چاپ      کد خبر: 126889
7 آذر 1402

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع است؟

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در جهان هست که محبوبیت زیادی میان مردم در همه ملیت ها دارد.قهوه دارای کاقئین است که می تواند به خواب آلودکی و افزایش سطح هوشیاری کمک کند. قهوه برای اثردهی بهتر باید در زمان معینی از روز نوشیده شود.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

بسیاری از مردم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب یک فنجان قهوه می‌نوشند، در حالی که بعضی از افراد بر این باورند که بهتر است برای مصرف قهوه چند ساعت صبر کنند. در این مطلب مورد بهترین زمان مصرف قهوه صحبت خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که نوشیدن چه مقدار از آن بی‌ضرر است.پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین زمان مصرف قهوه صبحگاهی
زمان مصرف قهوه در ابتدای روز به عوامل فردی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با این حال، به‌عنوان یک دستورالعمل کلی اغلب توصیه می‌شود که پس از بیدار شدن از خواب حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای نوشیدن قهوه صبر کنید. البته بعضی از متخصصان این مدت زمان را ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه اعلام کرده‌اند.

چرا باید برای نوشیدن قهوه‌ی صبحگاهی صبر کرد؟
دلیل این توصیه به هورمون کورتیزول (هورمون استرس) مربوط می‌شود. کورتیزول هورمونی است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد و متابولیسم، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم کند. سطح این هورمون از ریتم خاصی پیروی می‌کند، به طوری که میزان آن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از بیدار شدن به اوج خود می‌رسد و در بقیه‌ی روز به‌آرامی کاهش می‌یابد.

شواهد نشان می‌دهد که کافئین قهوه سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد. بنابراین، نوشیدن قهوه زمانی که سطح کورتیزول بالا است (یعنی بلافاصله بعد از بیدار شدن) ممکن است باعث افزایش بیشتر این هورمون شود. افزایش کورتیزول در دوره‌های طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند و باعث مشکلات سلامتی شود. با این حال، تحقیقات کافی درباره‌ی پیامدهای افزایش کورتیزول بعد از  نوشیدن قهوه وجود ندارد. به‌علاوه، در افرادی که به‌طور منظم قهوه می‌نوشند، تاثیر کافئین روی کورتیزول کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، نوشیدن قهوه در زمانی که سطح کورتیزول بالا است، ممکن است اثرات محرک کافئین را کاهش دهد. بنابراین اگر از قهوه برای افزایش انرژی و بهبود هوشیاری استفاده می‌کنید، بهتر است از نوشیدن آن بلافاصله بعد از بیدار شدن بپرهیزید.

به یاد داشته باشید که واکنش افراد مختلف به کافئین و کورتیزول متفاوت است. بعضی از مردم ممکن است قهوه‌ای که بلافاصله بعد از بیدار شدن مصرف می‌شود را به‌خوبی تحمل کنند، اما دیگران ترجیح دهند از انجام این کار بپرهیزند. از این‌رو، بهترین کار این است که به بدن خود گوش دهید و زمان‌بندی مصرف قهوه را بر اساس شرایط خود تنظیم کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام راهکار برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید ساعت‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش انرژی و بهبود هوشیاری را بیابید.

زمان نوشیدن قهوه

ورزشکاران تاثیر قهوه را فراموش نکنند
قهوه علاوه بر تاثیری که بر افزایش هوشیاری دارد، به‌عنوان محرک موثر برای ورزشکاران نیز شناخته می‌شود. به همین‌دلیل قهوه می‌تواند جایگزین خوب و ارزان‌تری نسبت به مکمل‌های حاوی کافئین باشد. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد کافئین خستگی تمرینات ورزشی را به تاخیر می‌اندازد و قدرت و توان عضلانی را بهبود می‌بخشد. برای بهره‌مندی از این تاثیرات قهوه توصیه می‌شود ورزشکاران ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از انجام تمرینات یا مسابقات قهوه بنوشند تا در این فاصله سطح کافئین به بیشترین سطح در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای به‌نام تئانینL است که خواص آرامش‌بخشی دارد.

اضطراب و مشکلات خواب
کافئین موجود در قهوه، به حفظ بیداری و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند اما می تواند مشکلاتی از قبیل اضطراب و یا مشکلات خواب را در برخی افراد ایجاد کند.

اثر محرک کافئین سه تا پنج ساعت باقی می ماند، که البته در هرفردی متفاوت خواهد بود. حدود نیمی از کافئین مصرفی، پنج ساعت در بدن باقی خواهد ماند.

مصرف قهوه قبل از رفتن به رختخواب می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود. به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی، توصیه می شود کافئین شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود. به علاوه این که، کافئین می تواند سطح استرس و اضطراب را نیز بالا ببرد.

درافرادی که مضطرب هستند، نوشیدن قهوه می تواند باعث تشدید اضطراب آن ها شود. به همین خاطر، این افراد باید مصرف قهوه را تا حد امکان محدود و در مقابل، چای سبز مصرف کنند.این نوشیدنی هم چنین حاوی آمینواسید ال تیانین است که خواص آرام بخشی را نیز همراه دارد.

مصرف چه میزان قهوه ایمن است؟
افراد سالم می توانند روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند، (تقریبا چهار فنجان قهوه). مصرف روزانه ۳۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز برای خانم های باردار و شیرده ایمن است.

منظور از میزان مصرف ایمن کافئین، مصرف منابعی از قبیل چای، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ می باشد.

نتیجه گیری

قهوه، نوشیدنی محبوبی است که افراد در سراسر دنیا از نوشیدن آن لذت می برند. به نظر می رسد بهترین زمان نوشیدن قهوه، اواسط صبح است، زمانی که سطح کورتیزول پایین می باشد.نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین می تواند در به تاخیر افتادن میزان خستگی و افزایش توان و قوای عضلانی موثر باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اثرات محرک کافئین قهوه می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف شود. کافئین حتی می تواند  باعث بروز اضطراب در برخی افراد شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار