خبر استان فارس

برگزاری رویدادی برای یکی از «بزرگ زاده های شیراز » فقط با حضور ۲ نفر !

دهمین «رویداد فرهنگی ادبی آیینه‌ها » آشنایی با شاعران قرن نهم تا معاصر با بررسی آراء و آثار "عبدی بیگ نویدی شیرازی" برگزار شد.

اول فارس : به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ،  مجری برنامه یاد شده دکتر مهدی فاموری؛ و سخنرانی را دکتر محمد مرادی برعهده داشت و در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس توسط، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ مؤسسه فرهنگی هنری آفتاب مهر صبا‌‌‌ با همکاری قرارگاه شهید آوینی برگزار شد.

عبدی بیگ نویدی شیرازی در سال ۹۲۱ در شیراز و شاید در تبریز به دنیا آمده است. به قول سام میرزا او از بزرگ زاده های شیراز بوده است. عبدی بیگ در دیوان شاه طهماسب صفوی به شغل دفترداری مالی مشغول و به همین دلیل به «اوارجه ای» ملقب بوده.


او از پر شعر ترین شاعران روزگار خود بوده. سه خمسه دارد که خمسه اولش را با تخلص نویدی و آثار بعدی را با تخلص عبدی سروده است.
تعدادی از آثار او، در دهه های ۶۰ تا ۸۰ میلادی قرن بیستم توسط انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم آذربایجان شوروی تصحیح و چاپ شده و برخی دیگر از آثارش هم در ایران منتشر شده است.
خمسۀ سوم او موسوم به «جنات عدن» از جهت مضمون ادبی یعنی اختصاصی که به وصف چند ابنیه و باغ شاهی شهر قزوین دارد، در نوع خود در ادبیات فارسی بی نظیر است.


به علاوه منظومۀ «سلامان و ابسال» او اثری است دارای اصالت و مهم و شباهتی با «سلامان و ابسال» جامی ندارد زیرا کتاب وی متاثر از روایت خواجه نصیرالدین طوسی سروده شده ولی کتاب جامی متاثر از روایت «حنین ابن اسحاق» به نظم درآمده است.
عبدی بیگ در سال ۹۸۸ قمری در اردبیل درگذشت.

بر اساس این گزارش در تصاویر منتشره خبری برای این رویداد صرفا حضور دو نفر بعنوان شرکت کننده دیده می شود که با توجه به اهمیت برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در شیراز ضرورت دارد اهتمام بیشتری برای اطلاع رسانی به اقشار مختلف مردم صورت گیرد.