چاپ کد خبر: 90638
3 مرداد 1401

بی‌توجهی کدام سازمان فارس باعث مرگ ۲۲ نفر از مردم در استهبان شد؟

سیل استهبان و کشته شدن ۲۲ نفر از اهالی استان فارس بار دیگر حادثه دلخراش سیل فروردین ۹۸ را برایمان تداعی کرد، یادآوری روزی که در مدت زمان ۱۰ دقیقه بارش شدید باران به ناگاه به سیلی عظیم تبدیل شد و جان ۲۱ نفر را گرفت.

سیل استهبان 1 1

خبرگزاری فارس |شیراز: پس از ورود دستگاه قضایی استان فارس به موضوع جاری شدن سیلاب در منطقه استهبان، رئیس کل دادگستری استان فارس طی دستوری به دادستان‌های استهبان،‌ نی‌ریز و داراب مأموریت داد ظرف مدت یک هفته گزارش جامعی از ساخت و سازها در حاشیه و مسیر رودخانه رودبال تهیه شود.

سیل استهبان و کشته شدن ۲۲ نفر از اهالی استان فارس بار دیگر حادثه دلخراش سیل فروردین ۹۸ را برایمان تداعی کرد.

یادآوری روزی که در مدت زمان ۱۰ دقیقه بارش شدید باران به ناگاه به سیلی عظیم تبدیل شد و جان ۲۱ نفر را گرفت.

اهمال‌کاری افرادی که از سال‌های پیش موجب بروز چنین رخدادی شده بودند طی پرونده‌ای در دادگاه بررسی و احکامی برای مقصران صادر شد.

هنوز خاطره تلخ سیل شیراز را فراموش نکرده بودیم که ۳۱ تیرماه گذشته یعنی سه روز پیش باز هم چنین حادثه‌ای تکرار شد و در عرض ۳۰ دقیقه سیلاب سد رودبال ۲۲ نفر قربانی گرفت.

خانواده‌هایی که برای ساعاتی تفریح در کنار سد رودبال مستقر شده بودند بدون اینکه لحظه‌ای به وقوع حادثه‌ای هولناک فکر کنند، به ناگاه به سبب بارندگی در نی‌ریز و لایزنگان گرفتار در سیل رودبال شدند؛ چراکه سازمان هواشناسی هشداری از وقوع حادثه اعلام نکرده بود و مردم از احتمال وقوع حادثه بی‌اطلاع بودند.

بررسی اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی فارس نشان می‌دهد از ۱۸ تیر الی یکم مردادماه هیچ هشداری وجود ندارد.

سیل استهبان 5

یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی در این باره  می‌گوید: سازمان هواشناسی کشور در تاریخ ۲۹ تیرماه اطلاعیه‌ای با هشدار زرد منتشر کرد که در ان نام استان فارس نیز وجود دارد.

اما به نظر می‌رسد بی‌توجهی اداره کل هواشناسی فارس به انتشار این هشدار در سطح استان بلای جان مردم شد!

سیل استهبان 6

همچنین عدم‌تجهیز حوزه مستعد سیلاب آبریز استهبان به سامان چه‌های هشدار سیل و عدم‌کارایی ایستگاه‌های باران‌سنجی در آن نیز مزید بر علت شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور در بازدید از منطقه سیل‌زده بر بررسی دقیق ابعاد حادثه و اهمال‌کاری‌های احتمالی تاکید کرد و گفت: گفته می‌شود منطقه سد رودبال هوا افتابی بوده و سر ریز بارش‌های بالادست منجر به طغیان رودخانه شده است، لذا اگر در این نقطه ایستگاه هواشناسی وجود ندارد باید نسبت به نصب آن اقدام شود.

سیل استهبان 2 1

از سویی از طرف مدیریت بحران استانداری فارس نیز اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر نشده است و مدیرکل مدیریت بحران فارس می‌گوید: اخبار سراسری ساعت ۱۴ روز جمعه نسبت به وقوع احتمالی سیلاب‌ها هشدار داده بود.

اما به نظر می‌رسد این دلیل کافی برای عدم هشدار از سوی مدیریت بحران فارس نباشد.

خلیل عبدالهی می‌گوید: هنگام وقوع حادثه در استان حضور داشته و از همان ساعات ابتدایی به محل حادثه رفته است.

مدل‌سازی بومی پیش‌بینی آب و هوا؛ اقدامی بازدارنده که مهجور مانده است

مدیر مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز  ضمن اشاره به وضعیت خسارات و تلفات سیل استهبان می‌گوید: ما توانایی مدل سازی بومی جهت پیش‌بینی آب و هوا را داریم اما از این توانمندی استفاده موثری نمی‌شود.

جعفر ناظم سادات می‌افزاید: این در حالی است که تلاش ما در دانشگاه شیراز ارائه یافته‌های علمی جهت ایجاد مدل بومی پیش‌بینی له سازمان هواشناسی است تا حوادثی نظیر سیل استعبان کمتر رخ دهد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: تاکنون هرچه این طرح را به مسئولان استان ارائه کرده‌ایم، پاسخ مناسبی دریافت نکردیم؛ ۲ ماه پیش نیز طرح را به استاندار و رئیس مجمع نمایندگان فارس ارائه دادیم و آنها سازمان برنامه ریزی نامه زدند تا کار استارت بخورد.

وی می‌افزاید: اما سازمان برنامه‌ریزی عنوان می‌کند که اعتبارات لازم را در اختیار نداریم.

ناظم‌سادات می‌گوید: از زمان سیل شیراز این هشدار را مطرح کرده و گفتیم درست است که خسارات سیل را نمی توان به صفر رساند اما با این روش می‌توان آن را کاهش داد، اما با بی‌توجهی مواجه شدیم.

سیل استهبان 4 1

به گزارش فارس، تا زمانی که اهمال‌کاری و قصور از سوی برخی بر انجام درست کار بچربد قطعا حوادث اینچنینی دیگری دور از ذهن نیست.

اتفاقاتی که در کنار مشکلات مالی و خسارت‌های مادی آسیب‌های روحی بسیاری وارد می‌کند و زخم‌هایی می‌زند که جای نیشتر آن تا ابد باقی می‌ماند.

از این رو هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس بر بررسی ابعاد ماجرا تاکید دارند و خواستار مشخص شدن علت ماجرا و قصورات احتمالی هستند.

در این رهگذر حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دهدگستری فارس با بیان اینکه تحقیقات پرونده سیل استهبان زیر نظر مستقیم مدیریت ارشد قضایی استان انجام می شود گفت: هر آنچه لازمه روشن شدن ابعاد قضایا باشد توسط مقام قضایی بررسی خواهد شد.

سیل استهبان 3 1

وی با تأکید بر اینکه پس از بررسی وضعیت ساخت و ساز و تصرفات حاشیه رودخانه رودبال موضوع به مراجع ذی صلاح قانونی ارجاع خواهد شد، اضافه کرد: متولیان قانونی نظارت بر حاشیه ی رودخانه‌ها در صورت احراز هر گونه اهمال باید پاسخگوی مقامات قضایی باشد.

گفتنی است پس از وقوع سیل در منطقه امام زاده سلطان شهباز شهرستان استهبان پرونده قضایی جهت بررسی ترک فعل و قصورات احتمالی در زمینه اطلاع رسانی و وقوع حادثه در دادسرای شیراز گشوده شد که تحقیقات اولیه در همین راستا آغاز و تحقیقات از مسئولان مرتبط ، اخذ نظرات کارشناسی آغاز شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهرزاد دوشنبه , ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳

هیچ سازمانی خود مردم بی تفاوت هستن داره سیل میاد طرف داره نگاه میکنه دیگه سازمان چکار کنه

آخرین اخبار