دهید، خود قابل اعتمادتان از طریق فضای آنلاین منتشر میشود و کسانی که هرگز با شما ملاقات نداشتهاند، به وجود شما پی میبرند.
در واقع، شما همین الآن یک برند شخصی دارید. برند شخصی شما در قالب کارهایی که انجام میدهید، لباسهایی که میپوشید، هنرهایی که دوست دارید و روشی که زندگی میکنید، بیان میشوند. نکته این است که برند خود را بشناسید و بفهمید چگونه باید آن را به دیگران ارتباط دهید. آنچه باید بدانید، در ادامه آمده است. از این سوال شروع میکنیم که پرسونال برندینگ چیست؟
معنی پرسنال برندینگ چیست؟ آیا ما به برندسازی شخصی نیاز داریم؟
مفهوم پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی آنقدر که فکر میکنید، جدید نیست. برخی استدلال میکنند که برند شخصی همزمان با مفهوم مدرن کسب و کار به وجود آمده است. زمانی، شخصیتها روش خرید افراد را هدایت میکردند. شما از کسانی خرید میکردید که کاراکتر یا برندش را دوست داشتید.
با رشد شرکتهای عظیم، نقش «شخصیت» در قرن بیستم از بین رفت. برند شخصی نقش خاصی را در تصمیم مردم برای خرید محصولات کوکاکولا و صابون ظرفشویی Dawn ایفا نکرد. با این حال، عصر دیجیتال دوباره مفهوم «شخصیت» را به ترکیب بازی کسب و کار آورده است.
امروزه، برندسازی شخصی برای هرکسی که میخواهد از حضور آنلاین خود در جهت پیشرفت شغلی استفاده کند، حیاتی است. چنین افرادی میتواند شامل هنرمندان، ویراستارها، طراحان، معلمان و دیگر اقشار جامعه شود. یک زمانی، مشتریان برای آنکه شما را بشناسند، وارد مغازه یا استودیوی شما میشدند. امروزه، آنها شما را در فضای آنلاین پیدا میکنند و شاید هرگز به صورت حضوری به ملاقات شما نیایند. برند شخصی جای ملاقات حضوری را برای شناساندن شخصیت و جایگاه شما به مشتریان میگیرد.
آیا شما به پرسونال برندینگ نیاز دارید؟
برای آنکه بفهمید به پرسونال برندینگ نیاز دارید یا نه، نگاهی دقیقتر به چگونگی استفادهتان از فضاهای آنلاین و جاهایی که شغلتان تامین میشود، بیندازید. اگر تنها برای سرگرمی و برقراری ارتباط با دوستانتان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، احتمالا به برند شخصی نیاز ندارید.
اما اگر از شبکههای اجتماعی برای پیداکردن مشتریان جدید یا متصل شدن به مشتریان بالقوه بهره میبرید، حتما به یک برند شخصی قدرتمند نیاز دارید.
اگر تاکنون برای راهاندازی کسب و کار یا فریلنسر شدن برنامهریزی میکردید، از حالا پرسونال برندینگ و تقویت برند شخصی خود را نیز در دستور کار قرار دهید. هیچوقت برای برندسازی شخصی و کار کردن روی برند شخصی دیر نیست.
اصول پرسونال برندینگ
چگونه برند شخصی خوبی ساخته میشود؟
بسیاری از افراد نسبت به مفهوم برند شخصی، احساس تنفر دارند، زیرا فکر میکنند برند شخصی نسخه تقلبی خودمان باشیم. با این حال، تنها چیزی که میتواند برند شخصی شما را موفق کند، اصالت است.
قطعا میتوانید با استفاده از چیزهایی که برای افراد زیادی جذابیت دارد، برند نامعتبر خود را بسازید. با این حال، به زودی متوجه میشوید پایبندی به چیزی که از پایه در درونتان وجود ندارد، بسیار سختتر است.
مصرفکنندگان نوین به طور کلی میدانند چه زمانی در معرض بازاریابی هستند و چه زمانی، شخصی میخواهد با آنها ارتباط برقرار کند. ایجاد برندی معتبر با کمک پرسونال برندینگ معمولا زحمت بیشتری میخواهد، اما ارزشش را دارد.
