چاپ کد خبر: 119995
11 شهریور 1402

بچۀ محل دربِ شازده شیراز که روز جمعه درگذشت !

روز دهم شهریورماه محمدتقی زرین‌چنگ پیشکسوت مطبوعات در استان فارس درگذشت.

بچه محل دربِ شازده شیراز که دیروز درگذشت ! محمد تقی زرین چنگ شیرازی
به گزارش اول فارس از شیراز، محمدتقی زرین‌چنگ شیرازی، خبرنگار سابق ایرنا و سردبیر روزنامه خبر جنوب که ریاست خانه مطبوعات فارس را نیز در کارنامه دارد و سال‌ها در زمینه مطبوعات و رسانه‌های استان فارس فعالیت کرد، دیروز در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

اول فارس درگذشت استاد بزرگوار جناب آقای زرین چنگ که عمری را در راه اعتلا و پیشرفت فضای رسانه ای استان فارس گذراند، به همه اهالی رسانه و مطبوعات تسلیت عرض نموده و مغفرت الهی را برای روح ایشان آرزو کرده و برای داغدیدگان صبر و اجر مسالت می داریم.

مراسم تشییع و تدفین استاد شادروان محمدتقی زرین چنگ شیرازی، شاعر و پیشکسوت رسانه کشور، رییس خانه مطبوعات فارس و معاون سردبیر روزنامه «خبرجنوب» از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه جاری از مقابل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس به سمت دارالرحمه شیراز برگزار می گردد.

همچنین مراسم ترحیم و بزرگداشت آن پیر فرزانه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ دقیقه همان روز در مسجد دانشگاه شیراز واقع در میدان ارم برپا می باشد. حضور دوستان گرامی تسلی بخش خاطر بازماندگان و آرام بخش روح آن زنده یاد خواهدبود.


محمدتقی زرین چنگ شیرازی متخلص به وفا، آفریده ۳ اردیبهشت ۱۳۲۰ شیراز، شاعر، ادیب، روزنامه نگار و از مفاخر استان فارس و شهر شیراز است. او در محله درب شازده چشم به جهان گشود، سالی که محله‌ی دربِ شازده (درب شاهزاده) هنوز رونق داشته و همانجاست که او شروع می‌کند به قدم برداشتن، حرف زدن و قد کشیدن.

محله درب شاهزاده، نام یکی از محله‌های شیراز قدیم می‌باشد که در شمال این شهر واقع بوده‌است.این محله مهم تریم محله شیراز قدیم بوده و دلیل آن وجود بازار وکیل،بناهای حکومتی زندیه و دروازه اصفهان که ورود و خروج شهر شیراز به سمت شهرهای اصفهان و تهران بوده است. در زمان قبل از کریم خان زند این محله به دو بخش محلهٔ شیادان و محلهٔ موردستان تقسیم شده بود که کریم خان این دو محله را در هم ادغام کرد.و در محله موردستان به‌دلیل سر سبزی و زیبای و قدمت این محله بناها و تاسیسات حکومتی مانند ارگ و دیوان خانه را بنا نمود. در این محله بناهای مهم حکومتی و مقبره امام زادگان شیعه و مساجد و حمام های زیباو قدیمی وجود داشته و دارد.در این محله بزرگ شیراز قدیم خاندان های معروف زیادی زندگی میکردند.

محمدتقی زرین چنگ شیرازی متخلص به وفا، آفریده ۳ اردیبهشت ۱۳۲۰ شیراز، شاعر، ادیب، روزنامه نگار از مفاخر استان فارس و شهر شیراز بود. او در محله درب شازده چشم به جهان گشود، سالی که محله‌ی دربِ شازده (درب شاهزاده) هنوز رونق داشته و همانجاست که او شروع می‌کند به قدم برداشتن، حرف زدن و قد کشیدن.

پدرش آمیزمحموداز کسبه‌ی بنام شیراز بود که گاراژ بزرگی در محله آب شرشری (پل حر) داشت و محمدتقی هم گاهی وقت‌های بیکاری خودش را آنجا به بازی و شیطنت می‌گذرانده. روحش آمیخته با غزل و ساز و آواز بود و کم‌کم شیفته رسانه‌ای شد که بیشترین سهم را در ارتباط با مردم داشت و مردم در هر پیشه و گوشه‌ای گوش به آن داشتند.

رادیو شیراز شروع به کارکرده بود و برنامه‌ها یکی پس از دیگری در حال جان گرفتن بودند. مجال به هنگام بود و جانش آماده. پس درنگ نکرد و وارد رادیو شد و به سرعت به عنوان گوینده، تهیه‌کننده و مدیر امور خبری کارش را ادامه داد. مدیری کاردان و شایسته بود. کار در رسانه را بسیار دوست داشت و برنامه‌های بسیاری برای رادیو شیراز تهیه و اجرا کرد.

او دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناخت و همزمان به‌صورت زنده و بین برنامه‌ها برای شنونده‌هایش ساز می‌نواخت، ویولن می‌زد و و از دانش هنری‌اش به هنگام بهره می‌گرفت.

محمدتقی زرین‌چنگ شیرازی حالا دیگر از پیشگامان رادیو بود و لازم بود برای آموزش بیشتر آماده شود. از این رو همراه با یازده نفر از یازده استان کشور به تهران فراخوانده شد تا در رادیو ایران به فراگیری تکمیلی فنون گویندگی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های رادیویی بپردازد و در همین راستا نیز موفق به اخذ درجه کارشناسی علوم ارتباطات شد.

همان سال‌ها و همزمان با فعالیت در رادیو از ایشان دعوت شد تا رییس خبرگزاری پارس (ایرنا) شود. وفا پذیرفت و تا سال پنجاه و هفت نیز در این سِمَت مشغول به کار بود.

پس از بازنشستگی از سِمت رییس خبرگزاری پارس ، دوران تازه‌ای از زندگی‌اش فرا رسید. او نیز مانند بسیاری از دوستان و همکاران خود رسالت خود را با کوشش در زمینه آموزش تکمیل کرد و شاگردان بسیاری را در رشته‌های شعر، خبرنویسی و گزارش‌نویسی پرورش داد.

در سال ۱۳۶۳ درحالی که دهه‌ی چهارم زندگی خود را پشت سر می‌گذاشت دعوت همکار قدیمی خود حسین واحدی پور را پذیرفت و به عنوان معاون ایشان با روزنامه‌ی خبر جنوب وارد همکاری شد.

پس از آن با تاسیس خانه‌ی مطبوعات و رسانه‌های فارس به مدت هفت دوره‌ی متوالی به عنوان رییس شورای مرکزی این خانه فعالیت کرد و در اولین دوره‌ی تشکیل خانه‌ی مطبوعات کشور نیز به عنوان معاون این خانه نیز برگزیده شد.

وفا تا روزی که پرکشید و از دنیا رفت برای شیراز ، فارس و سرزمین بزرگ پارس یک رسانه مهربان ویک مطبوعاتی وفادار به ایران وایرانیان بود.

نظر بدهید

دیگران دارند این مطالب را می خوانند:

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود

زن جوان شیرازی چرا مُجتمع لوکس نگین معالی آباد را برای خودکشی انتخاب کرد؟

کف کردن روغن نشانه چیست ؟ عوارض و روش جلوگیری از کف کردن روغن

روش پرورش « گل کالاتیا » یا گیاه دُعا که توی آپارتمان عجیب قشنگ است

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ممداقا شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۲۰

خدایش بیامرزد و روحشون تا ابد شاد.

رضا فتحعلی شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۷

همشهری فرهیخته روانت به مینو شادمان باد…نامت بلند

آخرین اخبار