مراحل پرسونال برندینگ یا چگونه برند شخصی خود را ایجاد کنیم؟
معتبر بودن برند شخصی، اصلی است که پیش از این اشاره کردیم. اما حقیقی و قانعکننده بودن برند شخصی شما مسئله دیگری است که باید در مورد آن تصمیم بگیرید.
هدفی که در پرسونال برندینگ برای خود تعیین میکنید، شخصیت، نحو ارائه آن به دنیا و بازتاب آن در زندگی حرفهای آنلاین شما را کنترل میکند. به عبارت دیگر، ما باید بتوانید چیزهایی را که شما را «شما» میکند به رنگها، کلمات و تصاویر تبدیل کنید. برند شخصی یک تم منسجم برای حضور آنلاینتان میسازد.
یادتان باشد که برند شما هماکنون وجود دارد. فقط باید آن را کشف و تعریف کنید. بهتر است که انعطافپذیر نیز باشد. برند شخصی باید در طول زمان تغییر و رشد کند و در کنارش، برخی از خصوصیات خوب را نگه دارد؛ درست همانطور که خود واقعیتان انجام میدهید.
تکنیکهای پرسونال برندینگ
در حالت ایدهآل، باید بتوانید با چند کلمه توصیفی و مجموعهای از تصاویر، خود واقعیتان را خلاصه کنید. برای آنکه به آن نقطه برسید، باید مدتی را به خوداندیشی خلاقانه بپردازید. در ادامه چند تکنیک پرسونال برندینگ برای انجام این کار معرفی میکنیم.
با دیگران مشورت کنید
تا به حال احساس کردهاید برخی از افراد خاص، شما را بهتر از خودتان میشناسند؟ شما باید با آنها درباره برند شخصی خود گفتگو کنید.
قهوهای دم کنید و با چند فنجان در دست به سراغ چند دوست صمیمی خود بروید. به آنها بگویید که در حال کار روی برند شخصی خود هستید. از آنها بخواهید با دیدگاه خودشان، شما را تعریف کنند.
همچنین، میتوانید بین دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی خود نظرسنجی برگزار کنید و از آنها چنین سوالی بپرسید: «مرا در یک کلمه توصیف کنید؟»
با هر تعداد افرادی که میخواهید صحبت کنید، اما یادتان باشد که بهترین پاسخها از طرف کسانی میآید که بهتر از هرکس دیگری شما را میشناسند.
سعی کنید برداشت اولیه دوستانتان نسبت به خودتان را بخواهید؛ مثلا اولین تصویری که درباره شما به ذهنشان میآید. چنین دریافتهای سریع نشان میدهد که چه چیزهایی به دنیا عرضه میکنید. میتوانید انرژی آنها را بگیرید و به برند شخصی خود تبدیل کنید.
مود بورد بسازید
نظرات دیگران کمک میکند تا فرآیند برندسازی شخصی جهت پیدا کند، اما بیشتر این فرآیند یک تجربه انفرادی است. با ساختن یک یا چند مود بورد میتوانید روشهایی را برای ارائه خود به صورت بصری کشف کنید.
مود بورد، مجموعهای از ایدههای مختلف درباره یک موضوع محوری است. برای ساختن نمونه فیزیکی آن میتوانید از تخته پوستر و قسمتهای بریده شده از مجلات (یا هرچیزی که فکر میکنید مناسب مود بورد شما است) استفاده کنید. برای ساخت مجموعه دیجیتالی نیز، پینترست گزینه بسیار خوبی است. هر نوعی را که به نظرتان مناسبتر است، انتخاب کنید.
لازم نیست هیچکس مود بوردهای شما را ببیند. اگر از پینترست استفاده میکنید، شاید بخواهید آن را خصوصی کنید. از روند کار لذت ببرید و زیاد نگران محصول نهایی نباشید.
توصیه میکنیم اولین مود بوردهایی که میسازید شامل مجموعهای از آگاهیها درباره چیزهایی باشد که بیش از همه با شما سازگار است. بگذارید آنها برای روزها (یا هفتهها) روی بوردتان بماند.
زمانی که دوباره به پروژه خود بازگردید، احتمالا موضوعات منسجمی را مشاهده خواهید کرد. شاید رنگها، تصاویر یا کلمات تکراری در آن وجود داشته باشد. آن عناصر را برای ساخت مود بوردهای تازه به کار بگیرید تا زمانی که احساس کنید ایده خلاقانه درباره برند خود دارید.
ابر کلمات را امتحان کنید
ابرکلمهها، متن مورد نظر شما را میگیرند، کلمات را استخراج و بررسی میکنند و آنهایی را بیشتر از همه استفاده شده است، به شما نشان میدهند.
میتوانید هر متنی را که میخواهید به Word Cloud Generator بدهید تا بیشترین کلمات مطرحشده را برایتان استخراج کند.
برای مثال، یک سرگذشت یا زندگینامه حرفهای درباره خودتان بنویسید (یا اگر قبلا چنین چیزی نوشتهاید، آن را در ابزار موردنظر پیست کنید). سپس، ببینید کدامیک از کلمات در ابر کلمه بزرگتر از بقیه هستند؛ این کلمات ممکن است راه برای کشف برندتان هموار کنند.
اگر با ابزار دیجیتال حال نمیکنید، شاید دفترچه یادداشت بیشتر به کارتان بیاید. چندین روز یا هفته را به نوشتن جملات و افکار روزانه خود که فکر میکنید مناسب برند شما هستند، اختصاص دهید. بعد، برگردید و ببینید برای پیشبرد برند شخصی خود از چه کلماتی استفاده کردهاید.
جزئینگر شوید
گاهی باید فرآیند مفهومی برندسازی شخصی را جزئیتر جلو برد. به طور مثال، میتوانید رنگ مخصوص یا شعار و توضیح منحصر به فردی را برای برند خود انتخاب کنید. شاید فضای خاصی وجود دارد که مناسب برند شما است؛ مانند نرمی و زنانگی یا شفافیت و مدرن بودن. شاید حتی بخواهید طرح اولیه لوگوی خود را نیز طراحی کنید.
زماین که در حال تعریف برند خود هستید، میتوانید این جزئیات را هرچقدر که دوست دارید تغییر بدهید تا به احساس مطلوب خود درباره برندتان برسید. اما در هر صورت بهتر است روی چند ایده واقعی و مهم کار کنید تا برندتان کشف شود.
وقتی بخواهید برند خود را ارائه دهید، چنین ایدههایی که قبلا رویشان وقت گذاشتهاید به کارتان میآیند.
چگونه از برند شخصی خود استفاده کنیم؟
اگر طوفان فکری برگزار کنید، مود بوردینگ انجام دهید و به اصلاح برخی چیزها بپردازید، در نهایت به ایدههایی میرسید که مطلوبتان خواهد بود. زمانی که بتوانید خود را در چند جمله خلاصه کنید، مانند ارائه آسانسوری، آنگاه آماده هستید. اما وقتی به این نقطه رسیدیم چکار کنیم؟
بررسی زندگی آنلاین
برند شخصی شما در فضای آنلاین بهترین عملکرد خود را به نمایش میگذارد. با استفاده از یک برندسازی شخصی قوی، مردم از زمانی که نام شما را در گوگل جستجو کنند، میتوانند بفهمند که هستید و چه کاری انجام میدهید. برای آنکه بهترین استفاده را از برند شخصی ببرید، نخست، حضور خود در فضای آنلاین را به طور جامع بررسی کنید.
فهرستی از سایتها و پروفایلهای آنلاین متعلق به خودتان درست کنید. فهرست باید شامل تمام وبسایتهای شخصی و غیر شخصی و صفحات شما در شبکههای اجتماعی باشد. همه اطلاعات آنلاینی که قدرت تغییرشان را دارید در این صفحات قرار دارد.
اطلاعاتی نیز وجود دارد که قادر به تغییر آن نیستید؛ مانند اشارههایی که به شما در مقالات آنلاین شده است. با اینکه نمیتوانید تغییری در آن اطلاعات ایجاد کنید، اما بهتر است از وجودشان با خبر باشید. هرچه محتوای جدیدی مطابق با برندتان پست کنید، اطلاعاتی که دوست ندارید به خودی خود پاک میشوند.
حالا، تمرکز خود را برگردانید روی سایتهای که توانایی به روز کردنشان را دارید. وبسایت و پروفایلهای شخصی خود را بررسی کرده و هرکدام را طوری تغییر دهید که بازتابی از برند شخصیتان باشد.
لازم نیست روی هرکدام از سایتها به یک میزان وقت بگذارید. مثلا در لینکداین، فقط کافی است که بخش About را به روزرسانی کنید. اما در اینستاگرام شاید بخواهید تمام تصاویر قدیمی را پاک کرده و عکسهای تازهای را که شمهای از برند شخصیتان را نشان میدهد، آپلود کنید. یادتان باشد اگر سایتهایی هستند که فقط برای استفاده شخصی شما کاربرد دارند، باز هم نیاز است تا آن را مطابق با برند شخصیتان به روز کنید.
اینکه چه چیزی را چه میزان تغییر میدهید، به شما بستگی دارد. با این حال، هدف شما نمایش همه اطلاعات آنلاین مربوط به خود بر طبق برند شخصیتان و به صورت واضح است. اگر چندین وبسایت شخصی و صفحه در شبکههای اجتماعی دارید، احتمالا تغییر اطلاعات همه آنها بیشتر از یک بعد از ظهر طول میکشد. برای فرآیند تغییر و تحول حضور آنلاینتان، زمان بگذارید و آن را در چند مرحله انجام دهید.
بررسی زندگی (حرفهای) آفلاین
اینجا کارتان کمی سادهتر است. زمانی که برند شخصی خود را ایجاد میکنید، اکثر فعالیتهای مربوط به زندگی حرفهای شما به صورت آنلاین انجام و منتشر میشود. با این حال، یادگیری چند روش برای بهبود برندتان در فضای آفلاین نیز مفید است.
هر شی فیزیکی که میتواند نام برند شما را یدک بکشد، فهرست کنید. اشیا میتوانند شامل کارت بیزنس یا دیگر چیزهایی باشد که به طور دستی به مشتریان میدهید. مثلا اگر برند شخصی خود را آرام و رو به جلو توصیف میکنید، شاید بهتر باشد کارتهای ویزیت معمولی سفیدرنگ را با کارتهای ویزیت فلزی که نقش در بازکن را نیز دارند، عوض کنید.
برند آفلاین شما میتواند به بخشهای دیگر مانند نحو لباس پوشیدن شما نیز سرایت کند. لباسی که در جلسات با مشتریان میپوشید باید مطابق با برند شخصی شما باشد. اگر طراح گرافیکی هستید که با استارتاپهای خلاق کار میکند، شاید زمانش رسیده که لباسهای رسمی و اتوکشیده را از خود دور کنید و تیشرت یا پیراهن راحتتر بپوشید.
به جملاتی که برای توصیف حرفهتان به کار میبرید نیز دقت کنید. شاید هیچوقت به فکر شبکهسازی نباشید، اما زمانهایی وجود دارد که مردم از شما درباره کاری که انجام میدهید، میپرسند. برند شما باید پاسخ خوبی برای این سوال آماده کرده باشد.
بررسی برند
برخی از مردم هنگام ساختن برند شخصی خود، به اشتباه درباره مخاطبان فکر میکنند، نه خودشان.
با اینکه مشتری برای هر کسب و کاری، اهمیت بسیار بالایی دارد، اما برندهای شخصی قدرتمند با تحقیق درباره نحو فروش به افراد به وجود نیامدهاند. برند شخصی قوی با شناختن خود و نشاندادن اعتماد به نفس و اصالت به مردم ساخته میشود.
پس از اینکه تمام مراحل بالا را انجام دادید، تنهای کاری که باقی میماند، معتبر و موفق نگهداشتن برند است. برای این کار، باید به صورت دورهای، برند خود را بازرسی کنید. ایدههای برندینگ تازهای را که به ذهنتان میرسد، یادداشت کنید. نام خود را در گوگل جستجو کنید تا ببینید آنچه درباره شما وجود دارد را دوست دارید یا نه. اکانتهای اجتماعی خود را مدام به روز کنید تا نمایی از برند شخصی شما را نشان دهند.
ایجاد برند شخصی، چالش برانگیز است. گرچه وقتی آن را تکمیل کردید، با تغییرات کوچک دورهای میتوانید آن را به روز نگه دارید. به روز ماندن کمک میکند تا مسیر پیشرفت شما قطع نشود و مشتریان جدید با شما تماس بگیرند. اما نکته مهمتر، احساس قدرتی است که برند شخصی در زندگی حرفهای و روزمره به شما میدهد. طوری که انگار، قادر به انجام هرکاری هستید.
نظرات